Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561433 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7

Zoals ik eerder al aangaf wordt eth2 en eth3 niet gebruikt in de initiële configuratie.

Alle apparatuur voor het thuisnetwerk wordt op de switch achter eth1 aangesloten.

Wat zou je op eth2 willen aansluiten?

Reputatie 5
Badge +4

Niks, ik ben gewend dat alle poorten achterop gebruikt worden, maar heb alles aan een switch zitten nu.

Reputatie 7

Niks, ik ben gewend dat alle poorten achterop gebruikt worden, maar heb alles aan een switch zitten nu.

En dat is ook precies de bedoeling. De verschillende eth poorten zijn altijd aparte netwerken met een eigen IP range. Zelf heb ik eth3 als WAN poort, eth2 als LAN poort voor het thuisnetwerk, eth1 voor IoT en eth0 dedicated voor de alarminstallatie.

Reputatie 5
Badge +4

Dacht al dat het zo werkte.

 

Maar gaat wel lekker hier. Had de dns aangepast (dacht ik) voor ipv4 en ipv6 en na een reboot was alles weg. 🤪

😇  Ben wel via Google aan het instellen geweest maar schijnbaar doe ik wat fout.

Reputatie 7

Had de dns aangepast (dacht ik) voor ipv4 en ipv6 en na een reboot was alles weg. 🤪

Als je waarden hebr ingevuld in de Config Tree dan zal je wel altijd de wijzigingen definitief moeten doorvoeren door op "Preview" te drukken en de wijzigingen te bevestigen.

Reputatie 5
Badge +4

Ik vind het verwarrend dat je dns op meerdere plekken kunt invullen. Iedere keer als ik dns verander en reboot, veranderd het subnet naar 192.168.1.1. Ik heb geen flauw idee waar in config tree ik voor ipv4 en ipv6 de waardes in moet vullen. En Google levers me ook niks op

Reputatie 7

Maar wat verander je dan want het subnet wordt natuurlijk niet zomaar naar 192.168.1.1 gezet.

En waarom.zou je rebooten, een reboot is nooit nodig, alleen als je IPv6 aan of uit zet is een reboot nodig.

Screenshots vertellen 1000 keer meer dan woorden dus een screenshot zou welkom zijn.

Dat er verschillende plaatsen zijn om een DNS server te configureren klopt, maar weet dat die plekken een verschillende uitwerking hebben.

Vanuit de standaard configuratie is er eigenlijk maar één juiste plek voor het configureren van DNS servers en dat is bij de DNS forwarder in de Config Tree.

Reputatie 5
Badge +4

Zal in het vervolg screenshots plaatsen. Heb inmiddels al 8x geherinstalleerd. De enige dns die ik zie in de config tree is:

 

Normaal gesproken kom ik er wel uit maar zal wel te moeilijk denken, denk ik. Ik wil de ipv4 en ipv6 dns aanpassen zodat ik adguard home weer vanuit mn nas kan draaien. Alvast bedankt voor de hulp. Internet werkt overigs wel prima.

 

 

Reputatie 7

Zal in het vervolg screenshots plaatsen. Heb inmiddels al 8x geherinstalleerd. De enige dns die ik zie in de config tree is:

 

Normaal gesproken kom ik er wel uit maar zal wel te moeilijk denken, denk ik. Ik wil de ipv4 en ipv6 dns aanpassen zodat ik adguard home weer vanuit mn nas kan draaien. Alvast bedankt voor de hulp. Internet werkt overigs wel prima.

 

 

Bij de DHCP server is ook de mogelijkheid om een DNS server te configureren.

Als je bij de DHCP server het IP adres van de NAS invult dan zullen alle apparaten rechtstreeks met de NAS gaan babbelen voor DNS requests.

Als je bij de DNS forwarder alleen het IP adres van jouw NAS opgeeft dan zullen de apparaten hun DNS requests naar de EdgeRouter blijven sturen en de EdgeRouter zak deze dan dorwarden naar jouw NAS.

Reputatie 5
Badge +4

Adguard home heeft voor ipv6 filtering een apparte ipv6 adres. Nu heb ik 2 plaatsen gevonden. Onder systeem kan ik wel ipv6 adressen invullen. Heb even als voorbeeld de adguard dns erin gezet. Staat die daar goed? Bij de 2e screenshot kan ik alleen ipv4 adressen opgeven.

