KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134223 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]
Reputatie 7
Badge +30

 

Mesh software voor de Box 12

SGEJ10000448

Op 3 november 2021 zijn we begonnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgde ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi. Deze softwareversie is gegaan naar alle klanten die alleen een Box 12 hebben. Met daarnaast een kleine groep aan klanten die ook SuperWifi en/of Experia WIfi hebben.

Daarnaast hebben we in de periode eind oktober t/m eind november 2021 ook een mini-update uitgerold specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij is het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312 gegaan. Deze update ging naar alle klanten met een Box 12 die niet de SGEJ10000448 kregen.

Vervolgens zijn we in december, vanwege de feestdagen, gestopt met het verder uitrollen van de SGEJ10000448 update. We merkten in die periode ook dat er klanten waren met de 448-versie die problemen kregen met hun verbinding. 

SGEJ10000516

We zijn daarna verder gegaan met een nieuwe versie van de software, dit is versie SGEJ10000516. Deze versie brengt een grote verbetering in de verbrekingen. Daarnaast brengt het de nieuwe functie Extra Wifi (meer daarover hieronder). Vanaf 1 februari 2022 zijn we deze nieuwe versie gaan uitrollen. Tijdens de Olympische Spelen zijn we weer gestopt. Na die tijd had bijna iedereen de 516 versie. Behalve een groep klanten die nog op de versie SGEJ10000312 zaten. Deze laatste groep zijn degenen die een Box 12 hebben in combinatie met SuperWifi en/ of Experia Wifi, én die daarbij eventueel ook meerdere SSID's in gebruik hebben. 

Omdat we ondertussen ook al bezig waren met de volgende versie is de keus gemaakt om niet verder te gaan met de actieve uitrol van de 516 maar in plaats daarvan te wachten op de volgende versie.

SGEJ10000528

De nieuwste versie is SGEJ10000528. We beginnen de uitrol hiervan in de nacht van 13 op 14 juni. De eerste twee weken van de uitrol zijn een testperiode waarin we een relatief kleine groep aan klanten deze versie geven. Als dit volgens plan verloopt doen we daar direct achteraan, verspreid over drie weken, het overgrote deel van de klanten. Dit zijn degenen die nu al op 516 zitten, of de 312 versie hebben zonder Wifipunten, of de 312 hebben met Wifipunten en gelijke SSID's. Daarna doen we dan als afsluiter, verspreid over 7 weken, de laatste kleine groep.

Deze laatste groep zijn klanten met nog de 312 versie met Wifipunten met verschillende SSID's. Voor deze groep is de impact van de update het grootst (zie onder het kopje ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Vandaar dat we dit over meerdere weken verspreiden.

Wil je niet wachten tot je vanzelf aan de beurt bent? De update naar 528 is op te halen door je Box 12 een reset te geven. Let er wel op dat dit ook al je instellingen terugzet naar de fabrieksinstellingen. Eventuele aanpassingen zul je daarna opnieuw moeten doen. Wil je dit niet, wacht dan tot wij de update naar je pushen, dat heeft geen effect op je instellingen.

Zit je nu nog op 312 en reset je om de update binnen te halen? Let er dan wel op dat je daarna nog maar één SSID hebt. Je kunt de hieronder beschreven optie Extra Wifi gebruiken om weer een tweede SSID in te stellen als je dat wilt.

SGEJ1000060E

Naast het afronden van de uitrol van de SGEJ10000528 zijn we deze week (week 36 2022) ook begonnen met de uitrol van SGEJ1000060E. Het beveiligingscertificaat van de Box 12 loopt eind deze maand af. Deze update vangt dit op. We doen deze update in grote groepen bij de mensen die de 528 al hebben gekregen.

Het beveiligingscertificaat van het modem zorgt ervoor dat je de webinterface kunt bereiken via https. Een dergelijk certificaat heeft altijd een bepaalde einddatum. Daarom in deze update een aanpassing zodat er geen beveiligingsertificaat meer nodig is.

Je kunt inloggen op de webinterface met het IP adres (192.168.2.254) of met de url mijnmodem.kpn. Beide kun je dan invullen met http of https ervoor. Na de update leiden alle manieren naar http://mijnmodem.kpn.

