KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134259 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Reputatie 7
Badge +30

 

Mesh software voor de Box 12

SGEJ10000448

Op 3 november 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgde ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi. Deze softwareversie is gegaan naar alle klanten die alleen een Box 12 hebben. Met daarnaast een kleine groep aan klanten die ook SuperWifi en/of Experia WIfi hebben.

Daarnaast hebben we in de periode eind oktober t/m eind november 2021 ook een mini-update uitgerold specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij is het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312 gegaan. Deze update ging naar alle klanten met een Box 12 die niet de SGEJ10000448 kregen.

Vervolgens zijn we in december, vanwege de feestdagen, gestopt met het verder uitrollen van de SGEJ10000448 update. We merkten in die periode ook dat er klanten waren met de 448-versie die problemen kregen met hun verbinding. 

SGEJ10000516

We zijn daarna verder gegaan met een nieuwe versie van de software, dit is versie SGEJ10000516. Deze versie brengt een grote verbetering in de verbrekingen. Daarnaast brengt het de nieuwe functie Extra Wifi (meer daarover hieronder). Vanaf 1 februari 2022 zijn we deze nieuwe versie gaan uitrollen. Tijdens de Olympische Spelen zijn we weer gestopt. Na die tijd had bijna iedereen de 516 versie. Behalve een groep klanten die nog op de versie SGEJ10000312 zaten. Deze laatste groep zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij eventueel ook meerdere SSID's in gebruik hebben. 

Omdat we ondertussen ook al bezig waren met de volgende versie is de keus gemaakt om niet verder te gaan met de actieve uitrol van de 516 maar in plaats daarvan te wachten op de volgende versie.

SGEJ10000528

De nieuwste versie is SGEJ10000528. We beginnen de uitrol hiervan in de nacht van 13 op 14 juni. De eerste twee weken van de uitrol zijn een testperiode waarin we een relatief kleine groep aan klanten deze versie geven. Als dit volgens plan verloopt doen we daar direct achteraan, verspreid over drie weken, het overgrote deel van de klanten. Dit zijn degenen die nu al op 516 zitten, of de 312 versie hebben zonder Wifipunten, of de 312 hebben met Wifipunten en gelijke SSID's. Daarna doen we dan als afsluiter, verspreid over 7 weken, de laatste kleine groep.

Deze laatste groep zijn klanten met nog de 312 versie met Wifipunten met verschillende SSID's. Voor deze groep is de impact van de update het grootst (zie onder het kopje ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Vandaar dat we dit over meerdere weken verspreiden.

Wil je niet wachten tot je vanzelf aan de beurt bent? De update naar 528 is op te halen door je Box 12 een reset te geven. Let er wel op dat dit ook al je instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Eventuele aanpassingen zul je daarna opnieuw moeten doen. Wil je dit niet, wacht dan tot wij de update naar je pushen, dat heeft geen effect op je instellingen.

Zit je nu nog op 312 en reset je om de update binnen te halen? Let er dan wel op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Je kunt de hieronder beschreven optie Extra Wifi gebruiken om weer een tweede SSID in te stellen als je dat wilt.

SGEJ1000060E

Naast het afronden van de uitrol van de SGEJ10000528 zijn we deze week (week 36 2022) ook begonnen met de uitrol van SGEJ1000060E. Het beveiligingscertificaat van de Box 12 loopt eind deze maand af. Deze update vangt dit op. We doen deze update in grote groepen bij de mensen die de 528 al hebben gekregen.

Het beveiligingscertificaat van het modem zorgt ervoor dat je de webinterface kunt bereiken via https. Een dergelijk certificaat heeft altijd een bepaalde einddatum. Daarom in deze update een aanpassing zodat er geen beveiligingsertificaat meer nodig is.

Je kunt inloggen op de webinterface met het IP adres (192.168.2.254) of met de url mijnmodem.kpn. Beide kun je dan invullen met http of https ervoor. Na de update leiden alle manieren naar http://mijnmodem.kpn.

Wel kan het zijn dat je browser eenmalig nog een beveiligingswaarschuwing geeft als je https://192.168.2.254 gebruikt. Je kunt dan onder Geavanceerd de risico's accepteren waarna je doorgeleid wordt naar mijnmodem.kpn. 

