Vraag

De iTV app van KPN met Chromecast ondersteuning


Reputatie 7
Badge +25

Dit is een ouder artikel. Lees het artikel over de KPN TV app in onze Kennisbank voor de nieuwste informatie.

Het is dan eindelijk zover: de nieuwe iTV app is nu te downloaden voor je smartphone en tablet. We hebben al vaak de wens gehoord om te kunnen casten via de iTV app. Die wens is nu eindelijk in vervulling gegaan. Ook is het sinds kort mogelijk om in de gehele EU de iTV app te gebruiken (handig voor op vakantie!) dus de Chromecast ondersteuning komt als geroepen. In dit topic vertel ik je meer over de geheel nieuwe app.
 

85cacc05-4cf8-4f48-9367-db5e365e0825.png

 

Wat is er nieuw?


De Interactieve TV app is helemaal vernieuwd en verbeterd. De app ziet er anders uit en we hebben mooie nieuwe functies toegevoegd. Je kon altijd al TV kijken, de TV Gids gebruiken en opnames inplannen en bekijken in de app. Nu kun je ook:

  • Programma’s 7 dagen terug bekijken vanuit de TV Gids
  • Begin Gemist (per 20-2-2019)
  • Live pauzeren (per 20-2-2019)
  • De app gebruiken om TV of video’s te kijken op je grote scherm door Chromecast ondersteuning
  • Tv kijken in de hele EU (let op: per 1-1-2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU, je kunt daar dan ook geen programma's bekijken. Wel heb je toegang tot de gids)

 

Inloggen en Verbinding

Waar vind ik de nieuwe iTV app?
- Download de app voor iPhone of iPad
- Download de app voor Android Phone of Tablet

Hoe kan ik inloggen in de app?
In de iTV app kun je inloggen met een abonnementsnummer en pincode. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers.
Je kunt ook inloggen met het KPN ID waaraan je internet + interactieve tv abonnement gekoppeld is.

Nieuw per 29-05-2019 in iOS:
Bij het inloggen in de iTV app heb je voortaan de keuze of je (afhankelijk van het gebruikte toestel) wilt inloggen met Touch ID of met gezichtsherkenning (Face ID). De voorkeur is aan te passen in de instellingen binnen ‘Profiel’.

Waar kan ik mijn abonnementsnummer of pincode terugvinden?
Nadat je Interactieve TV hebt besteld, heb je een brief of e-mail ontvangen waarin het abonnementsnummer en pincode vermeld staan. Met deze nummers heb je ook Interactieve TV op de tv-ontvanger geactiveerd. Het abonnementsnummer bestaat uit 14 cijfers en de pincode uit 4 cijfers. Met deze nummers kun je inloggen. Kun je je abonnementsgegevens niet meer terugvinden? Klik dan op 'Inloggegevens vergeten' op de inlogpagina of kijk hier: Abonnementsnummer en pincode opvragen

Waarom zie ik een foutmelding bij het inloggen?
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom het inloggen niet lukt. Bij de meeste foutmeldingen wordt ook een foutcode vermeld. Je zou de volgende foutcodes kunnen zien:

  • 403-3161: Je hebt meer dan vijf foutieve inlogpogingen gedaan. Je account is dan voor 24 uur geblokkeerd.
  • 403-3162: De ingevoerde inloggegevens zijn onjuist. Controleer of je de juiste inloggegevens gebruikt.

 

Chromecast

In de nieuwe iTV app is nu ook de Chromecast functionaliteit ingebouwd. Zorg er voor dat het apparaat waarmee je wilt casten is verbonden met hetzelfde netwerk als de Chromecast. Wanneer de Chromecast en het apparaat waarmee je de iTV app geopend hebt, verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt er automatisch een Chromecast icoon (rechtsboven) in beeld. Door op dit icoon te klikken kun je verbinding maken met de Chromecast.

 

De verbinding met de Chromecast is niet stabiel
Om te zorgen dat het casten van een programma naar je tv soepel en stabiel verloopt, raden we je aan om een internetverbinding te gebruiken met een snelheid van tenminste 20 mbit/s. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid omlaag gaat als je je verder van het modem bevindt.

 

TV Gids en 7 dagen terugkijken

Hoe kan ik een programma terugkijken?
Het is nu ook mogelijk om programma’s tot 7 dagen terug te kijken via de Gids. Je kunt een programma terugkijken als deze meer dan 15 minuten geleden is afgelopen. Programma’s die je terug kunt kijken zijn in de Gids te herkennen aan de tekst “Kijk terug”.