Wel kan het zijn dat je browser eenmalig nog een beveiligingswaarschuwing geeft als je https://192.168.2.254 gebruikt. Je kunt dan onder Geavanceerd de risico's accepteren waarna je doorgeleid wordt naar mijnmodem.kpn. 

Heb je je browser ingesteld staan dat cookies verwijderd worden elke keer dat je de browser afsluit, dan zul je wél elke keer die waarschuwing krijgen als je https://192.168.2.254 gebruikt. Gebruik in dat geval de andere url.

De mogelijkheid tot https zal in een later stadium terugkeren als een keuzeoptie. 

 

Mesh: Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 met softwareversie 312 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wat zit er in de SGEJ10000516 ten opzichte van de SGEJ10000448?

We zien in deze nieuwe software versie een grote verbetering op het gebied van verbrekingen van de verbinding.  Daarnaast zit hier ook de eerder aangekondigde Extra Wifi in.

Extra Wifi

Extra Wifi is een extra wifinetwerk (SSID) dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface van de Box 12 en te gaan naar de wifiinstellingen. Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app.

We hebben een artikel opgenomen in onze kennisbank hoe je de Extra Wifi instelt:

 

Wat zit er in de SGEJ10000528 ten opzichte van de SGEJ10000516?

Box 12 met de 516 versie kon last hebben van spontane herstarts. Dat is in de 528 versie verholpen.

Daarnaast zul je merken dat Wifi 6 nu ook werkt als je SuperWifi 2 hebt aangesloten. En dat Wifi 6 instellingen op de Box 12 behouden blijven na een update of herstart van de Box 12.

 

Wanneer krijg ik de update?

Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je krijgt de update dan in een van de de nachten volgend op de sms. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

 

Wat gebeurt er tijdens de update naar SGEJ10000516 of 528?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt.

Ik heb nu de SGEJ10000312 versie

Dan wordt bij het updaten ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten. 

  • Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan is de Box 12 klaar na het herstarten.
  • Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi 1 aangesloten? Dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master. Dit kan enkele minuten duren.
  • Heb je een SuperWifi 2 (SW2) aangesloten, en is deze het masterapparaat? Dan zal de Box 12 zijn eigen wifigegevens naar de SW2 pushen.
    • Dit is dus precies andersom dan bij een SuperWifi 1 of Experia Wifi. Als je op de Box 12 een andere wifinaam (SSID) hebt dan op de SW2 zal die SW2 een andere naam krijgen. Heb je apparaten in huis die je altijd alleen maar met het wifinetwerk van de SW2 verbond, dan zullen die nu aangeven geen verbinding meer te hebben.

Ik heb nu de SGEJ10000516 versie 

Dan merk je er weinig van. 

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet.

Alleen als je van versie 312 komt en het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.

Ook zul je eventueel (een deel van) je apparaten weer opnieuw met de wifi moeten verbinden als je van versie 312 komt en een SuperWifi 2 in gebruik hebt (zie de kop ‘Wat gebeurt er tijdens de update’). Je kunt ze opnieuw verbinding laten maken met de wifinaam van de Box 12. Dat is nu het gecombineerde mesh-netwerk van de Box 12 en je Wifipunten. 

Weet je niet (meer) wat de wifinaam van de Box 12 is? Kijk op de sticker achterop als je de standaardinstelling nooit aangepast hebt. Heb je de naam wel eerder aangepast? Dan kun je de naam makkelijk nakijken en eventueel aanpassen in de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk inzien en eventueel aanpassen. 

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12 vanaf SGEJ10000448

Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):

De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verandert naar ‘Wifi-settings’. Je bereikt de wifi instellingen ook door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map. 

 

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

 

 

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Ja dit kan met de optie Extra Wifi die vanaf softwareversie 516 aanwezig is.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen. 

 

Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling bij een update van SGEJ100000312 naar SGEJ100000516 of 528?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

 

  Zitten er ook nog andere dingen in de update naar SGEJ100000516?

Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:

  • Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
  • Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost. 
  • Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
  • Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel. 
  • Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
  • Werking van de WPS is verbeterd.

 

Hoe zit het met de V10A?

Eerder in 2021 hebben we deze mesh update voor de V10A uitgerold.

