Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 562605 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Ok , thanks en good to know. Ik heb niet het idee dat de router herstart was maar herstarten van de igmp proxy lijkt me ook wel logisch. Nogmaals dank!

Badge

Ik heb ff de firmware teruggezet naar 2.0.8-hotfix eens kijken wat dit doet...

Welke versie van de firmware had je dan draaien?

dev-stretch (soort nightly). Ze verwachten deze week 2.0.9-beta3 uit te brengen...

En had je deze problemen dan sinds dat je die development versie in gebruik hebt genomen?

lastig te zeggen… ik laat 2.0.8 eens even tijd draaien kijken wat dat doet… De logs waren me eerder niet opgevallen...

Ik hoop dat je jouw bevindingen hier zult posten.

helaas t lijkt wel erop dat verbinding nog wat wegvalt… al zie ik dit niet in de logs… echter zie ik wel weer:

 

Apr 28 08:59:39 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 08:59:39 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 08:59:39 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 11:25:55 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 11:25:55 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 11:25:55 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 16:58:05 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 16:58:05 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 16:58:05 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped

@mvug @wjb Ik heb ook eens mijn log bekeken en heb bovenstaande melding ook maar dan op port 2

De logfile van de afgelopen weken staat er vol mee. Hoewel de ER als een zonnetje draait (in gebruik is hiervan niets te merken), vraag ik me toch af wat hiervan de oorzaak is. Iemand een idee? De ER 6P draait op v2.0.8-hotfix 1

Reputatie 1

Ik heb ff de firmware teruggezet naar 2.0.8-hotfix eens kijken wat dit doet...

Welke versie van de firmware had je dan draaien?

dev-stretch (soort nightly). Ze verwachten deze week 2.0.9-beta3 uit te brengen...

En had je deze problemen dan sinds dat je die development versie in gebruik hebt genomen?

lastig te zeggen… ik laat 2.0.8 eens even tijd draaien kijken wat dat doet… De logs waren me eerder niet opgevallen...

Ik hoop dat je jouw bevindingen hier zult posten.

helaas t lijkt wel erop dat verbinding nog wat wegvalt… al zie ik dit niet in de logs… echter zie ik wel weer:

 

Apr 28 08:59:39 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 08:59:39 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 08:59:39 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 11:25:55 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 11:25:55 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 11:25:55 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 16:58:05 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 16:58:05 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped
Apr 28 16:58:05 Thuis kernel: Port 1 receive error code 10, packet dropped

@mvug @wjb Ik heb ook eens mijn log bekeken en heb bovenstaande melding ook maar dan op port 2

De logfile van de afgelopen weken staat er vol mee. Hoewel de ER als een zonnetje draait (in gebruik is hiervan niets te merken), vraag ik me toch af wat hiervan de oorzaak is. Iemand een idee? De ER 6P draait op v2.0.8-hotfix 1

 

geen idee wat t is, zie verder ook geen issues...

Reputatie 7

Die errors komen door de ontvangst van een datapakketje waar de EdgeRouter geen raad mee weet omdat deze corrupt/incompleet is.

Als dit op miljoenen datapakketjes een paar keer voor komt, dan merk je daar niets van en al helemaal niet als het datapakketje onderdeel is van bijvoorbeeld een TV stream.

Reputatie 1

@wjb wederom een disconnect vandaag…

 

May  6 12:26:56 Thuis pppd[2725]: Serial link appears to be disconnected.
May  6 12:27:00 Thuis ntpd[31497]: ntpd exiting on signal 15 (Terminated)
May  6 12:27:00 Thuis ntpd[31100]: ntpd 4.2.8p10@1.3728-o Sun Feb 25 21:35:47 UTC 2018 (1): Starting
May  6 12:27:01 Thuis ping-watchdog: All pings failed. Restart PPPOE...
May  6 12:27:02 Thuis pppd[2725]: Connection terminated: no multilink.
May  6 12:27:03 Thuis pppd[2725]: Modem hangup
May  6 12:27:24 Thuis ddclient[3709]: WARNING:  found neither ipv4 nor ipv6 address
May  6 12:27:33 Thuis pppd[2725]: Connected to xx:xx:xx:xx:xx via interface eth0.6
May  6 12:27:33 Thuis pppd[2725]: Connect: pppoe0 <--> eth0.6
May  6 12:27:33 Thuis systemd-udevd[31161]: link_config: could not get ethtool features for ppp0
May  6 12:27:33 Thuis systemd-udevd[31161]: Could not set offload features of ppp0: No such device
May  6 12:27:33 Thuis pppd[2725]: PAP authentication succeeded
May  6 12:27:33 Thuis pppd[2725]: peer from calling number xx authorized
May  6 12:27:33 Thuis pppd[2725]: local  LL address xx
May  6 12:27:33 Thuis pppd[2725]: remote LL address xx
May  6 12:27:33 Thuis pppd[2725]: local  IP address xxx.xxx.xxx.xxx
May  6 12:27:33 Thuis pppd[2725]: remote IP address xxx.xxx.xxx.xxx
May  6 12:27:33 Thuis pppd[2725]: primary   DNS address 195.121.1.34
May  6 12:27:33 Thuis pppd[2725]: secondary DNS address 195.121.1.66

