Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561480 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7

Je zult dat handmatig moeten instellen, de scripts voor een EdgeRouter X zijn niet geschikt voor de EdgeRouter 4.

Je kunt in dit bericht lezen hoe je dat zou kunnen doen.

Daar wordt een apart vlan aangemaakt voor de TV ontvangers en als jouw switches vlan ondersteunen dan hoef je dus geen aparte switch te gebruiken.

En anders gebruik je niet eth2.4 maar gewoon eth2 voor het IPTV netwerk en sluit je op eth2 een switch aan. 

Ik dacht dat het nu zou gaan werken, maar helaas. De TV ontvanger verslikt zich in het ophalen van de software. IP adres toewijzen gaat wel goed maar daarna komt ie dus niet verder, en geeft foutcode 301.. Enig idee wat dat zou kunnen zijn, DHCP lijkt me in orde?

Reputatie 7

Kan jij een screenshot plaatsen van de configuratie van de DHCP server IPTV?

Ik neem aan dat de TV ontvanger op eth1 hebt aangesloten.

Heb je na de configuratie de EdgeRouter een keer opnieuw opgestart of in de cli het commando "restart igmp-proxy" gegeven?

Zo nee, doe dat dan eerst even.

Kan jij een screenshot plaatsen van de configuratie van de DHCP server IPTV?

Ik neem aan dat de TV ontvanger op eth1 hebt aangesloten.

Heb je na de configuratie de EdgeRouter een keer opnieuw opgestart of in de cli het commando "restart igmp-proxy" gegeven?

Zo nee, doe dat dan eerst even.

Screenshot:

Ik heb de ER-X net een herstart gegeven, hij leek het nu te gaan doen maar nu krijg ik na 85% foutcode 561: Opvragen instellingen mislukt. Ik kan kiezen voor “Sluit dit bericht” of “Nieuwe software ophalen”

Reputatie 7

Heb jij de KPN-Setup gedraait om jouw ER-X te configureren of alleen de config.boot gekopieerd?

Kan je een screenshot posten van de tab "Routing"? Wel even jouw publieke IP adres bij pppoe0 wegpoetsen.

Kan je in de cli eens het commando "restart igmp-proxy" geven en daarna de TV ontvanger weer opnieuw aan zetten?

Ik heb de config.boot erin geladen.. Had ik dat anders moeten doen?

 

Bij deze weer een screenshot:

 

Ik ga nu het betreffende cli command geven, kijken wat er gebeurd.

Reputatie 7

Het probleem is me duidelijk, rfc3442-classless-static-routes is niet actief en dat komt doordat je de installatieinstructies niet gevolgd hebt.

Zou je dat alsnog kunnen doen?

Reputatie 1

Je zult dat handmatig moeten instellen, de scripts voor een EdgeRouter X zijn niet geschikt voor de EdgeRouter 4.

Je kunt in dit bericht lezen hoe je dat zou kunnen doen.

Daar wordt een apart vlan aangemaakt voor de TV ontvangers en als jouw switches vlan ondersteunen dan hoef je dus geen aparte switch te gebruiken.

En anders gebruik je niet eth2.4 maar gewoon eth2 voor het IPTV netwerk en sluit je op eth2 een switch aan. 

Ik heb dit nu zo aangesloten(via vlan en tagged vanuit de edgerouter 4 naar mijn kastjes in mijn switch PVID 4 untagged) en de TV werkt ook, maar op 2 ontvangers heb ik bij de radio geen geluid meer(De derde heb ik nog niet omgegooid dus bij die weet ik het niet). Waar kan dat aan liggen?  

Installatieinstructies van deze forumpost, of van het apparaat zelf bedoel je? Ik ben inderdaad zelf nogal aan het klussen geweest. Zal de instructies nog eens doornemen!

Reputatie 7

Je zult dat handmatig moeten instellen, de scripts voor een EdgeRouter X zijn niet geschikt voor de EdgeRouter 4.

Je kunt in dit bericht lezen hoe je dat zou kunnen doen.

Daar wordt een apart vlan aangemaakt voor de TV ontvangers en als jouw switches vlan ondersteunen dan hoef je dus geen aparte switch te gebruiken.

En anders gebruik je niet eth2.4 maar gewoon eth2 voor het IPTV netwerk en sluit je op eth2 een switch aan. 

