Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

  • 13 July 2021
  • 487 reacties
  • 35744 keer bekeken
Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]
Reputatie 7
Badge +30

Vanaf 12 juli 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de Experia Box V10A. Deze update zorgt ervoor dat de V10A onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de Superwifi als de Experia Wifi.

Deze update was in eerste instantie naar softwareversie 5.00.49_build487_owl. Deze versie bleek wat problemen te geven met apparaten van Nefit en Sonos. Dit hebben we opgelost in in een nieuwe versie van de software met nummer 5.00.52_build493-owl. Deze versie is tussen 31-08 en 13-09 uitgerold. Heb je toch onverhoopt nog de 487-owl versie, of een ander nummer, dan kun je een update forceren door de Experia Box V10A te resetten.

In de periode eind oktober t/m eind november 2021 rollen we een mini-update uit die het certificaat van de V10A vernieuwt en verder niets anders doet.

De versienummers hiervoor zijn 5.00.48_build454 voor mensen die nu op build453 zitten, en 5.00.53_build498 voor mensen die nu op 5.00.52_build493-owl zitten.

 

Wat betekent dit ‘samenwerken’?

Superwifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene Superwifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de Superwifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de V10A dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de V10A nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de Superwifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de V10A ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de Superwifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wanneer krijg ik de update?

We beginnen met de uitrol op 12 juli en dit zal doorlopen tot minimaal 20 augustus.

In principe krijgen klanten die alleen een V10A hebben zonder Superwifi of Experia Wifi in huis de update eerst, en de rest daarna. Precieze data zijn op voorhand niet te geven. Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je kunt ook controleren of je de update hebt door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit via Overview (links) en dan Router Information (boven).

 

Wat gebeurt er tijdens de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Na de update zal je V10A herstarten. Wat er daarna gebeurt hangt af van je thuissituatie.

  • Ik heb Superwifi en/of Experia Wifi aangesloten
    Dan gaat de V10A, na het herstarten, synchroniseren met de Superwifi en/of Experia Wifi. De V10A neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt de nieuwe master.
  • Ik heb geen Superwifi of Experia Wifi aangesloten en ik heb verschillende netwerknamen voor de 2,4GHz en 5GHz frequenties
    Dan worden deze verschillende namen nu samengevoegd. De naam van het 2,4GHz netwerk wordt ook toegepast op het 5GHz netwerk. Het is niet meer mogelijk om deze namen weer te splitsen.
  • Ik heb geen Superwifi of Experia Wifi aangesloten en ik heb dezelfde naam voor de 2,4GHz en 5GHz frequenties
    Dan is de V10A na het herstarten klaar. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet.

Alleen als je ook Superwifi en/of Experia Wifi hebt en je V10A eerder een aparte netwerknaam had, dan kan het zijn dat je apparaten die daarmee verbonden waren nu geen internet hebben. In dat geval zul je op die apparaten dat netwerk moeten vergeten, en vervolgens eenmalig verbinden met het netwerk van je Superwifi/Experia Wifi. De V10A is daar nu onderdeel van.

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de V10A

Omdat de V10A na de update een mesh netwerk vormt met eventuele Superwifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje.

In de webinterface onder de optie Overview verandert het volgende (klik op Toon inhoud):

Tabblad State hernoemd naar Topology Overview: Dit is het tabblad dat je ziet als je inlogt op de Experia Box. Deze laat een overzicht zien van je Experia Box en eventueel aangesloten Superwifi en Experia Wifi. Aan de lijn tussen de apparaten kun je zien of ze bekabeld (dichte lijn) of draadloos (onderbroken lijn) aangesloten zijn.

 

Je kunt klikken op de Experia Box. Dan krijg je de pagina zoals hij er voorheen uitzag met een overzicht van eindapparaten die verbonden zijn met je Experia Box, zowel bekabeld als via wifi.

Overige iconen zijn ook klikbaar en leiden je naar de verschillende tabbladen.

 

Tabblad Router Information: Hier wordt nu ook vermeld hoeveel OWL apparaten er zijn aangesloten. OWL is de naam van ons meshprotocol. Dus dit geeft aan hoeveel Superwifi en/of Experia Wifi er aangesloten zijn.