Waarom kan ik bij sommige programma’s niet doorspoelen?
Voor sommige zenders is het doorspoelen van uitzendingen geblokkeerd. We mogen de doorspoelfunctie in verband met rechten niet gratis aanbieden. Wanneer je niet kunt doorspelen, wordt dit aangegeven met de melding: “Vooruitspoelen voor deze zender niet toegestaan”.

Waarom begint het programma niet meteen?
Het opnemen van een programma begint 5 minuten eerder dan de starttijd. Dit is om er voor te zorgen dat je niet het begin mist als het programma iets eerder start dan gepland. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms nog een stukje van het programma ervoor ziet, of dat je reclames kijkt. Daarom kun je bij elk programma altijd de eerste 7 minuten doorspoelen.

Kan ik mijn persoonlijke zenderlijst ook in de Interactieve TV app zien?
Nee, het is nog niet mogelijk om de persoonlijke zenderlijst van de tv-ontvanger te bekijken in de Interactieve TV app. Het is wel mogelijk om favoriete kanalen in te stellen in de Interactieve TV app.

 

Films & Series kijken in On Demand

Wat is On Demand?
On Demand wil zeggen dat je de video kunt bekijken wanneer je maar wilt. Dit in tegenstelling tot Live televisie, waarbij programma’s op een vast tijdstip worden uitgezonden.

Hoe kan ik een film of serie vinden in On Demand?
Op de startpagina van de Interactieve TV app en website staan een aantal suggesties van films en series die je kunt kijken. Daarnaast kun je een film of serie zoeken door op het zoeken icoon te klikken in de navigatiebalk onderin. Vooral als je het Pluspakket hebt, is er een rijk aanbod aan gratis films en series om te bekijken.

Alle films en series van het Basis- en Pluspakket zijn nu terug te vinden in de iTV app. Op de Films-pagina vind je meteen een overzicht van de nieuwste films. Pas de sorteervolgorde aan om bijvoorbeeld de best beoordeelde films te zien. Of gebruik de genre-knop om films te vinden in de categorie Uitgelicht, of om je favoriete genre te kiezen.

Het aanbod op de Series-pagina is uitgebreid door alle series uit het Basis- en Pluspakket te tonen. In het overzicht vind je automatisch de nieuwste series eerst. Als je op een serie klikt wordt er vanaf nu een andere pagina getoond: de seriedetailpagina. Hier vind je een algemene beschrijving van de serie en alle afleveringen, gegroepeerd per seizoen.

Kan ik ook video’s huren via de app?
Nee, huren van video’s kan alleen via de tv-ontvanger.

 

6734468b-1f0b-4e4f-acef-3a5e4da247fa.png

 

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wat zijn de minimale vereisten om de Interactieve TV app te kunnen gebruiken?
Gebruik je een iPhone of iPad? Dan moet deze minimaal iOS 10.0 gebruiken.
Gebruik je een Android telefoon of tablet? Dan moet deze minimaal Android 5 gebruiken.

Ik zie geen update op de iPhone?
We maken geen onderscheid meer tussen de iPhone en iPad en gaan met één app verder. Heb je een iPhone? Download dan de nieuwe app in de App Store en verwijder de oude app.

Waarom moet ik mijn locatie delen als ik iets wil kijken over 3G/4G?
Sinds 20 maart is het mogelijk om de iTV app te gebruiken in de gehele EU. Om vast te stellen of je in de EU bent, hebben we je locatie nodig. De locatiebepaling is grof en vindt buiten de app om in het besturingssysteem van je apparaat plaats. Je locatie wordt niet onthouden en wordt niet voor andere doeleinden gebruikt.

Hoe verwijder of annuleer ik een opname?
Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Mijn opnames'. Zowel opgenomen als geplande opnames kun je eenvoudig verwijderen door naar links te vegen. Kies voor Verwijderen (bij al opgenomen programma’s) of Annuleren (bij geplande opnames).

Kan ik Live TV pauzeren?
Het is nu ook mogelijk om Live TV te pauzeren door op de pauze-knop te klikken in de iTV app.

Is Begin Gemist ook beschikbaar in de app?
Je kunt een item dat al gestart is, vanaf het begin bekijken door op de ‘Begin gemist’ knop (links van de tijdbalk) te klikken in de player. Het item wordt dan opnieuw gestart. Door op de “LIVE” knop (rechts van de tijdbalk) te klikken ga je terug naar het live-moment.