Ik heb dit nu zo aangesloten(via vlan en tagged vanuit de edgerouter 4 naar mijn kastjes in mijn switch PVID 4 untagged) en de TV werkt ook, maar op 2 ontvangers heb ik bij de radio geen geluid meer(De derde heb ik nog niet omgegooid dus bij die weet ik het niet). Waar kan dat aan liggen?  

Dus vlan 4 tagged van EdgeRouter naar switch en op de verbindingen tussen switches. Op de poorten waar een TV ontvanger aangesloten is staat pvid op 4, staat vlan 4 untagged en zijn geen andere vlans actief. Klopt dat?

Zo ja, dan zou alles moeten werken, ook radiozenders.

Heb je de TV ontvangers wel opnieuw opgestart?

Reputatie 1

Ja ik heb ze alle 3 nu zo aangesloten en alle 3 herstart. Ik zie ook 3 dhcp leases in de range 192.168.4.0/24 dus ze krijgen ook via het juiste subnet een ip. En ik zie ook het logo gewoon van de radio zender in beeld. Maar ik krijg geen geluid, en dat is alleen bij de radio. De TV geeft wel geluid.  

@wjb het wordt nu helemaal fraai. TV ontvanger zegt net helemaal geen verbinding te hebben met de router. Eén keer een beetje aan het stekkertje aan de kant van de router bewegen en er is zowaar een verbinding. Kom ik er en passant ook nog achter dat de aansluiting van de lan kabel gaar is. Nooit problemen mee gehad, morgen maar een nieuwe RJ45 connector erop maken :sweat_smile:

 

ITV ontvanger is nu aan het opstarten. Ik heb onderstaand net uitgevoerd:

Mocht je alleen de rfc3442-classless-routes willen installeren, volg dan de onderstaande instructies.

Kopieer het bestand copy-rfc3442-classless-routes naar de directory /config/scripts/post-config.d
Kopieer het bestand rfc3442-classless-routes naar de directory /config/user-data
Login op de EdgeRouter via een telnet of ssh sessie.
Wijzig de rechten van het bestand copy-rfc3442-classless-routes: chmod 744 /config/scripts/post-config.d/copy-rfc3442-classless-routes
Reboot de EdgeRouter


Reboot van de ER-X gedaan, toen dus achter het kabel issue gekomen en nu afwachten. Mocht dit nog niet werken dan ga ik de installatie helemaal doen zoals in het readme bestand staat. Dan ga ik later wel zaken aanpassen om mijn eigen server zijn werk te kunnen laten doen.

Reputatie 7

Dan doe je er verstandig aan om ook de bootstrap fix (EdgeRouter-KPN-Bootstrap-Fix (zip 21 november 10:13) te downloaden en uit te voeren.

Dit zal.er voor zorgen dat de IGMP proxy server bij het (re)booten niet te snel gestart wordt en daardoor faalt.

Reputatie 7
Badge +8

@wjb  weet jij of er ook een config file is voor de Ubiquity USG3 router om deze rechtstreeks op het glasvezel modem te zetten?

Reputatie 7

@wjb  weet jij of er ook een config file is voor de Ubiquity USG3 router om deze rechtstreeks op het glasvezel modem te zetten?

In het openingsbericht staat een link naar de github van @coolhva.

@wjb het werkt sinds vannacht allemaal weer. Heb gewoon de instructies gevolgd dit keer, en achteraf zaken gewijzigd om mijn server gewoon weer zijn werk te kunnen laten doen in het netwerk. Achteraf had ik dat veel eerder moeten doen, was een eitje zo ;)

Goed dat je die bootstrap nog benoemde, die ga ik vanmiddag er nog achteraan installeren!

Bedankt voor al je tips en hulp!

Reputatie 7

Die bootstrap fix is niet nodig aangezien die ook al in de huidige versie van de configuratiescripts verwerkt is.

Die bootstrap fix is niet nodig aangezien die ook al in de huidige versie van de configuratiescripts verwerkt is.


Oh top, dan ben ik klaar dus! :D

Hmm, ik dacht dat ik het goed voor elkaar had, met ITV in een eigen subnet, maar ik krijg vandaag toch ineens de STB-NMC-400 foutmelding die, blijkbaar, berucht is.

