Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8562 reacties
  • 562252 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8562 reacties

Reputatie 1

@wjb ik zie trouwens wel dat ik een ipv6 adres krijg maar dit lijkt niet te werken op https://ipv6-test.com/ klopt dat, denk dat kpn nog niet zo ver is?

 

Verder top configje hoor! werkt mooi

Reputatie 7

@wjb ik zie trouwens wel dat ik een ipv6 adres krijg maar dit lijkt niet te werken op https://ipv6-test.com/ klopt dat, denk dat kpn nog niet zo ver is?

 

Verder top configje hoor! werkt mooi

Als IPv6 actief is op jouw aansluiting, dan hoort dat gewoon te werken.

 

Hai @wjb bij de IPv6 test heb ik een score van 18/20. Ik heb alleen geen Hostname bij IPv6. Waar zou dat aan kunnen liggen?

Tevens krijg ik het advies een 'reverse DNS record' te verkrijgen. Dit heeft waarschijnlijk met elkaar te maken, toch?

 

 

Reputatie 7

De reverse hostname is iets wat KPN zou moeten regelen.

Ik kan er geen touw aan vastknopen, soms krijg ik wel een reverse hostname en soms ook niet.

Het is geen belemmering in het gebruik van IPv6.

Reputatie 1

@wjb ipv6 werkt, had mn laptop op ipv4 only staan haha

 

 

Reputatie 1

@wjb vreemd verhaal hier. Ons tvkastje liep vast, stroom er af en weer erop, tvkastje begint opnieuw te installeren, vervolgens blijft hij steken op 85%.

Na nog een reboot via de standby knop een netwerk tets kunnen doen en die geeft aan dat de platformverbindingstest + ntp test mislukt zijn… wat kan dit zijn?

Reputatie 1

@wjb ok t werkt weer, heb het bovenstaande scipt gedraaid

 

https://kriegsman.io/

 

sudo vbash -c 'cat > /config/scripts/tvroute.sh' << EOF

#!/bin/vbash

  

# configured static route target

CUR_IP=\$(cat /config/config.boot | grep 213.75.112.0/21 -A1 | grep next-hop | awk '{ print \$2}');

  

# static route target

NEW_IP=\$(cat /var/run/dhclient_eth0.4_lease | grep new_routers | awk -F= '{print \$2}' | tr -d \');

  

if [ "\$CUR_IP" = "\$NEW_IP" ]; then

   echo Addresses the same

   exit 1;

fi

  

source /opt/vyatta/etc/functions/script-template

  

configure

delete protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop \$CUR_IP

set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop \$NEW_IP

commit

save

exit

  

restart igmp-proxy

EOF

Reputatie 7

Dat script is niet nodig als de route naar het IPTV platform van het type kernel is.

Ik zou ook willen voorkomen dat deze route van het type static wordt en dat is wat dit script doet.

 

Waarschijnlijk was alleen het laatste statement al voldoende geweest.

restart igmp-proxy

 

Reputatie 1

@wjb ja alles gereboot (incl switches).

Reputatie 7

@wjb ja alles gereboot (incl switches).

Zie mijn vorige bericht dat ik aangepast had naar aanleiding van het bericht dat je net daarvoor geplaatst had en ik nog niet gezien had.

Reputatie 1

Dat script is niet nodig als de route naar het IPTV platform van het type kernel is.

Ik zou ook willen voorkomen dat deze route van het type static wordt en dat is wat dit script doet.

 

Waarschijnlijk was alleen het laatste statement al voldoende geweest.

 restart igmp-proxy

 

ok script weggehaald en die static route ook, krijg nu weer platform verbindingstest mislukt + ntp mislukt...

Reputatie 1

dit staat er in de edgerouter:


 

 

Reputatie 7

dit staat er in de edgerouter:

0.0.0.0/0   pppoe0 kernel

Ook de route naar 213.75.112.0/21 op eth0.4 moet van het type kernel zijn.

 

Reputatie 1

En hoe doe ik dat?

gebruik trouwens firmwaEe 1.10

Reputatie 7

En hoe doe ik dat?

gebruik trouwens firmwaEe 1.10

Door dat script van kriegsman.io weer te verwijderen en jouw EdgeRouter Lite 3 daarna te rebooten.