Waarom kan ik sommige zenders wel op mijn tv bekijken, maar niet op de Interactieve TV app?
Er kunnen twee redenen zijn waarom een zender wel op je tv te bekijken is, maar niet op de Interactieve TV app. Sommige zenders zijn alleen op je tv-ontvanger beschikbaar en kun je nooit in de app bekijken. De zenders worden wel getoond in de app zodat je de mogelijkheid hebt om een opname in te plannen. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender kun je alleen bekijken op de tv-ontvanger”.

Het kan ook zo zijn dat we nog niet de rechten hebben om de zender onderweg beschikbaar te maken. In dit geval kun je de zender alleen thuis bekijken. Dit is aangegeven met de tekst “Deze zender is alleen thuis beschikbaar”.

In beide gevallen geven we in de app aan dat je de zender niet kunt bekijken door een grijs afspeelicoon met een streep erdoorheen.

Hier vind je een compleet zenderoverzicht: Zenderoverzicht tv en/of radio van KPN

Kan ik ondertiteling voor Nederlandstalige zenders aanzetten?
Ja dat kan. Net zoals je ondertiteling op tv kunt aanzetten met behulp van teletekstpagina 888, kun je dat ook met de Interactieve TV app. Dit kun je aanzetten in de Instellingen. Ga hiervoor naar de Profiel-pagina (via de navigatiebalk) en kies voor Instellingen. Hier kun je de ondertiteling inschakelen. Of er ondertiteling beschikbaar is, is afhankelijk van het programma. Niet alle programma's sturen standaard ondertiteling mee.

Zijn de zenders met gesproken ondertiteling (GOS) ook beschikbaar?
Ja. De zenders met gesproken ondertiteling (GOS) staan achteraan in de zenderlijst en zijn te herkennen aan het tekstballonnetje bij het zenderlogo.

Hoe maak ik een zenderlijst?
Op de pagina’s Nu op TV en de TV gids kun je kanalen filteren. Door op ‘Alle zenders’ te klikken komt er een menu beschikbaar met de volgende opties:
- Alle zenders: deze is standaard geselecteerd
- Buitenshuis beschikbaar: met deze filter worden alleen de zenders getoond die je buitenshuis kunt afspelen
- Favorieten: favoriete zenders

Favoriete zenders kunnen worden aangemaakt door op het hart-icoon te klikken. Het verwijderen van de favoriete zenders kan door nogmaals op dit icoon te klikken. Het gekozen filter wordt toegepast op de volgende plekken:
- TV Gids
- Nu op TV
- Mini TV Gids
Als er een filter actief is kun je dat eenvoudig zien aan de blauwe kleur van het filter.


Veel informatie natuurlijk dus mijn advies is om er gewoonweg mee aan de slag te gaan. Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden dus laat het vooral weten in een bericht hieronder. Als je vragen hebt over de nieuwe iTV app dan horen we dat graag! 🙂

 

Laatste update: februari 2021


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1524 reacties

Reputatie 7
Badge +25
Hai. Mag ik zeggen dat ik er niets van snap: Als ik een film wil uitzoeken wil ik dat toch doen uit een keuze die mij gepresenteerd wordt? Nu moet ik zelf een titel verzinnen en die dan opzoeken. Natuurlijk mag je dat zeggen. Als je al weet welke film/serie je wil gaan kijken, dan kan je de zoekfunctie gebruiken.

ALS ik dat dan doe krijg ik te lezen dat ik de film niet via mijn laptop kan kijken, maar dat via de TV moet doen.... Daar heb ik toch niets aan? Ligt er aan welke film dat was. Indien je bijvoorbeeld het Pluspakket hebt, en die film zit in het Pluspakket, dan kan je 'm gratis bekijken. Je kan echter nog geen films huren (dus betalen) via de app/website. Ik denk dat je daarom die melding ziet.

Verneem graag hoe hier op doorontwikkeld wordt. Dit gaat constant door. Er zal dus wel weer een catalogus komen waar je door alle beschikbare films/series kan bladeren. Ik heb nog geen datum wanneer dat klaar is maar er wordt dus wel aan gewerkt. Dat is toch een ding dat bij de lancering van de nieuwe app was onderschat.