 

 

In de webinterface onder de optie WLAN verandert het volgende (klik op Toon inhoud):

Tabblad WLAN: Je kunt niet meer apart de 2,4 en 5GHz aan of uitzetten. Er is alleen nog maar een knop om de zichtbaarheid van het SSID van de beide frequenties aan of uit te zetten. Het volledig uitzetten van de wifi doe je door de WPS knop 15 seconden ingedrukt te houden.

Verdwenen tabbladen: WLAN 2,4GHz en WLAN 5 GHz

 

Nieuw tabblad Access Points: Dit tabblad laat ook aangesloten Superwifi en Experia Wifi zien. Vanaf dit tabblad kun je al deze apparaten herstarten of resetten. Zowel individueel, als allemaal tegelijk.

Ook kun je hier de weergavenaam van de apparaten aanpassen.

 

Tabblad Wireless MAC-Filter hernoemd naar MAC Filtering: Toegangscontrole instellen werkt op zowel de 2,4GHz als de 5GHz.

 

Tabblad Guest Network: Ook hier zijn de beide frequenties samengevoegd en niet meer apart in te stellen. De gastwifi krijgt automatisch dezelfde naam als het reguliere wifnetwerk met _Gast erachter geplakt. Als gastwifi actief is en je wijzigt de naam van het reguliere wifinetwerk via de webinterface krijg je een pop-up of de naam van het gastnetwerk ook aangepast moet worden.

Het wachtwoord van de gastwifi wordt automatisch gegenereerd als je dit aanzet. Je kunt dit wijzigen met de Edit-knop. Staat gastwifi aan en doe je een reset van je V10A, dan wordt gastwifi ook weer aangezet. Deze gastwifi heeft geen standaard wachtwoord, dus wordt bij een reset een nieuw wachtwoord gegenereerd.

 

Tabblad Scheduler: Dit werkt nu over je hele meshnetwerk en niet meer alleen op de wifi van de V10A.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een Superwifi of Experia Wifi vlakbij de V10A staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Waarom zijn mijn gescheiden wifinetwerken weer één geworden?

De V10A maakt gebruik van bandsteering. Hierdoor kan de Experia Box voor elk aangesloten apparaat herkennen welke frequentie het meest geschikt is en het apparaat daar dan ook automatisch mee laten verbinden. Dit zorgt voor een gelijkmatigere belasting van je wifi zodat al je draadloze apparaten een stabiele verbinding hebben.

Bandsteering werkt alleen als de beide frequenties dezelfde naam hebben.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.

 

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Ga vervolgens in het linkermenu naar WLAN. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (WPA Pre-Shared Key) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de V10A graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Druk hiervoor de WPS knop 15 seconden in. De wifi zal dan helemaal uitgaan. In een latere update zal hiervoor ook weer een knop in de interface terugkomen.

 

Ik heb een KPN Box 12, krijgt deze ook een mesh update?

Ja! Deze is aan de beurt als de uitrol voor de V10A klaar is. Zodra we daar definitieve data voor hebben zal hier een apart topic voor verschijnen.

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hier op actief te krijgen.

 

 Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: november 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

487 reacties

@TactfulRanger@AftersCat, het zou in de basis gewoon moeten werken om de dichtstbijzijnde Superwifi te herplaatsen. Als hij dat niet (goed) pakt, dan raad ik aan om blanco te beginnen. Dus, ontkoppel de Superwifi, reset de V10A, reset de Superwifi's en herhaal dan de installatiestappen daarvan. Mits je rekening houdt met de onderlinge afstand zou het daarna moeten werken.

 

@Radioman, je geeft aan dat je ‘even’ getest hebt met een Experia Wifi. Wil dat zeggen dat je die normaal gesproken niet in gebruik hebt? Zo ja, reset die Experia Wifi zodat je zeker bent dat die volledig up to date is qua firmware en dat hij de instellingen van de V10A goed overneemt. De Experia Wifi zou dan verder geen invloed moeten hebben. Als je dan nog wel dezelfde ervaring hebt, is dat dan ook echt een probleem in de praktijk, of gaat het dan in weergave mis in de interface en werkt het in de praktijk wel?