Heb je je browser ingesteld staan dat cookies verwijderd worden elke keer dat je de browser afsluit, dan zul je wél elke keer die waarschuwing krijgen als je https://192.168.2.254 gebruikt. Gebruik in dat geval de andere url.

De mogelijkheid tot https zal in een later stadium terugkeren als een keuzeoptie. 

 

Mesh: Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 met softwareversie 312 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wat zit er in de SGEJ10000516 ten opzichte van de SGEJ10000448?

We zien in deze nieuwe software versie een grote verbetering op het gebied van verbrekingen van de verbinding.  Daarnaast zit hier ook de eerder aangekondigde Extra Wifi in.

Extra Wifi

Extra Wifi is een extra wifinetwerk (SSID) dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface van de Box 12 en te gaan naar de wifiinstellingen. Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app.

We hebben een artikel opgenomen in onze kennisbank hoe je de Extra Wifi instelt:

 

Wat zit er in de SGEJ10000528 ten opzichte van de SGEJ10000516?

Box 12 met de 516 versie kon last hebben van spontane herstarts. Dat is in de 528 versie verholpen.

Daarnaast zul je merken dat Wifi 6 nu ook werkt als je SuperWifi 2 hebt aangesloten. En dat Wifi 6 instellingen op de Box 12 behouden blijven na een update of herstart van de Box 12.

 

Wanneer krijg ik de update?

Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je krijgt de update dan in een van de de nachten volgend op de sms. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

 

Wat gebeurt er tijdens de update naar SGEJ10000516 of 528?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Ik heb nu de SGEJ10000312 versie

Dan wordt bij het updaten ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten. 

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.
  • Heb je een SuperWifi 2 (SW2) aangesloten, en is deze het masterapparaat? Dan zal de Box 12 zijn eigen wifigegevens naar de SW2 pushen.
    • Dit is dus precies andersom dan bij een SuperWifi 1 of Experia Wifi. Als je op de Box 12 een andere wifinaam (SSID) hebt dan op de SW2 zal die SW2 een andere naam krijgen. Heb je apparaten in huis die je altijd alleen maar met het wifinetwerk van de SW2 verbond, dan zullen die nu aangeven geen verbinding meer te hebben.

Ik heb nu de SGEJ10000516 versie 

Dan merk je er weinig van. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet.

Alleen als je van versie 312 komt en het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.

Ook zul je eventueel (een deel van) je apparaten weer opnieuw met de wifi moeten verbinden als je van versie 312 komt en een SuperWifi 2 in gebruik hebt (zie de kop ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Je kunt ze opnieuw verbinding laten maken met de wifinaam van de Box 12. Dat is nu het gecombineerde mesh-netwerk van de Box 12 en je Wifipunten. 

Weet je niet (meer) wat de wifinaam van de Box 12 is? Kijk op de sticker achterop als je de standaardinstelling nooit aangepast hebt. Heb je de naam wel eerder aangepast? Dan kun je de naam makkelijk nakijken en eventueel aanpassen in de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk inzien en eventueel aanpassen. 

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12 vanaf SGEJ10000448

Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):

De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verandert naar ‘Wifi-settings’. Je bereikt de wifi instellingen ook door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map. 

 

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

 

 

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Ja dit kan met de optie Extra Wifi die vanaf softwareversie 516 aanwezig is.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen. 

 

Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling bij een update van SGEJ100000312 naar SGEJ100000516 of 528?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

 

  Zitten er ook nog andere dingen in de update naar SGEJ100000516?

Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:

  • Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
  • Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost. 
  • Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
  • Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel. 
  • Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
  • Werking van de WPS is verbeterd.

 

Hoe zit het met de V10A?

Eerder in 2021 hebben we deze mesh update voor de V10A uitgerold.

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hierop actief te krijgen.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: 08-09-2022


2331 reacties

Dat is al geprobeerd.

Reputatie 7
Badge +17

Ah dat was de Super Wifi SSID die je noemde. Je kunt deze ook op 5 Ghz instellen, heb je dit al geprobeerd? Gezien de HP Envy net een jaar oud is verwacht ik dat deze wel met de 5 Ghz variant overweg moet kunnen. De Extra Wifi loopt dan alleen via de Box 12, dus in dat geval klopt het dat je HP Envy alleen met het modem verbindt. Benieuwd of het dan wel lukt. 

