Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 7

Bij mij werkt die veegoptie wel:

Ook op jouw iPad?

Reputatie 7
Badge +22

Bij mij werkt die veegoptie wel:

Ook op jouw iPad?

Daar heb ik nog niet naar gekeken, zal straks wel even kijken. 

Reputatie 7
Badge +22

Bij mij werkt die veegoptie wel:

Ook op jouw iPad?

Ik heb het even getest, en op mijn iPad is het niet te verwijderen:

Geen veeg bewegingen mogelijk @Cristien en @Vikash.

Op mijn iPhone ook @Dennis Schreve daar werkt het perfect. Maar helaas op IPads niet. Je kan daar met geen mogelijkheid opgenomen programma’s verwijderen. Dit is behoorlijk lastig.

@Vikash  het zou fijn zijn als jullie dit willen doorgeven aan technische dienst 

Ik heb de app al verwijderd en opnieuw gedownload 

Versie iPad Pro IOS 14.01 

ITV App versie 7.2 

 

Reputatie 7
Badge +30

Bij mij werkt die veegoptie wel:

Ook op jouw iPad?

Ik heb het even getest, en op mijn iPad is het niet te verwijderen:

Geen veeg bewegingen mogelijk @Cristien en @Vikash.

Dank voor het testen, Dennis! Ik heb een mail gestuurd, we komen er op terug.

Verwijderen opnames via iPad is uit de nieuwste versie ‘geveegd’. Per ongeluk nemen we aan. Komt weer terug. Zie deze reactie van @Erik_ in een ander topic.

Erik_ vermeldt: Antwoord is binnen. Het is inderdaad op het moment niet mogelijk om op de iPad opnames te verwijderen. Deze functie zal binnen enkele weken terugkeren in een volgende update. We laten het weten als we hier een datum voor hebben.

Reputatie 1

Vandaag werd ik verrast door een nieuwe lay-out van de KPN iTV app. Ik wilde een opname bekijken en klikte op “opnames” maar er kwam iets overheen om te zeggen dat ik ze nu moet vinden onder “saved” . Daar vond ik inderdaad de opnames maar de handige lijst was verdwenen en er stonden alleen nog maar foto’s waar ik doorheen moest schuiven, veel minder overzichtelijk!!!
maar het ergste is dat toen ik mijn opname had bekeken en ik die wilde weggooien dat dat helemaal niet meer mogelijk is!!!

op allerlei manieren geprobeerd maar er is geen mogelijkheid te vinden om de opname te verwijderen. Moet ik alsnog weer naar de TV om het daar te verwijderen…

na de dramatische verslechtering van het TV menu hebben ze nu ook de app weten te verzieken…

KPN waar ben je mee bezig ? Dit gaat je klanten kosten... 

Admin: topic verplaatst naar actueel topic

Reputatie 1

Ik heb blijkbaar de nieuwe app op mijn iPad. En ik kan zeggen het is dramatisch slecht !

onoverzichtelijk met allen foto’s van de opnames, opnames zijn nu moeilijker te vinden met een klein icoontje onderaan 

en het ergste is dat na het kijken van een opname er geen mogelijkheid meer is om de opname te verwijderen … ! Dat is toch het eerste wat je wilt doen als je een opname bekeken hebt? Ik heb overal op geklikt en geschoven maar ik krijg de opname niet weg. Ik moet terug naar mijn TV om de opname te verwijderen.

na de vreselijke vernieuwing van het TV menu nu een dramatische verslechtering van de App

 

KPN, bedankt…. maar niet heus

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Jelle R:blush: . Je bent niet de eerste die heeft ontdekt dat opnames verwijderen via de IPad niet meer werkt. De reactie van Peter (boven jouw reactie) beantwoord jouw vraag eigenlijk al. 

Erik schrijft dit: “Het is inderdaad op het moment niet mogelijk om op de iPad opnames te verwijderen. Deze functie zal binnen enkele weken terugkeren in een volgende update. We laten het weten als we hier een datum voor hebben.”

Er wordt aan gewerkt:muscle:

Reputatie 7

Hi @Jelle R, zo te lezen ben je erg kritisch op de laatste wijzigingen rondom iTV app en tv-menu. Dat mag ook, we lezen graag je ervaringen met onze diensten. En daar waar kan zullen we het aanpassen om het voor onze klanten mooier en beter te maken. We hopen dan ook dat de nieuwe gebruikersinterface voor iedereen er fraai uitziet en bovendien makkelijk in gebruik. Maar, het is helaas onmogelijk om met ieders wensen en voorkeuren rekening te houden. Soms is een (kleine) wijziging dan ook even een kwestie van wennen.  


Opnames verwijderen in de app is niet mogelijk, daar gaat aan gewerkt worden. Sorry voor het ongemak. Tot die tijd via de tv-ontvanger even tijdelijk je opnames verschonen. Dank voor je bericht! 

Admin: bericht verplaatst om het overzicht te bewaren

Reputatie 7

Waarom is "Opgeslagen" niet gewoon "Opnames"...

...en al helemaal omdat er naast opgeslagen ook nog zoiets als gepland onder valt.

Ik vraag me dan echt af hoeveel mensen zich gebogen hebben over de te gebruiken terminologie en waarom niemand van hen tot de conclusie is gekomen dat "opgeslagen" toch vrij technisch klinkt en dus eigenlijk niet thuishoort in een user interface.

Reputatie 1

Opnames is inderdaad veel beter dan opgeslagen.