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hierop actief te krijgen.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: 08-09-2022


2331 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Is jouw telefoon wel met 5GHz (wifi 5 of 6) verbonden of heeft deze een verbinding met 2.4Ghz wifi.

uit overzicht van de modem bleek inderdaad dat telefoon aan 2.4Ghz hing. Heb via de modem de wifi instelling naar default gezet. Dat heeft er voor gezorgt dat de super wifi punten in de gui zichtbaar zijn.

Ik ga straks ook even kijken of het snelheids zich ook voordoet op mijn laptop en chromebook.

 

Chromebook doet wel 380Mbs via wifi :)

Het wordt steeds beter mijn telefoon doet het nu ook beter haalde nu 210.

Ik heb dus eerst geprobeerd de superwifi met reset leeg te krijgen dat lukte niet.

Ik zag op de modem in de client lijst dat telefoon aan 2.4 bleef hangen.

Ook zag ik de wifi mode bij wifi 

802.11a+n+ac was voor 5ghz
en
802.11b+g+n voor 2.4 ghz

na reset stond deze voor zowel 5 e 2.4 op 802.11ax

 

Enige wat nu in de gui en client list nog niet klopt is dat de mijn telefoon wordt weer gegeven als een bekabelt device.

 

Maar ondertussen ben ik alweer bijna een tevreden gebruiker :)

 

Reputatie 4
Badge +1

Kortste klap is dan misschien voor jou, @eduard-w, om straks je Wifipunten opnieuw te installeren. De Box 12 is nu de master van het geheel. Als je dan de Wifipunten loskoppelt daarvan en reset, en ze vervolgens een voor een weer aansluit nemen zij de gegevens over die in de Box 12 staan. Dan heb je weer een netwerk. Als er voorheen een verschil was in netwerknaam tussen Box 12 en de Wifipunten kan het zijn dat je sommige apparaten opnieuw moet verbinden met de nieuwe wifinaam. Of, pas de wifinaam in de Box 12 aan voor je de Wifipunten opnieuw installeert. 

Opnieuw installeren lukte niet. Als ik de reset knop gebruikt lijkt er op dat super wifi direct de config vanuit kpn servers weer ophalen. Maar de wifi setting op de modem naar default lijkt wel te werken. En daarna me eigen ssid weer invullen.

Reputatie 7
Badge +20

@eduard-w volgens mij moeten ze dat niet kunnen en halen ze deze van de box 12. Ik heb hieronder even de stappen gezet om ze goed te resetten.

 

Een schone installatie van SuperWifi punten

Ervaar je problemen die niet goed te verklaren zijn? Bijvoorbeeld de installatie wil maar niet lukken, of de lampjes gaan niet branden zoals ze moeten. Dan kan het helpen om even helemaal opnieuw te beginnen. Dat doe je als volgt.

  1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis.

Als ook dit het niet oplost, zou je dan een nieuw topic willen maken? Dan kijken we daar even met je verder!

Reputatie 4
Badge +1

@Thomas 

Hoi Thomas bedankt voor de info. Mijn meeste problemen werden opgelost door op de modem wifi naar default te zetten. En vervolgens mij ssid en wachtwoord weer terug te zetten.

Enige wat nu niet klopt maar dat is de gui. Volgens de gui zijn nu mijn meest wifi devices bekabelt gekoppelt. Voor de reset liet de client alle devices zien maar dan via wifi 2.4Ghz. Nu lijkt het op dat alle wifi device die op 5ghz gekoppeld zijn worden als lan device zichtbaar. Maar dit vind ik verder geen probleem. Alles lijkt weer te werken. Iedereen bedankt voor de tips. Het superwifi punt in de meterkast heb ik verwijderd en die krijgt nog wel een keer een andere plaats in huis.

Reputatie 7
Badge +12

@Thomas

Hoi Thomas bedankt voor de info. Mijn meeste problemen werden opgelost door op de modem wifi naar default te zetten. En vervolgens mij ssid en wachtwoord weer terug te zetten.