Dank voor de reactie, maar ook die mogelijkheid al geprobeerd nog voordat ik mijn eerste vraag aan het forum gesteld had. Ook de HP Envy op 1 meter afstand van Box12 geprobeerd en ook dat hielp niet.

Reputatie 1

Wij hebben sinds ongeveer drie weken ook problemen met de wifi die erg lijken op de berichten die hier op het forum gemeld worden. Dit is begonnen met een V10(A?) modem. Sindsdien heb ik contact gehad met de helpdesk en een KPN Box 12 geleverd gekregen. Helaas daarmee nog steeds dezelfde problemen. Voorheen totaal geen problemen met de wifi, dus ik heb het vermoeden dat het wel eens met deze firmware update te maken zou kunnen hebben.

De wifiverbinding blijft wel in stand, maar er is even geen verbinding met internet meer. Dit gebeurt op al onze apparaten (PC met wifikaart, 2 Samsung Galaxy S10s en een Samsung Galaxy Tab 5e). Op de mobiele apparaten is het hinderlijker dan op de PC, omdat apps vastlopen of slecht laden. Bij de mobiele apparaten zie je vaak ook bij het wifi icoontje een uitroepteken verschijnen of schakelen de telefoons even over naar de mobiele verbinding om een paar seconden later weer op de wifi verbonden te zijn. Op de PC hoor ik in een videogesprek via Discord of Google Meet korte haperingen. Als ik Google of het modem zelf ping zie ik ook frequent pingspikes (zie afbeelding) en soms zelfs time-outs.

De TV (via DVS) blijft wel gewoon werken, dus het is puur de wifi die even wegvalt.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Wifi netwerken vergeten en opnieuw instellen (ongeveer elke keer als ik weer een wijziging heb uitgeprobeerd)
- Modem herstarten
- Modem een reset geven
- Wifi tool van de KPN website opnieuw doorlopen (die gaat alleen maar uit van snelheidsproblemen, dus die herkent het probleem niet.)
- Wifinaam via de KPN Thuis app aangepast
- Een extra wifinaam ingesteld via de webinterface voor zowel 2.4Ghz en 5 GHz. Vervolgens daarmee verbinding gemaakt en het reguliere netwerk vergeten, zodat alleen met het losse netwerk verbinding gemaakt kan worden. Helaas haalt ook dat niks uit en blijft de verbinding met enige regelmaat even een paar seconden weg te vallen.
- DVSsen en modem stroomloos gemaakt

Tot dusver helaas met geen enkel resultaat. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, want dit begint wel erg frustrerend te worden.

Het is haast te mooi om waar te zijn, maar ook op de HP Envy draait weer internet en ook nog op 5GHz.

Box12 opnieuw opgestart door KPN.

Dank voor de reacties.

Na de update is WiFi enorm trager geworden. Hoe kan dit hersteld worden?

Reputatie 7
Badge +12

Het is haast te mooi om waar te zijn, maar ook op de HP Envy draait weer internet en ook nog op 5GHz.

Box12 opnieuw opgestart door KPN.

Dank voor de reacties.

Dat is fijn om te lezen @Cappy en bedankt ook voor het delen van je bevindingen! 

Reputatie 7
Badge +12

Na de update is WiFi enorm trager geworden. Hoe kan dit hersteld worden?

Dan wil ik je in eerste instantie aanraden om de KPN wifi manager te doorlopen @NJM. Deze tool zorgt er voor dat je wifi wordt geoptimaliseerd! 

Ook heb last van flink trager internet. Voor de update trok ik de hele snelheid met gemak (200/200) via de wifi. Nu na de update haal ik op z’n best 80-90.  Verder niets gewijzigd in de situatie en apparatuur behalve dan de update.

Reputatie 7
Badge +17

@Overstapper21 Gezien dit via de wifi speelt raad ik je aan om de Wifi Manager eens te doorlopen. Gaat het daarna beter? 

