KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134205 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Reputatie 7
Badge +30

 

Mesh software voor de Box 12

SGEJ10000448

Op 3 november 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgde ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi. Deze softwareversie is gegaan naar alle klanten die alleen een Box 12 hebben. Met daarnaast een kleine groep aan klanten die ook SuperWifi en/of Experia WIfi hebben.

Daarnaast hebben we in de periode eind oktober t/m eind november 2021 ook een mini-update uitgerold specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij is het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312 gegaan. Deze update ging naar alle klanten met een Box 12 die niet de SGEJ10000448 kregen.

Vervolgens zijn we in december, vanwege de feestdagen, gestopt met het verder uitrollen van de SGEJ10000448 update. We merkten in die periode ook dat er klanten waren met de 448-versie die problemen kregen met hun verbinding. 

SGEJ10000516

We zijn daarna verder gegaan met een nieuwe versie van de software, dit is versie SGEJ10000516. Deze versie brengt een grote verbetering in de verbrekingen. Daarnaast brengt het de nieuwe functie Extra Wifi (meer daarover hieronder). Vanaf 1 februari 2022 zijn we deze nieuwe versie gaan uitrollen. Tijdens de Olympische Spelen zijn we weer gestopt. Na die tijd had bijna iedereen de 516 versie. Behalve een groep klanten die nog op de versie SGEJ10000312 zaten. Deze laatste groep zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij eventueel ook meerdere SSID's in gebruik hebben. 

Omdat we ondertussen ook al bezig waren met de volgende versie is de keus gemaakt om niet verder te gaan met de actieve uitrol van de 516 maar in plaats daarvan te wachten op de volgende versie.

SGEJ10000528

De nieuwste versie is SGEJ10000528. We beginnen de uitrol hiervan in de nacht van 13 op 14 juni. De eerste twee weken van de uitrol zijn een testperiode waarin we een relatief kleine groep aan klanten deze versie geven. Als dit volgens plan verloopt doen we daar direct achteraan, verspreid over drie weken, het overgrote deel van de klanten. Dit zijn degenen die nu al op 516 zitten, of de 312 versie hebben zonder Wifipunten, of de 312 hebben met Wifipunten en gelijke SSID's. Daarna doen we dan als afsluiter, verspreid over 7 weken, de laatste kleine groep.

Deze laatste groep zijn klanten met nog de 312 versie met Wifipunten met verschillende SSID's. Voor deze groep is de impact van de update het grootst (zie onder het kopje ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Vandaar dat we dit over meerdere weken verspreiden.

Wil je niet wachten tot je vanzelf aan de beurt bent? De update naar 528 is op te halen door je Box 12 een reset te geven. Let er wel op dat dit ook al je instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Eventuele aanpassingen zul je daarna opnieuw moeten doen. Wil je dit niet, wacht dan tot wij de update naar je pushen, dat heeft geen effect op je instellingen.

Zit je nu nog op 312 en reset je om de update binnen te halen? Let er dan wel op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Je kunt de hieronder beschreven optie Extra Wifi gebruiken om weer een tweede SSID in te stellen als je dat wilt.

SGEJ1000060E

Naast het afronden van de uitrol van de SGEJ10000528 zijn we deze week (week 36 2022) ook begonnen met de uitrol van SGEJ1000060E. Het beveiligingscertificaat van de Box 12 loopt eind deze maand af. Deze update vangt dit op. We doen deze update in grote groepen bij de mensen die de 528 al hebben gekregen.

Het beveiligingscertificaat van het modem zorgt ervoor dat je de webinterface kunt bereiken via https. Een dergelijk certificaat heeft altijd een bepaalde einddatum. Daarom in deze update een aanpassing zodat er geen beveiligingsertificaat meer nodig is.

Je kunt inloggen op de webinterface met het IP adres (192.168.2.254) of met de url mijnmodem.kpn. Beide kun je dan invullen met http of https ervoor. Na de update leiden alle manieren naar http://mijnmodem.kpn.

Wel kan het zijn dat je browser eenmalig nog een beveiligingswaarschuwing geeft als je https://192.168.2.254 gebruikt. Je kunt dan onder Geavanceerd de risico's accepteren waarna je doorgeleid wordt naar mijnmodem.kpn. 

