Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561506 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Allereerst dank voor een ieder die hard gewerkt heeft aan verzorgen van eea.

Ik heb recent ook de stap gewaagd en een edgerouter 4 aangeschaft, experiabox eruit. 

Mbv het script op pagina 1 geinstalleerd zonder problemen.

Configuratie: Van edgerouter naar netgear XS716T switch, daarop een bedraad acces point en STB woonkamer, bedraad naar boven naar een 2e STB zonder switch ertussen.

Op mijn werkkamer een netgear GS105 met daarop (tijdelijk) een oude FB als accespoint

Mijn zoon heeft op zijn buro nog een netgear router in bridge mode staan.

1e vraag: ik wil graag mijn mediaconverter ertussen uit gooien en rechtstreeks de SFP poort van de edgerouter gebruiken. Hoe activeer ik die?

Echte probleem is een bekende: Mijn TV loopt elke 5 min vast met het verzoek naar een andere zender te schakelen. Gids, on  demand, terugkijken, werkt zonder problemen.

Ik heb overal IGMP-snooping uitgezet.

De Netgear XS 716 is echter uitgebreid in te stellen met VLAN/Multicast en IGMP.

Is het verstandig de TV op aparte VLAN het netwerk te over te sturen? Wat adviseren  jullie

 

Dank, Jaap 

 

Allereerst moet je IGMP snooping weer aanzetten op de switches. Als je de config geladen hebt op de ER4 dan is het verstandig om eerst een reboot te doen via de GUI. Daarna  via de cli het commando restart igmp-proxy uitvoeren. Dan zou de STB niet meer mogen hangen of haperen.

@wjb weet denk ik wel een oplossing om het rechtstreeks aansluiten van het glasvezel

 

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik die mediaconverter er gewoon tussen laten zitten. Heb je een AON of GPON aansluiting?

 

Haal die twee routers (FB en Netgear) eens uit het netwerk. Stopt de televisie dan nog steeds na 5 minuten?

Sorry, misinformatie. IGMP snooping staat aan. Heb de router 2x herstart, en de igmp proxy herstart.

GPON, ik wil gewoon dat ding er tussen uit, kan de edgerouter ook.

Met KPN ging t met deze swtiches probleemloos, ik heb even 3 maand online.nl gehad, dat werkte totaal niet. Familie zit nu TV te kijken, dus kan nu niet die switch er tussenuit halen

Reputatie 7

GPON, ik wil gewoon dat ding er tussen uit, kan de edgerouter ook.

De NTU kan bij GPON niet vervangen worden.

 

Het ging mij niet om die switches maar om die twee andere routers (in accesspoint mode) uit het netwerk te halen.

ik ben lekker bezig 😞, ik heb dus degene die je wel kunt vervangen

Reputatie 4
Badge +4

@jaapst64 

controleer je settings op je Switch nog eens, zet igmp snooping op het juiste VLAN en igmp header-validation uit. Het kan ook geen kwaad om de STB’s even van de spanning af te halen zodat deze met een verse start hun weg kunnen vinden. 
Ik gebruik wel een apart VLAN voor iptv maar dat is niet noodzakelijk en ik zou zelfs aanraden om het eerst werkend te krijgen met de huidige settings.

succes

 

 

Reputatie 4
Badge +2

@jaapst64  ik weet niet welke DNS servers je gebruikt en welke STB je hebt maar bij mij trad hetzelfde probleem op met een VIP5202 icm Cloudflare DNS (1.1.1.1). Terug naar KPN DNS was de oplossing 

Ik gebruik de DNS-servers die in de configuratie op pagina 1 staan

 

Jaap

Reputatie 4
Badge +2

Ik gebruik de DNS-servers die in de configuratie op pagina 1 staan

 

Jaap

Dat zijn de KPN servers, dus daar zit het probleem niet 

Al kunnen testen zonder routes zoals @wjb suggerereerde?

Alleen de edgerouter rechtstreeks op STB gaat vlekkeloos. Ben ze nu 1 voor 1 weer aan t aansluiten.

Het zou evt de AC66U of Fritzbox boven kunnen zijn.

Staan beide in bridge mode.

Is er in de interface van de edgerouter iets te zien bij t vastlopen?