 

 

 

 

Reputatie 7

De IPv6 DNS server moet opgenomen worden bij de IPv6 router advertisement options op eth1.

Daar vul je de radvd-options met RDNSS <IPv6 ADRES> {};

In jouw geval zou dat dan RDNSS 2a00:5a60::ad1:0ff {}; zijn alhoewel ik wel mijn vraagtekens zet bij dat IPv6 adres.

Als je daar overigens het IPv6 adres van de EdgeRouter zelf invult dan kan je bij de DNS forwarder wel weer IPv6 adressen vastleggen waarnaar DNS requests doorgezet moeten worden.

Reputatie 5
Badge +4

Dat ipv6 adres is niet van m’n nas maar van adguard dns. Was even als voorbeeld. Maar ik ga op zoek. Bedankt zover

 

Edit: lijkt erop dat het nu werkt. Dankjewel voor je hulp. :grin:

 

Ik heb per ongeluk de dns cache gewist. Kun je me vertellen wat ik hier moet invullen? Dacht 3000 eth0?

 

 

 

Reputatie 7

 

Reputatie 5
Badge +4

@wjb Dankjewel voor de hulp. Ik heb weer veel geleerd vandaag. Morgen eens op zoek gaan voor een Acces Point. :grinning:

Sinds gister zit ik ook op het GPON netwerk van KPN. Ik neem geen TV af en zou dus volstaan met alleen regels voor internet. Is het script dan nog handig of kan ik het beter op een andere manier configureren? (Edgerouter X die ik vanavond binnen krijg).

 

Wil graag de eth poorten van de ErX bridgen zodat ik nog wat apparatuur er (los van poort link naar de switch voor de rest van het netwerk) los op kan aansluiten :)

Reputatie 7

Sinds gister zit ik ook op het GPON netwerk van KPN. Ik neem geen TV af en zou dus volstaan met alleen regels voor internet. Is het script dan nog handig of kan ik het beter op een andere manier configureren? (Edgerouter X die ik vanavond binnen krijg).

Ook dan is het het eenvoudigst om een script uit het openingsbericht te gebruiken.

 

Wil graag de eth poorten van de ErX bridgen zodat ik nog wat apparatuur er (los van poort link naar de switch voor de rest van het netwerk) los op kan aansluiten :)

Ik weet niet waarom je de ER-X zou willen bridgen, je kunt sowieso een switch voor de rest van het netwerk achter plaatsen.

Sinds gister zit ik ook op het GPON netwerk van KPN. Ik neem geen TV af en zou dus volstaan met alleen regels voor internet. Is het script dan nog handig of kan ik het beter op een andere manier configureren? (Edgerouter X die ik vanavond binnen krijg).

 

Ook dan is het het eenvoudigst om een script uit het openingsbericht te gebruiken.

 

Maar daar zit dan onnodige configuratie in voor het IPTV gedeelte lijkt me? Of is dat verder niet interessant?

 

Wil graag de eth poorten van de ErX bridgen zodat ik nog wat apparatuur er (los van poort link naar de switch voor de rest van het netwerk) los op kan aansluiten :)

Ik weet niet waarom je de ER-X zou willen bridgen, je kunt sowieso een switch voor de rest van het netwerk achter plaatsen.

 

Op de plek waar de router komt heb ik meerdere apparaten die ik graag in de switch van de ErX wil prikken. Vervolgens gaat er een (lange) kabel naar een switch ergens anders in het huis waar de rest van de apparatuur staat. Vandaar dat bridgen me handig lijkt, maar het lijkt erop dat het script dit niet doet.. misschien toch maar handmatig erin duiken en bepaalde commando's wel en niet overnemen.

 

Reputatie 7

Sinds gister zit ik ook op het GPON netwerk van KPN. Ik neem geen TV af en zou dus volstaan met alleen regels voor internet. Is het script dan nog handig of kan ik het beter op een andere manier configureren? (Edgerouter X die ik vanavond binnen krijg).

 

Ook dan is het het eenvoudigst om een script uit het openingsbericht te gebruiken.