Heb je je browser ingesteld staan dat cookies verwijderd worden elke keer dat je de browser afsluit, dan zul je wél elke keer die waarschuwing krijgen als je https://192.168.2.254 gebruikt. Gebruik in dat geval de andere url.

De mogelijkheid tot https zal in een later stadium terugkeren als een keuzeoptie. 

 

Mesh: Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 met softwareversie 312 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wat zit er in de SGEJ10000516 ten opzichte van de SGEJ10000448?

We zien in deze nieuwe software versie een grote verbetering op het gebied van verbrekingen van de verbinding.  Daarnaast zit hier ook de eerder aangekondigde Extra Wifi in.

Extra Wifi

Extra Wifi is een extra wifinetwerk (SSID) dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface van de Box 12 en te gaan naar de wifiinstellingen. Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app.

We hebben een artikel opgenomen in onze kennisbank hoe je de Extra Wifi instelt:

 

Wat zit er in de SGEJ10000528 ten opzichte van de SGEJ10000516?

Box 12 met de 516 versie kon last hebben van spontane herstarts. Dat is in de 528 versie verholpen.

Daarnaast zul je merken dat Wifi 6 nu ook werkt als je SuperWifi 2 hebt aangesloten. En dat Wifi 6 instellingen op de Box 12 behouden blijven na een update of herstart van de Box 12.

 

Wanneer krijg ik de update?

Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je krijgt de update dan in een van de de nachten volgend op de sms. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

 

Wat gebeurt er tijdens de update naar SGEJ10000516 of 528?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Ik heb nu de SGEJ10000312 versie

Dan wordt bij het updaten ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten. 

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.
  • Heb je een SuperWifi 2 (SW2) aangesloten, en is deze het masterapparaat? Dan zal de Box 12 zijn eigen wifigegevens naar de SW2 pushen.
    • Dit is dus precies andersom dan bij een SuperWifi 1 of Experia Wifi. Als je op de Box 12 een andere wifinaam (SSID) hebt dan op de SW2 zal die SW2 een andere naam krijgen. Heb je apparaten in huis die je altijd alleen maar met het wifinetwerk van de SW2 verbond, dan zullen die nu aangeven geen verbinding meer te hebben.

Ik heb nu de SGEJ10000516 versie 

Dan merk je er weinig van. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet.

Alleen als je van versie 312 komt en het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.

Ook zul je eventueel (een deel van) je apparaten weer opnieuw met de wifi moeten verbinden als je van versie 312 komt en een SuperWifi 2 in gebruik hebt (zie de kop ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Je kunt ze opnieuw verbinding laten maken met de wifinaam van de Box 12. Dat is nu het gecombineerde mesh-netwerk van de Box 12 en je Wifipunten. 

Weet je niet (meer) wat de wifinaam van de Box 12 is? Kijk op de sticker achterop als je de standaardinstelling nooit aangepast hebt. Heb je de naam wel eerder aangepast? Dan kun je de naam makkelijk nakijken en eventueel aanpassen in de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk inzien en eventueel aanpassen. 

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12 vanaf SGEJ10000448

Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):

De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verandert naar ‘Wifi-settings’. Je bereikt de wifi instellingen ook door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map. 

 

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

 

 

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Ja dit kan met de optie Extra Wifi die vanaf softwareversie 516 aanwezig is.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen. 

 

Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling bij een update van SGEJ100000312 naar SGEJ100000516 of 528?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

 

  Zitten er ook nog andere dingen in de update naar SGEJ100000516?

Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:

  • Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
  • Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost. 
  • Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
  • Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel. 
  • Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
  • Werking van de WPS is verbeterd.

 

Hoe zit het met de V10A?

Eerder in 2021 hebben we deze mesh update voor de V10A uitgerold.

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hierop actief te krijgen.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: 08-09-2022


2331 reacties

Hallo @Sanne_M , ik zag je bericht nu pas omdat je me niet letterlijk genoemd hebt, maar ik ga het proberen.

 

Hallo @Sanne_M , het is gelukt, die link werkt ook op mijn Android tablet met Chromebrowser, ik heb weer wat aanpassingen kunnen doen.

De laatste update zal binnenkort wel automatisch komen.

