Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

  • 13 July 2021
  • 487 reacties
  • 35783 keer bekeken
Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]
Reputatie 7

Vanaf 12 juli 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de Experia Box V10A. Deze update zorgt ervoor dat de V10A onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de Superwifi als de Experia Wifi.

Deze update was in eerste instantie naar softwareversie 5.00.49_build487_owl. Deze versie bleek wat problemen te geven met apparaten van Nefit en Sonos. Dit hebben we opgelost in in een nieuwe versie van de software met nummer 5.00.52_build493-owl. Deze versie is tussen 31-08 en 13-09 uitgerold. Heb je toch onverhoopt nog de 487-owl versie, of een ander nummer, dan kun je een update forceren door de Experia Box V10A te resetten.

In de periode eind oktober t/m eind november 2021 rollen we een mini-update uit die het certificaat van de V10A vernieuwt en verder niets anders doet.

De versienummers hiervoor zijn 5.00.48_build454 voor mensen die nu op build453 zitten, en 5.00.53_build498 voor mensen die nu op 5.00.52_build493-owl zitten.

 

Wat betekent dit ‘samenwerken’?

Superwifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene Superwifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de Superwifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de V10A dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de V10A nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de Superwifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de V10A ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de Superwifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wanneer krijg ik de update?

We beginnen met de uitrol op 12 juli en dit zal doorlopen tot minimaal 20 augustus.

In principe krijgen klanten die alleen een V10A hebben zonder Superwifi of Experia Wifi in huis de update eerst, en de rest daarna. Precieze data zijn op voorhand niet te geven. Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je kunt ook controleren of je de update hebt door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit via Overview (links) en dan Router Information (boven).

 

Wat gebeurt er tijdens de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Na de update zal je V10A herstarten. Wat er daarna gebeurt hangt af van je thuissituatie.

  • Ik heb Superwifi en/of Experia Wifi aangesloten
    Dan gaat de V10A, na het herstarten, synchroniseren met de Superwifi en/of Experia Wifi. De V10A neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt de nieuwe master.
  • Ik heb geen Superwifi of Experia Wifi aangesloten en ik heb verschillende netwerknamen voor de 2,4GHz en 5GHz frequenties
    Dan worden deze verschillende namen nu samengevoegd. De naam van het 2,4GHz netwerk wordt ook toegepast op het 5GHz netwerk. Het is niet meer mogelijk om deze namen weer te splitsen.
  • Ik heb geen Superwifi of Experia Wifi aangesloten en ik heb dezelfde naam voor de 2,4GHz en 5GHz frequenties
    Dan is de V10A na het herstarten klaar. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet.

Alleen als je ook Superwifi en/of Experia Wifi hebt en je V10A eerder een aparte netwerknaam had, dan kan het zijn dat je apparaten die daarmee verbonden waren nu geen internet hebben. In dat geval zul je op die apparaten dat netwerk moeten vergeten, en vervolgens eenmalig verbinden met het netwerk van je Superwifi/Experia Wifi. De V10A is daar nu onderdeel van.

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de V10A

Omdat de V10A na de update een mesh netwerk vormt met eventuele Superwifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje.

In de webinterface onder de optie Overview verandert het volgende (klik op Toon inhoud):

Tabblad State hernoemd naar Topology Overview: Dit is het tabblad dat je ziet als je inlogt op de Experia Box. Deze laat een overzicht zien van je Experia Box en eventueel aangesloten Superwifi en Experia Wifi. Aan de lijn tussen de apparaten kun je zien of ze bekabeld (dichte lijn) of draadloos (onderbroken lijn) aangesloten zijn.

 

Je kunt klikken op de Experia Box. Dan krijg je de pagina zoals hij er voorheen uitzag met een overzicht van eindapparaten die verbonden zijn met je Experia Box, zowel bekabeld als via wifi.

Overige iconen zijn ook klikbaar en leiden je naar de verschillende tabbladen.

