KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 128711 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

Reputatie 7
Badge +13

Ik heb gisteren alles geïnstalleerd en werkt in de basis goed.

Nu luisteren we overdag naar de radio. De soundbar met een SP/DIF-kabel aangesloten aan de 7022, zodat de tv niet aan hoeft te staan. Maar iedere keer als we naar de radio luisteren houdt deze er na ongeveer een kwartier mee op, net alsof de radio in de standby komt te staan.

Bij de 5202 kenden we dit ‘probleem’ niet.

Een instelling of iets anders aan de hand?

 

Vreemd. Dat moeten we dan even bekijken en testen. Schakelt de ontvanger zichzelf ook uit of valt alleen het geluid weg van de radio weg? Luister je radio via de EPG dan? 

Reputatie 7

Nu luisteren we overdag naar de radio. De soundbar met een SP/DIF-kabel aangesloten aan de 7022, zodat de tv niet aan hoeft te staan. Maar iedere keer als we naar de radio luisteren houdt deze er na ongeveer een kwartier mee op, net alsof de radio in de standby komt te staan.

Gebeurt dit ook als de TV wel aan staat?

Waar staat de instelling "Scherm uitschakelen na" onder Energiebesparing op ingesteld? 

Ik heb gisteren alles geïnstalleerd en werkt in de basis goed.

Nu luisteren we overdag naar de radio. De soundbar met een SP/DIF-kabel aangesloten aan de 7022, zodat de tv niet aan hoeft te staan. Maar iedere keer als we naar de radio luisteren houdt deze er na ongeveer een kwartier mee op, net alsof de radio in de standby komt te staan.

Bij de 5202 kenden we dit ‘probleem’ niet.

Een instelling of iets anders aan de hand?

 

In de instellingen (Apparaat/Apparaatvoorkeuren/screensaver) is er wel een screensaver die bij mij default op 15 minuten staat. Mogelijk dat die aanslaat en dan de radio sluit?

 

Hallo @Vulpen , dat moet het zijn, want ik zie inderdaad Google-plaatjes als ik de tv dan weer aanzet. Bedankt, dat is de oplossing.

Nu luisteren we overdag naar de radio. De soundbar met een SP/DIF-kabel aangesloten aan de 7022, zodat de tv niet aan hoeft te staan. Maar iedere keer als we naar de radio luisteren houdt deze er na ongeveer een kwartier mee op, net alsof de radio in de standby komt te staan.

Gebeurt dit ook als de TV wel aan staat?

Waar staat de instelling "Scherm uitschakelen na" op ingesteld? 

Hallo @wjb , @Vulpen gaf zojuist de oplossing, fijn zo'n forum met mensen die oplossingsgericht meedenken.

Reputatie 3
Badge +1

Goedemiddag,

Ik neig naar overstappen van Ziggo naar KPN, maar zie dat er wat probleempjes zijn met name in het TV+ deel.
Momenteel kijk ik met een Next en 2 Next minis en daar heb ik een mooi strak beeld mee, zenders kan ik zelf ordenen en beeldinstellingen zijn ook subliem te noemen.
ik lees nu dat HDR niet eens op auto kan en dat is toch wel even een showstopper.
Het heeft als ik dit topic door lees wel gewerkt, dus ik neem aan, dat een laatste FW update hier debet aan is.
Wanneer is de prognose dat Zenders zelf ordenen en de HDr auto instelling worden geimplementeerd?

BVD
grt, van een zoekende Ziggo klant!

Reputatie 6
Badge +7

@wjb mij is het dus wel opgevallen en niet in positieve zin. Het beeld is er bij content en tv zenders die vanaf de bron geen HDR bevatten op achteruit gegaan.

Als er een echt HDR signaal binnen komt op de tv dan stelt de tv zichzelf continue af op het beeld wat binnen komt. Zodat de weergave zo is zoals de maker van bijv een film het heeft bedacht. 

 

Reputatie 7

@wjb mij is het dus wel opgevallen en niet in positieve zin. Het beeld is er bij content en tv zenders die vanaf de bron geen HDR bevatten op achteruit gegaan.

Dat snap ik en het is nu al de tweede keer dat KPN in die valkuil gelopen is.

Ook op de 5202 hadden ze HDR continue aangezet en de mogelijkheid om deze op automatisch te zetten weggehaald. Daar is die wijziging overigens weer teruggedraaid omdat dit op veel televisies tot slecht beeld leidde. Ik neem aan dat dat nu ook weer zal gebeuren.