Reputatie 1

Ik hoop dat de directe link naar de TV Gids niet verdwijnt… (uit de groene balk)

Reputatie 7

En wanneer kan ik EINDELIJK ook die andere 71 opnames van HD-"Glas" zenders terug kijken.

Wanneer gaat KPN nu eindelijk eens inziens dat het hoog tijd wordt de HD-"Glas" op 1 functionaliteit te implementeren of anders in ieder geval er voor te zorgen dat opnames van de HD variant van die HD-"Glas" zenders via de app teruggekeken kunnen worden.

@Nikki Hoogenboom, ik zou het heel prettig vinden om weer eens wat van je te horen.

Reputatie 7
Badge +22

Ik merk dat je de bandbreedte  niet meer kan verhogen of verlagen. Deze hebben ze ertussenuit gehaald, mag hopen dat je de hoogste bandbreedte krijgt: 

Je kunt in ieder geval niet meer kiezen op de bandbreedte of die wat hoger of lager moet. 

Reputatie 7
Badge +22

En wanneer kan ik EINDELIJK ook die andere 71 opnames van HD-"Glas" zenders terug kijken.

Wanneer gaat KPN nu eindelijk eens inziens dat het hoog tijd wordt de HD-"Glas" op 1 functionaliteit te implementeren of anders in ieder geval er voor te zorgen dat opnames van de HD variant van die HD-"Glas" zenders via de app teruggekeken kunnen worden.

@Nikki Hoogenboom, ik zou het heel prettig vinden om weer eens wat van je te horen.

Ik ben bang dat het niet gaat gebeuren @wjb, hoe lang zijn we hier al over bezig? En moet je nagaan, dan heb ik 4K (hoge bandbreedte) en ik krijg het geen eens. :disappointed_relieved:

Reputatie 7

Ik merk dat je de bandbreedte  niet meer kan verhogen of verlagen. Deze hebben ze ertussenuit gehaald, mag hopen dat je de hoogste bandbreedte krijgt: 

...

Je kunt in ieder geval niet meer kiezen op de bandbreedte of die wat hoger of lager moet. 

Bij Android is die optie er nog wel.

 

Reputatie 7
Badge +30

De optie voor kwaliteitsinstelling is op iOS apparaten inderdaad verdwenen. Dit is even bewust gedaan om te kijken of het helpt bij een ander issue dat we hadden (zwart beeld, wel geluid op iOS). Er wordt nu door de app mensen gekeken of dit ook inderdaad helpt. Afhankelijk daarvan wordt dan gekeken of deze instelling nog weer terugkomt of niet,

Reputatie 7
Badge +22

De optie voor kwaliteitsinstelling is op iOS apparaten inderdaad verdwenen. Dit is even bewust gedaan om te kijken of het helpt bij een ander issue dat we hadden (zwart beeld, wel geluid op iOS). Er wordt nu door de app mensen gekeken of dit ook inderdaad helpt. Afhankelijk daarvan wordt dan gekeken of deze instelling nog weer terugkomt of niet,

Maar @Erik_ je zult dus wel het beste beeldkwaliteit hebben als die functie weg zou blijven? Want dan is het natuurlijk niet erg als het niet terugkomt. 😉

Moet je wel blij zijn met via 3G/4G de hoogste kwaliteit, @Dennis Schreve ?

Op zo'n schermpje (zelfs een tablet is niet zo groot) zie ik het verschil niet en wil zo lang mogelijk met m'n bundel(tje) doen natuurlijk :relaxed: .

 


Opnames verwijderen in de app is niet mogelijk, daar gaat aan gewerkt worden. Sorry voor het ongemak. Tot die tijd via de tv-ontvanger even tijdelijk je opnames verschonen. Dank voor je bericht! 

Admin: bericht verplaatst om het overzicht te bewaren

Opnames verwijderen in de app gaat wel op mijn iphone Max XS hopelijk ook snel via mijn iPad 

Want dit is een kleinbeetje onhandig. (Maar geen ramp) als ze het maar snel oplossen 😂

Reputatie 7

Vandaag versie 7.2.4 van de app ontvangen op mijn Android apparaten.

Ook in deze versie is het nog niet mogelijk om opnames te verwijderen.

Tevens worden opnames getoond alsof ze niet terug te kijken zijn…

...terwijl dit wel mogelijk is.

 

Reputatie 7
Badge +7

Vandaag versie 7.2.4 van de app ontvangen op mijn Android apparaten.

Ook in deze versie is het nog niet mogelijk om opnames te verwijderen.

Tevens worden opnames getoond alsof ze niet terug te kijken zijn…

...terwijl dit wel mogelijk is.

 

Ik heb die update net op mijn mobiel (Android) binnengehaald. Ik kan opnames wel verwijderen: naar links swipen.

Reputatie 7

Ik heb die update net op mijn mobiel (Android) binnengehaald. Ik kan opnames wel verwijderen: naar links swipen.

Klopt, op een telefoon heeft dat altijd al gekund maar op een tablet sinds versie 7.2.2 niet meer.

Reputatie 7
Badge +25

Ik heb die update net op mijn mobiel (Android) binnengehaald. Ik kan opnames wel verwijderen: naar links swipen.

Klopt, op een telefoon heeft dat altijd al gekund maar op een tablet sinds versie 7.2.2 niet meer.

Nee klopt. Hier wordt nog aan gewerkt… Het andere punt geef ik natuurlijk door.