Je kan eventueel wel alle beschikbare content vinden via de 'oude' iTV site: https://portal.itvonline.nl/#videotheek
Hallo KPN.
Waarom is er nog steeds geen oplossing ?
Ik heb de Ziggo app geprobeerd en die werkt perfect met alle chipsets !!!
We wachten nu al bijna een half jaar !!
Reputatie 7
Badge +25
Het heeft inderdaad heel lang geduurd om de update voor Mediatek chipsets voor elkaar te krijgen. Wij balen er ook van. Het goede nieuws is dat ie er dan wel eindelijk aan zit te komen bij eerstvolgende update deze maand. Ik hoop dat ie al die problemen oplost.
Ik heb een vraagje ik heb nu al een aantal x de app opnieuw op me tab gezet. Maar nog steeds werkt het niet of ik heb alleen geluid geen beeld dus zwart of ik heb zwart beeld zonder geluid. Hoe kan ik dit oplossen of is daar niks aan te doen en kan ik biet meer op me tab tv kijken?
Mogelijk heb je een Android met MediaTek chipset. Daar werkt alleen NPO 1, 2 en 3. Er komt wel een oplossing voor. Dat zal niet al te lang meer duren is beloofd.
Reputatie 7
De functie "Snel naar" om snel naar een zender te springen werkt niet correct in de "favorieten zenderlijst". Er wordt naar een andere zender gesprongen dan de geselecteerde zender.
Reputatie 3
Badge +2
Nieuwe update gedownload en geprobeerd op een smartphone met Mediatek.
Commerciële zenders doen het nog steeds niet. 😞
Reputatie 7
Nieuwe update gedownload en geprobeerd op een smartphone met Mediatek.
Commerciële zenders doen het nog steeds niet. 😞
Het begint echt een soap te worden. Hoe lang moeten mensen met een Android device voorzien van een chipset van MediaTek nog wachten en waarom lukt het KPN keer op keer niet om een belofte na te komen. (Zie het berichtje van @Paul_ hier boven.)
Reputatie 7
Badge +25
Helaas moet ik hier met m'n staart tussen de benen verkondigen dat de update niet de MediaTek oplossing heeft. De implementatie (waardoor de apparaten met een MediaTek chipset wel gaan werken) zou wat andere problemen veroorzaken en dat is, al helemaal omdat het al zo lang duurt, niet acceptabel. Dus is dat uit deze update gelaten. Ik (we) baal hier ook ontzettend van aangezien ik inmiddels al een paar keer heb lopen verkondigen dat deze update de oplossing zou zijn. Ik kan nu niets anders dan m'n excuses aanbieden dus bij dezen: het spijt me dat ik valse hoop heb gegeven.

De oplossing is dichtbij, maar ik heb nog geen nieuwe datum doorgekregen. Die houden jullie van mij tegoed.

(ik zal je feedback doorgeven wjb!)
Reputatie 2
Nieuwe update gedownload en geprobeerd op een smartphone met Mediatek.
Commerciële zenders doen het nog steeds niet. 😞
Het begint echt een soap te worden. Hoe lang moeten mensen met een Android device voorzien van een chipset van MediaTek nog wachten en waarom lukt het KPN keer op keer niet om een belofte na te komen. (Zie het berichtje van @Paul_ hier boven.)