De Google screensaver zou, ook met radio kanalen via TV+, niet mogen starten.

Hier staat ie ook op 15 minuten maar radio speelt gewoon door. Nu op kanaal 819 (Veronica).

@Vulpen , @JanD , @Remco_ .

Reputatie 7
Badge +8

Heeft iemand al beelden van de Streaming only interface? Ben wel benieuwd hoe zich dat weerhoudt qua interface tot Google tv. 

De streaming-only interface is hetzelfde als de lineaire TV interface.

Reputatie 7

Heeft iemand al beelden van de Streaming only interface? Ben wel benieuwd hoe zich dat weerhoudt qua interface tot Google tv. 

Die interface is precies hetzelfde, @JB22_ , het enige wat ontbreekt is de tegelrij op het hoofdscherm voor Nu op TV.

 

Waarneer komt hd glas naar kpn tv +

Binnen enkele weken, @Marcomestreech. Zodra we daar een specifiekere datum voor hebben laten we het hier weten en passen ook het startbericht aan.

 

@Erik_ weet jij misschien wat de reden is waarom bij de HDR instellingen de optie HDR automatisch weg is gehaald? 

Hdr continu is namelijk niet wenselijk omdat er geen hdr zenders zijn en het kastje er nu hdr van probeert te maken. Tenminste mijn tv geeft aan dat er een hdr signaal binnen komt.

Hdr uit en switchen naar sdr kan natuurlijk maar dan kun je dus Netflix ook niet met hdr kijken. 

Ga ik navragen, @Eric89.

 

Ik heb gisteren alles geïnstalleerd en werkt in de basis goed.

Nu luisteren we overdag naar de radio. De soundbar met een SP/DIF-kabel aangesloten aan de 7022, zodat de tv niet aan hoeft te staan. Maar iedere keer als we naar de radio luisteren houdt deze er na ongeveer een kwartier mee op, net alsof de radio in de standby komt te staan.

Zoals al uitgevogeld, dit komt van de screensaver, @JanD. Zorg ervoor dat als je de TV+ Box aanzet, je ook even op OK drukt. De Box start namelijk op met het hoofdscherm. En dan is de zender die je als laatste keek voorgeselecteerd. Het beeld daarvan wordt dan alvast als preview in de bovenhoek getoond, en ook het geluid wordt afgespeeld. Het lijkt dan, als je de tv niet aan hebt, alsof je al echt naar de zender aan het kijken/luisteren bent. Maar dat is dus op dat moment nog niet zo, de Box staat op het hoofdscherm op dat moment. En dan zal de screensaver actief worden na de ingestelde tijd. En dan valt het beeld en geluid van de preview weg. 

Als je dan ook na het opstarten van de Box even op OK druk op de afstandsbediening opent de zender volledig. Dan zal hij gewoon blijven doorspelen en niet op screensaver gaan.

 

Wanneer is de prognose dat Zenders zelf ordenen en de HDr auto instelling worden geimplementeerd?

HDR vraag ik na, want die hadden we al. Zenders zelf ordenen zal niet gebeuren. Dit is iets wat met de reguliere ontvangers ook niet kan, en we hebben geen plannen om dit op de TV+ Box dan wel te doen. Wel kun je zenders als favoriet markeren. Je kunt dan via het menu onderdeel Nu op TV een overzicht zien van alleen je favoriete zenders, @CharleyR.

Reputatie 7
Badge +20

Zie ook hier.

Een vraag van een mede forum gebruiker i.v.m. radio en display.😉

Reputatie 7
Badge +20

 

Wanneer is de prognose dat Zenders zelf ordenen?

Zenders zelf ordenen zal niet gebeuren. Dit is iets wat met de reguliere ontvangers ook niet kan, en we hebben geen plannen om dit op de TV+ Box dan wel te doen. Wel kun je zenders als favoriet markeren. Je kunt dan via het menu onderdeel Nu op TV een overzicht zien van alleen je favoriete zenders, @CharleyR.

 

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan zenders verbergen.

Omdat wij altijd via HD glas kijken, verbergen wij de eerste 10.

 

Veel mooier is natuurlijk als HD glas op de KPN+ box automatisch vanaf 1 te zien is.

