KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134106 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Reputatie 7
Badge +30

 

Mesh software voor de Box 12

SGEJ10000448

Op 3 november 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgde ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi. Deze softwareversie is gegaan naar alle klanten die alleen een Box 12 hebben. Met daarnaast een kleine groep aan klanten die ook SuperWifi en/of Experia WIfi hebben.

Daarnaast hebben we in de periode eind oktober t/m eind november 2021 ook een mini-update uitgerold specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij is het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312 gegaan. Deze update ging naar alle klanten met een Box 12 die niet de SGEJ10000448 kregen.

Vervolgens zijn we in december, vanwege de feestdagen, gestopt met het verder uitrollen van de SGEJ10000448 update. We merkten in die periode ook dat er klanten waren met de 448-versie die problemen kregen met hun verbinding. 

SGEJ10000516

We zijn daarna verder gegaan met een nieuwe versie van de software, dit is versie SGEJ10000516. Deze versie brengt een grote verbetering in de verbrekingen. Daarnaast brengt het de nieuwe functie Extra Wifi (meer daarover hieronder). Vanaf 1 februari 2022 zijn we deze nieuwe versie gaan uitrollen. Tijdens de Olympische Spelen zijn we weer gestopt. Na die tijd had bijna iedereen de 516 versie. Behalve een groep klanten die nog op de versie SGEJ10000312 zaten. Deze laatste groep zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij eventueel ook meerdere SSID's in gebruik hebben. 

Omdat we ondertussen ook al bezig waren met de volgende versie is de keus gemaakt om niet verder te gaan met de actieve uitrol van de 516 maar in plaats daarvan te wachten op de volgende versie.

SGEJ10000528

De nieuwste versie is SGEJ10000528. We beginnen de uitrol hiervan in de nacht van 13 op 14 juni. De eerste twee weken van de uitrol zijn een testperiode waarin we een relatief kleine groep aan klanten deze versie geven. Als dit volgens plan verloopt doen we daar direct achteraan, verspreid over drie weken, het overgrote deel van de klanten. Dit zijn degenen die nu al op 516 zitten, of de 312 versie hebben zonder Wifipunten, of de 312 hebben met Wifipunten en gelijke SSID's. Daarna doen we dan als afsluiter, verspreid over 7 weken, de laatste kleine groep.

Deze laatste groep zijn klanten met nog de 312 versie met Wifipunten met verschillende SSID's. Voor deze groep is de impact van de update het grootst (zie onder het kopje ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Vandaar dat we dit over meerdere weken verspreiden.

Wil je niet wachten tot je vanzelf aan de beurt bent? De update naar 528 is op te halen door je Box 12 een reset te geven. Let er wel op dat dit ook al je instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Eventuele aanpassingen zul je daarna opnieuw moeten doen. Wil je dit niet, wacht dan tot wij de update naar je pushen, dat heeft geen effect op je instellingen.

Zit je nu nog op 312 en reset je om de update binnen te halen? Let er dan wel op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Je kunt de hieronder beschreven optie Extra Wifi gebruiken om weer een tweede SSID in te stellen als je dat wilt.

SGEJ1000060E

Naast het afronden van de uitrol van de SGEJ10000528 zijn we deze week (week 36 2022) ook begonnen met de uitrol van SGEJ1000060E. Het beveiligingscertificaat van de Box 12 loopt eind deze maand af. Deze update vangt dit op. We doen deze update in grote groepen bij de mensen die de 528 al hebben gekregen.

Het beveiligingscertificaat van het modem zorgt ervoor dat je de webinterface kunt bereiken via https. Een dergelijk certificaat heeft altijd een bepaalde einddatum. Daarom in deze update een aanpassing zodat er geen beveiligingsertificaat meer nodig is.

Je kunt inloggen op de webinterface met het IP adres (192.168.2.254) of met de url mijnmodem.kpn. Beide kun je dan invullen met http of https ervoor. Na de update leiden alle manieren naar http://mijnmodem.kpn.

Wel kan het zijn dat je browser eenmalig nog een beveiligingswaarschuwing geeft als je https://192.168.2.254 gebruikt. Je kunt dan onder Geavanceerd de risico's accepteren waarna je doorgeleid wordt naar mijnmodem.kpn. 