 

Tabblad Router Information: Hier wordt nu ook vermeld hoeveel OWL apparaten er zijn aangesloten. OWL is de naam van ons meshprotocol. Dus dit geeft aan hoeveel Superwifi en/of Experia Wifi er aangesloten zijn.

 

 

In de webinterface onder de optie WLAN verandert het volgende (klik op Toon inhoud):

Tabblad WLAN: Je kunt niet meer apart de 2,4 en 5GHz aan of uitzetten. Er is alleen nog maar een knop om de zichtbaarheid van het SSID van de beide frequenties aan of uit te zetten. Het volledig uitzetten van de wifi doe je door de WPS knop 15 seconden ingedrukt te houden.

Verdwenen tabbladen: WLAN 2,4GHz en WLAN 5 GHz

 

Nieuw tabblad Access Points: Dit tabblad laat ook aangesloten Superwifi en Experia Wifi zien. Vanaf dit tabblad kun je al deze apparaten herstarten of resetten. Zowel individueel, als allemaal tegelijk.

Ook kun je hier de weergavenaam van de apparaten aanpassen.

 

Tabblad Wireless MAC-Filter hernoemd naar MAC Filtering: Toegangscontrole instellen werkt op zowel de 2,4GHz als de 5GHz.

 

Tabblad Guest Network: Ook hier zijn de beide frequenties samengevoegd en niet meer apart in te stellen. De gastwifi krijgt automatisch dezelfde naam als het reguliere wifnetwerk met _Gast erachter geplakt. Als gastwifi actief is en je wijzigt de naam van het reguliere wifinetwerk via de webinterface krijg je een pop-up of de naam van het gastnetwerk ook aangepast moet worden.

Het wachtwoord van de gastwifi wordt automatisch gegenereerd als je dit aanzet. Je kunt dit wijzigen met de Edit-knop. Staat gastwifi aan en doe je een reset van je V10A, dan wordt gastwifi ook weer aangezet. Deze gastwifi heeft geen standaard wachtwoord, dus wordt bij een reset een nieuw wachtwoord gegenereerd.

 

Tabblad Scheduler: Dit werkt nu over je hele meshnetwerk en niet meer alleen op de wifi van de V10A.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een Superwifi of Experia Wifi vlakbij de V10A staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Waarom zijn mijn gescheiden wifinetwerken weer één geworden?

De V10A maakt gebruik van bandsteering. Hierdoor kan de Experia Box voor elk aangesloten apparaat herkennen welke frequentie het meest geschikt is en het apparaat daar dan ook automatisch mee laten verbinden. Dit zorgt voor een gelijkmatigere belasting van je wifi zodat al je draadloze apparaten een stabiele verbinding hebben.

Bandsteering werkt alleen als de beide frequenties dezelfde naam hebben.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.

 

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Ga vervolgens in het linkermenu naar WLAN. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (WPA Pre-Shared Key) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de V10A graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Druk hiervoor de WPS knop 15 seconden in. De wifi zal dan helemaal uitgaan. In een latere update zal hiervoor ook weer een knop in de interface terugkomen.

 

Ik heb een KPN Box 12, krijgt deze ook een mesh update?

Ja! Deze is aan de beurt als de uitrol voor de V10A klaar is. Zodra we daar definitieve data voor hebben zal hier een apart topic voor verschijnen.

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hier op actief te krijgen.

 

 Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: november 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

487 reacties

Reputatie 2

Wanneer gaat kpn dit oplossen of gaat dit weer dagen duren voor dat dit is opgelost. 

Reputatie 7
Badge +10

@Spykstaal en @oeps-ie toch nog een extra vraag: wat gebeurt er precies als jullie op het modem inloggen? Via ‘administratie’ aan de linkerkant kan je dan kiezen voor ‘restore’ bovenin de tabjes. En dan kies je in het scherm voor terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dat is de onderste knop. Kunnen jullie laten weten of dit wel werkt?

Goedemorgen,

Dat werkt allemaal prima de modem word dan teruggezet naar fabrieksinstellingen.