Wifi manager meerdere malen doorlopen maar zonder resultaat. Op pc bekabeld haal ik wel de 200/200 maar de wifi is flink trager sinds de update. Lijkt me niet de bedoeling van een software update…

Reputatie 7
Badge +17

Dat lijkt me ook niet. Na het doorlopen is de snelheid er dus niet beter op geworden, totaal niet? Wat gaf de Wifi Manager als eindresultaat aan, en gebruik je ook wifi versterkers? 

Ik herken de terugval van Overstapper21. Sinds de update ook flink lagere wifi snelheden.

Ook na meerdere keren de WiFi manager doirlopen. Zoals eerder in bericht hierboven van paar dagen geleden belicht (maar geen reactie op gehad)..

 

Reputatie 1

Wij hebben uit alle ellende nu maar de wifi van de Box 12 uitgezet en 2 Experia Wifi's aangesloten. Vooralsnog lijkt het nu wel stabiel.

Wel erg bijzonder dat het tot voor kort vlekkeloos werkte en er nu met de experiabox geen fatsoenlijke verbinding te krijgen is, zelfs niet als je er naast staat. De webinterface van het modem is ook niet vooruit te branden. Dat doet mij toch wel sterk vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met de firmware.

Als ik de wifi manager doorloop worden de twee download metingen telkens lager. Uiteindelijk krijg ik advies om mijn apparatuur te verbeteren wat in mijn ogen onzin is. Ik heb een box 12 en twee bedraad aangesloten witte superwifi’s. Hier haalde ik altijd de volle 200/200 op de wifi, zelfs op de bank in de woonkamer. Nu mag ik blij zijn met de helft. Lijkt me niet dat apparatuur nu opeens niet meer voldoet voor de volle snelheid.

Reputatie 2

Kleine update met mijn ervaringen (1Gbps):

Snelheid is top. Ben blij dat het terugzakken naar 100 en lagere snelheden er niet meer is. Heb twee of drie weken geleden nog een keer een uitval van internet gehad (tijdens een call, onhandig), maar is vrijwel niet meer voorgekomen, in ieder geval niet minimaal 1x per dag.

Haal op wifi nog steeds ruim 880 Mbps op mijn mobiel (net paar keer getest: 925, erg positief wat mij betreft).

Instellingen staan nog steeds ingesteld op 160MHz, maar vanwege de hogere ping en latency die daarmee gemoeid *lijkt* te zijn (...), zal ik deze binnenkort op 80MHz zetten en meten om dit uit te sluiten.

Heb 3 superwifi 2 punten, 3 verdiepingen, waarvan 2 bekabeld zijn aangesloten en eentje los via wifi dus op zolder. Ik moet nog netwerkkabels naar zolder trekken zodat die ook nog bekabeld aangesloten zal zijn.

Ben ook wel tevreden met de grafische netwerk weergave met bijbehorende informatie in het modem.

Al met al een hele tevreden gebruiker. Ik moet alleen nog het vertragende uitzoeken (soms moet je namelijk even wachten voordat er daadwerkelijk informatie wordt getoond)..

Net 2e box 12 vis de monteur geïnstalleerd met 2 superwifi punten. Vast internet stabiel echter de wifi valt regelmatig weg. Schijnt dar er nog steeds problemen zijn met de box12 klopt dit?

Heb glasvezel 

Reputatie 7
Badge +13

@Overstapper21 Dat is inderdaad vreemd en ik kan dat ook niet direct verklaren. Wifi blijft natuurlijk een signaal wat onderhevig is aan omgevingsfactoren dus die kunnen altijd een rol spelen. Ik kan dan ook niet met zekerheid zeggen dat de firmware van het modem een rol speelt in deze. 

Remco,

Beetje vreemd je antwoord, na diverse telefoontjes geven de medewerkers telkens aan dat er inderdaad problemen zijn met de box 12 en mogelijk de super wifi punten. Met mijn vorige modem nooit problemen gehad echter met het nieuwe modem en super wifi wel. Deze is pas vorige week geïnstalleerd door monteur van jullie.

Wat zou het toch fijn zijn als KPN gewoon eerlijk aangaf dat er problemen zijn en zijn klanten hiervan op de hoogte brengt, dan zou er veel meer begrip zijn. 