Heb je je browser ingesteld staan dat cookies verwijderd worden elke keer dat je de browser afsluit, dan zul je wél elke keer die waarschuwing krijgen als je https://192.168.2.254 gebruikt. Gebruik in dat geval de andere url.

De mogelijkheid tot https zal in een later stadium terugkeren als een keuzeoptie. 

 

Mesh: Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 met softwareversie 312 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wat zit er in de SGEJ10000516 ten opzichte van de SGEJ10000448?

We zien in deze nieuwe software versie een grote verbetering op het gebied van verbrekingen van de verbinding.  Daarnaast zit hier ook de eerder aangekondigde Extra Wifi in.

Extra Wifi

Extra Wifi is een extra wifinetwerk (SSID) dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface van de Box 12 en te gaan naar de wifiinstellingen. Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app.

We hebben een artikel opgenomen in onze kennisbank hoe je de Extra Wifi instelt:

 

Wat zit er in de SGEJ10000528 ten opzichte van de SGEJ10000516?

Box 12 met de 516 versie kon last hebben van spontane herstarts. Dat is in de 528 versie verholpen.

Daarnaast zul je merken dat Wifi 6 nu ook werkt als je SuperWifi 2 hebt aangesloten. En dat Wifi 6 instellingen op de Box 12 behouden blijven na een update of herstart van de Box 12.

 

Wanneer krijg ik de update?

Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je krijgt de update dan in een van de de nachten volgend op de sms. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

 

Wat gebeurt er tijdens de update naar SGEJ10000516 of 528?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Ik heb nu de SGEJ10000312 versie

Dan wordt bij het updaten ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten. 

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.
  • Heb je een SuperWifi 2 (SW2) aangesloten, en is deze het masterapparaat? Dan zal de Box 12 zijn eigen wifigegevens naar de SW2 pushen.
    • Dit is dus precies andersom dan bij een SuperWifi 1 of Experia Wifi. Als je op de Box 12 een andere wifinaam (SSID) hebt dan op de SW2 zal die SW2 een andere naam krijgen. Heb je apparaten in huis die je altijd alleen maar met het wifinetwerk van de SW2 verbond, dan zullen die nu aangeven geen verbinding meer te hebben.

Ik heb nu de SGEJ10000516 versie 

Dan merk je er weinig van. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet.

Alleen als je van versie 312 komt en het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.

Ook zul je eventueel (een deel van) je apparaten weer opnieuw met de wifi moeten verbinden als je van versie 312 komt en een SuperWifi 2 in gebruik hebt (zie de kop ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Je kunt ze opnieuw verbinding laten maken met de wifinaam van de Box 12. Dat is nu het gecombineerde mesh-netwerk van de Box 12 en je Wifipunten. 

Weet je niet (meer) wat de wifinaam van de Box 12 is? Kijk op de sticker achterop als je de standaardinstelling nooit aangepast hebt. Heb je de naam wel eerder aangepast? Dan kun je de naam makkelijk nakijken en eventueel aanpassen in de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk inzien en eventueel aanpassen. 

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12 vanaf SGEJ10000448

Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):

De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verandert naar ‘Wifi-settings’. Je bereikt de wifi instellingen ook door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map. 

 

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

 

 

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Ja dit kan met de optie Extra Wifi die vanaf softwareversie 516 aanwezig is.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen. 

 

Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling bij een update van SGEJ100000312 naar SGEJ100000516 of 528?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

 

  Zitten er ook nog andere dingen in de update naar SGEJ100000516?

Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:

  • Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
  • Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost. 
  • Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
  • Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel. 
  • Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
  • Werking van de WPS is verbeterd.

 

Hoe zit het met de V10A?

Eerder in 2021 hebben we deze mesh update voor de V10A uitgerold.

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hierop actief te krijgen.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: 08-09-2022


2331 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Ook niet in een andere browser? Of nadat je de cookies en cache hebt geleegd?

Reputatie 4
Badge +3

@Bart_Z helaas niet

Reputatie 7
Badge +30

Vreemd.. Kan je eens een screenshot plaatsen, @TonM1965 ? Dan leg ik bij de collega's de vraag neer wat er aan de hand kan zijn. 

Reputatie 4
Badge +3

@Marcia_  Cookies en cache geleegd, zowel in Edge als chrome.