Bedankt voor de hulp van de diverse moderatoren en een goed weekend gewenst.

P.S de Edge browser kan ik niet gebruiken op een Chromebook.

 

Reputatie 2

Ook deze week een push gehad van 312 naar 528.

Heb 2 superwifi punten (de witte) waarvan 1 bedraad en 1 draadloos

Alles werkt op zich naar behoren dus tot zover geen interne verbinding problemen. 

Opvallend vind ik wel dat de speedtest nu steeds niet verder komt dan 110 up en 120 down waar dat voorheen altijd rond de 200 zat (conform mijn abbo) 

Is er een reden waarom deze nu zo laag is? 

NB heb modem (dat nu hoofd device is) al 2x herstart zonder resultaat. 

Iemand enig idee? 

@Trillion Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Reputatie 2

Na de update is WiFi enorm trager geworden. Hoe kan dit hersteld worden?

@NJM Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Reputatie 2

Ook heb last van flink trager internet. Voor de update trok ik de hele snelheid met gemak (200/200) via de wifi. Nu na de update haal ik op z’n best 80-90.  Verder niets gewijzigd in de situatie en apparatuur behalve dan de update.

@Overstapper21 Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Ook hier na de update problemen met internet via wifi. De ochtend nadat de update was uitgevoerd helemaal geen internet, alles opnieuw opgestart waarna mijn verbinding maar slechts 60 mbps was ipv de 200 die ik normaal haal. Ook geven mijn apparaten steeds aan dat er geen internet is. 
Modem en wifi punten volledig gereset en opnieuw geïnstalleerd, snelheid is weer terug maar internet blijft regelmatig wegvallen waardoor ik niet fatsoenlijk kan thuiswerken, VPN verbinding verbreekt steeds omdat de internetverbinding om de 10 minuten kort verbreekt. Ook streamingsdiensten zijn niet normaal te bekijken, deze blijven soms bufferen. Wanneer komt er een oplossing? Of kan de update worden teruggedraaid? 

(Wifi op de Box12 uitgezet en zoals voorheen alleen de 2 superwifi punten voor draadloos internet in gebruik.)

Reputatie 7
Badge +17

@Dennisvh Dat is inderdaad niet ideaal. Helpt de Wifi Manager hier toevallig? Het modem heb je een reset gegeven volgens stap 2 op de reset pagina? 

@Sanne_M beide al doorlopen maar helaas lost dit het niet op. 🙁

Reputatie 7
Badge +17

Check. Wat als je de SuperWifi loskoppelt en dan het modem reset @Dennisvh? Hoe gaat het met de verbinding als alleen de Box 12 draait na een frisse reset? Ik ben benieuwd of de verbinding dan nog wegvalt. 

Ook deze week een push gehad van 312 naar 528.

Heb 2 superwifi punten (de witte) waarvan 1 bedraad en 1 draadloos

Alles werkt op zich naar behoren dus tot zover geen interne verbinding problemen. 

Opvallend vind ik wel dat de speedtest nu steeds niet verder komt dan 110 up en 120 down waar dat voorheen altijd rond de 200 zat (conform mijn abbo) 

Is er een reden waarom deze nu zo laag is? 

NB heb modem (dat nu hoofd device is) al 2x herstart zonder resultaat. 

Iemand enig idee? 

@Trillion Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Hallo RKlaassen, 

Dank voor het meedenken en je reactie! 

Ik heb je settings overgenomen en ook gebruikt in mijn instellingen. Maar mijn snelheid wordt er niet beter op en blijft nog steeds steken op max 130 up en down waar het voorheen altijd rond 200 zat, zowel up als down.

Is de Box nu als mede wifi punt dan eerder een bottleneck dan een pluspunt?

Toch jammer want je betaalt voor een Abo van 200 en je die snelheid ook liefst wilt halen/behouden.

Wellicht dat KPN nog een oplossing in petto heeft. 

@RKlaassen 

Dit ga ik zeker proberen, maar als ik deze aanpassing wil doorvoeren, verplicht de box 12 mij om ook de SSID te wijzigen (heb dit nog op standaard staan). Ik moet hier dus even tijd voor vrijmaken om gelijk ook alle apparaten om te zetten. 
 

dank voor het meedenken en ik meld mij terug hier!