Het lukt dan dus wel om de modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen via deze stappen, maar je krijgt dan niet de nieuwe firmware op je modem?

dan word idd de modem naar fabrieksinstellingen gebracht, maar geen nieuwe frimware update.


Duidelijk, @oeps-ie. Dankjewel. Wil je nog je gegevens invullen in je forumprofiel?

@Spykstaal geldt dit voor jou ook? Ik hoor het graag, dan gaan we het intern navragen.

Reputatie 1

Dit geldt voor mij ook, het enige dat terug is gegaan naar fabrieksinstellingen is de inlog naar de Experiabox. Verder alles hetzelfde gebleven.

Reputatie 2

@Spykstaal en @oeps-ie toch nog een extra vraag: wat gebeurt er precies als jullie op het modem inloggen? Via ‘administratie’ aan de linkerkant kan je dan kiezen voor ‘restore’ bovenin de tabjes. En dan kies je in het scherm voor terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dat is de onderste knop. Kunnen jullie laten weten of dit wel werkt?

Goedemorgen,

Dat werkt allemaal prima de modem word dan teruggezet naar fabrieksinstellingen.


Het lukt dan dus wel om de modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen via deze stappen, maar je krijgt dan niet de nieuwe firmware op je modem?

dan word idd de modem naar fabrieksinstellingen gebracht, maar geen nieuwe frimware update.


Duidelijk, @oeps-ie. Dankjewel. Wil je nog je gegevens invullen in je forumprofiel?

@Spykstaal geldt dit voor jou ook? Ik hoor het graag, dan gaan we het intern navragen.

als het goed is zijn de gegevens ingevuld.

Reputatie 5

@oeps-ie @Spykstaal  Hebben jullie deze reset al eens geprobeerd :

Monteursreset voor de V10a
Druk de reset button (gaatje achterop het modem) én de WPS-knop (aan de zijkant) 7 seconden in. 
Na het loslaten reset het modem zich. 

Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet!

Let op: alle instellingen van het modem worden hierdoor teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dus mocht je de netwerknaam en het wachtwoord gewijzigd hebben, dan wordt deze weer gelijk aan de gegevens achterop het modem. 

Reputatie 2

@oeps-ie @Spykstaal  Hebben jullie deze reset al eens geprobeerd :

Monteursreset voor de V10a
Druk de reset button (gaatje achterop het modem) én de WPS-knop (aan de zijkant) 7 seconden in. 
Na het loslaten reset het modem zich. 

Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet!

Let op: alle instellingen van het modem worden hierdoor teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dus mocht je de netwerknaam en het wachtwoord gewijzigd hebben, dan wordt deze weer gelijk aan de gegevens achterop het modem. 

dankjewel radioman, dit werkt meteen goed binnen 15 min had de modem de update binnen en werkt alles naar behoren zoals het hoor.

Reputatie 7

@oeps-ie @Spykstaal  Hebben jullie deze reset al eens geprobeerd :

Monteursreset voor de V10a
Druk de reset button (gaatje achterop het modem) én de WPS-knop (aan de zijkant) 7 seconden in. 
Na het loslaten reset het modem zich. 

Laat de KPN Experia Box 30 minuten aanstaan en onderbreek de procedure niet!

Let op: alle instellingen van het modem worden hierdoor teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dus mocht je de netwerknaam en het wachtwoord gewijzigd hebben, dan wordt deze weer gelijk aan de gegevens achterop het modem. 

dankjewel radioman, dit werkt meteen goed binnen 15 min had de modem de update binnen en werkt alles naar behoren zoals het hoor.

Goed om te weten dat het op deze manier wél goed ging, oeps-ie. @Spykstaal, wil jij dan ook deze manier eens proberen?

Reputatie 1

Hi radioman, het is eindelijk gelukt, dank voor de oplossing!

Reputatie 6
Badge +9

Ter info:

Op de service pagina waar de uitleg staat vindt je een overzicht van alle lampjes en knopjes op de Experia Box v10A, dat klopt niet helemaal meer.

