KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 129270 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

Reputatie 3
Badge +1

HDR Auto is toch wel een must.
ik heb op diverse android boxjes thuis deze optie juist altijd enabled staan, want dan krijg je alleen HDR als de content daarom vraagt, dus ook geen pseudeo HDR opgeleukt beeld , menu oid wanneer je het niet nodig hebt.

Oftewel ik ga pas over als TV+ een aantal bigs/hikjes heeft opgelost.
Jammer dat je niet kan over gaan met een ander 4K/HDR abbo of zie ik dat verkeerd, want ik kan dit ook niet invullen bij een aanmelding, het wordt TV+ en anders is er niet!

Reputatie 7

HDR automatisch is inderdaad weggehaald. We merkten hier negatieve bijeffecten. Daar moeten we eerst wat aan doen. Dus tot die tijd is de optie weggehaald. 

De optie mag dan weggehaald zijn maar de instelling is wel actief gebleven.

 

Reputatie 2

@ Fast Peter71

Leuk dat je interesse hebt voor de nieuwe decoder. Waarom niet even gewacht? Aan de hand van dit forum had je al gelezen dat HDglas er bijvoorbeeld nog niet is. In eerste instantie zelfs gemeld, door kpn zelf, dat het helemaal niet zou komen.

Hoe zit het met de codec av1 kost veel minder bandbreedte maar waarom dan geen 1 norm en dat is super beeld voor iedereen dat is toch nu de kans met dit nieuws en superieur beeld en geluid zoals dit gebracht wordt.

Alle decoders, ook de nieuwe TV+, maken gebruik van hetzelfde platform. Zolang er nog 5202, 2952 en 2260 decoders zijn kan av1 niet ingevoerd. Dat gaat nog jaaaren duren.

Het verschil tussen normale en HD glass zie je goed zeker op groot beeld 85 inch.

Dat lijkt me wel ja. Das groot… Voor mij op 2,5 meter te groot. 

 

Hopelijk had je voor de wisseling naar TV+ geen serie opnamen ingepland voor HDglas. Die kan je nu niet beheren en dan loopt daarmee wel je opname ruimte vol.

Heel simpel ik belde voor vragen over huidige aanbod en voor ik hier terecht kwam was me uitgelegd dat de nieuwe box wel alles kan opnemen en terug zien op elk apparaat en dat zenders allemaal perfect waren en kreeg tevens een nieuw aanbod ook voor mijn mobiel dus nam het aan van de deskundige medewerker…

helaas lees ik veel zaken die niet goed zijn wat is zo’n test dan voor

 audio bij opname niet goed, HDR geforceerd… er zijn maar 1 of 2 zenders in 4K ook nog die dat hebben wel natuurlijk bij de streaming diensten

vind het wel een slechte zaak door uit te brengen als het niet goed is. Ik ga het zien maar ga niet betalen als het niet goed werkt.

 Je verwacht met deze nieuwe high TEC box zoals het ook door kpn wordt net gezet super beeld kwaliteit met geluid maar het is andersom lees ik nu..

 hopelijk heel snel updates

Let op, dit kan ook grote invloed hebben op de stabiliteit van de uitzending als er daarnaast stevig gedownload of geganed wordt immers via vlan 6 hebben de TV streams geen voorrang op andere communicatie.

Dat zie ik echt niet mis gaan, de kans is wel groter maar in de realiteit nihil.

 @Sebas14 heel het internet bestaat uit unicast, YouTube netflix videoland. Als unicast streams niet zouden functioneren of gaat hakkelen op een drukkere internetlijn, dan hadden die diensten niet zo populair geweest. De hele gebruikerservaring leunt op buffering en de diepte daarvan. Ik kan mijn router rebooten tijdens een spelende Netflix serie en die serie stopt niet. Blijf continu doorspelen terwijl er geen internet voor een ruime minuut, heeft Netflix gewoon over nagedacht.

Het is niet zo dat de TV+ Box de stream van een verkeerd platform haalt. Dat is verder zoals bedoeld. Maar we gaan dus die stream aanpassen, in plaats van switchen naar een andere. Alleen kan dat pas als we de technische beperking hebben opgelost. 

Dus jullie gaan echt de TV+ Box de unicast streams voor opnames en terugkijken via vlan 6 van het online TV platform laten betrekken en niet, zoals de andere TV ontvangers, via vlan 4 van het "gewone" TV platform?