 

Reputatie 4
Badge +3

@Marcia_ 

 

Reputatie 7

En als je jouw telefoon (of tablet) gebruikt, blijven de schermen dan ook leeg?

Reputatie 4
Badge +3

@wjb dan blijven ze ook leeg

Reputatie 3
Badge

Vreemd….als ik inlog op mymodem wordt getoond dat al mijn apparaten draadloos zijn aangesloten….van alle apparaten die via ethernet zijn aangesloten toont mymodem dat zij via 2,4 GHz zijn aangesloten….rara

Reputatie 7

@wjb dan blijven ze ook leeg

Hmmm, bij mij werkt alles wel netjes in de mobiele versie.

Als je niet al teveel handmatig hebt ingesteld op die V12 dan kan je deze wellicht nog een factory reset geven.

Reputatie 1

@Marcia_  Cookies en cache geleegd, zowel in Edge als chrome.

 

 

@TonM1965 , idd vreemd het wegvallen van tekst en de hele knop Internet Connectivity. Alsof er grafisch iets mis gaat. Zie je dit vaker, of alleen bij de setup van de Box12? Ter info nog even een compleet plaatje van wat ik nu zie na inloggen. Dit is in de Edge browser in Windows 11:

 

Cookies en cache geleegd vóór inloggen, ik heb Edge zo ingesteld dat dit gebeurt bij afsluiten. Mijn telefoon is het draadloze device. Op eth1 zit m'n Netgear R7000 (als switch/accesspoint). Op eth2 zit een laptop.

Klikken op Wi-Fi Settings of kpn Box 12 logo geeft dus hetzelfde resultaat: de wifi instellingen.

Wat is de meerwaarde van het in groen weergegeven connection=excellent? Is dat omdat de laptop direct op de Box12 zit zonder iets ertussen? Ik merk iig geen verschil met een laptop op de R7000. Beide connecties zijn gemaakt met Cat-5e UTP-kabel in interne leiding vanuit de meterkast.

Verder gaat in 528 het bladeren door de instellingen soepeler dan voorheen. Ook geen vastlopende schermen meer, of dat je zomaar uitgelogd wordt, wat ik met 516 soms nog wel had.

Vwb stabiliteit. In april heb ik meerdere keren uitval gehad, nog met 516. Fabrieksresets en Box12 vervangen hielpen toen niet, evenals 2min de stekker uit zowel de Box12 als het Genexis glasvezelkastje. Na onderhoud door KPN begin mei, nog 1 uitval gehad begin juni. Sindsdien niet meer en hopelijk blijft dat zo.

Reputatie 4
Badge +3

@PitBox12 @Marcia_ @Bart_Z Alleen problemen met de setup van box 12. Vanmorgen het modem teruggezet naar de fabrieksinstellingen geen resultaat. Cache geleegd etc. Verschillende browsers geprobeerd, geen resultaat. Kan dus nu niets instellen in het modem. Kan er iets mis zijn met het modem? Het probleem ontstond met firmwareversie 528. Het vreemde is na de factory reset bleef ssid en wachtwoord hetzelfde, daar zijn geen wijzigingen in aangebracht!

Reputatie 4
Badge +3

@PitBox12 @Marcia_ @Bart_Z Ik ben zelf op onderzoek gegaan. Het ligt volgens mij aan één van de super wifi 2 punten. Als ik deze uitschakel dan werkt alles wel. Ik heb dit wifipunt ook een factory reset gegeven, echter dat mag niet baten. Het gekke is dat ik dit punt wel zie staan in de thuisapp maar dat ik de naam van dit punt niet kan wijzigen. Ook kan ik het lampje niet uitschakelen, blijft op 100% staan. Blijft vreemd. Hebben jullie suggesties? Het wifipunt werkte voor de update naar 528 wel gewoon. Ik heb overigens 3 wifipunten waarvan er één hangt achter een ander wifipunt. Ze zijn allemaal bedraad aangesloten.

Reputatie 1

@TonM1965 , Dus zonder de SuperWifi punten heb je geen problemen meer en ziet de webinterface van de Box12 er dan normaal uit? En als je maar 1 SW punt aansluit, werkt alles dan nog normaal? Zo ja, dan de 2e SW aansluiten. En dan de 3e. Zelf heb ik geen SW-punten, dus verder zou ik het niet weten. Ik zat nog te denken om een andere laptop of pc te gebruiken, maar die moet je maar net hebben. Bovendien lijkt het me sterk dat dat zou helpen, met wat je nu zegt. Ik hoop dat iemand met SW punten een beter idee heeft.

