KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 129270 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

Reputatie 7

Even voor de duidelijkheid of ter herhaling multicast is toch enkel van belang in verband met effecienter data verbruik aan de kant van de provider, dus het eigen platform?

Ook van belang voor de beeldkwaliteit. Die is beter bij multicast.

Tevens... als je een 100 mbit abonnement hebt, dan heb je 100 mbit volledig beschikbaar voor internet. Tv gaat "naast" die 100 mbit bij multicast. Bij unicast gaat het tv signaal volgens mij van die 100 mbit af.

Ook met unicast zou je best dezelfde beeldkwaliteit kunnen bieden maar dat leidt tot een nog hogere belasting van het TV platform van KPN.

Dat volledig beschikbaar blijven van de bandbreedte voor Internet heeft niets te maken met multicasts of unicasts maar met het feit of de communicatie via vlan 4 of vlan 6 loopt.

Even voor de duidelijkheid of ter herhaling multicast is toch enkel van belang in verband met effecienter data verbruik aan de kant van de provider, dus het eigen platform?

Ook van belang voor de beeldkwaliteit. Die is beter bij multicast. Voor zover ik weet.

Tevens... als je een 100 mbit abonnement hebt, dan heb je die 100 mbit volledig beschikbaar voor internet. Tv gaat "naast" die 100 mbit bij multicast. Bij unicast gaat het tv signaal volgens mij van die 100 mbit af.

De kwaliteit is een ander verhaal,  met een 100 Mb glasvezel lijn maakt die 7 of 12 Mb het verschil niet, met een beperkte DSL koper lijn is dit anders zover mij bekend is. Dus vraag ik mij echt af of KPN deze boxen wel gaat leveren op een 12Mbps dsl lijn, dan zal je hoe dan ook geen HD geleverd krijgen.

Even voor de duidelijkheid of ter herhaling multicast is toch enkel van belang in verband met effecienter data verbruik aan de kant van de provider, dus het eigen platform?

 

 

Ja en nee, het is voor de provider fijner. Maar Ziggo heeft dit helemaal niet, en gaat dit ook niet meer bouwen. De multicast backbone is iets van de internet tijd waarin bandbreedte nog veel duurder en schaarser was dan nu. Als Ziggo actief alle TV kastjes aan het vervangen is voor een Next Mini, die alleen unicast TV ondersteund, dan kan hun netwerk dat ruimschoots aan. Voor KPN, die minstens zo groot is of groter qua backbone (NL-IX etc) is dit ook haalbaar. Alleen heeft KPN al een volledig ingerichte multicast backbone, en dan is het zonde om de voordelen ervan niet te gebruiken, hij is er toch al.

Wat ik ook al eerder schreef, Netflix, YouTube, videoland, prime, HBO+, Disney+ is allemaal unicast. En mogelijk nog hogere volumes dan de KPN+ TV streams, het internet van 2023 kan dit echt prima verwerken.

 

Wat het voor jou als klant oplevert is recent hier benoemd door iemand van KPN. De multicast streams hebben een vaste bitrate. Waardoor je een veel strakker beeld hebt, een variabele bitrate schommelt wat meer. Het is fijn op basis van kwaliteit gebruik kunnen maken van het KPN multicast netwerk.

 

Diensten als NPO Startplus en NLziet is toch ook Unicast?

De laatste Arris box van Ziggo lijkt ook enkel Unicast te gebruiken. Dat leek mij vreemd nu weet ik dat niet meer zo zeker, als het achterliggende platform het maar aan kan.

 

 

Jeps dat kunnen ze prima aan. De TV farm van Ziggo is waarschijnlijk een onderdeel van een veel grotere TV farm van Liberty Global. Welke weer een ISP is in meerdere landen.

 

Ps. Ik ga er volledig vanuit dat deze nieuwe box enkel via het eigen KPN netwerk zal draaien ongeacht waar het beeld wordt opgehaald. Anders kan deze mee op vakantie, handig voor de streamingdiensten.

Voor het stream abonnement zou die beperking niet mogen gelden echter mischien wel door de toegang tot de films en series.

 

Dat is waarom ik al meerdere keren vroeg of iemand het eens wil testen via zijn mobiele hotspot, en dan even pelen met de video-bron schakelaar  → unicast. 

Even voor de duidelijkheid of ter herhaling multicast is toch enkel van belang in verband met effecienter data verbruik aan de kant van de provider, dus het eigen platform?