Dat zou heel mooi zijn want dat betekent dat er dan ook geen enkele technische blokkade meer is om de opnames van HD-"Glas" zenders (al dan niet in gewoon HD) ook via de apps en site beschikbaar te stellen.

Houd er wel rekening mee dat die streams dus geen voorrang zullen hebben op ander Internet verkeer en dat het resultaat zou kunnen zijn dat mensen meer haperingen zullen kunnen ervaren.

Hou ik van deze gedachtengang, glasHD to the rescue;)

De angst voor unicast streams is hier (in dit topic) een beetje overtrokken. Misschien wel omdat het oude TV platform zo geniaal in elkaar zit. Wist jij @wjb dat een Arris 4k kastje na het zappen eerst een tiental seconden unicast UDP beeld weergeeft en ondertussen op de achtergrond de multicast stream start via een IGMP join en naadloos overschakelt? Ik heb wel 88x gekeken maar je ziet het alleen in een tcpdump, niet in het beeld.

 

 

Geluid: Wel en geen Dolby bij live kijken (multicast) versus Terugkijken/Opnames (unicast)

Zoals al eerder aangegeven is dit iets dat bekend is. Ik heb hier nu iets meer informatie over. 

Voor het live kijken gebruiken we streams die gelijk zijn aan degene voor de andere ontvangers. Deze ondersteunen Dolby en geven dat dus ook door als een zender dat uitzend.

De streams die we gebruiken voor unicast, dus het kijken van opnames, of het Terugkijken van programma's ondersteunen op het moment nog geen Dolby. We hebben op het moment nog een technische beperking waardoor we Dolby (AC3) nog niet kunnen aanzetten voor de TV+ unicast streams. Er wordt dus op dit moment gewerkt om die beperking op te lossen. Zodra dat gedaan is, kunnen we verder met de aanpassing van de unicast streams om daar Dolby ondersteuning op te activeren. 

Helaas heb ik daar nog geen verwachte datum voor. Zodra we daar meer over weten komen we het melden. Ik voeg dit ook even toe aan de veelgestelde vragen in het startbericht.

Heel tof dat je dit deelt, dit lost een aantal van mijn vragen op.

Er zit geen unicast fallback in voor liveTV toch, daar moet je echt multicast-to-unicast inschakelen op je WiFi voordat het gaat werken? Dat is écht multicast traffic?

 

Als je zo’n KPN + kastje via een hotspot van je mobiel zou verbinden, weigert liveTV? Iemand dat al eens geprobeerd? 

Reputatie 7

Let op, dit kan ook grote invloed hebben op de stabiliteit van de uitzending als er daarnaast stevig gedownload of geganed wordt immers via vlan 6 hebben de TV streams geen voorrang op andere communicatie.

Dat zie ik echt niet mis gaan, de kans is wel groter maar in de realiteit nihil.

Toch kan je er vergif op innemen dat het gaat gebeuren. Hoevaak horen we wel niet over haperende beelden via de smart-TV app, iTV apps en/of tv.kpn.com?

Precies, redelijk vaak en dat is dus precies hetzelfde pad wat dan doorlopen wordt.

 

Wist jij @wjb dat een Arris 4k kastje na het zappen eerst een tiental seconden unicast UDP beeld weergeeft en ondertussen op de achtergrond de multicast stream start via een IGMP join en naadloos overschakelt? 

En nu vergeet je het allerbelangrijkste in dat verhaal en dat is dat die Arris zowel de multicasts als de unicasts via vlan 4 betrekt en vlan 4 (KPN TV) heeft een hogere prioriteit dan vlan 6 (Internet). Daar gaat het dus om. Als jij tijdens televisie jouw lijn vol belast dan zal je met televisie via vlan 4 geen problemen ondervinden terwijl dat via vlan 6 één en al haperingen zal geven.

Let op, dit kan ook grote invloed hebben op de stabiliteit van de uitzending als er daarnaast stevig gedownload of geganed wordt immers via vlan 6 hebben de TV streams geen voorrang op andere communicatie.

Dat zie ik echt niet mis gaan, de kans is wel groter maar in de realiteit nihil.

Toch kan je er vergif op innemen dat het gaat gebeuren. Hoevaak horen we wel niet over haperende beelden via de smart-TV app, iTV apps en/of tv.kpn.com?

Precies, redelijk vaak en dat is dus precies hetzelfde pad wat dan doorlopen wordt.