Reputatie 2

Ook deze week een push gehad van 312 naar 528.

Heb 2 superwifi punten (de witte) waarvan 1 bedraad en 1 draadloos

Alles werkt op zich naar behoren dus tot zover geen interne verbinding problemen. 

Opvallend vind ik wel dat de speedtest nu steeds niet verder komt dan 110 up en 120 down waar dat voorheen altijd rond de 200 zat (conform mijn abbo) 

Is er een reden waarom deze nu zo laag is? 

NB heb modem (dat nu hoofd device is) al 2x herstart zonder resultaat. 

Iemand enig idee? 

@Trillion Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Hallo RKlaassen, 

Dank voor het meedenken en je reactie! 

Ik heb je settings overgenomen en ook gebruikt in mijn instellingen. Maar mijn snelheid wordt er niet beter op en blijft nog steeds steken op max 130 up en down waar het voorheen altijd rond 200 zat, zowel up als down.

Is de Box nu als mede wifi punt dan eerder een bottleneck dan een pluspunt?

Toch jammer want je betaalt voor een Abo van 200 en je die snelheid ook liefst wilt halen/behouden.

Wellicht dat KPN nog een oplossing in petto heeft. 

@Trillion Vervelend dat het niet verbeterd is! Ik bleef onlangs de snelle(re) download toch ook problemen houden met de verbindingen van mijn 2 super wifi punten. Lampjes werden steeds weer oranje en de melding was dan steeds: verplaats de wifi punten want te ver van ander wifi punt of box 12 of iets dergelijks (wat in feite helemaal niet zo was!). Toen was ik er klaar mee en heb de hele boel gereset, daarna het eerste wifi punt weer bedraad aan de box 12 gehangen (had ‘m eerst draadloos ergens anders in huis gezet omdat de box 12 nu ook een wifi punt was geworden) en het 2e wifipunt draadloos op dezelfde plek op de eerste verdieping teruggezet (zoals ik het voorheen had zeg maar) en tot slot de wifi op de box 12 zelf uitgezet/gedisabled (bij WIFI Settings). Hiermee heb ik dus eigenlijk weer dezelfde situatie gecreëerd zoals ‘ie bij mij was ten tijde van de goedwerkende SGEJ10000312 versie (dus dat de wifi alleen via de super wifi punten gaat). 

Tot nu toe geen (verbindings- en downloadsnelheid)problemen meer gehad.

nb. misschien nog puntje van aandacht (ook voor KPN zelf): als je de SSID en het bijbehorende wifi wachtwoord hebt gewijzigd (wat het advies is na de update naar versie SGEJ10000528 ) en je reset daarna het modem (box 12) terug naar fabrieksinstellingen dan wordt niet de oorspronkelijke SSID en bijbehorend wachtwoord  (vermeld achterop het modem) teruggezet. Na de reset stond nog gewoon mijn gewijzigde SSID en bijbehorend wachtwoord bij WIFI settings. Pas nadat je bij de WIFI setting op het modem op de knop WIFI defaults hebt geklikt, worden (dan pas) de default SSID en wachtwoord weer teruggezet! Lijkt me niet helemaal de bedoeling….

Reputatie 2

@RKlaassen

Dit ga ik zeker proberen, maar als ik deze aanpassing wil doorvoeren, verplicht de box 12 mij om ook de SSID te wijzigen (heb dit nog op standaard staan). Ik moet hier dus even tijd voor vrijmaken om gelijk ook alle apparaten om te zetten. 
 

dank voor het meedenken en ik meld mij terug hier!

@Overstapper21 Geen dank! Zie ook nog mijn vervolg antwoord op de reactie van @Trillion 

Reputatie 3
Badge

@JanD Wat vervelend dat het niet lukt om in te loggen. Ik verwacht eerlijk gezegd dat het met een reset wel verholpen wordt. Wanneer jouw SSID teruggezet wordt na een reset kan je inloggen met de gegevens op de sticker achterop de Box 12 en op een later moment weer aanpassen. 

Dat is toch niet fijn. Kan je je settings niet backupen en dan na een reset weer restoren?
Ikzelf heb bijhoorlijk wat instellingen er in staan. Die zet ik er handmatig niet zo maar weer even in terug.

