Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561400 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Zijn de versies boven de 2 inmiddels al stabiel? Ik draai nog steeds een versie uit de 1-branche. Ik wil wel updaten, maar heb een beetje het gevoel van ‘never change a winning team’. :-))

Ik ben (voor nu) weer terug naar versie 2.0.8. Deze werkt bij mij zeer stabiel!

Het wachtwoord voor jouw SIP account van je via de SIP service tool instellen.

 

@wjb fantastisch werk! Bedankt daarvoor!

Ik ga dit weekend een poging doen om het werkend te krijgen.

Het viel me alleen op dat bovenstaande link niet werkt. Ik weet niet zo goed hoe relevant dat is?

En begrijp ik goed dat er dus verder geen user id en/of wachtwoord hoeven te worden ingesteld?

Gr. J

Reputatie 7

Het wachtwoord voor jouw SIP account van je via de SIP service tool instellen.

Het viel me alleen op dat bovenstaande link niet werkt. Ik weet niet zo goed hoe relevant dat is?

KPN heeft blijkbaar de url veranderd in https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials maar is vergeten om de verwijzing vanuit https://kpn.com/sip aan te passen.

 

Je zult daar het wachtwoord voor SIP/VoIP aan moeten passen.

Je zult daar het wachtwoord voor SIP/VoIP aan moeten passen.

 

Thanks! Gaat dus enkel om VoIP (maak ik geen gebruik van). Helder!

Internet werkt op de EdgeRouter POE-5! :muscle:

Misschien is dit al wel ergens besproken in de afgelopen 1000 posts :) 

Hardware offloading lijkt hier net iets anders te werken, dus ik heb het volgende in moeten stellen om boven de 160Mbps uit te komen:

 

Snelheid is nog niet maximaal (weet ook niet of dat haalbaar is?). Zijn er nog tips om ook het laatste stukje juice eruit te persen?

Reputatie 7

Die snelheid is zo goed als het maximum dat je zult halen. Weet dat er ook nog zo'n 8% overhead in zo'n Ookla speedtest zit en dus zal je niet boven ongeveer 945 Mbps meten.

Die hardware offloading instellingen zijn hetzelfde als door de scripts voor de ER-lite 3 standaard gezet worden.  Overigens heb ik IPSec offloading ook aan staan.

@wjb , nogmaals bedankt voor al je werk en hulp!

Internet en tv werken nu uitstekend. Alleen krijg ik de lokale DNS niet aan de praat (ik kan server.home.local niet bereiken). Kan dat komen door de specifieke DNS vereisten van KPN?

Reputatie 7

De lokale DNS werkt alleen als je de EdgeRouter als DNS server hebt ingesteld.

De configuratiescripts in het openingsbericht van dit topic doen dat ook.

Wat heb jij ingesteld staan als DNS server bij de DHCP server voor jouw LAN.

 

Dank voor het meekijken! Hierboven wat volgens mij de belangrijkste instellingen zijn?

Reputatie 7

Dat ziet er allemaal prima uit.

Ik vraag me wel af waarom je twee listen-address regels hebt bij de DNS forwarding.

Krijgt die server zijn IP adres via DHCP of is het IP adres hard op de server zelf ingesteld?

Die komen uit jouw script ;)

    dns {
        forwarding {
            cache-size 4000
            listen-on eth1
            listen-on switch0
            name-server 195.121.1.34
            name-server 195.121.1.66
            name-server 2a02:a47f:e000::53
            name-server 2a02:a47f:e000::54
            options listen-address=192.168.1.254
            options listen-address=192.168.2.254
        }
    }

 

 

Maar ik zie nu dat ik ze verkeerd heb aangepast aan mijn configuratie!

Ik heb ze aangepast naar:

listen-address=192.168.240.1

listen-address=192.168.241.1

 

Heeft helaas alleen niet het gehoopte effect…

 

De server krijgt zijn IP adres via DHCP (static mapping):

 

Ping geeft de volgende fout: cannot resolve <hostname>: Unknown host

Reputatie 1

Ik overweeg om mijn internetsnelheid op mijn KPN glasvezel verbinding te upgraden naar 1GB download, nu nog 500 Mb upload, later naar 1GB upload. Ik heb nu een 500 Mb up en download verbinding en haal de beloofde upload en download snelheden.