 

@debkla, begin vorige week kan het nog zijn dat per abuis een oudere netwerknaam is teruggezet, wat zou verklaren waarom jouw netwerktnaam verdwenen is. Je geeft aan dat je alles opnieuw benoemd hebt. Hebben al je apparaten nu wel weer verbinding via de wifi, ook al is het traag? Zo ja, dan zou ik je aanraden om de Wifi Manager te doorlopen. Die kijkt naar je wifi instellingen en kan dat optimaliseren. Zorg ook dat je eerste Superwifipunt niet te dicht bij je V10A staat. Voorheen deed de V10A niet mee in de mesh, en nu wel. Daardoor hoeft dat eerste Superwifipunt niet meer zo dichtbij te staan. Als hij te dichtbij staat kan dat zelfs verstoring geven.

Als je nog apparaten hebt die niet met de wifi verbinden willen, dan zou ik aanraden om alles even te resetten zoals ik hierboven al beschreef voor TactfulRanger en AftersCat. 

Wat betreft de tv, als die bekabeld is aangesloten op de Experia Box, dan staat dit verder los van deze update want heeft niets met wifi te maken. Controleer daarvoor of alle kabels er nog goed inzitten. Vervang de kabel eventueel.

Helaas al meerdere malen geprobeerd.

Ik heb de superwifi punten pas sinds gisteren, dus ik ben met een "clean" setup begonnen.

Zodra de superwifi geüpdatet is en naar een andere locatie mag, doet hij niets anders dan rood branden.

Gisteren heb ik er dan maar voor gekozen op alsnog 1 superwifi punt naast de V10A bekabeld te laten staan, en de ander op zolder. Maar na ongeveer een uur was toch degene op zolder ook rood…

Het meshen met de V10a werkt in ieder geval echt niet zoals bedoeld, erg jammer. 

Reputatie 5

@Erik_ Inderdaad normaal gebruik ik de Experia Wifi en ook de Wifi van de V10a niet. 

Bij dat ‘even’ testen heeft zowel de V10a als de Experia Wifi de laatste firmware versie en nam deze laatste ook de juiste wifi instellingen uit de V10a over.

Bij het installeren van een ip camera die dan via de Experia Wifi verbinding maakt , is het plots niet meer mogelijk om deze te benaderen. Als ik dan in de V10a DHCP leases log kijk , staat deze ip camera er niet meer bij, ook niet met een ander ip adres. Als ik de ip camera opnieuw opstart is deze opnieuw te benaderen en staat deze ook in de V10a DHCP leases log.

Het Wifi signaal blijft gewoon actief , het is niet duidelijk waarom de DHCP server geen ip lease meer geeft aan de ip camera terwijl in het Topology overview het ip adres wel zichtbaar blijft.

Kortom, vreemd gedrag wat voor mij niet werkbaar is.

 

@Erik_  Vraag, de firmware versie in de plaatsjes van je start post was 5.01.49_build481-owl. Wat is de reden dat wij nu 5.00.49_build487-owl krijgen?

beste erik

 

Bedankt voor het snelle antwoord, misschien een domme vraag, maar die eerst super wifi hangt inderdaad bedraad op een halve meter van de experia box, kan ik hem nu draadloos op de eerst verdieping zetten ? 

mvg deb

Reputatie 5
Badge +6

Ik heb de update,

 

Maar is er al meer voortgang over de box 12??

Reputatie 7
Badge +20

@debkla  dat klopt inderdaad!
@Julian Borghuis nee, zodra wij meer weten weten jullie meer!

Zijn er hier mensen die wel de V10A werkend hebben gekregen als Superwifi Disc? Volgens mij zie ik alleen maar berichten voorbij komen van mensen waarbij het niet werkt, zoals bij mij. 

Reputatie 5

@Erik_  Ik moet mijzelf toch rectificeren t.a.v. het DHCP issue wat ik tijdens het testen had opgemerkt. 

Bij dat ‘even’ testen heeft zowel de V10a als de Experia Wifi de laatste firmware versie en nam deze laatste ook de juiste wifi instellingen uit de V10a over.

Bij het installeren van een ip camera die dan via de Experia Wifi verbinding maakt , is het plots niet meer mogelijk om deze te benaderen. Als ik dan in de V10a DHCP leases log kijk , staat deze ip camera er niet meer bij, ook niet met een ander ip adres. Als ik de ip camera opnieuw opstart is deze opnieuw te benaderen en staat deze ook in de V10a DHCP leases log.

Het Wifi signaal blijft gewoon actief , het is niet duidelijk waarom de DHCP server geen ip lease meer geeft aan de ip camera terwijl in het Topology overview het ip adres wel zichtbaar blijft

De gebruikte ip camera's blijken bij nadere inspectie toch allen een defect te hebben of zijn defect geraakt tijdens het testen, vandaar dat mijn conclusie niet meer stand houdt. Excuses voor de verwarring die ik hiermee heb veroorzaakt.