Hallo @Marcedwin , een back-up maken is niet mogelijk, KPN-servers onthouden alleen de SSID en de bijbehorende wachtwoorden.

 

Hoi allemaal,

 

Ook wij ervaren sinds kort flinke problemen met de uitrol van het mesh-systeem met betrekking tot de box 12. Samengevat:

Wij hebben een box 12 en 2 superwifi v1's in huis. 1 daarvan is bedraad (via een switch) aangesloten op de box, de ander draadloos boven. Tot voor kort hadden wij geen enkel probleem en hadden we in huis altijd een stabiele en snelle verbinding (200Mbps). Echter zijn er sinds een week, dus software versie SGEJ1000060E, flinke problemen ontstaan. Het begon met mijn laptop, voorzien van een wifi 6 netwerk adapter. Deze werd continu van het internet gegooid, echter nog wel verbonden met het netwerk. Deze wilde vervolgens ook niet meer opnieuw connecten. Nu is het zo erg dat ook op mobile devices het probleem ondervonden wordt. Tijdens bijvoorbeeld het streamen stopt het bufferen en wordt het ook niet meer hervat.

Na onderzoek blijkt inderdaad dat de box 12 meedraait in het mesh-systeem van de superwifi's. Of dit kort voorheen ook al was durf ik niet te zeggen. Met behulp van een wifi signalmapper heb ik het probleem, naar mijn idee, teruggebracht naar de box zelf. Tijdens de verbinding met één van de superwifi punten is er geen verbindingsprobleem, afgezien van de speedtest, 200 naar ~130Mbps. Dit was voorheen altijd stabiel 200Mbps.

Echter als een device dat gebruik maakt van het mesh-systeem verbind met de box zelf, valt de verbinding compleet weg. Dit is uiteraard een groot hekelpunt en ik heb er tot noch toe geen concrete oplossing voor gevonden. Het lijkt erop dat de box op één of andere manier geen data kan transfereren. Dit is bij ons voor elk device in het huishonden verbonden met de box.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en mocht er voor nu een concrete oplossing voor gevonden zijn horen wij het graag.

Reputatie 3
Badge

Hoi allemaal,

 

Ook wij ervaren sinds kort flinke problemen met de uitrol van het mesh-systeem met betrekking tot de box 12. Samengevat:

Wij hebben een box 12 en 2 superwifi v1's in huis. 1 daarvan is bedraad (via een switch) aangesloten op de box, de ander draadloos boven. Tot voor kort hadden wij geen enkel probleem en hadden we in huis altijd een stabiele en snelle verbinding (200Mbps). Echter zijn er sinds een week, dus software versie SGEJ1000060E, flinke problemen ontstaan. Het begon met mijn laptop, voorzien van een wifi 6 netwerk adapter. Deze werd continu van het internet gegooid, echter nog wel verbonden met het netwerk. Deze wilde vervolgens ook niet meer opnieuw connecten. Nu is het zo erg dat ook op mobile devices het probleem ondervonden wordt. Tijdens bijvoorbeeld het streamen stopt het bufferen en wordt het ook niet meer hervat.

Na onderzoek blijkt inderdaad dat de box 12 meedraait in het mesh-systeem van de superwifi's. Of dit kort voorheen ook al was durf ik niet te zeggen. Met behulp van een wifi signalmapper heb ik het probleem, naar mijn idee, teruggebracht naar de box zelf. Tijdens de verbinding met één van de superwifi punten is er geen verbindingsprobleem, afgezien van de speedtest, 200 naar ~130Mbps. Dit was voorheen altijd stabiel 200Mbps.

Echter als een device dat gebruik maakt van het mesh-systeem verbind met de box zelf, valt de verbinding compleet weg. Dit is uiteraard een groot hekelpunt en ik heb er tot noch toe geen concrete oplossing voor gevonden. Het lijkt erop dat de box op één of andere manier geen data kan transfereren. Dit is bij ons voor elk device in het huishonden verbonden met de box.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en mocht er voor nu een concrete oplossing voor gevonden zijn horen wij het graag.

Vriendin van me had dit ook. Ik heb uit arremoede (ze woont klein) die wifipunten eraf gegooid. Aparte wifi gemaakt voor 2.4 en 5 ghz. En apparaten direct verbonden met die inlog info. Nu heeft ze weer internet op laptop, tablet en telefoon. Alleen de verbinding in de slaapkamer is wat matiger.