 

De firmware v5.00.52 build493-owl heeft nieuwe functionaliteit. Op het moment dat je de Experia pagina oproept via https://mijnmodem.kpn/login.htm gaat het LED lampje “DSL / Internet” blauw knipperen. Na het verlaten van het menu duurt het enkele minuten en is het lampje weer normaal groen.

Enkele klanten hebben ook dit verschijnsel bij het opstarten van de TV ontvanger. Dat heb ik niet kunnen simuleren, want ik krijg de NAT regel voor de TV ontvanger niet.

Groet Bart

Reputatie 7
Badge +10

Bij mijn ouders zit de 2260 in een loop door de V10a update.

Blijft om update vragen en kunt er niets mee. Van alles geprobeerd, alleen de knop achterkant werkt nog. 

Ding is totaal van de leg. Foutcode 561

Sinds deze update heb ik last van een vervelende storing: het wifi signaal valt soms heel even weg. Na enkele seconden is de verbinding weer hersteld. Ik werk thuis en ben verbonden via een VPN met het kantoornetwerk. Maar deze VPN verliest dus iedere keer zijn verbinding als de wifi even wegvalt. Heel vervelend, want dan moet ik weer opnieuw aanmelden en de 2-factor code opzoeken en invullen om verbinding te maken.

De opstelling thuis is in de meterkast op de begane grond een Experia Box V10A, een super-wifi schotel op de 1e etage, die via een UTP kabel is verbonden met de Experia Box, en een super-wifi schotel op zolder (waar ik mijn werkplek heb) die niet bekabeld is aangesloten (alleen draadloos). De lampjes op de super-wifi schotels zijn groen (goed signaal).

Sinds de update merkte ik een aantal zaken:

  • Ik verbind ineens via IPv6 met het internet in plaats van IPv4. Ik heb IPv6 al eens uitgezet, maar dat verhelpt de storing niet.
  • Bij de WLAN instellingen van de Experia Box stond de wireless mode op “b/g” en bandwith stond op “20 MHz”. Dit heb ik gewijzigd naar respectievelijk “b/g/n” en “20/40 MHz”. Dat lijkt de verstoring minder te maken. 
  • Het channel staat op “Auto all”. Ik denk dat dat goed is, want als ik met een wifi analyzer kijk is het heel druk hier in de buurt. Er is geen kanaal waar maar een paar signalen zjin, dus kan het apparaat beter zelf kiezen.

Iemand nog tips? 

Reputatie 7
Badge +30

Bij mijn ouders zit de 2260 in een loop door de V10a update.

Blijft om update vragen en kunt er niets mee. Van alles geprobeerd, alleen de knop achterkant werkt nog. 

Ding is totaal van de leg. Foutcode 561

Dit is vreemd, dat zou namelijk niet meer voor moeten komen.. Hebben je ouders de V10A al eens twee minuten stroomloos gemaakt? Zouden ze dat eens kunnen proberen, @Anneke-Anna?

 

@bmolsbeck jouw opstelling lijkt me prima! Jammer dat de wifi dan alsnog wegvalt.. Heb je de Wifi Manager al eens doorlopen? Wordt het daar beter door?

 

Ik heb hetzelfde probleem als bmolsbeck. Sinds de update valt ongeveer 2 a  3 maal per uur  de wifi weg en verbinden mijn laptop/telefoons binnen 10 seconden weer. Super irritant als je vanuit huis werkt. Ik heb mijn superwifi punten er al tussenuit gehaald maar nog steeds hetzelfde probleem. modem is ook al meer dan 2 minuten gereset op advies van de 0402 helpdesk. Wat nu?

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Ikbenreinier dat is wel heel erg vervelend! Welke firmware heb jij er nu opstaan? Zou je nog eens via de webinterface willen inloggen en dan kijken of je het modem kunt resetten? Loop je er dan nog steeds tegenaan? 

Reputatie 7
Badge +10

Bij mijn ouders zit de 2260 in een loop door de V10a update.

Blijft om update vragen en kunt er niets mee. Van alles geprobeerd, alleen de knop achterkant werkt nog. 