Reputatie 1

 

Remco,

Beetje vreemd je antwoord, na diverse telefoontjes geven de medewerkers telkens aan dat er inderdaad problemen zijn met de box 12 en mogelijk de super wifi punten. Met mijn vorige modem nooit problemen gehad echter met het nieuwe modem en super wifi wel. Deze is pas vorige week geïnstalleerd door monteur van jullie.

Wat zou het toch fijn zijn als KPN gewoon eerlijk aangaf dat er problemen zijn en zijn klanten hiervan op de hoogte brengt, dan zou er veel meer begrip zijn. 


Helemaal mee eens, ik heb net mijn contracten verlengd omdat ik ervanuit ging dat de problemen met een nieuw modem wel opgelost zouden zijn, maar die werden alleen maar erger met de box 12. Ik zit nog in de 14 dagen annuleringstermijn. Ik wil liever niet weg bij KPN, dus dan zou ik graag horen dat de problemen opgemerkt worden en er aan bugfixes gewerkt wordt omdat de helpdesk kan verder niks voor me betekenen omdat er maar heel beperkt ondersteuning zit op wifi.

Inmiddels gemerkt dat ook met alleen de experia wifi's er nog steeds willekeurige onderbrekeingen zijn (terwijl ik gewoon pal naast de Experia Wifi zit). Ik heb het geluk dat ik nog een V10 op zolder heb liggen, dus ik denk dat ik die er maar eens tussen ga hangen vanavond om te kijken of het euvel dan wél verholpen is; mijn vorige V10 heeft ook jaren lang trouw gewerkt.

Reputatie 7
Badge +30

Wij hebben uit alle ellende nu maar de wifi van de Box 12 uitgezet en 2 Experia Wifi's aangesloten. Vooralsnog lijkt het nu wel stabiel.

Wel erg bijzonder dat het tot voor kort vlekkeloos werkte en er nu met de experiabox geen fatsoenlijke verbinding te krijgen is, zelfs niet als je er naast staat. De webinterface van het modem is ook niet vooruit te branden. Dat doet mij toch wel sterk vermoeden dat er iets niet helemaal in orde is met de firmware.

Reset je Box 12 even een keer, @Lopster. Idealiter via de webinterface optie. We zien dit ^ soms gebeuren na een update. Een reset is dan vaak voldoende om dat weer op orde te krijgen. En ik ben ook benieuwd of je dan verschil merkt met de wifi. 

 

Beetje vreemd je antwoord, na diverse telefoontjes geven de medewerkers telkens aan dat er inderdaad problemen zijn met de box 12 en mogelijk de super wifi punten. Met mijn vorige modem nooit problemen gehad echter met het nieuwe modem en super wifi wel. Deze is pas vorige week geïnstalleerd door monteur van jullie.

Wat zou het toch fijn zijn als KPN gewoon eerlijk aangaf dat er problemen zijn en zijn klanten hiervan op de hoogte brengt, dan zou er veel meer begrip zijn. 

Het punt is alleen, @Inloggen email, dat er geen structurele, algemene problemen zijn. Er zijn klanten die problemen ervaren. Die kunnen in bepaalde gevallen samenhangen met softwareversie. Maar over het algemeen zijn het issues die ontstaan door wisselwerking tussen de apparaten én de omgeving. We kunnen dan tips geven. En wat hier op het forum wordt gemeld geven we door aan de ontwikkelaars zodat ze het mee kunnen nemen. Maar als de tips niet helpen, dan hebben we ook niet in alle gevallen een sluitende oplossing. 

 

Helemaal mee eens, ik heb net mijn contracten verlengd omdat ik ervanuit ging dat de problemen met een nieuw modem wel opgelost zouden zijn, maar die werden alleen maar erger met de box 12. Ik zit nog in de 14 dagen annuleringstermijn. Ik wil liever niet weg bij KPN, dus dan zou ik graag horen dat de problemen opgemerkt worden en er aan bugfixes gewerkt wordt omdat de helpdesk kan verder niks voor me betekenen omdat er maar heel beperkt ondersteuning zit op wifi.