 

  • TactfulRanger zijn er hier mensen die wel de V10A werkend hebben gekregen als Superwifi Disc? Volgens mij zie ik alleen maar berichten voorbij komen van mensen waarbij het niet werkt, zoals bij mij?

    vooralsnog hier niet echt hoor!! Zette de super wifi versterker een verdieping hoger en hoera de snelheid was 10 tellen hoog, maar na die tien tellen was ik weer terug bij af. 

  • Morgen alles maar weer opnieuw installeren etc  Lijkt erop dat ik volgens kpn toch niets anders te doen heb :-(  

  • TactfulRanger zijn er hier mensen die wel de V10A werkend hebben gekregen als Superwifi Disc? Volgens mij zie ik alleen maar berichten voorbij komen van mensen waarbij het niet werkt, zoals bij mij?

    vooralsnog hier niet echt hoor!! Zette de super wifi versterker een verdieping hoger en hoera de snelheid was 10 tellen hoog, maar na die tien tellen was ik weer terug bij af. 

  • Morgen alles maar weer opnieuw installeren etc  heb volgens kpn toch niets anders te doen:-(  

Gaan bij jou ook de superwifi discs op rood? 

Gaan bij jou ook de superwifi discs op rood? 

nee dat niet, ze zijn groen. 

 

Balen als ze bij jou helemaal niets doen, ik heb iig nog wat. 

 

Bij mij werkt de 10A samen met de SW discs. Samen met 3 SW discs heb ik nu in totaal vier wifi apparaten, waarbij de 10A de ‘master’ is. Achteraf heb ik dus een SW disc teveel aangeschaft.

Moest na installatie wel alle apparaten nog een keer rebooten voordat het goed werkte, dat stond niet inde handleiding.

Heb als experiment ook nog een ongebruikte Experia wifi aangesloten.

Wel even resetten, maar dan wordt netjes opgenomen in de ‘mesh’ (en haalt ook zijn updates op).

Voorbeeld: als ik een SW disc herstart zie je apparaten verschijnen op de Experia Wifi.

 

Heb nog wel wat twijfels over de ‘mesh’ werking, sommige apparaten vertikken het om de dichtst bijzijnde SW disc te gebruiken, en hangen op de 2,4GHz aan het modem in de woonkamer. Ook apparaten die 5GHz kunnen.

Reputatie 7
Badge +24

De apparaten zien geen afstand hé. Die zien sterkte van het signaal en snelheid. En soms kan een punt dat verder weg staat toch een sterker signaal hebben / sneller zijn. Rechtstreeks met het modem verbinden is vaak sneller,  want dat is gewoon een tussenstation minder. Ik weet niet of je wel eens met de trein reist. Maar halverwege overstappen kost gewoon tijd. Zo'n draadloos geplaatste SuperWiFi kost ook tijd.

Dat is voor mij ook nog een vraag. Hoe kan ik nu.zien met welk apparaat mijn laptop bv connect?  Ofwel met welk wifipunt maak welk apparaat contact ? Kan iemand me dat in jip en janneke taal uitleggen en ebt vertellen hoe ik dat dan aanpas.

Want de snelheid is opeens na de mesh bedroevend of valt weg.  Mijn smartphone gaat vaak over op 4g. 

Snelheid was beneden 80 boven vaak 60. Nu beneden 15-20 en boven nagoenoeg niets (wegvallen) 

Dank alvast 

Deb

Reputatie 7

Als je de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet installeert dan kan je het MAC adres zien van het wifi toegangspunt waarmee die telefoon of tablet verbonden is.

Ook kan je met die app heel eenvoudig de veldsterkte van jouw wifi aflezen.

Als je de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet installeert dan kan je het MAC adres zien van het wifi toegangspunt waarmee die telefoon of tablet verbonden is.

Ook kan je met die app heel eenvoudig de veldsterkte van jouw wifi aflezen.

 

 

Ik snap wel wat je zegt maar wederom heb ik geen idee wat ik met die info moet doen ! Ik zoek naar een manier om te zien wat die wifi apparaten doen. 

Als ik bij kon thuis inlog zie ik bijna alle apparaten wel maar ik zie geen overeenkomst tussen al die cijfers. 