Ding is totaal van de leg. Foutcode 561

Dit is vreemd, dat zou namelijk niet meer voor moeten komen.. Hebben je ouders de V10A al eens twee minuten stroomloos gemaakt? Zouden ze dat eens kunnen proberen, @Anneke-Anna?

 

 

Het kwam toch echt voor. Het was niet fijn voor mijn ouders. Ze waren niet blij, understatement. Updates prima, maar dit is uitermate slecht!  

Ik heb de V10a 3 keer moeten herstarten en hij had er echt moeite mee om online te blijven. Ik zag het al gebeuren dat ik alles moest resetten en de telefoons, tablets, alles opnieuw bij mijn ouders moest koppelen 😩

Na dik anderhalf uur liep de tv ontvanger door, vroeg wéér om update install maar die heb ik even uitgesteld en hopen dat dit vannacht is gebeurd. Hopelijk wordt niet vervolgd. 

Is het nu ook mogelijk om de 2,4ghz en de 5ghz apparte namen te geven (splitsen) 

Reputatie 7
Badge +17

Is het nu ook mogelijk om de 2,4ghz en de 5ghz apparte namen te geven (splitsen) 

Nee, dit is niet mogelijk @Remco11. Zie ook de veelgestelde vragen:

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.

 

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.

 

@bmolsbeck jouw opstelling lijkt me prima! Jammer dat de wifi dan alsnog wegvalt.. Heb je de Wifi Manager al eens doorlopen? Wordt het daar beter door?

Dat heb ik inderdaad al een keer gedaan. Net als de stroom even van de Experia Box en/of het glasvezel-modem halen en de superwifi punten rebooten. Maar dat heeft helaas geen verbetering opgeleverd.

De firmware van de Experia box is v5.00.52 en van de superwifi punten 1.00.11v1.

Reputatie 7
Badge +17

@bmolsbeck En als je alles van het stroom haalt en dan stuk voor stuk weer aansluit? Dus eerst het glasvezelkastje weer aansluiten en wachten totdat deze volledig is opgestart. Dan de Experia Box volledig op laten starten en als laatste de SuperWifi.

Ik heb hetzelfde probleem als bmolsbeck en ik ben reinier.

Wifi valt regelmatig even weg waardoor dat erg frustrerend is met het thuiswerken. Ook is het interneteen stuk minder snel. Modem gereset, alles van de stroom gehaald maar blijft een stuk slechter dan het altijd was. 

 

Reputatie 7

Hoi @DazlingJ, heb jij alleen de V10A, of ook Experia Wifi en/of Superwifi? In dat laatste geval, kijk eens naar de plaatsing van deze apparaten. Sinds de update werken deze dus samen met de V10A. Als je onverhoopt een EW/SW dicht bij de V10A hebt staan, verplaats deze eens wat verder weg.  

Reputatie 1

Goedemiddag,

 

Na de experiabox v10a update waarbij deze deel gaat uitmaken van het wifi mesh netwerk, kan ik het primaire superwifi punt niet loskoppelen van de modem. Zonder netwerkkabel wil deze niet verbinden en daarmee vallen alle superwifi punten weg uit het netwerk omdat deze zijn gepaired met het primaire punt.

 

Het idee was nu juist om dit punt ook in te kunnen zetten op een andere locatie.

 

Experiabox v10a - firmware: v5.00.52 build493-owl

3 Superwifi punten - firmware: 1.00.11v1

 

Volgens mij zou ik eenvoudig de ethernet kabel eruit moeten kunnen trekken en dan zou eea vazelf moeten gaan werken… niet dus… ook een factory reset van de superwifi en na opnieuw koppelen de ethernet kabel eruit trekken werkt ook niet.

 

Iemand enig idee?

Reputatie 1

Ok,

Goedemiddag,

 

Na de experiabox v10a update waarbij deze deel gaat uitmaken van het wifi mesh netwerk, kan ik het primaire superwifi punt niet loskoppelen van de modem. Zonder netwerkkabel wil deze niet verbinden en daarmee vallen alle superwifi punten weg uit het netwerk omdat deze zijn gepaired met het primaire punt.