Enige wat nu niet klopt maar dat is de gui. Volgens de gui zijn nu mijn meest wifi devices bekabelt gekoppelt. Voor de reset liet de client alle devices zien maar dan via wifi 2.4Ghz. Nu lijkt het op dat alle wifi device die op 5ghz gekoppeld zijn worden als lan device zichtbaar. Maar dit vind ik verder geen probleem. Alles lijkt weer te werken. Iedereen bedankt voor de tips. Het superwifi punt in de meterkast heb ik verwijderd en die krijgt nog wel een keer een andere plaats in huis.

Fijn om te lezen dat alles nu weer lijkt te werken @eduard-w en bedankt ook voor deze terugkoppeling! 

Dag,

Hoe ver is inmiddels de uitrol van de nieuwste update? Ik zit nog op SGEJ10000312 en ervaar zeer regelmatig wegvallende Wi-Fi. Ik heb 2 super wifit v1 punten waarvan 1 bedraad aangesloten. 

 

@Thomas :

Kan de nieuwste update naar mij gepusht worden? Een harde reset is in mijn geval geen optie helaas. Thuiswerken is erg lastig met bovenstaand probleem.

 

Reputatie 7
Badge +19

Goedemorgen @An22, als je wifi niet lekker werkt snap ik dat je ook graag de nieuwe update wilt hebben. De enige manier om 'm zelf te pushen is door je modem te resetten. Er is geen andere manier, behalve afwachten tot je de update vanzelf krijgt.

Je leest hierboven in het topic precies hoe en wat. Ook lees je hier wat de update betekent als je nu versie 312 van de software hebt.

Reputatie 7

De enige manier om 'm zelf te pushen is door je modem te resetten.

Dat lijkt echter niet te werken, ik denk dat firmware 60E nog niet als "preferred firmware" ingesteld staat.

Als ik mijn V12 met firmware 528 een factory reset geef (zowel via menu als met pinnetje) dan wordt de nieuwe firmware niet opgehaald.

 

@Alexandra, je hebt een verkeerde link in het vorige bericht geplaatst.

Badge

Ik ben tegen het volgende aangelopen: Box 12, SGEJ1000060E.

De wifi werkt bij een nieuwe Windows laptop (met wifi 6 ondersteuning) alleen als deze ingesteld staat op 802.11.a+n+ac. Zo gauw als ik naar 802.11ax overschakel is er wel verbinding met de modem (ook te zien in de mijn KPN app) maar er is geen internet aanwezig/mogelijk. Bij terugschakelen werkt het weer naar behoren. Ook bij opnieuw verbinden/resetten. Op alle andere apparaten werkt het naar behoren. Mogelijk een bug.. of toch een fout in de laptop?

Reputatie 7
Badge +17

@nvvn Ik lees eerder in de reacties dat het voor anderen beter ging qua snelheid als zij deze aanpassing deden.

Na de update is WiFi enorm trager geworden. Hoe kan dit hersteld worden?

@NJM Ik had hetzelfde. Bij mij was de oorzaak dat na de update (naar 528) de Wireless Mode (bij Wifi Settings op de Box 12 zelf) default op 802.11ax stonden bij resp 2.4ghz en 5ghz. Ik heb dit aangepast in 802.11b+g+n (bij 2.4ghz) en  802.11a+n+c (bij 5ghz). Daarna had ik weer mijn oude vertrouwde download snelheid (zoals ik die had bij de 312 software versie). Hopelijk werkt dit ook voor jou?

Je bent dus niet de enige, maar als 802.11.a+n+ac werkt raad ik je aan om hem daarop te laten staan. 🙂

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

 

 

Reputatie 7

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Ja, verbonden via 5Ghz

Reputatie 7

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Ja, verbonden via 5Ghz

Heb je ook "super"WiFi punten en zo ja, kan je controleren met welk wifi toegangspunt dat apparaat verbonden is en of dat daadwerkelijk het dichtsbijzijnde apparaat is.

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Ja, verbonden via 5Ghz

Heb je ook "super"WiFi punten en zo ja, kan je controleren met welk wifi toegangspunt dat apparaat verbonden is en of dat daadwerkelijk het dichtsbijzijnde apparaat is.

Dit apparaat is verbonden via 5Ghz met de box 12 die op een afstand van 3 meter in de meterkast staat.