Ga vanmiddag maar eens bellen 

Reputatie 7

Als je nu eens begint met het meten van de veldsterkte van jouw wifi toegangspunten door er een metertje vanaf te gaan staan en dat de hoogte van de parabolen af te lezen.

Hoeveel dBm meet je dan?

Reputatie 2
Badge

@KPN, na jullie update staat ongevraagd Wifi aan, is het niet meer mogelijk om gescheiden namen in te voeren, kan Wifi in de webinterface niet uit worden gezet en nog wat van die shit zooi. Ik stel voor dat jullie per omgaande deze functionaliteit weer beschikbaar maken of een router op sturen welke deze functionaliteit wel heeft. Het ging juist zo goed…...

Ergo ik huurde een router die de functionaliteiten had die ik voldoende vond, en nu huur ik een router waar ik dus geen moer meer aan heb.k wil simpel gezegd de oude mogelijkheden terug. Ik zit niet op jullie ongevraagde extra functionaliteit te wachten. Het is dus een downgrade ipv een update. Redo plz.


@KPN: nog positief nieuws over mijn vraag?

Reputatie 2

Kun je de firmware update ook geforceerd ophalen?

Na een "paperclip” reset blijft het bij de oude.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @FredK2017, nee helaas niet. We voeren de update gefaseerd uit, als jouw modem aan de beurt is zal hij hem automatisch ophalen.

Ik woon in een flat waar wifikanalen overbevolkt zijn, 5Ghz wifi met een aparte SSIDwas voor mij de oplossing. Ik heb vannacht de update gekregen en ik ondervind nu al problemen met de wifiverbinding. 5ghz kanaal is uberhaupt niet meer zichtbaar voor mijn apparaten, en de 2,4Ghz ondervindt veel storing door mijn buren. Heel leuk die mesh technologie, maar voor klanten die de apparatuur daarvoor niet hebben gekregen is dit een flinke stap terug.

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_  Vraag, de firmware versie in de plaatsjes van je start post was 5.01.49_build481-owl. Wat is de reden dat wij nu 5.00.49_build487-owl krijgen?

Ik zie dat ik hier nog niet op gereageerd had. Ik vermoed dat dit een verschil is tussen testomgeving en productieomgeving, @Radioman. Of wellicht zelfs iets simpels als een typo.

 

Zijn er hier mensen die wel de V10A werkend hebben gekregen als Superwifi Disc? Volgens mij zie ik alleen maar berichten voorbij komen van mensen waarbij het niet werkt, zoals bij mij. 

Het is met dit net als met andere updates, mensen waarbij alles goed gaat komen hier niet. En, gebaseerd op de (relatief) lage hoeveelheid aan problemen die hier gemeld worden durf ik wel te zeggen dat het bij de meeste mensen goed gaat. Wat het voor jou natuurlijk niet minder vervelend maakt dat het niet werkt, @TactfulRanger

Je gaf aan:

Helaas al meerdere malen geprobeerd.

Ik heb de superwifi punten pas sinds gisteren, dus ik ben met een "clean" setup begonnen.

Zodra de superwifi geüpdatet is en naar een andere locatie mag, doet hij niets anders dan rood branden.

Gisteren heb ik er dan maar voor gekozen op alsnog 1 superwifi punt naast de V10A bekabeld te laten staan, en de ander op zolder. Maar na ongeveer een uur was toch degene op zolder ook rood…

Het meshen met de V10a werkt in ieder geval echt niet zoals bedoeld, erg jammer. . 

In deze situatie kan ik begrijpen dat degene op zolder rood wordt, de afstand en route naar een zolder is toch vaak zodanig dat die niet gaat zonder een tussenstap elders in huis. Maar je zou gewoon die eerste ook los moeten kunnen koppelen en die dan dus als tussenstap punt moeten kunnen plaatsen. Woon je wellicht in een nieuwbouw betonblok? En waar zit je Experia Box, in een meterkast, of ergens meer open?

 

@KPN, na jullie update staat ongevraagd Wifi aan, is het niet meer mogelijk om gescheiden namen in te voeren, kan Wifi in de webinterface niet uit worden gezet en nog wat van die shit zooi. Ik stel voor dat jullie per omgaande deze functionaliteit weer beschikbaar maken of een router op sturen welke deze functionaliteit wel heeft. Het ging juist zo goed…...