Ik neem aan dat je het configuratiescript uit het startbericht van dit topic hmgebruikt hebt om jouw ERL-3 te configureren.

Reputatie 1

jaa t werkt… had het bestand “rfc3442-classless-routess” genoemd ipv “rfc3442-classless-routes”

Reputatie 7

jaa t werkt… had het bestand “rfc3442-classless-routess” genoemd ipv “rfc3442-classless-routes”

Waarom had je die hernoemd dan? 

Heb je dan niet het script "KPN-Setup" gebruikt om jouw ERL-3 te configureren?

Reputatie 1

jaa t werkt… had het bestand “rfc3442-classless-routess” genoemd ipv “rfc3442-classless-routes”

Waarom had je die hernoemd dan? 

Heb je dan niet het script "KPN-Setup" gebruikt om jouw ERL-3 te configureren?

 

ja dat script wel gebruikt alleen bij het moven blijkbaar een s achter die file gefrommeld en niet de error gezien van het kpn setup script… maar nu werkt alles top!

Ik ben van plan KPN Glasvezel zonder tv en bellen te bestellen zodra dit kan, ik vermoed begin volgende week. Vervolgens wil ik mijn eigen router aansluiten. Hoewel de beginpost veel informatie biedt wordt het voor mij nog steeds niet duidelijk waaraan een eigen router precies moet voldoen. (Tip: misschien dit toevoegen aan de OP? Dan kan de lezer voor zichzelf bepalen of zijn of haar router geschikt is, hoef je ook geen ellenlange tutorials up-to-date te houden).

Mijn situatie is redelijk simpel omdat ik geen tv en telefonie-abonnement afsluit. Mijn huidig begrip van de situatie is dat ik een router (TP-Link C2300) die PPPoE ondersteunt aansluit via de WAN-poort en dat het dan zou moeten werken zonder VLAN-configuratie (want: geen tv nodig). Is dit correct?

Dit bleek toch niet mogelijk. De C2300 ondersteunt voor zover ik weet wel VLAN-configuratie aan de LAN-zijde, maar niet aan de WAN-poort. Uiteindelijk een EdgeRouter X gekocht en binnen no-time up and running.

Reputatie 1

@wjb nog een vraagje, ik heb ipv6 aan staan, dit werkt prima. echter mn internet snelheid wordt meer dan gehalveerd. Als ik het uit heb ik volledige snelheid… wat te doen?

Reputatie 7

@wjb nog een vraagje, ik heb ipv6 aan staan, dit werkt prima. echter mn internet snelheid wordt meer dan gehalveerd. Als ik het uit heb ik volledige snelheid… wat te doen?

Hier moet ik eens rustig over nadenken.

Als het goed is staat hardware offloading aan, klopt dat?

Welke snelheid meet je met IPv4 en welke met IPv6?

Reputatie 1

ubnt@Thuis:~$ show ubnt offload

IP offload module   : loaded
IPv4
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : enabled
  gre       : enabled
IPv6
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : disabled

IPSec offload module: loaded

Traffic Analysis    :
  export    : disabled
  dpi       : disabled
    version       : 1.480

 

ja het is heel wisselend. wat opvalt is dat de cpu naar 100% gaat van de edgerouter (zowel op firmware 1.10 als 2.0.8)

Reputatie 7

Apart, met de onderstaande hardware offloading ervaar ik geen performance problemen met IPv6 en blijft het CPU verbruik ook heel laag.

 

Reputatie 1

Apart, met de onderstaande hardware offloading ervaar ik geen performance problemen met IPv6 en blijft het CPU verbruik ook heel laag.

 

heel vreemd… bekabeld haal ik 142 up 195 down… trouwens ipv6 aan of uit maakt niets uit…

 

mm als ik op mn macbook ipv6 op link-local zet dan haal ik wel 500/500

Reputatie 7

Dus als je op jouw macbook IPv6 niet op local-link hebt staan dan haal je een download snelheid van 195Mbps waarbij het niet uitmaakt of je IPv6 op de EdgeRouter aan of uit hebt staan. Als je op jouw macbook IPv6 wel op local-link hebt staan dan haal je wel 500Mbps.

Klopt het bovenstaande?

Reageer