 

Wist jij @wjb dat een Arris 4k kastje na het zappen eerst een tiental seconden unicast UDP beeld weergeeft en ondertussen op de achtergrond de multicast stream start via een IGMP join en naadloos overschakelt? 

En nu vergeet je het allerbelangrijkste in dat verhaal en dat is dat die Arris zowel de multicasts als de unicasts via vlan 4 betrekt en vlan 4 (KPN TV) heeft een hogere prioriteit dan vlan 6 (Internet). Daar gaat het dus om. Als jij tijdens televisie jouw lijn vol belast dan zal je met televisie via vlan 4 geen problemen ondervinden terwijl dat via vlan 6 één en al haperingen zal geven.

 

Nee ik ben nog niet overtuigd, in de huis tuin en keuken situatie stagneert de internet beleving eerder op congested/outranged WiFi dan op een congested internetlijn bij je voordeur. Zeker met de prijs van Gigabit hebben huizen zoveel bandbreedte meer dan vroeger. Zoals gezegd, Netflix 4K met streams van 22Mbit lopen hier als een zonnetje over vlan6.

De stream bevat DSCP waarde CS0 op IP niveau (L3), op switch niveau (L2) zou er een 802.1P waarde van 6 moeten staan als ik mij goed herinner. Dat laatste werkt alleen op 802.1Q verbindingen.

 

 

EDIT toch even vlan 4 gesnift

 

Reputatie 7

De stream bevat DSCP waarde CS0 op IP niveau (L3), op switch niveau (L2) zou er een 802.1P waarde van 5 moeten staan als ik mij goed herinner. Dat laatste werkt alleen op 802.1Q verbindingen.

 

 

Klopt, de DSCP tag wordt bij inkomend verkeer uit de datapakketjes gehaald en met default prio op jouw LAN geplaatst. Vandaar dat je die allemaal met de waarde 0 ziet. Het voorrang verlenen vindt uiteraard ook niet plaats op de ontvangende router maar op de verzendende, de gateway van KPN.

Reputatie 7
Badge +6

Ik raakte een beetje in de war van de (unicast) streams met mijn verhaal 😀 maar laten we hopen dat de technische beperkingen snel opgelost worden. Dit is voor mij een te grote stap terug met TV kijken.

Ik zal hem pas aanbevelen zodra de volgende opties er weer opzitten dus vergelijkbaar met de VIP5202 zoals:

- Dolby 5.1 geluid op alle manieren van TV (terug)kijken. 

- Volumeverschil met Dolby en Stereo only kanalen weer geregeld kan worden met -8dB, -4dB.

- Dat de screensaver uitgeschakeld kan worden bij radio luisteren (kan nu ook via een omweg door op de radioknop te drukken op de afstandsbediening, toets het kanaalnummer in van de radiozender die je wilt luisteren, en druk dan op de 'terug' toets (kromme pijltje) en dan wordt de screensaver uitgeschakeld en heb je zwart beeld) Bestaande screensaver optie in het menu werkt niet goed.

- Dat navigeren in het menu kan zonder onderbrekingen van het geluid en/of beeld.

We gaan het meemaken!

Reputatie 2

Ik zou graag 2 afstandsbedieningen willen. We zijn ze namelijk vaak kwijt😉

Met de standaard afstandsbediening gaat dit niet, als je een nieuwe toevoegt, dan gaat de oude eruit.

Zijn er misschien 3rd party afstandsbedieningen die je óók kunt koppelen?

Ik weet dat het via de google-TV app kan, maar zoek een tweede fysiek ding

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik zou graag 2 afstandsbedieningen willen. We zijn ze namelijk vaak kwijt😉

Als je er 2 hebt ben je ze allebei kwijt. Dus dat is nutteloos 😉

Reputatie 2

Ik zou graag 2 afstandsbedieningen willen. We zijn ze namelijk vaak kwijt😉

Als je er 2 hebt ben je ze allebei kwijt. Dus dat is nutteloos 😉

Haha, vroeg wakker, got me!

Reputatie 7
Badge +20

Vraagje, ik las iets over de Box12, die je nodig hebt. (of zag ik dat verkeert?).

I.v.m. tv op mulicast en unicast of zo.

 

Ik heb de KPN Experiabox 10.

Werkt op zich heel erg goed en de Emphase (voor de zonnepanelen uitlezen) staat op iets meer dan 11 meter en een dikke muur ertussen. En werkt.