Ergo ik huurde een router die de functionaliteiten had die ik voldoende vond, en nu huur ik een router waar ik dus geen moer meer aan heb.k wil simpel gezegd de oude mogelijkheden terug. Ik zit niet op jullie ongevraagde extra functionaliteit te wachten. Het is dus een downgrade ipv een update. Redo plz.


@KPN: nog positief nieuws over mijn vraag?

@Djeepman01, zoals eerder al aangegeven, en vermeld in de veelgestelde vragen van het startbericht, zal in een komende update een secundair wifinetwerk worden toegevoegd die je kunt activeren voor gebruik naast de mesh. Dit netwerk is ook weer te splitsen in 2,4 en 5 Ghz of een van beide kan uitgezet worden. Wifi volledig uitzetten kan door de WPS knop ongeveer 15 seconden ingedrukt te houden. Ik weet niet of dit nog weer als optie in de interface gaat terugkomen.

 

 

Ik woon in een flat waar wifikanalen overbevolkt zijn, 5Ghz wifi met een aparte SSIDwas voor mij de oplossing. Ik heb vannacht de update gekregen en ik ondervind nu al problemen met de wifiverbinding. 5ghz kanaal is uberhaupt niet meer zichtbaar voor mijn apparaten, en de 2,4Ghz ondervindt veel storing door mijn buren. Heel leuk die mesh technologie, maar voor klanten die de apparatuur daarvoor niet hebben gekregen is dit een flinke stap terug.

Het 5Ghz kanaal is er nog steeds, @tom532, het heeft nu alleen dezelfde naam als de 2,4 Ghz waardoor je hem niet meer in een oogopslag kan herkennen. Heb je alleen de V10A of ook wifipunten van ons? Wat je sowieso kan doen is op je apparaten het netwerk vergeten en opnieuw verbinding maken. Mochten je apparaten nog wat aan oude instellingen o.i.d. hebben onder water dan kunnen ze op deze manier schoon verbinden. Helpt dat niet, gebruik dan de Wifi Manager eens. Die kan dan kijken naar de instellingen ook in vergelijking met de omgeving en deze optimaliseren waar nodig. 

Ik woon in een flat waar wifikanalen overbevolkt zijn, 5Ghz wifi met een aparte SSIDwas voor mij de oplossing. Ik heb vannacht de update gekregen en ik ondervind nu al problemen met de wifiverbinding. 5ghz kanaal is uberhaupt niet meer zichtbaar voor mijn apparaten, en de 2,4Ghz ondervindt veel storing door mijn buren. Heel leuk die mesh technologie, maar voor klanten die de apparatuur daarvoor niet hebben gekregen is dit een flinke stap terug.

Het 5Ghz kanaal is er nog steeds, @tom532, het heeft nu alleen dezelfde naam als de 2,4 Ghz waardoor je hem niet meer in een oogopslag kan herkennen. Heb je alleen de V10A of ook wifipunten van ons? Wat je sowieso kan doen is op je apparaten het netwerk vergeten en opnieuw verbinding maken. Mochten je apparaten nog wat aan oude instellingen o.i.d. hebben onder water dan kunnen ze op deze manier schoon verbinden. Helpt dat niet, gebruik dan de Wifi Manager eens. Die kan dan kijken naar de instellingen ook in vergelijking met de omgeving en deze optimaliseren waar nodig. 

@Erik_ dank voor je reactie, het is me duidelijk dat beide netwerken nu dezelfde naam zouden moeten krijgen. Echter wordt het 5 GHz netwerk nu niet meer uitgezonden

Reputatie 7

...het is me duidelijk dat beide netwerken nu dezelfde naam zouden moeten krijgen. Echter wordt het 5 GHz netwerk nu niet meer uitgezonden

Hoe heb je dat vastgesteld?

...het is me duidelijk dat beide netwerken nu dezelfde naam zouden moeten krijgen. Echter wordt het 5 GHz netwerk nu niet meer uitgezonden

Hoe heb je dat vastgesteld?

Met de app wifi analyser voor android, en tevens met wifi commander voor windows 10

Goedeavond , sinds mijn experia box V10A een update heeft gekregen is mijn Samsung smart TV die op het de varanda staat en een wifi verbinding heeft , helemaal van slag . Het beeld loopt vast of valt weg .Of geeft aan , geen internet . Hoe kan ik de verbinding weer herstellen ?