Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 563820 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7

Omdat eth1.10 niet opgenomen js bij de DNS forwarding interfaces zal er geen DNS server beschikbaar zijn waarnaar de EdgeRouter een DNS requests van jouw STB's kan doorzetten.

Hetzelfde geldt ook voor de andere vlans die nog niet vermeld zijn.

Omdat eth1.10 niet opgenomen js bij de DNS forwarding interfaces zal er geen DNS server beschikbaar zijn waarnaar de EdgeRouter een DNS requests van jouw STB's kan doorzetten.

Hetzelfde geldt ook voor de andere vlans die nog niet vermeld zijn.


Is dit correct toegevoegd nu? Ik heb 10, 20 en 30 toegevoegd.

Moet ik daarna nog iets resetten? STB's en/of de edgerouter?

En dan die DHCP options die vermeld staan in de startpost. Waar heb ik die staan?

 

Reputatie 7

Nee, je hoeft niets te resetten.

Nee, je hoeft niets te resetten.

 

Je hebt in de startpost vermeld dat er specifieke DHCP options meegegeven moeten worden. Waar kan ik die vinden? In de printscreen staat alleen de Edgerouter als ipadres vermeld.

En weer een vastloper op IPTV...Om gek van te worden...grrrrr...

Reputatie 7

Je zult de oorzaak, denk ik, eerder in die switch moeten zoeken dan in de EdgeRouter.

Hoe zou je kunnen testen of dat zo is.

1) Zet de TV ontvanger uit.

2) Configureer eth2 gelijk aan eth1.10 maar wel weer met een eigen DHCP server.

2) Zet niet eth1.10 maar eth2 als downstream interface in de IGMP proxy server.

3) Sluit de TV ontvanger aan op eth2 en zet hem weer aan.

Heb je nog nog steeds vastlopers?

Je zult de oorzaak, denk ik, eerder in die switch moeten zoeken dan in de EdgeRouter.

Hoe zou je kunnen testen of dat zo is.

1) Zet de TV ontvanger uit.

2) Configureer eth2 gelijk aan eth1.10 maar wel weer met een eigen DHCP server.

2) Zet niet eth1.10 maar eth2 als downstream interface in de IGMP proxy server.

3) Sluit de TV ontvanger aan op eth2 en zet hem weer aan.

Heb je nog nog steeds vastlopers?


Sinds ik die DNS forwarding heb aangepast had ik nog 1 keer een hikup, maar ik zag in de GUI dat deze setting nog niet was doorgezet. Nu aangepast en ik heb nog geen vastloper meer gehad sinds 30 minuten. Mssn toch nog even hopen.

eth.2 heb ik als management interface staan bij calamiteiten. Ik kan m inderdaad even inzetten als test en dan even zonder vlan def op de switch met een dns forwarding naar die eth.2 interface.

Toch nog even die DHCP options, waar kan ik die vinden?

Reputatie 7

Toch nog even die DHCP options, waar kan ik die vinden?

Welke DHCP options, die voor vlan0.4?

Toch nog even die DHCP options, waar kan ik die vinden?

Welke DHCP options, die voor vlan0.7?

 

Toch nog even die DHCP options, waar kan ik die vinden?

Welke DHCP options, die voor vlan0.7?

 


Ik heb m al gevonden. Die staat in eth.0.4 gedefinieerd. Sorry mijn fout!

Maar….nog geen hikup na 45 minuten….Ben ik nu iets te enthousiast….hahaha!

Reputatie 7

 

 


Juist die inderdaad! Sorry dat ik zo stom was! Deze setting staat bij mij gewoon goed! Excuses!

Reputatie 7

Maar….nog geen hikup na 45 minuten….Ben ik nu iets te enthousiast….hahaha!

Nee, niet te enthousiast maar gewoon enthousiast omdat het je gelukt lijkt te zijn. :ok_hand_tone1::clap_tone1:

Oke, even terug naar de essentie van het probleem. Het haperen van IPTV verbindingen ala wat ik heb/had. Wat is dan in algemene zin vaak het probleem?