 

 

heb vorige week andere power adapter aan de ntu gehangen, maar t lijkt nog steeds af en toe fout te gaan… jij nog iddeeen?

Reputatie 4
Badge +4

@mvug,

Wat je nog zou kunnen proberen/testen is op eth0 VLAN6, je ipv6 eens uitzetten en daarna een reboot geven. Zodra de lijn up is direct naar je log kijken wat er gebeurt.

ik heb overigens de multilink errors ook echter heb ik geen last van uitval. Ik krijg het error omdat ik geen gebruik wil maken van ipv6 en een simpele disable zoals vermeld op pagina 1 van het forum bij mij blijkbaar niet voldoende is op ipv6 helemaal van mijn netwerk te krijgen.

 

Reputatie 1

@mvug,

Wat je nog zou kunnen proberen/testen is op eth0 VLAN6, je ipv6 eens uitzetten en daarna een reboot geven. Zodra de lijn up is direct naar je log kijken wat er gebeurt.

ik heb overigens de multilink errors ook echter heb ik geen last van uitval. Ik krijg het error omdat ik geen gebruik wil maken van ipv6 en een simpele disable zoals vermeld op pagina 1 van het forum bij mij blijkbaar niet voldoende is op ipv6 helemaal van mijn netwerk te krijgen.

 

welke versie draai je op de edgerouter? Ik ben weer teruggegaan naar v1.10.11, ipv6 aan, zie geen meldingen tot nu toe. 

Reputatie 4
Badge +4

@mvug,

Wat je nog zou kunnen proberen/testen is op eth0 VLAN6, je ipv6 eens uitzetten en daarna een reboot geven. Zodra de lijn up is direct naar je log kijken wat er gebeurt.

ik heb overigens de multilink errors ook echter heb ik geen last van uitval. Ik krijg het error omdat ik geen gebruik wil maken van ipv6 en een simpele disable zoals vermeld op pagina 1 van het forum bij mij blijkbaar niet voldoende is op ipv6 helemaal van mijn netwerk te krijgen.

 

welke versie draai je op de edgerouter? Ik ben weer teruggegaan naar v1.10.11, ipv6 aan, zie geen meldingen tot nu toe. 

Ik draai 2.0.8 hotfix en heb ipv6 volledig uit. Op een of andere manier krijg ik vertraging als ipv6 aanstaat op de Apple devices. Ik zag je overigens ook op het beta forum langskomen;-)

Reputatie 7

@wjb wederom een disconnect vandaag…

...

heb vorige week andere power adapter aan de ntu gehangen, maar t lijkt nog steeds af en toe fout te gaan… jij nog iddeeen?

Nee, helaas niet. Ik heb het gevoel dat je dit bij de NTU moet zoeken.

Mijn EdgeRouter is op 27 maart voor het laatst heel even disconnected geweest.

Ik draai EdgeOS versie 2.0.8 Hotfix 1.

Reputatie 1

@wjb wederom een disconnect vandaag…

...

heb vorige week andere power adapter aan de ntu gehangen, maar t lijkt nog steeds af en toe fout te gaan… jij nog iddeeen?

Nee, helaas niet. Ik heb het gevoel dat je dit bij de NTU moet zoeken.

Mijn EdgeRouter is op 27 maart voor het laatst heel even disconnected geweest.

Ik draai EdgeOS versie 2.0.8 Hotfix 1.

ik draai sinds 6 mei stabiel… even komende week aankijken

Reputatie 1

@mvug,

Wat je nog zou kunnen proberen/testen is op eth0 VLAN6, je ipv6 eens uitzetten en daarna een reboot geven. Zodra de lijn up is direct naar je log kijken wat er gebeurt.

ik heb overigens de multilink errors ook echter heb ik geen last van uitval. Ik krijg het error omdat ik geen gebruik wil maken van ipv6 en een simpele disable zoals vermeld op pagina 1 van het forum bij mij blijkbaar niet voldoende is op ipv6 helemaal van mijn netwerk te krijgen.