Ook van belang voor de beeldkwaliteit. Die is beter bij multicast. Voor zover ik weet.

Tevens... als je een 100 mbit abonnement hebt, dan heb je die 100 mbit volledig beschikbaar voor internet. Tv gaat "naast" die 100 mbit bij multicast. Bij unicast gaat het tv signaal volgens mij van die 100 mbit af.

De kwaliteit is een ander verhaal,  met een 100 Mb glasvezel lijn maakt die 7 of 12 Mb het verschil niet, met een beperkte DSL koper lijn is dit anders zover mij bekend is. Dus vraag ik mij echt af of KPN deze boxen wel gaat leveren op een 12Mbps dsl lijn, dan zal je hoe dan ook geen HD geleverd krijgen.

 

Die TV abonnementen melden zich aan op de IGMP lijst van de DSLAM en niet op een glas OLT/Switch. En dan krijgen ze de lijst met streams gepushed zonder de glasHD kanalen, dat gaat in mijn beleving niet veranderen. glasHD zit zover ik weet gewoon weg niet in de straatkasten van koper, die streams bestaan daar niet als ik het netwerk had ontworpen.

Of dat nog een realistische keuze is weet ik niet, bij boer X achter op het land mogelijk wel. Maar in stedelijk gebied heb je ook via DSL toch al snel 50-100Mbit bij KPN. En dan zou ik toch ook graag glasHD kijken, omdat dat het dichtste bij Ziggo haar (DVB-C) beeldkwaliteit in de buurt komt.

En ja als je via unicast en KPN+ wat terug kijkt gaat het van je bestaande internet verbinding af. Net als YouTube en Netflix waar men dit al jaren normaal vindt😉

@Wopper ik ga er gemakshalve vanuit dat voor deze box hetzelfde geldt als voor de Smart TV apps van KPN.

 

Maar ik ben ook wel benieuwd of die beperking er wel of niet in zit.

 

Ps ik woon in wat je stedelijk gebied noemt echter ver voor er glasvezel kwam (2016) waren genoeg adressen die niet boven de 20 Mbps kwamen.

Grappig de verwijzing naar Ziggo ook daar zijn er genoeg getranscodeerde kanalen die geen 12 Mbps doen.

 

Op de NPO na hebben die paar glasHD zenders geen meerwaarde, maar dat is persoonlijk ik heb niks met die commerciële pulp kanalen.

@Wopper ik ga er gemakshalve vanuit dat voor deze box hetzelfde geldt als voor de Smart TV apps van KPN.

 

Maar ik ben ook wel benieuwd of die beperking er wel of niet in zit.

 

Jeps ik wil vooral wegblijven van NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander). Het zou mooi zijn als iemand het kan testen en met technische feiten kan onderbouwen.

Alleen live TV zijn multicasts en als je op de TV+ Box de video-mode op "multicast" hebt staan dan worden er bij live televisie kijken ook daadwerkelijk multicasts verstuurd. 

 

Ik zit even te zoeken, waar zit die schakelaar precies? Kan je dat toelichten:

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Alleen live TV zijn multicasts en als je op de TV+ Box de video-mode op "multicast" hebt staan dan worden er bij live televisie kijken ook daadwerkelijk multicasts verstuurd. 

 

Ik zit even te zoeken, waar zit die schakelaar precies? Kan je dat toelichten:

 

 

Tandwiel/Instellingen - Informatie en dan helemaal na beneden scrollen.

Alleen live TV zijn multicasts en als je op de TV+ Box de video-mode op "multicast" hebt staan dan worden er bij live televisie kijken ook daadwerkelijk multicasts verstuurd. 

 

Ik zit even te zoeken, waar zit die schakelaar precies? Kan je dat toelichten:

 

 

Tandwiel/Instellingen - Informatie en dan helemaal na beneden scrollen.

 

 dank inderdaad hier beschreven en zichtbaar!

Reputatie 7

Ik geloof je of de bron vlan 4 of vlan 6 via je router is vast te stellen, maar daarmee kan je nog niet zien of het verkeer unicast of multicast is. Ik zou dat graag nog met een capture bevestigen, maar heb de middelen niet. 

Je hoeft me niet te geloven maar als, zoals aangegeven, de televisie begint te haperen bij video-mode "multicast" terwijl de TV+ Box via wifi aangesloten is dan weet ik dat er multicasts gebruikt worden. Zie de uitleg in mijn vorige bericht.