Reputatie 7
Badge +30

Ik stel voor, @TonM1965, dat we je Box 12 een reset geven vanaf hier. Dit helpt vaak als het niet helemaal goed lijkt te gaan met een reset die je zelf doet. Laat even weten of dit akkoord is, dan doen we dit vanmiddag.

Reputatie 4
Badge +3

@Erik_ akkoord

Reputatie 4
Badge +3

@Erik_ @Bram_ @Bart_Z @Marcia_ @PitBox12 N.a.v. de reset werkt alles weer normaal. Allen bedankt voor de acties en reacties. Fijn weekend! Mvg Ton

Maandag 11 juli krijg ik een SMS van de KPN. Met daarin  het verhaal: Binnenkort verbeteren we de software van je modem. Dit gebeurd in de aankomende nachten tussen 01:00 en 06:00.

Blijkbaar was ik op 25 juli blijkbaar aan de beurt. Echter 25 juli om 08:30 geen internet.

Vervolgens modem opnieuw aan/uit (stekker eruit). En nog niets. Naar KPN helpdesk gebeld en na 15 minuten iemand aan de lijn. DIe mij vertelde dat het niet handig is om de modem aan/uit te zetten, omdat de software update dan weer opniew gaat draaien. (maar deze update had toch al klaar moeten zijn?? / en overall op KPN sites, staat dat als je geen internet hebt, je de stekker eruit moet halen.).

Hij vertelde mij ook dat het uren kan duren voordat de software update klaar is. En dat ik tot 17:00 moest wachten.

Het is nu bijna 14:00. En het ziet ernaar uit dat de software update, nu al weer zo'n 4-5 uur bezig is.

Ik vind dit totaal onacceptabel. Ben nu paar maanden KPN klant. Hiervoor 20+ jaar Ziggo, en hier nooit problemen gehad met software updates.

 

Waarom duurt dit zo lang?

 

Reputatie 7
Badge +30

Een software update duurt geen uren, @VerhagenL . Ik vermoed dat er hier iets anders aan de hand is. Wil je jouw forumprofiel invullen en hier reageren als je dat gedaan hebt? Dan kunnen we even meekijken.

Profiel is ingevuld

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor je gegevens @VerhagenL, ik zie dat mijn collega vanmiddag een nieuwe experiabox voor je aangevraagd heeft. Je wordt hier per sms van op de hoogte gehouden!
For the record, als het langer dan een half uur duurt kan het zeker geen kwaad je modem eens te herstarten of helemaal terug te zetten naar de fabrieksinstellingen door het resetknopje even 10 seconden ingedrukt te houden.

Ja klopt, deze modem is paar maanden oud (ben nl nieuwe klant). Maar is blijkbaar niet goed meer. Moet nu 2 dagen wachten op nieuwe modem en hopen dat die het doet. Dus 3 dagen zonder internet en tv. Daarnaast moet ik ook 10 eur aan koerier bijdragen. 
 

in de 25 jaar dat ik bij Ziggo zat, heb ik nog nooit zo iets meegemaakt.

 

ik hoop dat KPN mij niet vaker gaat teleurstellen

Gisteren SMS gekregen en vannacht update 528 gekregen op mijn Box 12. Alles probleemloos verlopen. Instellingen, wachtwoorden zijn intact gebleven. Gebruik WiFi van de Box 12 (geen mesh). Down- en uploadsnelheden (KPN Speedtest) op mijn VDSL aansluiting zijn dezelfde gebleven - Ping 8, Jitter 1.

Tevreden klant en de tijd zal leren of de stabiliteit even uitstekend zal blijken als die met de firmware 516.

Reputatie 7
Badge +30

Ja klopt, deze modem is paar maanden oud (ben nl nieuwe klant). Maar is blijkbaar niet goed meer. Moet nu 2 dagen wachten op nieuwe modem en hopen dat die het doet. Dus 3 dagen zonder internet en tv. Daarnaast moet ik ook 10 eur aan koerier bijdragen. 