Reputatie 4
Badge +1

@Thomas

Hoi Thomas bedankt voor de info. Mijn meeste problemen werden opgelost door op de modem wifi naar default te zetten. En vervolgens mij ssid en wachtwoord weer terug te zetten.

Enige wat nu niet klopt maar dat is de gui. Volgens de gui zijn nu mijn meest wifi devices bekabelt gekoppelt. Voor de reset liet de client alle devices zien maar dan via wifi 2.4Ghz. Nu lijkt het op dat alle wifi device die op 5ghz gekoppeld zijn worden als lan device zichtbaar. Maar dit vind ik verder geen probleem. Alles lijkt weer te werken. Iedereen bedankt voor de tips. Het superwifi punt in de meterkast heb ik verwijderd en die krijgt nog wel een keer een andere plaats in huis.

Even me zelf quoten. Ik kwam er na een dag achter dat het toch nog niet helemaal goed zat met mijn wifi. De super wifi was niet beschikbaar in de thuis app en ook op de modem waren ze ofline. Mijn telefoon schakelde nog geregeld terug naar 2.4ghz waardoor de snelheid niet boven de 50Mbs kwam.

Ik kon de superwifi 1 nodes via de app ook niet toevoegen. De app vond ze niet. Na een voledig reset van beide wifi punten kon ik ze opnemen in de app en nu zijn ze ook nog steeds online in de modem gui.

Afgelopen 5 dagen ook niet meer gemerkt dat mijn telefoon terug schakelde naar 2.4ghz. Maar ik heb dit ook niet zo vaak meer bekeken. Vooralsnog heb ik nu al 5 dagen geen problemen meer.  

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Ja, verbonden via 5Ghz

Heb je ook "super"WiFi punten en zo ja, kan je controleren met welk wifi toegangspunt dat apparaat verbonden is en of dat daadwerkelijk het dichtsbijzijnde apparaat is.

Dit apparaat is verbonden via 5Ghz met de box 12 die op een afstand van 3 meter in de meterkast staat.

 

Reputatie 7

Geüpdatet van 312 en de download snelheid is gedaald van 400 naar 140 Mbps. Watskeburt?

Heb je gekeken of het apparaat waarop je dat meet via 5GHz verbonden is?

Ja, verbonden via 5Ghz

Heb je ook "super"WiFi punten en zo ja, kan je controleren met welk wifi toegangspunt dat apparaat verbonden is en of dat daadwerkelijk het dichtsbijzijnde apparaat is.

Dit apparaat is verbonden via 5Ghz met de box 12 die op een afstand van 3 meter in de meterkast staat.

 

Dan hoop ik dat een moderator van KPN hier eens wat dieper in wil duiken.

Na de laatste update werken alle apparaten keurig op WiFi behalve mijn twee werklaptops

gaan wel op WiFi maar geen internet

overnieuw verbinding gemaakt 

mesh wifi geïnstalleerd 

beide apparaten na gezien door ict ivm instellingen.

helaas op mijn thuisadres niet bruikbaar behalve bekabeld.

op elk willekeurig adres elders doen ze alles WiFi met internet 

ligt het dan aan het modem 12 bij mij thuis?

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Rolf rotterdam, zeer waarschijnlijk is het volgende de oplossing:

Zorg dat de 5 Ghz band in het modem op 80 mhz staat en niet op 40 mhz waar hij standaard op staat.

 

Reputatie 1

Hoe kan ik een update forceren?

 

Mijn box 12 draaid nog op SGEJ1000060E

Dank Jeroen 

deze stond al op 80 dus dat maakt geen verschil

Kan het iets te maken hebben met de wireless mode deze staat nu op 802.11 ax ?

Hallo @Rolf rotterdam, zeer waarschijnlijk is het volgende de oplossing:

Zorg dat de 5 Ghz band in het modem op 80 mhz staat en niet op 40 mhz waar hij standaard op staat.
 

helaas Jeroen hij staat op 80 mhz

kan het iets te maken hebben met wireless deze staat nu op 802.2 11 ax?

Reputatie 7

Hoe kan ik een update forceren?

 

Mijn box 12 draaid nog op SGEJ1000060E

Dat is ook de nieuwste versie van de firmware.

Reageer