Hallo, wij hebben hier 3 tv's dat betekent 3 kastjes met dat nieuwe abonnement? Wat zijn de kosten dan?

Hallo, wij hebben hier 3 tv's dat betekent 3 kastjes met dat nieuwe abonnement? Wat zijn de kosten dan?

Voor elke kastje vijf euro extra. Dus de reguliere prijs plus € 10,00 het eerste kastje is inbegrepen.

 

Of er echt voor elke TV zo'n kastje noodzakelijk is dat ligt voor elke klant anders. Voor ons voldoet de itv app op een Firestick van Amazon prima op een tweede TV. Dat is ons die 5 euro extra niet waard.

Reputatie 6
Badge +7

Hallo, wij hebben hier 3 tv's dat betekent 3 kastjes met dat nieuwe abonnement? Wat zijn de kosten dan?

@BaReYeNi 

Tv:€22,50 + minimaal €42,50 voor internet 

Reputatie 7

Wat ik ook al eerder schreef, Netflix, YouTube, videoland, prime, HBO+, Disney+ is allemaal unicast. En mogelijk nog hogere volumes dan de KPN+ TV streams, het internet van 2023 kan dit echt prima verwerken.

Maak voor jezelf eens het rekensommetje hoeveel data door het KPN TV platform verzonden moet worden als 1 miljoen abonnees live naar 5 verschillende HD-"Glas" zenders kijken. Doe dat zowel voor op unicast als voor op multicast gebaseerde distributie.

Weet ook dat anno 2023 nog altijd zo'n 60% van het schermgebruik live televisie kijken betreft. Bron (pdf)

Hallo, wij hebben hier 3 tv's dat betekent 3 kastjes met dat nieuwe abonnement? Wat zijn de kosten dan?

Voor elke kastje vijf euro extra. Dus de reguliere prijs plus € 10,00 het eerste kastje is inbegrepen.

Hallo @Galdor68 , de reguliere prijs is nu €12,50 plus €5 voor ieder extra kastje.

 

Hallo, wij hebben hier 3 tv's dat betekent 3 kastjes met dat nieuwe abonnement? Wat zijn de kosten dan?

Voor elke kastje vijf euro extra. Dus de reguliere prijs plus € 10,00 het eerste kastje is inbegrepen.

Hallo @Galdor68 , de reguliere prijs is nu €12,50 plus €5 voor ieder extra kastje.

@JanD met de reguliere prijs bedoel ik die € 12,50 en de kosten van het internet pakket. Dat verschilt per klant, daar komt dan € 10,00 bovenop dus voor alleen TV € 22,50 plus de kosten voor internet.

 

 

user-mention widget

Met de standaard afstandsbediening gaat dit niet, als je een nieuwe toevoegt, dan gaat de oude eruit.

@Twanneman . Doordat de afstandsbediening via Bluetooth werkt kan er maar één gekoppeld en werkend zijn. De andere kan als reserve in de kast. En hoe kan je ‘m tijdens een kijkavond nou 'vaak’ kwijt zijn? Dan gebruik je toch een tafeltje voor de bank??? 😉

De Infrarood afstandsbediening werkt niet op de TV+ Box.

Ik gebruik zelf 

A de witte kpn afstandsbediening
B de Google Home app
C die van de televisie (via HDMI CEC functie)

Dat kan wel 'tegelijk’.

Hallo, wij hebben hier 3 tv's dat betekent 3 kastjes met dat nieuwe abonnement? Wat zijn de kosten dan?

Voor elke kastje vijf euro extra. Dus de reguliere prijs plus € 10,00 het eerste kastje is inbegrepen.

 

Of er echt voor elke TV zo'n kastje noodzakelijk is dat ligt voor elke klant anders. Voor ons voldoet de itv app op een Firestick van Amazon prima op een tweede TV. Dat is ons die 5 euro extra niet waard.

Hallo, bedankt voor de reactie, wilt u me daar wat meer over vertellen van die stick?

Wat ik ook al eerder schreef, Netflix, YouTube, videoland, prime, HBO+, Disney+ is allemaal unicast. En mogelijk nog hogere volumes dan de KPN+ TV streams, het internet van 2023 kan dit echt prima verwerken.

Maak voor jezelf eens het rekensommetje hoeveel data door het KPN TV platform verzonden moet worden als 1 miljoen abonnees live naar 5 verschillende HD-"Glas" zenders kijken. Doe dat zowel voor op unicast als voor op multicast gebaseerde distributie.