Op het te proberen te tackelen doen we vlgs mij het volgende:

  1. IGMP snooping checken op je switch
  2. Rebooten van je netwerkcomponenten incl stb's en op de edgerouter een restart igmp-proxy via cli
  3. DNS forwarding downstreams goed controleren
  4. mis ik nog wat?

en….dat vraag ik mij ook wel eens af...Heeft KPN in haar netwerk iets gewijzigd anders dan alleen nieuwe software voor de STB's en versie 5202.

Maar….nog geen hikup na 45 minuten….Ben ik nu iets te enthousiast….hahaha!

Nee, niet te enthousiast maar gewoon enthousiast omdat het je gelukt lijkt te zijn. :ok_hand_tone1::clap_tone1:


Hahaha...Wat dacht je van het analoge alarm op de bank, lees, je vrouw die je boos aankijkt dan! TV DOET HET WEER NIET….arggggggrrrr….

Maar….nog geen hikup na 45 minuten….Ben ik nu iets te enthousiast….hahaha!

Nee, niet te enthousiast maar gewoon enthousiast omdat het je gelukt lijkt te zijn. :ok_hand_tone1::clap_tone1:


Ik was inderdaad te enthousiast. Wat bleek. Als mijn zoontje ging gamen en dus de lijn ging belasten kreeg ik problemen met IPTV. Misschien dat de lijn teveel belast wordt dan. Ik heb zojuist de eth2 fysieke interface nu ingezet en als untagged verbinding naar vlan 10 gerouteerd via fysiek poort 21 op mijn switch. Daarnaast DHCP server en IGMP proxy naar eth2 geconfigueerd. Alles lijkt nu te werken.

 

 

Reputatie 7

Je zou nog kunnen kijken of egress QoS dat probleem zou kunnen verhelpen.

Zelf zet ik de priority van alle verkeer naar het vlan voor IPTV op de hoogste waarde.

Hierdoor krijgt IPTV niet alleen op de EdgeRouter voorrang maar ook op de switches.

Ik heb dit gedaan omdat ik nog wel eens haperingen zag als een Windows machine een update aan het uitvoeren was. Ookal leidt dat niet tot een hoge netwerkbelasting toch heeft deze instelling dat issue verholpen.

Egress QoS kan alleen op vlans ingesteld worden.

Een vraag, enigszins samenhangend met bovenstaande:

Ik kan op mijn netgear switch IGMP-snooping zeer uitgebreid instellen.

Port-based, VLAN-based. Daarnaaste multicast router instellingen, waar een poort aan toe te wijzen is. MLS-snooping.

Omdat ik voorlopig alles nog op VLAN 1 heb staan, gebruik ik  nu port- based IGMP-snooping.

 

Vraag: moet ik nu allee poorten van de switch selecteren, of alleen de poorten waar STB's op zitten, of ook de edgerouter? Of jij de poorten die geen multicast verkeer moeten ontvangen?

Reputatie 7

Eigenlijk is het onzinnig op port-based vlans te gebruiken.

Standaard wordt er geen vlan gebruikt op het lan en IGMP snooping kan je dan gewoon zonder vlan op alle poorten van jouw switch activeren.

 

Het kan onzinnig zijn, maar ik heb op die switch niet een eenvoudige aan uit knop voor IGMP-snooping. 

Heb alle interfaces nu aangezet en ook fast leave daarbij aan

Reputatie 7

Welk merk en type switch heb je dan?

Plaats hier dan eens wat screenshots van de instellingsmogelijkheden.

Netgear XS716T

 

 

Ik heb mijn modem er tussenuit gehaald en gebruik een Unifi Security Gateway. Alles lijkt goed te werken, maar als ik:

  • mijn tv gids open dan blijft hij leeg en loopt hij vast.
  • Instellingen open dan loopt deze ook vast na ong 10 seconden.

Het beeld op de achtergrond loopt dan nog wel gewoon door.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Reageer