EN als je HD glas opneemt, dat je de opname ook via o.a. een tablet kunt zien (kan nu helaas niet).

Reputatie 2

Beste forum gebruikers en beheerders,

 eergisteren ons abonnement omgezet naar de tv plus variant.

 

 Gelukkig lees ik dat hdglass zenders wel komen staat nu over enkele weken.. is dat geen maanden maar voor eind februari hoop ik toch.

 Het verschil tussen normale en HD glass zie je goed zeker op groot beeld 85 inch.

 Wat ik niet snap en dit alle vraag ik aan de experts / moderators hier is waarom niet als Ziggo 1 goede kwaliteit ??.

 En belangrijk kunnen we nu eindelijk de opnames op de tablet en online zien want dat is een reden om toch weer naar Ziggo te gaan , op vakantie of onderweg kunnen we al onze opname niet zien en dat al na toezegging dat dit kwam 1 jaar geleden.

 

 Hoe zit het met de codec av1 kost veel minder bandbreedte maar waarom dan geen 1 norm en dat is super beeld voor iedereen dat is toch nu de kans met dit nieuws en superieur beeld en geluid zoals dit gebracht wordt.

 

 Verder gaat audio opgelost worden dat ook opname het origineel spoor gebruiken zoals 5.1 etc.

 Laatste zijn opname van mindere kwaliteit ?? Om gaat audio verkeerd gaat volgens het online platform.

 Nu is er geen verschil in opname HD glass en live 

 

hoop dit echt en hoor het graag, dat zou de box zoals deze neergezet wordt in deze tijd wel terecht doen

 bedankt voor de antwoorden

 over 3a 5 dagen ontvang ik de boxen tv plus en zal mijn bevindingen plaatsten

Reputatie 6
Badge +8

 

Wanneer is de prognose dat Zenders zelf ordenen?

Zenders zelf ordenen zal niet gebeuren. Dit is iets wat met de reguliere ontvangers ook niet kan, en we hebben geen plannen om dit op de TV+ Box dan wel te doen. Wel kun je zenders als favoriet markeren. Je kunt dan via het menu onderdeel Nu op TV een overzicht zien van alleen je favoriete zenders, @CharleyR.

 

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan zenders verbergen.

Omdat wij altijd via HD glas kijken, verbergen wij de eerste 10.

 

Veel mooier is natuurlijk als HD glas op de KPN+ box automatisch vanaf 1 te zien is.

EN als je HD glas opneemt, dat je de opname ook via o.a. een tablet kunt zien (kan nu helaas niet).

Nog veel mooier: Gewoon alle HD zenders naar 12mbps brengen, zeker voor de glasverbindingen. Dan kan KPN zich qua beeldkwaliteit eens meten met Ziggo.

@ Fast Peter71

Leuk dat je interesse hebt voor de nieuwe decoder. Waarom niet even gewacht? Aan de hand van dit forum had je al gelezen dat HDglas er bijvoorbeeld nog niet is. In eerste instantie zelfs gemeld, door kpn zelf, dat het helemaal niet zou komen.

Hoe zit het met de codec av1 kost veel minder bandbreedte maar waarom dan geen 1 norm en dat is super beeld voor iedereen dat is toch nu de kans met dit nieuws en superieur beeld en geluid zoals dit gebracht wordt.

Alle decoders, ook de nieuwe TV+, maken gebruik van hetzelfde platform. Zolang er nog 5202, 2952 en 2260 decoders zijn kan av1 niet ingevoerd. Dat gaat nog jaaaren duren.

Het verschil tussen normale en HD glass zie je goed zeker op groot beeld 85 inch.

Dat lijkt me wel ja. Das groot… Voor mij op 2,5 meter te groot. 

 

Hopelijk had je voor de wisseling naar TV+ geen serie opnamen ingepland voor HDglas. Die kan je nu niet beheren en dan loopt daarmee wel je opname ruimte vol.

Reputatie 7

Geluid: Wel en geen Dolby bij live kijken (multicast) versus Terugkijken/Opnames (unicast)

Zoals al eerder aangegeven is dit iets dat bekend is. Ik heb hier nu iets meer informatie over. 

Voor het live kijken gebruiken we streams die gelijk zijn aan degene voor de andere ontvangers. Deze ondersteunen Dolby en geven dat dus ook door als een zender dat uitzend.