Ik heb trouwens een Arris VIP2952 V2 staan, geen idee of dat nog iets is waardoor de fout sneller voorkomt of dat je een bepaalde fix kan toepassen..

 

Bij het doorlezen van delen van dit topic kwam ik op pagina 216 nog iets tegen mbt een apart VLAN en egress-qos wat ook zou kunnen helpen? Of zijn dat zaken die inmiddels ook in het script zitten?

Reputatie 7

Bij het doorlezen van delen van dit topic kwam ik op pagina 216 nog iets tegen mbt een apart VLAN en egress-qos wat ook zou kunnen helpen? Of zijn dat zaken die inmiddels ook in het script zitten?

Die egress-qos kan alleen ingesteld worden bij het gebruik van een vlan en geeft datapakketjes voor IPTV op achterliggende switches voorrang op ander soorten verkeer.

Dit is eigenlijk alleen maar interessant als je Internet en IPTV over dezelfde switches hebt lopen en dat is bij jou niet het geval. 

Die STB-NMC-400 kan ook nog buiten jouw thuisnetwerk veroorzaakt worden.

Je hebt overigens meerdere TV ontangers en dus gebruik jij ook een switch.

Welke merk en type heeft die switch en staat IGMP snooping aan op die switch.

Bij het doorlezen van delen van dit topic kwam ik op pagina 216 nog iets tegen mbt een apart VLAN en egress-qos wat ook zou kunnen helpen? Of zijn dat zaken die inmiddels ook in het script zitten?

Die egress-qos kan alleen ingesteld worden bij het gebruik van een vlan en geeft datapakketjes voor IPTV op achterliggende switches voorrang op ander soorten verkeer.

Dit is eigenlijk alleen maar interessant als je Internet en IPTV over dezelfde switches hebt lopen en dat is bij jou niet het geval. 

Die STB-NMC-400 kan ook nog buiten jouw thuisnetwerk veroorzaakt worden.

Je hebt overigens meerdere TV ontangers en dus gebruik jij ook een switch.

Welke merk en type heeft die switch en staat IGMP snooping aan op die switch.


Ik heb geen switch waar de TV ontvanger aan hangt. Ik heb één TV ontvanger die op eth1 aangesloten zit..

Reputatie 7

Ik heb geen switch waar de TV ontvanger aan hangt. Ik heb één TV ontvanger die op eth1 aangesloten zit..

Dan ben ik er (bijna) van overtuigd dat de oorzaak van het probleem in het netwerk van KPN gezocht moet worden. Een korte onderbreking op de NTU (glasvezelkastje) kan al voldoende zijn.

Ik heb geen switch waar de TV ontvanger aan hangt. Ik heb één TV ontvanger die op eth1 aangesloten zit..

Dan ben ik er (bijna) van overtuigd dat de oorzaak van het probleem in het netwerk van KPN gezocht moet worden. Een korte onderbreking op de NTU (glasvezelkastje) kan al voldoende zijn.


Hmm, dat zou mooi beroerd zijn, tenzij het iets eenmaligs is natuurlijk. Ik heb de igmp proxy een herstart gegeven en nu werkt het inmiddels een minuut of 5 weer goed.

Hi! Zojuist heb ik de verplixhte update van KPN op de experiabox uitgevoerd. Dit na een email van KPN dat het na de 28ste niet meer zal werken. 
 

vervolgens de edgerouter(voormalig Telfort) aangesloten maar geen internet meer. 
eth0, erh 0.4 en eth0.34 zijn connected. 
 

wie kan mij hiermee helpen?

 

groeten Arjan

Reputatie 7

Hi! Zojuist heb ik de verplixhte update van KPN op de experiabox uitgevoerd. Dit na een email van KPN dat het na de 28ste niet meer zal werken. 
 

vervolgens de edgerouter(voormalig Telfort) aangesloten maar geen internet meer. 
eth0, erh 0.4 en eth0.34 zijn connected. 

Je zult de WAN verbinding niet o.b.v DHCP via vlan 34 moeten opzetten maar via pppoe op vlan 6.

Zie de verschillen tussen de Telfort scripts en de overeenkomstige KPN scripts in het openingsbericht van dit topic.

Reageer