Weet ook dat anno 2023 nog altijd zo'n 60% van het schermgebruik live televisie kijken betreft. Bron (pdf)

 

Je hebt geen idee hoeveel capaciteit de KPN backbone heeft, je bent bezorgd over iets wat nooit spaak zal lopen. Toch nog een extra stukje hieronder getikt.

Hierin kan je KPN echt onderscheiden van de markt, KPN heeft proactief cappaciteit beheer en je komt weinig op internet tegen over vol gelopen linken of congestie tussen 17h00 en 23h00. Als je daarentegen eens in de T-Mobile topics gaat kijken, “regent” het deze klachten in deze tijdsblokken.

1 miljoen abonnees kijken naar 1 glasHD zender dat is een realistische som, ik denk niet dat je met 5 zenders een realistische som hebt. De kinderen die kijken via hun iPad of telefoon naar Twitch,TikTok,Youtube.

Neem mijn nieuwe glas wijk, wat zitten er op de AOP aan klanten? 600? Stel dat deze allemaal glasHD zouden kijken, dan heb je nog een deelfactor/spreiding van 10 kanalen. Waardoor je in het gunstige geval 600/10= 60x die multicast NPO1 stream aan de klant zijde van de switch naar buiten stuurt. Je voordeel ontstaat dan vooral aan de backbone zijde naar de POP toe. Daar staat deze NPO 1 stream maar 1x.

Als die 600 klanten nu eens NLziet op zetten a 10Mbit, dan heb je 6Gigabit/s over je uplink lopen voor die ene wijk. Echt peanuts, in de POP komt dat weer op een linkbundel van minimaal 2x100G naar de core. 

Al die gigabit abonnementen voor de prijs van iets meer dan 50euro, dat groeit enorm. Die snelheden moeten er liggen naar de POP/Core, daar ontwerp je een wijk op.

Mijn idee: die paar TV streams waar jij zorgen over hebt verdampen waar je bij staat, het zijn procentjes op het geheel.

DCI’s tussen datacenters van wereldwijde spelers zijn tientallen Terrabit/s groot tegenwoordig. 2x 100G tussen datacenters is al een gepasseerd station, dat ligt nu naar POP locaties.

 

NL-IX = KPN https://www.nl-ix.net/articles-events/press-release/amsterdam-becomes-the-worlds-fastest-internet-hub/ International Internet traffic to Amsterdam has this year exceeded 100 Tbps for the first time, following growth of over 20% for the last five years. 

 

Dat Ziggo volledig inzet op unicast TV via het pushen van de Next MINI geeft mij een extra bevestiging dat mijn geschetste beeld anno 2023 klopt.

 

En ja je hebt gelijk, multicast is minder belastend voor je core netwerk. Maar het is gewoonweg niet meer nodig anno 2023. Het is wel slim om het te hergebruiken als het er al ligt, vanwege de vaste bitrate.

 

 

 

 

Hallo, bedankt voor de reactie, wilt u me daar wat meer over vertellen van die stick?

Veel valt er niet over te vertellen de variant die wij hebben heeft HD als maximale resolutie, en HBO Max en Skyshowtime hebben nog geen app hiervoor daar is een omweg voor nodig. Als UHD/4K van belang is voor streamdiensten is een nieuwe variant van de Google Chromecast met AndroidTV ook een optie. 

 

Het voordeel om deze nieuwe kastjes wel te huren is het kunnen terugsturen bij problemen. Het staat en valt een beetje met hoeveel waarde u hecht aan de beeldkwaliteit voor de twee extra schermen.

Reputatie 7

Je hebt geen idee hoeveel capaciteit de KPN backbone heeft, je bent bezorgd over iets wat nooit spaak zal lopen.

Dus jij denkt dat het niet spaak zal lopen als die 1 miljoen abonnees zo'n 12Tbps verspijkeren. En dan heb ik het dus maar over 1 miljoen abonnees, niet over het dubbele of zelfs het driedubbele daarvan.

Reken maar dat dat heel heel heel veel centjes gaat kosten en dat wil jij echt niet terug zien in het tarief van jouw abonnement.

Je hebt geen idee hoeveel capaciteit de KPN backbone heeft, je bent bezorgd over iets wat nooit spaak zal lopen.

Dus jij denkt dat het niet spaak zal lopen als die 1 miljoen abonnees zo'n 12Tbps verspijkeren. En dan heb ik het dus maar over 1 miljoen abonnees, niet over het dubbele of zelfs het driedubbele daarvan.