Ik gebruikt nu de Ubiquity Edgerouter 6P in plaats van de standaard Experiabox 12. Ik gebruik dezelfde hardware offload instellingen als in de config voor de EdgeRouter Lite 3. Is de Ubiquity Edgerouter 6P in staat om de uiteindelijke snelheidsverhoging naar 1Gb download en  upload volledig te verwerken en stabiel te kunnen leveren. Als je nu bij KPN de internetsnelheid verhoogt van 500 Mbnaar 1 GB dan kan je achteraf niet meer downgraden naar een 500 Mb verbinding.

Reputatie 7

Ik gebruikt nu de Ubiquity Edgerouter 6P in plaats van de standaard Experiabox 12. 

Die kan dat met gemak aan. De throughput van de 6P is zo'n 6Gbps.

Ik vraag me alleen wel af waarom je jouw abonnement gaat verhogen naar 1Gbps.

Als jij op het dashboard kijkt van jouw EdgeRouter hoeveel Mbps wordt er dan werkelijk verbruikt bij normale belasting? 

Is de Ubiquity Edgerouter 6P in staat om de uiteindelijke snelheidsverhoging naar 1Gb download en  upload volledig te verwerken en stabiel te kunnen leveren. 

 

Mogelijk ben ik niet de beste om hier antwoord op te geven. Maar mijn ER POE-5 (met een mindere processor, minder RAM en ook nog een switch) haalt het best redelijk so far, zie mijn post hierboven: 

 

Reputatie 1

Ik gebruikt nu de Ubiquity Edgerouter 6P in plaats van de standaard Experiabox 12. 

Die kan dat met gemak aan. De throughput van de 6P is zo'n 6Gbps.

Ik vraag me alleen wel af waarom je jouw abonnement gaat verhogen naar 1Gbps.

Als jij op het dashboard kijkt van jouw EdgeRouter hoeveel Mbps wordt er dan werkelijk verbruikt bij normale belasting? 

Dank voor je antwoord en ook 3JL voor zijn antwoord.

Normaal veel minder dan die 500 Mb die ik nu heb. Voor 90 cent krijg je een snelheidsverdubbeling. Waar ik het ook handig voor vindt dat je dingen snel kan uploaden en downloaden. De prijsverschillen tussen de verschillende snelheden zijn zo klein dat dan op piekmomenten veel snelheid heb. Met 1 Gb ga je ook wat makkelijker je lokale back-ups naar de cloud uploaden.

Reputatie 7

Normaal veel minder dan die 500 Mb die ik nu heb. 

Waarschijnlijk ook veel mimder dan 200Mbps, klopt dat.

 

Met 1 Gb ga je ook wat makkelijker je lokale back-ups naar de cloud uploaden.

Dat is met 200Mbps ook geen enkel probleem. Ik synchroniseer elke week de full backups van vijf virtuele machines, samen zo'n 600GB tussen mijn NAS thuis en een NAS elders en daar merk ik helemaal niets van.

En 200Mbps is per maand wel €7,50 goedkoper.

Reputatie 1

 

Dat is met 200Mbps ook geen enkel probleem. Ik synchroniseer elke week de full backups van vijf virtuele machines, samen zo'n 600GB tussen mijn NAS thuis en een NAS elders en daar merk ik helemaal niets van.

En 200Mbps is per maand wel €7,50 goedkoper.

 

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik kwam van 250 Mb vanaf Ziggo en wilde niet minder, dus heb ik 500 Mb gekozen. Ik kan pas na een jaar na de start van mijn abonnement bij KPN downgraden anders raak ik mijn korting kwijt van het eerste half jaar kwijt. Daarbuiten spaar ik sinds de Coronacrisis zoveel geld uit dat ik me niet druk maak om die 7,50 euro extra per maand.