Reputatie 4
Badge +4

@wjb,

Vraagje, als je toevallig online bent. Zou jij een een speedtest kunnen doen naar RoutIT. ik heb last van een zeer hoge ping 22ms en haal in de verste verte mijn snelheid niet. Normaal zou ik dit zelf uit kunnen zoeken maar heb sinds gisteren FW 2.0.9 RC3 draaien en ik wil graag zaken uitsluiten.

Dank alvast.

Reputatie 7

Vraagje, als je toevallig online bent. Zou jij een een speedtest kunnen doen naar RoutIT. ik heb last van een zeer hoge ping 22ms en haal in de verste verte mijn snelheid niet. Normaal zou ik dit zelf uit kunnen zoeken maar heb sinds gisteren FW 2.0.9 RC3 draaien en ik wil graag zaken uitsluiten.

Via wifi op mijn 200Mbps glasvezel.

Reputatie 4
Badge +4

Heel vreemd, kan natuurlijk lokaal zijn, zal de ER even een reboot geven, ik kom van de 500mbps niet verder dan 23mbps, als het aan de firmware ligt dan doe ik eerst even een rollback naar 2.0.9 RC2, want daar draaide ik al een tijdje naar alle tevredenheid op.

Dank je wel in ieder geval!

 

Reputatie 7

Heel vreemd, kan natuurlijk lokaal zijn, zal de ER even een reboot geven, ik kom van de 500mbps niet verder dan 23mbps, als het aan de firmware ligt dan doe ik eerst even een rollback naar 2.0.9 RC2, want daar draaide ik al een tijdje naar alle tevredenheid op.

Vreemd, ik lees op het forum van UI dat anderen prima throughput (945Mbps) meten met RC3.

Reputatie 4
Badge +4

Heel vreemd, kan natuurlijk lokaal zijn, zal de ER even een reboot geven, ik kom van de 500mbps niet verder dan 23mbps, als het aan de firmware ligt dan doe ik eerst even een rollback naar 2.0.9 RC2, want daar draaide ik al een tijdje naar alle tevredenheid op.

Vreemd, ik lees op het forum van UI dat anderen prima throughput (945Mbps) meten met RC3.

Het ligt niet aan de ER4, ik heb nu mijn PFsense bak aan en dan is het nog steeds ruk. Gisteren haalde ik op de ER4 mijn 2.0.9 RC3 ook prima snelheden. Blijkt dat er een stroomstoring is geweest in de regio, wat alleen vreemd is dat de upload wel gewone waardes laat zien.

Als het morgen nog is dan gaan we maar bellen;-)

Reputatie 4
Badge +4

we zijn er weer, alleen blijft de ping hoog, zou dus wel lokale storing zijn geweest:wink:

 

@wjb 

Ik ben door de 145 pagina’s heen gegaan, maar ik kan niet echt het zelfde probleem vinden als wat ik heb.

 

Heb volledig de super gave config van jou gebruikt. Nu heb ik het volgende.

 

Alles werkt prima qua internet en tv. Maar zodra er 2 IPTV’s aangaan beginnen de tv’s te happeren en wordt de wifi/bekabelde verbinding ook super traag. De load op de edge router stelt niet veel voor.

infra:

Edgeroute 3 lite r> GS105Ev2 – 5-Port Port2 en 3 (IGMP Snooping aan, Validate IGMPv3 IP Header enabled, Block Unknown Multicast Address disabled  en IGMP Snooping Static Router Port op ANY) rechtstreeks richting IPTV overige poort 4 naar tpink 24 poorts switch

1 iptv doet een rx van 7.14 Mbps maar gaan ze beide aan tussen de 14 en 22 zie onderstaande tabel.

Echter is het grootste issue dus dat ook gewoon alles begint te happeren. SNMP lees ik uit en hier krijg ik direct High ICMP ping response time op terug.

PS ik kan niet typen onder het tabel dus moet het hier doen, mocht je wat instellingen willen in zien, hoor ik dat graag. Ik hoop dat je mij kunt ondersteunen.

Nu zie ik wanneer ik beide iptv kastjes aanzet:

KPN IPTV eth0.4 vlan 10.142.172.12/20 1500 14.91 Kbps 21.06 Mbps

connected

Reputatie 7

 ...Validate IGMPv3 IP Header enabled, ...

Die moet op disabled staan.

 ...Validate IGMPv3 IP Header enabled, ...

Die moet op disabled staan.


Ik heb dit toegepast maar helaas zonder resultaat.