 

 

Jeps dat loopt niet spaak, die 12Tbps gaat naar honderden POP’s toe in het land, als een spinnenweb. Zoals ik zei “ dat verdampt over het land”.

Het is geen internet verkeer waar je transit fees voor hoeft te betalen, dit verkeer gaat via de POP naar lokale TV serverfarms in de core van KPN. Voor KPN is dit feitelijk “LAN” verkeer, natuurlijk is het WAN verkeer binnen AS1136. Puur even ter beeldspraak voor de minder technische mensen.

Er is niets makkelijker voor een ISP dan backbone verbindingen upgraden. Singlemode fibers liggen in de straat, daar prik je naar wens aan beide kanten 40G/100G of een veelvoud daarvan. Is 40G te weinig en ondersteunt je apparatuur 100G hoef je alleen SFP’s te vervangen, uurtje werk in de nacht. Is het een wat ouder 40G apparaat dan zal je nog een extra straat fiber nodig hebben om een extra 40G te koppelen in een linkbundel van 2x40G naar 4x 40G.

Laat KPN nu ook fiber aanbieder zijn, backbone fibers doel ik dan op, net als EuroFiber.

 

Reken maar dat dat heel heel heel veel centjes gaat kosten en dat wil jij echt niet terug zien in het tarief van jouw abonnement.

 

Deze capaciteit zit waarschijnlijk al in het netwerk, en de prijzen zijn vorige week omlaag gegaan🤗😉

Wat denk jij dat een streamers.nl concert doet met het Nederlandse internet of wereldwijd? 2 miljoen streams vanaf 1 aanbieder via een goed content delivery netwerk. Een stream zal 7Mbit zijn, ruim 6 meen ik te herinneren. 14.000.000 (veertien miljoen Mbit/s) komt er uit die video farm wereldwijd. Dat is 14.000 (veertienduizend Gigabit/s). En het heeft niet 1x gehakkeld of gestotterd met uiteindelijk 14 Terabit/s.

12Tb/s is een behoorlijke piek voor een lokale ISP backbone voor verkeer wat uit eigen video servers komt. Maar dat past uiteindelijk echt wel, je bent niet van dag 1 direct met zijn alle tegelijk om naar een ander protocol. Data afname groeit zo’n 20% per jaar. En provider netwerken groeien in dezelfde snelheid mee.

Zo’n streamers concert is veel spannender omdat je vooraf eigenlijk wilt weten via welke internetpaden dit verkeer jouw core binnen gaat komen. Maar dat is voor in een ander topic ;-)

Hallo, wij hebben hier 3 tv's dat betekent 3 kastjes met dat nieuwe abonnement? Wat zijn de kosten dan?

Voor elke kastje vijf euro extra. Dus de reguliere prijs plus € 10,00 het eerste kastje is inbegrepen.

 

Of er echt voor elke TV zo'n kastje noodzakelijk is dat ligt voor elke klant anders. Voor ons voldoet de itv app op een Firestick van Amazon prima op een tweede TV. Dat is ons die 5 euro extra niet waard.

Hoi @Galdor68 . KPN TV kost in het nieuwe abonnement € 12,50 met 1 ontvanger. Basispakket zonder opnemen.

 En voor de volledigheid extra ontvangers nog steeds € 5 per stuk per maand. Vanaf tweede opnemen er gratis bij.

Reputatie 3

Jammer dat KPN voor zo'n harde overgang heeft gekozen mbt de TV-ontvangers. Er zullen best nieuwe klanten zijn die nog een Arris willen en bestaande klanten die zo'n Android box met Wifi erbij willen en dan 1 Arris inleveren.

Reputatie 7
Badge +20

Jammer dat KPN voor zo'n harde overgang heeft gekozen mbt de TV-ontvangers. Er zullen best nieuwe klanten zijn die nog een Arris willen en bestaande klanten die zo'n Android box met Wifi erbij willen en dan 1 Arris inleveren.

 

Misschien, hopelijk, komt dat nog.

Het is nu nog in de beginfase.

 

Ik kan in principe meteen over, maar wacht liever totdat alle kinderziektes eruit zijn en de HD glas kanalen erop staan.

En ook dan weet ik het nog niet, want ik kijk nu altijd de streamingdiensten via de app's op de Smart tv. 😉😊

Dus wat is dan de toegevoegde waarde?