De streams die we gebruiken voor unicast, dus het kijken van opnames, of het Terugkijken van programma's ondersteunen op het moment nog geen Dolby. We hebben op het moment nog een technische beperking waardoor we Dolby (AC3) nog niet kunnen aanzetten voor de TV+ unicast streams. Er wordt dus op dit moment gewerkt om die beperking op te lossen. Zodra dat gedaan is, kunnen we verder met de aanpassing van de unicast streams om daar Dolby ondersteuning op te activeren. 

Helaas heb ik daar nog geen verwachte datum voor. Zodra we daar meer over weten komen we het melden. Ik voeg dit ook even toe aan de veelgestelde vragen in het startbericht.

Reputatie 7
Badge +20

Geluid: Wel en geen Dolby bij live kijken (multicast) versus Terugkijken/Opnames (unicast)

(grootste deel weggehaald), zie boven voor complete reactie van Erik.

 

Ik begrijp niet waarom dit het beste antwoord is.

Want dit is toch maar een onderdeel van het geheel?

Reputatie 7

Ik vind het ook een beetje een vreemd bericht van @Erik_.

Voor mij is het klip en klaar dat de TV+ Box een andere bron gebruikt voor opnames en terugkijken dan de andere TV ontvangers. Daar waar de oude TV ontvangers voor opnames en terugkijken de TV stream via vlan 4 van het KPN TV platform betrekken doen de TV+ Boxen dat via vlan 6 van het online TV platform. Het is het online TV platform dat geen Dolby 5.1 ondersteunt. De unicast TV streams voor opnames en terugkijken via vlan 4 (het gewone KPN TV platform) ondersteunen wel Dolby 5.1.

Zie dit bericht.

Let op, dit kan ook grote invloed hebben op de stabiliteit van de uitzending als er daarnaast stevig gedownload of geganed wordt immers via vlan 6 hebben de TV streams geen voorrang op andere communicatie.

Reputatie 7

Ik begrijp niet waarom dit het beste antwoord is.

Dat bericht is ook niet gekenmerkt al het "beste antwoord" maar als "uitgelicht bericht" en daarmee wordt deze ook groen weergegeven.

Reputatie 7
Badge +6

Bedankt @Erik_ voor je antwoord. Dit bevestigd dus dat Dolby niet werkt. Naar mijn weten, net wat @wjb ook zegt gebruikt de TV+ box gewoon de verkeerde streams en moet je af van unicast. 

Het geluidsverschil speelt hier inderdaad ook een grote rol in dat als je LIVE naar bijv. RTL4 kijkt en daarna een opname van RTL4, je eigen een hoedje schrikt vanwege dat Stereo only kanalen veel harder binnenkomen en het gemist van Dolby wel groot is. De optie op de VIP5202 dat je Stereo only kanalen kan verminderen door -8dB of -4dB wordt hierbij ook zeker gemist.

Ook het HDR gebeuren is ook iets wat bij mij ook opviel en dat gedeeltes in het Weergave & Geluid menu in het Engels is. Zoals bij HDMI CEC. Soms valt mij ook op dat als de box niet goed de Multicast stream kan vinden van een TV zender, schakelt naar de Unicast stream van de ingegeven zender. Dit komt niet veel voor maar wel ook iets om naar te kijken.

Eigenlijk samenvattend, had deze TV+ box nog even iets verder doorontwikkeld moeten worden, voordat deze beschikbaar wordt gesteld voor alle nieuwe klanten.

Nieuwe klanten die een Dolby surround systeem hebben en er volledig gebruik van willen maken met TV terugkijken/films en series kijken via KPN on demand kunnen beter dus even wachten met deze box te bestellen.

Reputatie 7

...net wat @wjb ook zegt gebruikt de TV+ box gewoon de verkeerde streams en moet je af van unicast. 

Nee, het gaat er niet om of het een unicast stream of een multicast stream betreft maar om het feit dat de TV+ Box bij terugkijken de TV stream van het verkeerde platform ophaalt. TV stream van opnames en bij terugkijken zijn altijd unicast dat is het issue niet. Het issue is wel dat het *gewone" KPN TV platform op vlan 4 wel Dolby 5.1 ondersteunt terwijl het "online" KPN TV platform op vlan 6 geen Dolby 5.1 ondersteunt. Nu wil het feit dat de TV+ Box bij opnames en terugkijken de TV streams dus ophaalt vanaf het "online" KPN tV platform terwijl hij dat, net als de andere TV ontvangers, vanaf het "gewone" KPN TV platform zou moeten doen.