 

welke versie draai je op de edgerouter? Ik ben weer teruggegaan naar v1.10.11, ipv6 aan, zie geen meldingen tot nu toe. 

Ik draai 2.0.8 hotfix en heb ipv6 volledig uit. Op een of andere manier krijg ik vertraging als ipv6 aanstaat op de Apple devices. Ik zag je overigens ook op het beta forum langskomen;-)

 

Watvoor vertraging? Wifi? Bekabeld?

mmm had je dit ook op v1.10.1 ? Ik heb tot nu toe t meest stabiel met de 1.10.11 versie lijkt t… ze zouden 2 weken geleden al beta3 van v2.0.9 lanceren maar blijkbaar is dat uitgesteld… 

Reputatie 4
Badge +4

@mvug 

Watvoor vertraging? Wifi? Bekabeld?

mmm had je dit ook op v1.10.1 ? Ik heb tot nu toe t meest stabiel met de 1.10.11 versie lijkt t… ze zouden 2 weken geleden al beta3 van v2.0.9 lanceren maar blijkbaar is dat uitgesteld… 

Ik merkte dat alleen met WiFi en ook alleen met Apple devices. Zodra bij mij ipv6 aanstaat moet ik met de iPhones de web pagina 2 x herladen voor het lekker doorloopt. Ik heb destijds alle settings doorgelopen maar voor mij werkt alleen ipv4 het beste. Het lijkt net of de iPhones  het ipv6 pad kiezen en dan toch terugschakelen naar ipv4. 
Kortom: ik heb met alle EdgeOS versies geen connectie problemen alleen vertraging zodra ipv6 aanstaat.

Reputatie 7

Ik draai 2.0.8 hotfix en heb ipv6 volledig uit. Op een of andere manier krijg ik vertraging als ipv6 aanstaat op de Apple devices.

Vreemd, ik ervaar geen problemen met IPv6 op Android en Windows apparaten.

Heb je dit probleem alleen op Apple devices? Edit: Ja dus. :wink:

Welke IPv6 DNS server(s) heb je ingesteld staan?

Wat voor een switch zit er tussen jouw EdgeRouter en het wifi accesspoint?

Hoe is IGMP snooping daar op ingesteld?

 

Reputatie 1

Ook de wifi settings kunnen problemen geven met apple. Bijv beamforcing

Reputatie 4
Badge +4

Ik draai 2.0.8 hotfix en heb ipv6 volledig uit. Op een of andere manier krijg ik vertraging als ipv6 aanstaat op de Apple devices.

Vreemd, ik ervaar geen problemen met IPv6 op Android en Windows apparaten.

Heb je dit probleem alleen op Apple devices?

Welke IPv6 DNS server(s) heb je ingesteld staan?

Wat voor een switch zit er tussen jouw EdgeRouter en het wifi accesspoint?

Hoe is IGMP snooping daar op ingesteld?

 

Yep, alleen Apple devices. Verder is alles zoals, je kunt zien in de aftiteling, unifi. IGMP snooping staat op de hele stack aan op eth1 VLAN 1 waar ook de STB,s op aangesloten zijn.

Verder draait alles als een zonnetje, heb ipv6 ook niet nodig;-)

Reputatie 7

Yep, alleen Apple devices.

Heb je dan ook een Windows of Android apparaat die wel gewoon snel werkte met IPv6?

Kregen jouw apparaten wel netjes een IPv6 DNS server toegewezen?

Voorbeeld van de DNS servers op één van mijn Windows 10 machines.

Je kunt zeggen dat je geen IPv6 nodig hebt en in de praktijk is dat voorlopig zeer zeker nog zo. Dat zou mijns inziens echter niet moeten betekeken dat je je er dan maar bij neer moet leggen dat IPv6 niet functioneert.

Reputatie 4
Badge +4

Yep, alleen Apple devices.

Heb je dan ook een Windows of Android apparaat die wel gewoon snel werkte met IPv6?

Kregen jouw apparaten wel netjes een IPv6 DNS server toegewezen?

Voorbeeld van de DNS servers op één van mijn Windows 10 machines.

Je kunt zeggen dat je geen IPv6 nodig hebt en in de praktijk is dat voorlopig zeer zeker nog zo. Dat zou mijns inziens echter niet moeten betekeken dat je je er dan maar bij neer moet leggen dat IPv6 niet functioneert.

