Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 562679 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

Ik heb mijn modem er tussenuit gehaald en gebruik een Unifi Security Gateway. Alles lijkt goed te werken, maar als ik:

  • mijn tv gids open dan blijft hij leeg en loopt hij vast.
  • Instellingen open dan loopt deze ook vast na ong 10 seconden.

Het beeld op de achtergrond loopt dan nog wel gewoon door.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Welke DNS server gebruik je?

Welk type TV ontvanger heb je?

Dat is een hele goede vraag… ik draai nml m'n eigen DNS (Adguard home), moet ik daar een uitzondering in maken voor mijn TV ontvanger?

Ik heb een Arris 2952.

Reputatie 7

Dat is een hele goede vraag… ik draai nml m'n eigen DNS (Adguard home), moet ik daar een uitzondering in maken voor mijn TV ontvanger?

Dat zou dan inderdaad wel eens het probleem kunnen veroorzaken.

Dat was het idd, bedankt!

Ik loop met mijn FttH tegen het zelfde probleem als erikdebrander. Beeld hapert met regelmaat, soms met melding zap naar een andere zender en weer terug, TV gids e.d. worden niet geladen.  

Ik heb een Edgerouter X en een TPlink TL-SG2428P. 

Ik ben met een kale egdrouter X gestart en heb de kant en klare script voor de edgerouter X gebruikt (zonder VoIP via experiabox omdat ik een eigen VoIP oplossing ga gebruiken). Mijn gedacht was eerst een werkende situatie en vandaar het geheel naar eigen wens verder inrichten.  

Dit script heb ik gebruikt: http://kpn.routemehome.com/EdgeRouter-X-KPN-zonder-VoIP.zip

 

Eerst verdacht ik de switch, maar probleem is ook als ik de STB (HMB2260) direct op de edgerouter aansluit. Tevens werk IPTV wel via de switch naar behoren als ik de edgerouter vervang voor de experiabox. 

Buiten de STB is er op dat moment verder geen netwerkbelasting. 

Heeft iemand ervaring hiermee en misschien tips? 

 

 

Reputatie 4
Badge +4

@Mbriem,

Allereerst een vraag, heb je igmp snooping aanstaan op je switch? Als dat zo is probeer dan eens deze volgorde:

Haal de spanning van de STB’s af, herstart via de qui de x router en type daarna via de cli “restart igmp-proxy”. Zet hierna de STB’s weer aan en kijk of het dan werkt.

Reputatie 4
Badge +4

Je zou nog kunnen kijken of egress QoS dat probleem zou kunnen verhelpen.

Zelf zet ik de priority van alle verkeer naar het vlan voor IPTV op de hoogste waarde.

Hierdoor krijgt IPTV niet alleen op de EdgeRouter voorrang maar ook op de switches.

Ik heb dit gedaan omdat ik nog wel eens haperingen zag als een Windows machine een update aan het uitvoeren was. Ookal leidt dat niet tot een hoge netwerkbelasting toch heeft deze instelling dat issue verholpen.

Egress QoS kan alleen op vlans ingesteld worden.

Hoi @wjb,

2 vragen:

Schakel je hiermee offloading niet uit? En wat zeggen deze settings?, ik kan de link niet leggen met de voorrang.

Reputatie 7

2 vragen:

Schakel je hiermee offloading niet uit? En wat zeggen deze settings?, ik kan de link niet leggen met de voorrang.

Ondanks het feit dat er QoS in de naam staat is het niet de "QoS" die er voor zorgt dat HW offloading niet meer werkt. Bij egress QoS blijft HW offloading dus gewoon actief.

Egress-QoS staat gelijk aan vlan priority tagging en het enige dat gebeurt is dat er een priority op het datapakketje gezet wordt voor de achterliggende switches. (0=laag, 7=hoog).

Hierdoor zullen in dit geval de pakketjes op vlan 4 (mijn vlan voor IPTV) met hogere prioriteit afgewikkeld worden door mijn switches.

Reputatie 4
Badge +4

2 vragen:

Schakel je hiermee offloading niet uit? En wat zeggen deze settings?, ik kan de link niet leggen met de voorrang.

Ondanks het feit dat er QoS in de naam staat is het niet de "QoS" die er voor dat HW offloading niet meer werkt. Bij egress QoS blijft HW offloading dus gewoon actief.

Egress-QoS staat gelijk aan vlan prority tagging en het enige dat gebeurt is dat er een priority op het datapakketje gezet wordt voor de achterliggende switches. (0=laag, 7=hoog).

Hierdoor zullen in dit geval de pakketjes op vlan 4 (mijn vlan voor IPTV) met hogere prioriteit afgewikkeld worden door mijn switches.

Helder, ga ik ook doorvoeren. Heb dit niet zozeer bij Windows updates maar wel bij heavy torrent downloads. Het is het proberen waard.

Thx voor de uitleg👍

Reputatie 4
Badge +4

@wjb,

is 0:5 en 4:5 dan niet voldoende?