Het blijft technologie, het kan stuk gaan. Ook al gebeurt dat normaal gesproken bijna nooit of niet 🙂 Je kan nog eens een keer een reset van de Box 12 proberen om te kijken of hij dat nu wil pakken. Anders is het helaas wachten op het nieuwe modem, @VerhagenL. Als je ook een mobiel abonnement bij ons hebt kunnen we je wel extra data geven om de tussenliggende dagen te overbruggen. Bij een hardwarewissel is een koerier inderdaad niet gratis. Leveren op een servicepunt wel.  

Vreemd….als ik inlog op mymodem wordt getoond dat al mijn apparaten draadloos zijn aangesloten….van alle apparaten die via ethernet zijn aangesloten toont mymodem dat zij via 2,4 GHz zijn aangesloten….rara


Zelfde hier.

Ik heb twee hier twee SWP2.0 points (1 bedraad en 1 draadloos) en de pc (big tower, dus geen draagbare wifi) ook gewoon bedraad, net als m'n beide Arris VIP 5202 kastjes (ene rechtstreeks aan het modem en de andere in de bedrade SWP).

Op het modem: eth1 = pc, eth2 = kabel naar wanddoos (niet in gebruik), eth3 = 5202 beneden en eth4 = SWP boven en van daar naar tweede 5202.  Volgens mymodem weergave is echter alleen de SWP boven  in het modem (box12) ingeplugd en de rest 2,4Ghz. Maar in de app bekeken is de draadloze SWP connected met 5Ghz en dit is soms ook in mymodem te zien, niet continu.

Ze werken allen wel maar de weergave in mymodem klopt echter totaal niet niet na de update, voor de update klopte het wel. De weergave veranderd ook niet na alles te rebooten (warm dus geen factory reset), ook niet alles na een modem reboot (warm via de interface) en dan daarna pas alle aangekoppelde apparaten er opnieuw aan aankoppelen. In andere volgordes aankoppelen helpt ook niet. De weergave in mymodem blijft gewoon onjuist.

 

Qua settings was er overigens inderdaad nagenoeg niets veranderd na de update van 516 naar 528, wel was de SSID van extra wifi naar standaard terug gezet, de wachtwoorden en inlog waren ongewijzigd. Ik gebruik de extra wifi met alleen 2,4Ghz aan voor een aantal apparaten die niet met 5Ghz overweg kunnen en heb inmiddels zelf weer de gewenste SSID aan de extra wifi gegeven maar ik meld het even omdat het nog nergens gemeld stond. De nog gewoon aanwezige Wifi settings knop was al wel genoemd las ik.

 

Dit is mijn eerste posting hier. Ik heb sinds krap 2 maand KPN glasvezel in plaats van Ziggo (sinds '14) en daarvoor Xs4all vanaf '98 met 14k4 modem  🙂 Ik ben dus wel een beetje bekend met internet en modems ;) 

 

Reputatie 1

Ik heb sinds vorige week donderdag de update van 516 naar 528 firmware voor mijn Box 12.

 

De layout is heel simpel. KPNiTV kasje met kabel aan het modem, twee (witte) WifiExtenders, waarvan één via een kabel, de andere via Wifi.

 

Na de update zat de draadloze extender gelinkt aan de andere extender, die heb ik gereboot waarna de tweede extender nu weer aan het modem was gelinked, zoals ik het wou.

Afgelopen dagen een paar keer meegemaakt dat de Wifi 's avonds weg viel op mijn telefoon terwijl ik in de woonkamer was, toen stond de bedrade WifiExtender in de woonkamer blauw te knipperen voor een paar minuten. Daarna werkte alles weer goed.

 

Dit had ik met de 516 en eerdere firmwares niet, dus dat viel me nu dus op. De andere (draadloze) extender staat in de slaapkamer met het lampje uit bovenop een kast, dus of die ook knipperde kan ik niet zeggen. Kijk ik later in de webinterface, zie ik dat de uptijd van alledrie (modem plus twee extenders) gal een paar dagen was. Dus de extender was niet aan het rebooten, maar wat was dit dan wel. Nogmaals, ik zag dit op de bedrade WifiExtender (blauw knipperen).

 

Dat wou ik in ieder geval even melden.

Reageer