Inmiddels ben ik weer een weekje verder en blijf maar haperende verbindingen houden om de 10 minuten of soms langer. De ene keer met die std zender niet beschikbaar melding en de andere keer een hapering van een paar sec. Als ik dan een restart IGMP-proxy doen op de CLI van de Edgerouter dan reset hij en doet hij het weer even. Ik heb de NTU, Edgerouter 4 en Switch meerdere keren gereset. Ook de STB's (2 stuks Arris VIP5202) gewisseld van elkaar. IGMP snooping op mijn switch staat aan. Overigens heeft mijn Cisco SG350-28p poe switch enorm veel settings op multicast gebied, maar dat ter zijde. Ik kan niet gek genoeg niets over IGMPv3 header ip disable vinden.

Even weer een aantal vraagjes aan @wjb en alvast dank!

 

  1. Klopt het dat jouw oorspronkelijke script prior april en mei 2020 nog prima zouden moeten werken in mijn Egderouter 4?
  2. Validate IGMPv3 IP header disable optie kan ik niet vinden op mijn Cisco switch.
  3. Ik heb versie 2.0.8 hotfix 1 draaien op mijn Edgerouter. Zijn die beta versies 2.0.9 nog interessant aangaande IGMP proxy?
  4. Internet werkt hier prima en super snel, 200/200. Test dit regelmatig en zit geen hapering of verstoring in. Het is echt alleen iptv wat hier brak draait sinds dat ik de update heb naar de nieuwe software met de VIP5202. Daarvoor niet of nauwelijks problemen. Vraagt dit een aanpassing op de Edgerouter of is het een bug?
  5. Ik heb op de switch router IGMP version op v3 staan. Is dat nog iets wat uitmaakt of backwards compatible? Daar heb ik overigens op de switch nog het eea in te stellen, zie laatste screenshot.

Hieronder weer wat printscreens.

 

Reputatie 7

1) Zet de router IGMP version op v2 i.p.v. v3.

2) De scripts voor de EdgeRouter Lite 3 kunnen ook de EdgeRouter 4 gebruikt worden.

3) Het heeft nog geen zijn om op de release candidate van versie 2.0.9 over te stappen.

4) Ik heb hier ook een 5202 op een apart vlan via een EdgeRouter op een 200Mbps glasvezel en dat werkt perfect. Eerst maar eens punt 1 aanpakken.

 

1) Zet de router IGMP version op v2 i.p.v. v3.

2) De scripts voor de EdgeRouter Lite 3 kunnen ook de EdgeRouter 4 gebruikt worden.

3) Het heeft nog geen zijn om op de release candidate van versie 2.0.9 over te stappen.

4) Ik heb hier ook een 5202 op een apart vlan via een EdgeRouter op een 200Mbps glasvezel en dat werkt perfect. Eerst maar eens punt 1 aanpakken.

 


Ik heb de aanpassing naar IGMP v2 gedaan en opgeslagen. Nu weet ik niet of ik alles moet rebooten, maar ik kreeg net weer een vastloper.

 

Wat ik bedoelde onder vraag 2 was of de oudere scripts werken prior die laatste die jij hebt gemaakt. Moet ik mijn Edgerouter laten we zeggen verder updaten?

Reputatie 7

Waar heb jij voor eth1.10 de te gebruiken DNS servers gedefinieerd?

Doe me anders ook eens een screenshot van de DHCP server voor eth1.10.

 

Wat ik bedoelde onder vraag 2 was of de oudere scripts werken prior die laatste die jij hebt gemaakt. Moet ik mijn Edgerouter laten we zeggen verder updaten?

Nee hoor, dat hoeft niet.

Waar heb jij voor eth1.10 de te gebruiken DNS servers gedefinieerd?

Doe me anders ook eens een screenshot van de DHCP server voor eth1.10.

 

Wat ik bedoelde onder vraag 2 was of de oudere scripts werken prior die laatste die jij hebt gemaakt. Moet ik mijn Edgerouter laten we zeggen verder updaten?

Nee hoor, dat hoeft niet.


Ik probeer in de config tree te zoeken naar jouw specifieke vraag. Hopelijk zit ik hiermee in de buurt.

 

 

Misschien deze? @wjb 

Als DNS server staat de Edgerouter ingevuld hier. Er zijn denk ik geen DHCP options ingevuld.

Maar wat mij bevreemd is dat ik ruim een jaar met de oude STB's dan toch heb kunnen werken.

Reageer