Of de Box 12 dit kan, weet ik niet.

 

MAAR.

Als je de TV+ deocder besteld, krijg je dan ook de Box12?

Of werkt alles ook via de Experiabox 10?

Reputatie 7

Als je de TV+ deocder besteld, krijg je dan ook de Box12?

Of werkt alles ook via de Experiabox 10?

Naar ik begrepen heb wordt bij het nieuwe abonnement altijd een V12 meegeleverd.

De TV+ Box kan ook op een V10 aangesloten worden maar, als je van multicast gebruik wilt maken, dan kan dat alleen bekabeld, niet via wifi.

Reputatie 7
Badge +20

Ik raakte een beetje in de war van de (unicast) streams met mijn verhaal 😀 maar laten we hopen dat de technische beperkingen snel opgelost worden. Dit is voor mij een te grote stap terug met TV kijken.

Ik zal hem pas aanbevelen zodra de volgende opties er weer opzitten dus vergelijkbaar met de VIP5202 zoals:

- Dolby 5.1 geluid op alle manieren van TV (terug)kijken. 

- Volumeverschil met Dolby en Stereo only kanalen weer geregeld kan worden met -8dB, -4dB.

- Dat de screensaver uitgeschakeld kan worden bij radio luisteren (kan nu ook via een omweg door op de radioknop te drukken op de afstandsbediening, toets het kanaalnummer in van de radiozender die je wilt luisteren, en druk dan op de 'terug' toets (kromme pijltje) en dan wordt de screensaver uitgeschakeld en heb je zwart beeld) Bestaande screensaver optie in het menu werkt niet goed.

- Dat navigeren in het menu kan zonder onderbrekingen van het geluid en/of beeld.

We gaan het meemaken!

 

En HD glas natuurlijk. (voor velen die glasvezel hebben).

Die streams zijn echt heel veel beter en geven een veel mooier beeld.

Wel heel erg jammer dat ze verstopt zitten op 661-670, hopelijk op de TV+ box wel vanaf 1 en meteen de opnames zichtbaar op mobiel en tablet, etc. 😉😊

Reputatie 7
Badge +20

Als je de TV+ deocder besteld, krijg je dan ook de Box12?

Of werkt alles ook via de Experiabox 10?

Naar ik begrepen heb wordt bij het nieuwe abonnement altijd een V12 meegeleverd.

De TV+ Box kan ook op een V10 aangesloten worden maar, als je van multicast gebruik wilt maken, dan kan dat alleen bekabeld, niet via wifi.

 

Dank je @wjb 

Wij hebben beide bekabeld aangesloten, dus dat is geen probleem.

Maar je krijgt dus zo wie zo de Box12?

Is de Wifi net zo goed als de V10 bij de v12?

Reputatie 7

Is de Wifi net zo goed als de V10 bij de v12?

Daar zijn de meningen over verdeeld.

Maar voor €14,95 kan je altijd een Experia WiFi kopen die je dan bekabeld dichterbij de Emphase kunt plaatsen.

Reputatie 4
Badge +3

Beste forum leden,

 

Weet iemand waarom KPN de rare keuze heeft gemaakt dat je niet mag overstappen naar de nieuwe propositie als je nog in je jaar contract zit?

Het zou me qua geld niets schelen, qua draden werk wel 

En kpn mag me dan nog een jaartje vasthouden. 

Dus waarom de keuze gemaakt om een overstap onmogelijk te maken......vind ik raar.

Niemand?

 

@Jeroen_dB  ik zie veel reacties op de vragen die men heeft over de technische kant van de nieuwe propositie.
Ik zou eigenlijk ook wel een antwoord willen op mijn niet technische vraag.
kun je me die verschaffen?

Alvast dank.

 

Dat is de keuze die wij hierin maken, @Dikkedikkie reist. Je bent op een bepaald moment een contract met ons aangegaan en die heeft nu eenmaal een looptijd. Daarnaast, als een bestaande klant overgaat naar een van de nieuwe internetabonnementen en TV+ is dat een nieuw jaarcontract maar geen actie. Als je nu een jaarcontract met een kortingsperiode hebt, en je zou binnen die tijd wel kunnen overstappen, dan verlies je de resterende kortingsperiode die je dan hebt. 

Er is helaas dan ook niets aan te doen dan afwachten tot je jaarcontract voorbij is.