Hoi allemaal,

 

Ook wij ervaren sinds kort flinke problemen met de uitrol van het mesh-systeem met betrekking tot de box 12. Samengevat:

Wij hebben een box 12 en 2 superwifi v1's in huis. 1 daarvan is bedraad (via een switch) aangesloten op de box, de ander draadloos boven. Tot voor kort hadden wij geen enkel probleem en hadden we in huis altijd een stabiele en snelle verbinding (200Mbps). Echter zijn er sinds een week, dus software versie SGEJ1000060E, flinke problemen ontstaan. Het begon met mijn laptop, voorzien van een wifi 6 netwerk adapter. Deze werd continu van het internet gegooid, echter nog wel verbonden met het netwerk. Deze wilde vervolgens ook niet meer opnieuw connecten. Nu is het zo erg dat ook op mobile devices het probleem ondervonden wordt. Tijdens bijvoorbeeld het streamen stopt het bufferen en wordt het ook niet meer hervat.

Na onderzoek blijkt inderdaad dat de box 12 meedraait in het mesh-systeem van de superwifi's. Of dit kort voorheen ook al was durf ik niet te zeggen. Met behulp van een wifi signalmapper heb ik het probleem, naar mijn idee, teruggebracht naar de box zelf. Tijdens de verbinding met één van de superwifi punten is er geen verbindingsprobleem, afgezien van de speedtest, 200 naar ~130Mbps. Dit was voorheen altijd stabiel 200Mbps.

Echter als een device dat gebruik maakt van het mesh-systeem verbind met de box zelf, valt de verbinding compleet weg. Dit is uiteraard een groot hekelpunt en ik heb er tot noch toe geen concrete oplossing voor gevonden. Het lijkt erop dat de box op één of andere manier geen data kan transfereren. Dit is bij ons voor elk device in het huishonden verbonden met de box.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en mocht er voor nu een concrete oplossing voor gevonden zijn horen wij het graag.

Vriendin van me had dit ook. Ik heb uit arremoede (ze woont klein) die wifipunten eraf gegooid. Aparte wifi gemaakt voor 2.4 en 5 ghz. En apparaten direct verbonden met die inlog info. Nu heeft ze weer internet op laptop, tablet en telefoon. Alleen de verbinding in de slaapkamer is wat matiger.

 

Ik ben bang dat dat niet gaat lukken, het ligt echt aan het accesspoint van de box. Ik ga proberen om de box compleet uit het mesh-systeem te gooien, voor zover de web-interface dit toelaat. Mocht dat niet lukken ben ik inderdaad genoodzaakt om de superwifi's er tijdelijk af te gooien. Ik betwijfel echter of deze door het hele huis reikt.

Hoi allemaal,

 

Ook wij ervaren sinds kort flinke problemen met de uitrol van het mesh-systeem met betrekking tot de box 12. Samengevat:

Wij hebben een box 12 en 2 superwifi v1's in huis. 1 daarvan is bedraad (via een switch) aangesloten op de box, de ander draadloos boven. Tot voor kort hadden wij geen enkel probleem en hadden we in huis altijd een stabiele en snelle verbinding (200Mbps). Echter zijn er sinds een week, dus software versie SGEJ1000060E, flinke problemen ontstaan. Het begon met mijn laptop, voorzien van een wifi 6 netwerk adapter. Deze werd continu van het internet gegooid, echter nog wel verbonden met het netwerk. Deze wilde vervolgens ook niet meer opnieuw connecten. Nu is het zo erg dat ook op mobile devices het probleem ondervonden wordt. Tijdens bijvoorbeeld het streamen stopt het bufferen en wordt het ook niet meer hervat.

Na onderzoek blijkt inderdaad dat de box 12 meedraait in het mesh-systeem van de superwifi's. Of dit kort voorheen ook al was durf ik niet te zeggen. Met behulp van een wifi signalmapper heb ik het probleem, naar mijn idee, teruggebracht naar de box zelf. Tijdens de verbinding met één van de superwifi punten is er geen verbindingsprobleem, afgezien van de speedtest, 200 naar ~130Mbps. Dit was voorheen altijd stabiel 200Mbps.