Het is geen soap, maar een onzorgvuldig geregisseerd treurspel.
KPN kan de beloften niet nakomen, omdat de ontwikkelafdeling bagger aflevert. Na al die maanden is dat de enige conclusie, die getrokken kan worden. De ontwikkelaars zullen best aardige mensen zijn en flink onder druk van het management moeten presteren. De verantwoordelijke managers moeten natuurlijk ontslagen worden. Zij hebben of de verkeerde mensen aangenomen of geven de verkeerde opdrachten aan hun personeel. Na al die maanden is er geen ruimte meer voor excuses. Het is onkunde.
Als het in november 2018 niet is opgelost, stap ik over naar Ziggo.
Reputatie 5
Badge +4
De oplossing is dichtbij, maar ik heb nog geen nieuwe datum doorgekregen. Die houden jullie van mij tegoed.Werd 2 weken geleden keurig gebeld door iemand van KPN hierover, hopelijk eind van de maand opgelost, netjes dus en ik blij! Maar.... heb vanmorgen mijn KPN Fon eraf gegooid(werkt toch niet) en nu dus ook KPN ITV (werkt nog steed niet met BBC en Film1, en de commerciëlen interesseert me geen r..t!). En van Ziggo moet ik ECHT niks hebben en weer terug naar CD met hangende pootjes wil ik ook niet.
Reputatie 7
Maar.... heb vanmorgen mijn KPN Fon eraf gegooid(werkt toch niet) en nu dus ook KPN ITV (werkt nog steed niet met BBC en Film1, en de commerciëlen interesseert me geen r..t!).Werkten "de commerciëlen" wel in de iTV app?
Dat BBC buitenshuis niet werkt daar kan KPN helaas niet veel aan veranderen, BBC verleent KPN geen rechten voor distributie buitenshuis. Wil je toch buitenshuis naar BBC kunnen kijken, dan zal je dat via een VPN verbinding met jouw thuisnetwerk moeten doen.
Reputatie 5
Badge +4
Maar.... heb vanmorgen mijn KPN Fon eraf gegooid(werkt toch niet) en nu dus ook KPN ITV (werkt nog steed niet met BBC en Film1, en de commerciëlen interesseert me geen r..t!).Werkten "de commerciëlen" wel in de iTV app?.Nee, die doen het ook niet en die staan ook niet in mijn favorietlijst. Ik heb alleen interesse in NPO 1, 2, 3 - Eén, Canvas - BBC 1, 2 en de Film1 kanalen. En ik gebruik het hier thuis...
Reputatie 7
Maar.... heb vanmorgen mijn KPN Fon eraf gegooid(werkt toch niet) en nu dus ook KPN ITV (werkt nog steed niet met BBC en Film1, en de commerciëlen interesseert me geen r..t!).Werkten "de commerciëlen" wel in de iTV app?.Nee, die doen het ook niet ...Helder, ook het vervelende MediaTek issue.
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb alleen interesse in NPO 1, 2, 3 - Eén, Canvas - BBC 1, 2 en de Film1 kanalen. En ik gebruik het hier thuis...
Schrale troost... NPO, VRT en Film 1 kan je via hun eigen apps kijken:
NPO Start: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.uitzendinggemist
VRT NU: https://play.google.com/store/apps/details?id=be.vrt.vrtnu
Film 1: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.chellomedia.film1
BBC werkt helaas niet (BBCiPlayer), zelfs niet met (mijn) VPN.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb alleen interesse in NPO 1, 2, 3 - Eén, Canvas - BBC 1, 2 en de Film1 kanalen. En ik gebruik het hier thuis...
Schrale troost... NPO, VRT en Film 1 kan je via hun eigen apps kijken:.
Helaas, VRT NU en Film 1 zijn niet compatibel met mijn, iets ouder, Android 4.4.2. toestel! En de NPO 1, 2 en 3 kan ik dus wel met KPN ITV bekijken. Voorheen kon ik met Film1 app (via Canal Digitaal) prima films kijken, maar die app verwijst nu door steeds naar de KPN app. Balen dus....
Reputatie 7
Badge +16
En als je naar www.vrtnu.be gaat op een chrome browser? Dat werkt namelijk ook prima via Chromecast.
Reputatie 5
Badge +4
En als je naar www.vrtnu.be gaat op een chrome browser? Dat werkt namelijk ook prima via Chromecast.Het gaat mij niet om op de TV via Chromecast te kijken maar gewoon op mijn telefoonscherm te kijken, en dat lukt dus helaas niet. En een ander toestel kopen hiervoor doe ik niet, dit ding werkt verder prima met alle voor mij 'belangrijke' apps (weer, nieuws, mail, routes, foto's). Maar toch heel erg bedankt voor het meedenken!!
Reputatie 7
Badge +16
Chromecast is een keuze, maar gewoon op de telefoon kijken kan altijd. Probeer die VRT website dan toch maar eens.
Reputatie 3
Badge +2
Het einde is er.
Na de update van woensdag werken alle zenders en opnames weer op mijn smartphone met MediaTek 🙂
Reputatie 5
Badge +4
Het einde is er.
Na de update van woensdag werken alle zenders en opnames weer op mijn smartphone met MediaTek :)

Hee, bij mij niet, zal de app even verwijderen en opnieuw installeren.
Reputatie 5
Badge +4
Helaas, met Android 4.4.2 Media Tek chip nog steeds niks bij BBC, Film1, Eén, Canvas, alleen NPO 1 2 3
Reputatie 7
Ik lees ook niets over een fix t.a.v de chipsets van MediaTek.
Het lijkt me toch dat KPN dat dan vast en zeker wel ergens met veel poespas had laten weten.
Reputatie 3
Badge +2
Ja.....

Ze hebben stiekem wel een update uitgerold maar met dezelfde logs.
Toen ik die update installeerde werkte de app toen ook niet.
Toen ging ik wachten tot vandaag en wonder boven wonder werkte de app gewoon.
Maar dit was na de software update misschien had het daar iets mee te maken?
Mijn telefoon heeft een MediaTek6580
Reputatie 2
Ook hier werkt het nog steeds niet. Tsjonge...... dat dit zo lang moet duren. Vind het gewoon waardeloos zo...