Inmiddels gemerkt dat ook met alleen de experia wifi's er nog steeds willekeurige onderbrekeingen zijn (terwijl ik gewoon pal naast de Experia Wifi zit). Ik heb het geluk dat ik nog een V10 op zolder heb liggen, dus ik denk dat ik die er maar eens tussen ga hangen vanavond om te kijken of het euvel dan wél verholpen is; mijn vorige V10 heeft ook jaren lang trouw gewerkt.

In aanvulling op bovenstaande, @Lopster, als het na een reset niet beter wordt, dan ben ik wel benieuwd naar de ervaring met de V10.

 

 

Als ik de wifi manager doorloop worden de twee download metingen telkens lager. Uiteindelijk krijg ik advies om mijn apparatuur te verbeteren wat in mijn ogen onzin is. Ik heb een box 12 en twee bedraad aangesloten witte superwifi’s. Hier haalde ik altijd de volle 200/200 op de wifi, zelfs op de bank in de woonkamer. Nu mag ik blij zijn met de helft. Lijkt me niet dat apparatuur nu opeens niet meer voldoet voor de volle snelheid.

Heb je de Thuis app ook, @Overstapper21? Zo ja, check dan eens het volgende: als je merkt dat de wifisnelheid erg laag is, kijk in de Thuis app met welk apparaat je verbonden bent. Ik ben benieuwd of je dan op zo'n moment verbonden bent met het dichtstbijzijnde punt, of juist nog op een verdere zit.

 

Ik herken de terugval van Overstapper21. Sinds de update ook flink lagere wifi snelheden.

Ook na meerdere keren de WiFi manager doirlopen. Zoals eerder in bericht hierboven van paar dagen geleden belicht (maar geen reactie op gehad)..

Sorry, @Trillion. Zou jij bovenstaande ook eens willen testen?

 

 

 

 

Kleine update met mijn ervaringen (1Gbps):

Snelheid is top. Ben blij dat het terugzakken naar 100 en lagere snelheden er niet meer is. Heb twee of drie weken geleden nog een keer een uitval van internet gehad (tijdens een call, onhandig), maar is vrijwel niet meer voorgekomen, in ieder geval niet minimaal 1x per dag.

Haal op wifi nog steeds ruim 880 Mbps op mijn mobiel (net paar keer getest: 925, erg positief wat mij betreft).

Instellingen staan nog steeds ingesteld op 160MHz, maar vanwege de hogere ping en latency die daarmee gemoeid *lijkt* te zijn (...), zal ik deze binnenkort op 80MHz zetten en meten om dit uit te sluiten.

Heb 3 superwifi 2 punten, 3 verdiepingen, waarvan 2 bekabeld zijn aangesloten en eentje los via wifi dus op zolder. Ik moet nog netwerkkabels naar zolder trekken zodat die ook nog bekabeld aangesloten zal zijn.

Ben ook wel tevreden met de grafische netwerk weergave met bijbehorende informatie in het modem.

Al met al een hele tevreden gebruiker. Ik moet alleen nog het vertragende uitzoeken (soms moet je namelijk even wachten voordat er daadwerkelijk informatie wordt getoond)..

Dank voor je ervaringen, @Roland81 :) Je zou eventueel de Box een reset kunnen geven. Zoals ik iets verder naar boven aangaf, soms zien we na een update dat de webinterface wat traag is. Een reset verhelpt dit dan vaak.

Reputatie 7
Badge +30

Verder een update over updates :)

 

SGEJ1000060E

Naast het afronden van de uitrol van de SGEJ10000528 zijn we deze week (week 36, 2022) ook begonnen met de uitrol van SGEJ1000060E. Het beveiligingscertificaat van de Box 12 loopt eind deze maand af. Deze update zorgt een nieuwe. We doen deze update in grote groepen bij de mensen die de 528 al hebben gekregen.

 

Ik heb dit ook toegevoegd aan het startbericht.

Reputatie 7
Badge +24

Gelijk ff gecheckt: Ik heb hem al, die 60E update.

Gelijk ff gecheckt: Ik heb hem al, die 60E update.

Zie je nog grote veranderingen @Nick83 ?

Kun je ook weer normaal inloggen?

Reputatie 7
Badge +24

Nee, ik zie geen grote veranderingen. En inloggen is hier nooit een probleem geweest.

Reageer