Reputatie 7

@wjb,

is 0:5 en 4:5 dan niet voldoende?

Dan zou 1:5 eigenlijk al voldoende moeten zijn.

By default krijgt een datapakketje priority 1 maar als er sprake is van dcsp of priority rewriting dan kan een datapakketje extern al een andere priortiteit gekregen hebben. Vandaar dat ik eigenlijk zeg: Alle datapakketjes met een lagere prioriteit dan 5 (video) moeten toch met de prioriteit voor video op het LAN geplaatst worden.

@Mbriem,

Allereerst een vraag, heb je igmp snooping aanstaan op je switch? Als dat zo is probeer dan eens deze volgorde:

Haal de spanning van de STB’s af, herstart via de qui de x router en type daarna via de cli “restart igmp-proxy”. Zet hierna de STB’s weer aan en kijk of het dan werkt.

 

Bedankt voor je reactie @Multiedje Ik had dit reeds meerdere malen uitgevoerd, vanochtend met frisse moet, nav jouw reactie toch nogmaals uitgevoerd. Helaas na ca. 10 min. toch weer vast lopers met de melding: melding “ zap naar een andere zender en weer terug” Dan loopt het weer even goed en dan weer een vastloper. 

Ik heb daarom ook de QoS setting van @wjb geprobeerd, met helaas nog steeds het zelfde resultaat. 

Gids en menu worden nu wel geladen.  

Zodra ik de Edgerouter vervang voor de Experiabox, blijft TV wel stabiel via de zelfde switch, dus die kan ik denk af vinken. 

Zet ik de STB rechtsreeks op de edgerouter, halen we het zelfde resultaat. 

Hoop dat er nog tips zijn.

Enige dat in de Edgrouter geconfigureerd is: 

  • configuratie template vanuit deze post.  
  • QoS settings van wjb. 
Reputatie 4
Badge +4

@Mbriem,

Heb je alleen eth0 (wan) en eth1 (lan) in gebruik?  en zit je Switch op eth1 ?

post is een screenshot van je igmp proxy settings.

EDIT: je hebt het over dat je het configuratie template hebt geladen, heb je deze via de gebruiksaanwijzing ingeladen of met copy past?

Reputatie 7

Het is inderdaad niet aan te raden om meerdere LAN poorten op een EdgeRouter X te gebruiken als je IPTV van KPN hebt. De reden is dat de switch functionalilteit van de EdgeRouter (nog) geen IGMP snooping ondersteunt.

Dit is ook de reden dat ik in juli een configuratie script heb gemaakt waarbij televisie apart op eth1 geplaatst wordt en eth2, 3 en 4 als switch voor Internet ingericht zijn.

Het is inderdaad niet aan te raden om meerdere LAN poorten op een EdgeRouter X te gebruiken als je IPTV van KPN hebt. De reden is dat de switch functionalilteit van de EdgeRouter (nog) geen IGMP snooping ondersteunt.

Dit is ook de reden dat ik in juli een configuratie script heb gemaakt waarbij televisie apart op eth1 geplaatst wordt en eth2, 3 en 4 als switch voor Internet ingericht zijn.

@wjb 
Ik heb het nu andersom gedaan zoals je al eerder aangaf en het lijkt voor alsnog te werken. Dus ik heb op eth2 mijn IPTV gerouteerd. Ik heb die Egress-QoS setting nog niet staan op eth2, want dat lijkt nog niet nodig. Gisteren getest met 2 stb's aan en mn zoontje vol gas Fortnite (vreselijk spel btw) en geen hikups meer.

 

Denk je dat ik die Egress-QoS setting nog even moet laten voor wat t is?

 

Reputatie 7

 Ik heb die Egress-QoS setting nog niet staan op eth2, want dat lijkt nog niet nodig.

...

Denk je dat ik die Egress-QoS setting nog even moet laten voor wat t is?

Je kunt alleen egress-QoS op een vlan zetten dus zal het ook niet gaan om egress-QoS op eth2 te configureren.

@Mbriem,

Heb je alleen eth0 (wan) en eth1 (lan) in gebruik?  en zit je Switch op eth1 ?

post is een screenshot van je igmp proxy settings.

EDIT: je hebt het over dat je het configuratie template hebt geladen, heb je deze via de gebruiksaanwijzing ingeladen of met copy past?

 

Wederom bedankt voor je hulp. 

 

Ja ik heb de installatie gedaan via de gebruiksaanwijzing met WinSCP.

Installatie instructies met WinSCP:

Kopieer de bestanden uit deze zip naar de directory /config/user-data op de EdgeRouter.

Klik met de rechter muisknop op het bestand KPN-Setup in de directory /config/user-data en kies voor "Eigenschappen".
Geef de "Eigenaar" rechten om KPN-Setup op te starten door een vinkje bij X te plaatsen (Octaal = 0744) en klik op OK.
Geef de opdracht sudo su -c /config/user-data/KPN-Setup in terminal binnen WinSCP.
De configuratie zal worden uitgevoerd waarna de EdgeRouter opnieuw wordt opgestart.