Maar daar zit dan onnodige configuratie in voor het IPTV gedeelte lijkt me? Of is dat verder niet interessant?

Klopt, maar het is veel envoudiger om die achteraf even te verwijderen dan om met het handje die ER-X van scratch te configureren.

 

 

Wil graag de eth poorten van de ErX bridgen zodat ik nog wat apparatuur er (los van poort link naar de switch voor de rest van het netwerk) los op kan aansluiten :)

Ik weet niet waarom je de ER-X zou willen bridgen, je kunt sowieso een switch voor de rest van het netwerk achter plaatsen.

Op de plek waar de router komt heb ik meerdere apparaten die ik graag in de switch van de ErX wil prikken. Vervolgens gaat er een (lange) kabel naar een switch ergens anders in het huis waar de rest van de apparatuur staat. Vandaar dat bridgen me handig lijkt, maar het lijkt erop dat het script dit niet doet.. misschien toch maar handmatig erin duiken en bepaalde commando's wel en niet overnemen.

Daar hoef je helemaal niet voor te bridgen. Bridgen is alleen zinvol als je een router achter de ER-X zou plaatsen. Jouw netwerkconfiguratie met die twee switches werkt out-of-the-box.

Sinds gister zit ik ook op het GPON netwerk van KPN. Ik neem geen TV af en zou dus volstaan met alleen regels voor internet. Is het script dan nog handig of kan ik het beter op een andere manier configureren? (Edgerouter X die ik vanavond binnen krijg).

 

Ook dan is het het eenvoudigst om een script uit het openingsbericht te gebruiken.

Maar daar zit dan onnodige configuratie in voor het IPTV gedeelte lijkt me? Of is dat verder niet interessant?

Klopt, maar het is veel envoudiger om die achteraf even te verwijderen dan om met het handje die ER-X van scratch te configureren.

 

Daar zit wat in 🙂 dank!

 

 

Wil graag de eth poorten van de ErX bridgen zodat ik nog wat apparatuur er (los van poort link naar de switch voor de rest van het netwerk) los op kan aansluiten :)

Ik weet niet waarom je de ER-X zou willen bridgen, je kunt sowieso een switch voor de rest van het netwerk achter plaatsen.

Op de plek waar de router komt heb ik meerdere apparaten die ik graag in de switch van de ErX wil prikken. Vervolgens gaat er een (lange) kabel naar een switch ergens anders in het huis waar de rest van de apparatuur staat. Vandaar dat bridgen me handig lijkt, maar het lijkt erop dat het script dit niet doet.. misschien toch maar handmatig erin duiken en bepaalde commando's wel en niet overnemen.

Daar hoef je helemaal niet voor te bridgen. Bridgen is alleen zinvol als je een router achter de ER-X zou plaatsen. Jouw netwerkconfiguratie met die twee switches werkt out-of-the-box.

 

Ah ja precies, ik bedoelde ook meer eth0 als WAN poort en eth1t/m4 als switchports zeg maar :)

Reputatie 7

 

 

Wil graag de eth poorten van de ErX bridgen zodat ik nog wat apparatuur er (los van poort link naar de switch voor de rest van het netwerk) los op kan aansluiten :)

Ik weet niet waarom je de ER-X zou willen bridgen, je kunt sowieso een switch voor de rest van het netwerk achter plaatsen.

Op de plek waar de router komt heb ik meerdere apparaten die ik graag in de switch van de ErX wil prikken. Vervolgens gaat er een (lange) kabel naar een switch ergens anders in het huis waar de rest van de apparatuur staat. Vandaar dat bridgen me handig lijkt, maar het lijkt erop dat het script dit niet doet.. misschien toch maar handmatig erin duiken en bepaalde commando's wel en niet overnemen.

Daar hoef je helemaal niet voor te bridgen. Bridgen is alleen zinvol als je een router achter de ER-X zou plaatsen. Jouw netwerkconfiguratie met die twee switches werkt out-of-the-box.

Ah ja precies, ik bedoelde ook meer eth0 als WAN poort en eth1t/m4 als switchports zeg maar :)

Dat is precies wat het script configureert.