@Erik_ Ik snap het helemaal, maar ik had m'n hoop een beetje gevestigd op een betere ondertiteling, met name die irritante zwarte balk achter de de tekst. Met de 5202 niet weg te krijgen, wat ik begrijp met de nieuwe ontvanger wel. Er zit niets anders op om te wachten tot mid juni om over te stappen naar het nieuwe platform!

@Erik_ Ik snap het helemaal, maar ik had m'n hoop een beetje gevestigd op een betere ondertiteling, met name die irritante zwarte balk achter de de tekst. Met de 5202 niet weg te krijgen, wat ik begrijp met de nieuwe ontvanger wel. Er zit niets anders op om te wachten tot mid juni om over te stappen naar het nieuwe platform!

Owh daar geniet ik juist van, beetje meer contrast in de ondertiteling.

Klopt, de DSCP tag wordt bij inkomend verkeer uit de datapakketjes gehaald en met default prio op jouw LAN geplaatst. Vandaar dat je die allemaal met de waarde 0 ziet. Het voorrang verlenen vindt uiteraard ook niet plaats op de ontvangende router maar op de verzendende, de gateway van KPN.

@wjb wil jij eens sniffen op je edgerouter, daar gaat het erg snel en simpel. Ik doorgrond de ruis nog niet over de nieuwe box en het gebruik van de (huidige) multicast streams.

Op gathering.tweakers.net heeft iemand gesnift, met een andere netwerkachtergrond dan jij. En die komt alleen unicast verkeer tegen?

Ik heb een onderbuik gevoel dat er toch meer unicast in het kastje zit dan wat hier bekend is. Zou mij niet verbazen als je dit kastje op een hotspot zou aanmelden dat je toch TV kan kijken. Omdat hij de streams van een platform als tv.kpn.com plukt.

Je hebt 3 verschillende streams bij KPN:
-LiveTV
-Uit de gids terugkijken (doorspoelen werkt dan niet)
-Uit de opnames terug kijken (doorspoelen werkt dan wel)

Ik zou heel graag 3 captures zien, heb jij zin? Of kan ik je KPN+ kastje lenen 😉 Want ondanks dat het uit vlan4 komt, jouw eerdere screenshot, hoeft het geen multicast te zijn voor liveTV.

Dit is van iemand anders, onbekend welke bron hij afspeelde op het KPN+ kastje. Die lijkt verdacht veel op mijn MacBook capture hieronder waar ik iets afspeel via tv.kpn.com.

09:42:14.426752 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4494768, win 24564, length 0
09:42:14.427002 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4497672, win 24564, length 0
09:42:14.427377 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4503480, win 24564, length 0
09:42:14.428006 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4512192, win 24564, length 0
09:42:14.428754 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4518000, win 24543, length 0
09:42:14.428766 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4523808, win 24564, length 0
09:42:14.429127 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4526712, win 24543, length 0
09:42:14.429877 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4538328, win 24564, length 0
09:42:14.430127 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4541232, win 24543, length 0
09:42:14.430502 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4547040, win 24564, length 0
09:42:14.430628 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4549944, win 24564, length 0
09:42:14.430753 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4552848, win 24564, length 0
09:42:14.431002 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4555752, win 24543, length 0
09:42:14.431501 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4561560, win 24564, length 0
09:42:14.431627 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4564464, win 24564, length 0
09:42:14.431877 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4567368, win 24564, length 0
09:42:14.431888 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4570272, win 24559, length 0
09:42:14.433124 IP 192.168.10.41.52710 > 195.121.69.170.443: Flags [.], ack 4579765, win

 

 

Reputatie 7

 

Klopt, de DSCP tag wordt bij inkomend verkeer uit de datapakketjes gehaald en met default prio op jouw LAN geplaatst. Vandaar dat je die allemaal met de waarde 0 ziet. Het voorrang verlenen vindt uiteraard ook niet plaats op de ontvangende router maar op de verzendende, de gateway van KPN.

@wjb wil jij eens sniffen op je edgerouter, daar gaat het erg snel en simpel. Ik doorgrond de ruis nog niet over de nieuwe box en het gebruik van de (huidige) multicast streams.

Ik hoef niet te sniffen om vast te stellen of iets via vlan 4 loopt of via vlan 6, dat kan ik in de dashboard zien aan de hand van de kleur van de communicatie.

In het onderstaande voorbeeld is blauw vlan 4 en groen vlan 6.

Terugkijken van opname via 5202:

 

Terugkijken van dezelfde opname via TV+ Box.