 

Het idee was nu juist om dit punt ook in te kunnen zetten op een andere locatie.

 

Experiabox v10a - firmware: v5.00.52 build493-owl

3 Superwifi punten - firmware: 1.00.11v1

 

Volgens mij zou ik eenvoudig de ethernet kabel eruit moeten kunnen trekken en dan zou eea vazelf moeten gaan werken… niet dus… ook een factory reset van de superwifi en na opnieuw koppelen de ethernet kabel eruit trekken werkt ook niet.

 

Iemand enig idee?

Ok,

Voor alle mensen met hetzelfde probleem...

Na een hoop gedoe de hele week besloten om alles te resetten (experiabox & superwifi's) en opnieuw op te bouwen door 1 voor 1 de superwifi punten opnieuw te koppelen (bedraad), en de bedrading na koppelen te verwijderen. De superwifi's verbinden dan ok.

Nu werkt het prima. Heb geen primaire superwifi meer want dat is de experiabox nu geworden. Alle superwifi punten zijn nu vrij te verplaatsen zonder dat 1 van de punten bedraad aangesloten dient te zijn.

De remedie voor dit verhaal is dus om alles te resetten, Een reset van het primaire sw punt is niet genoeg.

Succes mannen!

Reputatie 1

Ik beschik over de V10a mét nieuwe update en 2 superwifi punten.

Ik krijg het echter totaal niet voor elkaar om het bekabelde punt weg te pakken naast de V10a.

In de KPN Thuis app staat inderdaad de V10a aangegevens als primair, dus dat oogt correct. Echter zodra ik de lan kabel tussen v10a en superwifi punt weghaal, gaan direct alle superwifi punten naar rood.

Ik krijg het echt niet werkend met de V10a als Mesh onderdeel. Ik heb zowel de experia box als de superwifi punten al meerdere malen gereset.

Dat is precies waar ik tegen aanloop. Je krijgt uiteindelijk de Superwifi wel werkend met de V10a, maar alleen als je WPS knoppen indrukt. Maar na een uurtje houdt het weer op. Zou dat soms iets te maken hebben met bandsteering? 

Dat probleem had ik ook.

Mijn remedie was om zowel de experia box als de superwifi punten een factory reset te geven en ze een voor een opnieuw te koppelen.

Dan wordt de experiabox het primaire punt en zijn alle superwifi punten gelijk, qua status, en draadloos te gebruiken.

Reputatie 4
Badge +2

Het moet geen dagelijkse praktijk worden met elke keer een firmwareupdate voor de V10A. Ik lig inmiddels steeds op mijn knieën om het apparaat op gang te houden.

Nu was de telefonie weer gestoord. Inkomende gesprekken geen probleem, maar zelf bellen gaf steeds een congestietoon. Na wederom een monteursreset kwam alles gelukkig weer terug.

Toch denk ik aan al die maanden dat de V10A probleemloos werkte. In het begin 2019 was het wat traag met de DNS. Daar is toen eind 2019 mee afgerekend door wel een goede firmware update beschikbaar te stellen. Aanroepen van sites ging vanaf dan gewoon snel.

Wat ik al eerder gezegd heb, werkt de bandsteering voor mij nu gewoon goed, Maar gedonder met de vaste telefonie zit ik niet op te wachten.

Ik heb begrepen dat er alweer!!! een firmwareupdate in de steigers staat voor de V10A bij KPN. Wat gaat dat brengen.

Wééér op de knieën om de zaak weer draaiende te krijgen  door resetten, of eindelijk gewoon dezelfde klantbeleving als voorheen waarbij je op aan kan van de hardware en daar geen aandacht voor te hoeven hebben, omdat KPN alles gewoon goed regelt.

Ik snap niet die ruïneer acties van KPN om een goede Experiabox V10A zo om zeep te helpen in plaats van te verbeteren.