 

 

Wil graag de eth poorten van de ErX bridgen zodat ik nog wat apparatuur er (los van poort link naar de switch voor de rest van het netwerk) los op kan aansluiten :)

Ik weet niet waarom je de ER-X zou willen bridgen, je kunt sowieso een switch voor de rest van het netwerk achter plaatsen.

Op de plek waar de router komt heb ik meerdere apparaten die ik graag in de switch van de ErX wil prikken. Vervolgens gaat er een (lange) kabel naar een switch ergens anders in het huis waar de rest van de apparatuur staat. Vandaar dat bridgen me handig lijkt, maar het lijkt erop dat het script dit niet doet.. misschien toch maar handmatig erin duiken en bepaalde commando's wel en niet overnemen.

Daar hoef je helemaal niet voor te bridgen. Bridgen is alleen zinvol als je een router achter de ER-X zou plaatsen. Jouw netwerkconfiguratie met die twee switches werkt out-of-the-box.

Ah ja precies, ik bedoelde ook meer eth0 als WAN poort en eth1t/m4 als switchports zeg maar :)

Dat is precies wat het script configureert.

Thanks!

Reputatie 5
Badge +4

Niks, ik ben gewend dat alle poorten achterop gebruikt worden, maar heb alles aan een switch zitten nu.

En dat is ook precies de bedoeling. De verschillende eth poorten zijn altijd aparte netwerken met een eigen IP range. Zelf heb ik eth3 als WAN poort, eth2 als LAN poort voor het thuisnetwerk, eth1 voor IoT en eth0 dedicated voor de alarminstallatie.


Als ik zo’n sfp module zoals deze ooit op eth3 wil plaatsen, zodat de wan poort dan op eth3 zit, kan ik dan gewoon de interface configuration van eth0 overnemen? Of komt er meer bij kijken?

 

Ik wil gewoon de NTU laten zitten. Ga niet rommelen aan dat kastje, zie het nut er ook niet van in. Het draait nu in ieder geval wel goed. Vandaag komt mijn AP binnen voor de wifi. Deze mis ik meer dan ik dacht.  Al met al dik tevreden hiermee. :grinning:

Beste @wjb ,

Ik heb de instructies van pagina 1 gevolgd voor setting up Edgerouter X voor KPN zonder telefonie (eigenlijk heb ik geen KPN TV thuis ook), maar zonder suces.

Ik kopieer alle bestanden uit de zip naar /config/user-data en na permissie 744 run KPN-Setup script als gedocumenteerd in readme.txt

Helaas na de herstart van de router heb ik geen connectiviteit - er worden geen LAN IP-adressen uitgegeven en de Ethernet lichtje op het glasvezelmodem is eerst rood en gaat dan uit.

Ik heb de procedure twee keer uitgevoerd (na een hard-reset van de ErX) met hetzelfde resultaat. De KPN-modem thuis is Experiabox 12.

Zou jij kunnen adviseren als ik iets niet goed doe.

 

Groeten,

Anton

Reputatie 7

Als ik zo’n sfp module zoals deze ooit op eth3 wil plaatsen, zodat de wan poort dan op eth3 zit, kan ik dan gewoon de interface configuration van eth0 overnemen? Of komt er meer bij kijken?

Ik heb dezelfde module in mijn EdgeRouter 4 zitten en ook ik gebruik eth3 als WAN poort.

De eenvoudigste manier:

Maak een backup, open de config.boot in die backup en vervang door het hele bestand eth0 met eth3 en eth3 met eth0. Je doet er verstandig aan om de volgorde van de interfaces wel goed te zetten.

Daarna kan je de backup restoren en draaien maar.

Let op, bewaar de originele backup ook zodat je ook altijd terug kunt naar voor het geval dat je toch een foutje hebt gemaakt bij de wijzigingen.

Reputatie 7

Helaas na de herstart van de router heb ik geen connectiviteit - er worden geen LAN IP-adressen uitgegeven en de Ethernet lichtje op het glasvezelmodem is eerst rood en gaat dan uit.

Na de herstart is eth0 de WAN poort en zijn eth1 t/m 4 de LAN poorten. Ik neem dus aan dat je de PC waarmee je configuratie via eth0 hebt doorgevoerd daarna op eth1, 2, 3 of 4 aangesloten hebt.

Reageer