Echter als een device dat gebruik maakt van het mesh-systeem verbind met de box zelf, valt de verbinding compleet weg. Dit is uiteraard een groot hekelpunt en ik heb er tot noch toe geen concrete oplossing voor gevonden. Het lijkt erop dat de box op één of andere manier geen data kan transfereren. Dit is bij ons voor elk device in het huishonden verbonden met de box.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en mocht er voor nu een concrete oplossing voor gevonden zijn horen wij het graag.

 

Na nog een tijd getest te hebben ben ik erachter dat het iets te maken heeft met het wifi 6 protocol. De box 12 ondersteund deze wel, echter de superwifi v1's niet. Hier lijkt naar mijn iets fout te gaan. Bij het selecteren van het ‘oude’ wifi 5 protocol in de interface van het modem is het probleem voor nu weg. Snelheid is wel gehalveerd.

Reputatie 4
Badge +1

Helaas vandaag een sms ontvangen, dat vannacht mijn modem ook de nieuwe software gaat ontvangen. Ik draai nu nog zonder problemen 312. Nu maar hopen dat ik na de upgrade ook zonder problemen kan draaien. Volgens mij verlies ik wel een aantal instelling. Hoop wel dat ik morgen ochtend geen problemen hebt met mijn bekabelde aansluiting zodat ik gelijk weer vanaf huis kan werken(ik er vanuit dat dit gewoon goed blijft werken. De wifi instelling komen dan later op de dag wel. 

Reputatie 7
Badge +30

De update heeft geen invloed op je bekabelde verbinding, @eduard-w. Wel wordt het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update kun je deze bij de eerste keer inloggen weer aanpassen naar een wachtwoord van je eigen keuze.

 

Wat betreft wifi instellingen verandert dit:

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.
  • Heb je een SuperWifi 2 (SW2) aangesloten, en is deze het masterapparaat? Dan zal de Box 12 zijn eigen wifigegevens naar de SW2 pushen.
    • Dit is dus precies andersom dan bij een SuperWifi 1 of Experia Wifi. Als je op de Box 12 een andere wifinaam (SSID) hebt dan op de SW2 zal die SW2 een andere naam krijgen. Heb je apparaten in huis die je altijd alleen maar met het wifinetwerk van de SW2 verbond, dan zullen die nu aangeven geen verbinding meer te hebben.

Bij mij is vannacht de nieuw(st)e software succesvol geïnstalleerd en alles werkt (nog).

 

Reputatie 4
Badge +1

@Erik_ Bedankt voor de info. Ik mis nu een wifi netwerk welke op de modem draaide en niet op mij 2 super wifi punten. In de thuis ap zie ik mijn superwifi niet meer. Heb 

De snelheid wifi lijkt van 300 gezakt te zijn naar 60 moet dat even verder onderzoeken. Later vandaag heb ik daar tijd voor. Helaas was gisteren niet thuis om nog even een goede baseline aan testjes uit tevoeren/temaken. Ik had laatst wel 300 via wifi op tv die ga ik straks al eerste opnieuw proberen. Op telefoon helaas dus maar 60

 

Net even snel tussen de vergadering door snelheid op mij tv gekeken. Die is nu bijna 140 die was 2 weken geleden nog 300.

Telefoon ziet super wifi niet meer. Tv waarschijnlijk wel 

Reputatie 7

Is jouw telefoon wel met 5GHz (wifi 5 of 6) verbonden of heeft deze een verbinding met 2.4Ghz wifi.

Reputatie 7
Badge +30

Kortste klap is dan misschien voor jou, @eduard-w, om straks je Wifipunten opnieuw te installeren. De Box 12 is nu de master van het geheel. Als je dan de Wifipunten loskoppelt daarvan en reset, en ze vervolgens een voor een weer aansluit nemen zij de gegevens over die in de Box 12 staan. Dan heb je weer een netwerk. Als er voorheen een verschil was in netwerknaam tussen Box 12 en de Wifipunten kan het zijn dat je sommige apparaten opnieuw moet verbinden met de nieuwe wifinaam. Of, pas de wifinaam in de Box 12 aan voor je de Wifipunten opnieuw installeert. 

Reageer