Reputatie 3
Badge

...net wat @wjb ook zegt gebruikt de TV+ box gewoon de verkeerde streams en moet je af van unicast. 

Nee, het gaat er niet om of het een unicast stream of een multicast stream betreft maar om het feit dat de TV+ Box bij terugkijken de TV stream van het verkeerde platform ophaalt. TV stream van opnames en bij terugkijken zijn altijd unicast dat is het issue niet. Het issue is wel dat het *gewone" KPN TV platform op vlan 4 wel Dolby 5.1 ondersteunt terwijl het "online" KPN TV platform op vlan 6 geen Dolby 5.1 ondersteunt. Nu wil het feit dat de TV+ Box bij opnames en terugkijken de TV streams dus ophaalt vanaf het "online" KPN tV platform terwijl hij dat, net als de andere TV ontvangers, vanaf het "gewone" KPN TV platform zou moeten doen.

Ik vraag me ook eerlijk gezegd af of wat kpn doet mag de hd kanalen los leveren ik ga hier toch na het weekend eens navraag over doen bij het Acm want ik denk dat die dit een raar verhaal gaan vinden.

Reputatie 7

Ik vind het ook een beetje een vreemd bericht van @Erik_.

Voor mij is het klip en klaar dat de TV+ Box een andere bron gebruikt voor opnames en terugkijken dan de andere TV ontvangers. Daar waar de oude TV ontvangers voor opnames en terugkijken de TV stream via vlan 4 van het KPN TV platform betrekken doen de TV+ Boxen dat via vlan 6 van het online TV platform. Het is het online TV platform dst geen Dolby 5.1 ondersteunt. De unicast TV streams voor opnames en terugkijken via vlan 4 (het gewone KPN TV platform) ondersteunen wel Dolby 5.1.

Zie dit bericht.

Let op, dit kan ook grote invloed hebben op de stabiliteit van de uitzending als er daarnaast stevig gedownload of geganed wordt immers via vlan 6 hebben de TV streams geen voorrang op andere communicatie.

Het is niet zo dat de TV+ Box de stream van een verkeerd platform haalt. Dat is verder zoals bedoeld. Maar we gaan dus die stream aanpassen, in plaats van switchen naar een andere. Alleen kan dat pas als we de technische beperking hebben opgelost. 

 

Dan dit:

@Erik_ weet jij misschien wat de reden is waarom bij de HDR instellingen de optie HDR automatisch weg is gehaald? 

Hdr continu is namelijk niet wenselijk omdat er geen hdr zenders zijn en het kastje er nu hdr van probeert te maken. Tenminste mijn tv geeft aan dat er een hdr signaal binnen komt.

Hdr uit en switchen naar sdr kan natuurlijk maar dan kun je dus Netflix ook niet met hdr kijken. 

 

 

HDR automatisch is inderdaad weggehaald. We merkten hier negatieve bijeffecten. Daar moeten we eerst wat aan doen. Dus tot die tijd is de optie weggehaald. Deze zal terugkomen. Wanneer precies heb ik nog geen datum voor.

 

Reputatie 2

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een review van de nieuwe tv-box. Heeft iemand al een review gemaakt of gevonden erover? Op Youtube zijn wel reviews van de Arris VIP5202 te vinden bijvoorbeeld.

Ik ben gewoon benieuwd,

Reputatie 7

Het is niet zo dat de TV+ Box de stream van een verkeerd platform haalt. Dat is verder zoals bedoeld. Maar we gaan dus die stream aanpassen, in plaats van switchen naar een andere. Alleen kan dat pas als we de technische beperking hebben opgelost. 

Dus jullie gaan echt de TV+ Box de unicast streams voor opnames en terugkijken via vlan 6 van het online TV platform laten betrekken en niet, zoals de andere TV ontvangers, via vlan 4 van het "gewone" TV platform?

Dat zou heel mooi zijn want dat betekent dat er dan ook geen enkele technische blokkade meer is om de opnames van HD-"Glas" zenders (al dan niet in gewoon HD) ook via de apps en site beschikbaar te stellen.

Houd er wel rekening mee dat die streams dus geen voorrang zullen hebben op ander Internet verkeer en dat het resultaat zou kunnen zijn dat mensen meer haperingen zullen kunnen ervaren.