Je hebt helemaal gelijk wjb, het is ook gemakzucht;-) Op mijn overige Windows devices kreeg ik netjes een ipv6 adres uitgedeeld ook op de Apple. Ik kreeg alleen de kriebels als ik een pagina steeds opnieuw moest laden en dacht dan maar heel ipv6 uit. Mijn optimale settings staan nu in mijn recente backup en ik zal als EdgeOS 2.0.9 uit is weer eens beginnen aan het ipv6 avontuur. 

Cheers

Reputatie 7

Op mijn overige Windows devices kreeg ik netjes een ipv6 adres uitgedeeld ook op de Apple.

De vraag is ook niet of die apparaten een IPv6 adres toegewezen krijgen, maar of er ook een IPv6 DNS server toegewezen wordt. Ik vermoed namelijk dat daar het probleem zit. Windows lijkt dan direct terug te vallen op de IPv4 DNS server terwijl Android en iOS daar langer over lijken te doen. Dat is dan waarom die vertraging ervaren wordt.

Reputatie 4
Badge +4

Op mijn overige Windows devices kreeg ik netjes een ipv6 adres uitgedeeld ook op de Apple.

De vraag is ook niet of die apparaten een IPv6 adres toegewezen krijgen, maar of er ook een IPv6 DNS server toegewezen wordt. Ik vermoed namelijk dat daar het probleem zit. Windows lijkt dan direct terug te vallen op de IPv4 DNS server terwijl Android en iOS daar langer over lijken te doen. Dat is dan waarom die vertraging ervaren wordt.

Daar zit m nu juist de uitdaging, als ik ipv6 aanzet en de dns server overneem die vanuit het script geladen wordt, dan geeft de ipv6 test  een volle 10 van 10 aan. Er staat zelfs dat ipv6 de voorkeur heeft boven ipv4. Dit is vanaf een Windows 10 pc bekabeld, ga ik dan vervolgens mijn normale dingen doen op mobiele devices dan treed de vertraging op. En nogmaals dit is alleen met Apple, de rest zie ik niet of valt me minder op.

Reputatie 7

Wat krijg je te zien op https://ipv6-test.com bij de DNS resultaten op die Windows PC en op dat apparaat van Apple.

 

Reputatie 4
Badge +4

Wat krijg je te zien op https://ipv6-test.com bij de DNS resultaten op die Windows PC en op dat apparaat van Apple.

 

Op dit moment natuurlijk unsupported, ik heb ipv6 helemaal uit staan. Mijn plan is, als EsgeOS 2.0.9 uit is een werkende versie te backuppen met alleen ipv4 en dan ga proberen om ipv6 weer gecontroleerd aan te zetten. Kom tegen die tijd weer in de lucht over dit topic, oké 

Reputatie 7

Op dit moment natuurlijk unsupported, ik heb ipv6 helemaal uit staan. Mijn plan is, als EsgeOS 2.0.9 uit is een werkende versie te backuppen met alleen ipv4 en dan ga proberen om ipv6 weer gecontroleerd aan te zetten. Kom tegen die tijd weer in de lucht over dit topic, oké 

Geen probleem. Ik neem overigens aan dat je sowieso al een backup hebt van jouw huidige configuratie.

Reputatie 1

@wjb nou ik krijg weer een disconnect (lijkt wel iedere 3-4 dagen)

 

May 10 07:27:37 Thuis pppd[1957]: Serial link appears to be disconnected.
May 10 07:27:37 Thuis ping-watchdog: All pings failed. Restart PPPOE...
May 10 07:27:40 Thuis ntpd[2240]: ntpd exiting on signal 15
May 10 07:27:43 Thuis ntpd[27572]: ntpd 4.2.6p2@1.2194-o Fri Feb 21 08:13:23 UTC 2020 (1)
May 10 07:27:43 Thuis ntpd[27573]: proto: precision = 48.851 usec
May 10 07:27:43 Thuis pppd[1957]: Connection terminated: no multilink.
May 10 07:27:43 Thuis pppd[1957]: Modem hangup

 

halve minuut later maakt hij weer verbinding...

Reputatie 7

May 10 07:27:37 Thuis pppd[1957]: Serial link appears to be disconnected.
May 10 07:27:37 Thuis ping-watchdog: All pings failed. Restart PPPOE...

Wat me opvalt is dat er een ping-watchdog actief is op jouw router.

Dat is normaliter een onderdeel van een load-balancing configuratie.

Heb jij een load-balancing configuratie opgezet op jouw EdgeRouter?

Is het bij elke disconnect zo dat die watchdog aangeeft dat de alle pings mistukt zijn?

Reputatie 1

Nee dat is van een custom ping script van mij zelf in de cron Ingesteld

Reageer