Reputatie 7

Daarbuiten spaar ik sinds de Coronacrisis zoveel geld uit dat ik me niet druk maak om die 7,50 euro extra per maand.

En dat vind ik zo'n dooddoener, geef dan wat extra zakgeld aan de kids of doe er iets anders leuks mee, maar "weggeven" aan de aandeelhouder van een commercieel bedrijf? :confounded:

Reputatie 7

Die komen uit jouw script ;)

    dns {
        forwarding {
            cache-size 4000
            listen-on eth1
            listen-on switch0
            name-server 195.121.1.34
            name-server 195.121.1.66
            name-server 2a02:a47f:e000::53
            name-server 2a02:a47f:e000::54
            options listen-address=192.168.1.254
            options listen-address=192.168.2.254
        }
    }

 

 

Maar ik zie nu dat ik ze verkeerd heb aangepast aan mijn configuratie!

Ik heb ze aangepast naar:

listen-address=192.168.240.1

listen-address=192.168.241.1

 

Heeft helaas alleen niet het gehoopte effect…

 

De server krijgt zijn IP adres via DHCP (static mapping):

 

Ping geeft de volgende fout: cannot resolve <hostname>: Unknown host

@3JL, En welke IPv6 DNS server geef je mee bij de IPv6 router advertisement opties van de LAN of VLAN interface (in mijn geval is dat eth2).

 

Dit moet het IPv6 adres zijn van die LAN interface van de EdgeRouter. (Zie dashboard.)

Wel even de computer waarmee je test opnieuw aansluiten zodat deze de aangepaste IPv6 DNS server geconfigureerd krijgt.

Hoi, (kon geen oplossing vinden op de 230 vorige pagina's')

Ik heb glasvezel en een EdgeRouter 4 (v2.0.8-hotfix.1), met behulp van internet en veel gevloek een paar jaar geleden geconfigureerd. Internet werkt zonder problemen maar de TV was altijd al een probleem. Zo eens per maand stopte de TV ermee maar na "restart igmp-proxy" werkt het dan weer. Ik kijk vrijwel nooit TV behalve voetbal&tour, dus dat was niet zo een probleem. Irritant is het wel.

Sinds een paar weken (misschien langer) stopt de TV er verschillende keren per dag mee. De igmp-proxy opnieuw starten werkt wel, maar een paar keer per dag is te veel. Elke nacht de proxy automatisch opnieuw opstarten blijkt niet genoeg. Dit lijkt me niet normaal?

 

Iemand enig idee wat ik kan doen? Mijn configuratie is hier:

https://github.com/DanZee/edgerouter-config/blob/master/config.boot

 

Als ik de configuratie vergelijk met de links bovenaan, vallen me een paar dingen op:

  • Ik heb extra rules voor WIN_IN (30,40,50,60)
  • Ik heb 2 NAT rules voor IPTV
  • system offload ipv6 pppoe heb ik "disable” ipv "enable"
  • system offload ipv6 vlan heb ik "enable” ipv "disable"
  • in dhcp-server heb ik geen default router/dns server
  • ik heb een vpn geconfigureerd

Ik weet net niet genoeg van netwerken om het allemaal te begrijpen :-(

 

 

Reputatie 7

Rule 5001 is niet nodig.

Draait het script rfc3442-classless-routes op jouw EdgeRouter?

Ik heb een bestand /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d/rfc3442-classless-routes - is er meer nodig voor "draait"?

Reputatie 7

Ik heb een bestand /etc/dhcp3/dhclient-exit-hooks.d/rfc3442-classless-routes - is er meer nodig voor "draait"?

Dat is voldoende.

Wat voor een melding krijg je op de TV ontvanger?

Tsja. Nou doet-ie het weer zonder problemen. De exacte foutmelding heb ik dus niet, maar hij klaagde dat er geen verbinding was met het modem. Als het zo weer gebeurt, post ik een foto.

Hebbes

 

Het is me nu opgevallen dat het probleem weer stopt na een paar minuten.

Ping naar het KPN kastje werkt prima.

Reageer