 

Alleen live TV zijn multicasts en als je op de TV+ Box de video-mode op "multicast" hebt staan dan worden er bij live televisie kijken ook daadwerkelijk multicasts verstuurd. Dat was voor mij eenvoudig vast te stellen omdat helaas bij mij dan de televisie begint te haperen als de TV+ Box via wifi aangesloten is. Mijn EDIMAX wifi accesspoints blijken niet goed om te kunnen gaan met multicast ondanks het feit dat de specificaties aangeven dat "multicast to unicast" ondersteund zou worden door die accesspoints.

Reputatie 4
Badge +3

@Wopper zo zie je maar, wat voor de één handig is, is voor de ander niet prettig. Net het echte leven😅

Even voor de duidelijkheid of ter herhaling multicast is toch enkel van belang in verband met effecienter data verbruik aan de kant van de provider, dus het eigen platform?

Diensten als NPO Startplus en NLziet is toch ook Unicast?

De laatste Arris box van Ziggo lijkt ook enkel Unicast te gebruiken. Dat leek mij vreemd nu weet ik dat niet meer zo zeker, als het achterliggende platform het maar aan kan.

 

Ps. Ik ga er volledig vanuit dat deze nieuwe box enkel via het eigen KPN netwerk zal draaien ongeacht waar het beeld wordt opgehaald. Anders kan deze mee op vakantie, handig voor de streamingdiensten.

Voor het stream abonnement zou die beperking niet mogen gelden echter mischien wel door de toegang tot de films en series.

Reputatie 7

Even voor de duidelijkheid of ter herhaling multicast is toch enkel van belang in verband met effecienter data verbruik aan de kant van de provider, dus het eigen platform?

Klopt, voor het lijntje naar jouw woning en jouw LAN maakt het niets uit of er multicast dan wel unicast gebruikt wordt.

Reputatie 7
Badge +24

Even voor de duidelijkheid of ter herhaling multicast is toch enkel van belang in verband met effecienter data verbruik aan de kant van de provider, dus het eigen platform?

Ook van belang voor de beeldkwaliteit. Die is beter bij multicast. Voor zover ik weet.

Tevens... als je een 100 mbit abonnement hebt, dan heb je die 100 mbit volledig beschikbaar voor internet. Tv gaat "naast" die 100 mbit bij multicast. Bij unicast gaat het tv signaal volgens mij van die 100 mbit af.

 

@wjb wil jij eens sniffen op je edgerouter, daar gaat het erg snel en simpel. Ik doorgrond de ruis nog niet over de nieuwe box en het gebruik van de (huidige) multicast streams.

Ik hoef niet te sniffen om vast te stellen of iets via vlan 4 loopt of via vlan 6, dat kan ik in de dashboard zien aan de hand van de kleur van de communicatie.

Alleen live TV zijn multicasts en als je op de TV+ Box de video-mode op "multicast" hebt staan dan worden er bij live televisie kijken ook daadwerkelijk multicasts verstuurd. Dat was voor mij eenvoudig vast te stellen omdat helaas bij mij dan de televisie begint te haperen als de TV+ Box via wifi aangesloten is. Mijn EDIMAX wifi accesspoints blijken niet goed om te kunnen gaan met multicast.

 

Ik geloof je of de bron vlan 4 of vlan 6 via je router is vast te stellen, maar daarmee kan je nog niet zien of het verkeer unicast of multicast is. Ik zou dat graag nog met een capture bevestigen, maar heb de middelen niet. 

Ben blij met jouw aanvullingen want nu lees ik voor het eerst dat er een schakelaar aanwezig is om te schakelen van multicast mode naar unicast mode voor video. Dat verklaart een hoop.

En dan komen we ook dichterbij de conclusie dat KPN dit kastje zo generiek heeft gemaakt (in navolging van Ziggo) dat het KPN+ kastje ook op plain internet in alle diensten kan voorzien. Mits je de video-bron schakelaar dan niet op multicast zet?

Natuurlijk heeft KPN liever dat ze default blijven staan op multicast vanwege de eerder besproken core link belasting. 

Maar het kan dus wel als ik jou goed begrijp? TV kastje mee naar een Landal huisje, aanmelden op de hotspot van je KPN Unlimited abonnement en daar TV kijken. (lees buitenshuis, zonder multicast netwerk). Heb je alleen nog de uitdaging van een IP source validatie.