 

Screenshots: 

 

 

 

Het is inderdaad niet aan te raden om meerdere LAN poorten op een EdgeRouter X te gebruiken als je IPTV van KPN hebt. De reden is dat de switch functionalilteit van de EdgeRouter (nog) geen IGMP snooping ondersteunt.

Dit is ook de reden dat ik in juli een configuratie script heb gemaakt waarbij televisie apart op eth1 geplaatst wordt en eth2, 3 en 4 als switch voor Internet ingericht zijn.

 

Bedankt WjB

Ja die had gezien, alleen je omschrijft het “ Als je één TV ontvanger gebruikt...” Maar wij hebben er uiteindelijk 4. Vandaar dat ik voor de huidige config gekozen had. 

Reputatie 4
Badge +4

@Mbriem,

zie niets geks aan je proxy settings. Heb je trouwens ook last van haperende tv als je 1 STB aansluit? Ik merk wel als de 2e STB aangaat en mijn vrouw als een dolle loopt te zappen dat ik ook een korte hik heb beneden maar geen stilstand beeld. Misschien kan @wjb aangeven of dit iets te maken heeft met wel of geen fast leave

Reputatie 7

Ja die had gezien, alleen je omschrijft het “ Als je één TV ontvanger gebruikt...” Maar wij hebben er uiteindelijk 4. Vandaar dat ik voor de huidige config gekozen had. 

Ook dan kan je het beste maar één poort van de EdgeRouter X gebruiken. Dat is ook waarom ik niet voor de ER-X gekozen heb maar voor de ERL-3.

Reputatie 7

Misschien kan @wjb aangeven of dit iets te maken heeft met wel of geen fast leave

Je kunt eenvoudig controleren of jouw TV ontvangers netjes voor quickleave geconfigureerd zijn.

Bij het schakelen van zender zie je in de dashboard dat het dataverbruik heel eventjes verdubbelt en dan direct weer terugvalt op het normale niveau van de gekozen zender. Als dat verhoogde dataverbruik een paar seconde aanhoudt dan is er geen sprake van quickleave.

In de configuratie moet "disable quickleave", zoals onderstaand, niet geactiveerd zijn.

 

Je zou nog kunnen kijken of egress QoS dat probleem zou kunnen verhelpen.

Zelf zet ik de priority van alle verkeer naar het vlan voor IPTV op de hoogste waarde.

Hierdoor krijgt IPTV niet alleen op de EdgeRouter voorrang maar ook op de switches.

Ik heb dit gedaan omdat ik nog wel eens haperingen zag als een Windows machine een update aan het uitvoeren was. Ookal leidt dat niet tot een hoge netwerkbelasting toch heeft deze instelling dat issue verholpen.

Egress QoS kan alleen op vlans ingesteld worden.

Hoi @wjb,

2 vragen:

Schakel je hiermee offloading niet uit? En wat zeggen deze settings?, ik kan de link niet leggen met de voorrang.


eth2 bleef weer hangen! Heb nu alles omgezet en met de egress-qos settings ala @wjb heeft geadviseerd!

fingers crossed!

 

 

Wederom vastlopers.. Nu met qos aangevuld! iemand nog suggesties?

Reputatie 4
Badge +4

Wederom vastlopers.. Nu met qos aangevuld! iemand nog suggesties?

Ik denk dat het mogelijk in de settings van je switch kan zitten.Heb je toevallig nog een simpele switch liggen die igmp snooping ondersteund. Ik zag in vorige post dat je igmp op basis van Mac adressen  hebt ingesteld en niet op het betreffende subnet waar je decoders op zitten.

het is het proberen waard, probeer het eerst simpel te houden en sluit dingen uit

 

 

@Mbriem,

zie niets geks aan je proxy settings. Heb je trouwens ook last van haperende tv als je 1 STB aansluit? Ik merk wel als de 2e STB aangaat en mijn vrouw als een dolle loopt te zappen dat ik ook een korte hik heb beneden maar geen stilstand beeld. Misschien kan @wjb aangeven of dit iets te maken heeft met wel of geen fast leave

 

Ja ik test met 1 STB. Helaas geen oplossing gevonden nog. Fast leave staat uit. Daar gaat het ook goed. Vreemde is dat het ca. 5 tot 10 min. probleemloos werkt en dan vast loopt (rx valt op 0) terwijl TX wel activiteit laat zien). Heen en weer zappen doet e.e.a. weer werken voor genoemde periode. Vervang ik de edgrouter voor de eperiabox met daarachter de zelfde switch dan blijft alles lopen. 

Ik ga nog even verder zoeken, mocht iemand nog een tip hebben, hou ik mij aanbevolen. 

Bedankt voor het meedenken. 

Reageer