Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561514 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Hoi,

Ik zoek iemand die bij mij de experia box kan vervangen voor een draytek router. Ik heb de router, alleen kom ik er zelf niet uit. Ik ga hier uiteraard voor betalen. Hoop dat iemand van jullie het voor mij kan regelen. OP DE WEBSITE RENOVAKMAN.NL STAAN MIJN CONTACT GEGEVENS.



Grt,

Frank
Kijk overigens ook eens op die Cisco switch of daar IGMP querying wellicht aan staat.

Dat zou namelijk precies die problemen verklaren, IGMP querying moet uit staan op die SLM2008.


Querying stond aan, en dat was inderdaad het probleem.



Maar wat ik ook heb, en ik snap er niks van, is dat de TVgids niet geladen wordt. Dat gaat niet via IGMP (lijkt me), maar de TV ontvanger zal ergens de informatie ophalen. Nu weet ik niet of dat via een IP of hostname gaat. Iemand een idee?!

Wat ook niet werkt, maar dat gebeurt niet zo vaak, is software updates.
Reputatie 7
Maar wat ik ook heb, en ik snap er niks van, is dat de TVgids niet geladen wordt. Dat gaat niet via IGMP (lijkt me), maar de TV ontvanger zal ergens de informatie ophalen. Nu weet ik niet of dat via een IP of hostname gaat. Iemand een idee?!

Wat ook niet werkt, maar dat gebeurt niet zo vaak, is software updates.


Heb je ondertussen weer die !@&*^!#*-KPN configuratie actief?


Heb je ondertussen weer die !@&*^!#*-KPN configuratie actief?


HAHAHAHA, jawel hoor, en zonder problemen. Sinds ik die adressen heb toegevoegd aan de whitelist.
Reputatie 7
Heb je ondertussen weer die !@&*^!#*-KPN configuratie actief?HAHAHAHA, jawel hoor, en zonder problemen. Sinds ik die adressen heb toegevoegd aan de whitelist.

Dan snap ik niet waarom de gids niet getoond wordt of waarom software updates niet zouden werken. Er moet dan toch een verschil zijn tussen de EdgeRouter Lite 3 en de EdgeRouter PoE.
Super interessant topic, met behulp van de configuratie heb ik mijn internet en telefonie aan de praat gekregen op mijn edgerouter X. Helaas werkt mijn IPTV nog niet en ik vroeg me af of iemand mij hier bij kon helpen.



Configuratie op de edgerouter gezet en alles werkt alleen waneer ik mijn tv box aanzet krijg ik de volgende fout: Foutcode 846: Laden van software op tv-ontvanger lukt niet. TV-ontvanger zit via een switch(unmatched) verbonden met poortje 3 van de edgerouter.



Alvast bedankt.
Reputatie 7
Heb je de EdgeRouter na de configuratie nog een keer gereboot?

Ondersteunt die switch IGMP snooping?

Wat is het merk en type van die switch?

Heb je ook de TV ontvanger uit en aan gezet?
Super interessant topic, met behulp van de configuratie heb ik mijn internet en telefonie aan de praat gekregen op mijn edgerouter X. Helaas werkt mijn IPTV nog niet en ik vroeg me af of iemand mij hier bij kon helpen.



Configuratie op de edgerouter gezet en alles werkt alleen waneer ik mijn tv box aanzet krijg ik de volgende fout: Foutcode 846: Laden van software op tv-ontvanger lukt niet. TV-ontvanger zit via een switch(unmatched) verbonden met poortje 3 van de edgerouter.



Alvast bedankt.




het vreemde is dat ik alleen de tv ontvangers kon activeren door ze rechtstreeks aan te sluiten op de experiabox.



Naar aanleiding van mijn eerdere bericht van deze week nog even het volgende. Vanmorgen heb ik de Egderouter weer eens aangesloten met de Fritzbox ingesteld als cascade router. De tv-box beneden doet het nu zonder problemen, de tv box boven blijft continu hangen in het beeld.

Beide boxen staan via een netgear switch gekoppeld aan de Edgerouter zoals ik al eerder heb geschreven. Ik heb de box boven al uit en aan gezet maar dit gaf geen resultaat. Nog suggesties?
Reputatie 7
het vreemde is dat ik alleen de tv ontvangers kon activeren door ze rechtstreeks aan te sluiten op de experiabox.

Wat versta je nu onder activeren?

Nieuwe TV ontvanger voor het eerst aanmelden bij KPN of "gewoon" opstarten?



Naar aanleiding van mijn eerdere bericht van deze week nog even het volgende. Vanmorgen heb ik de Egderouter weer eens aangesloten met de Fritzbox ingesteld als cascade router. De tv-box beneden doet het nu zonder problemen, de tv box boven blijft continu hangen in het beeld.

Als jij die Fritz!Box loskoppelt, heeft die TV ontvanger boven dan ook hetzelfde probleem?
Heb je de EdgeRouter na de configuratie nog een keer gereboot?

Ondersteunt die switch IGMP snooping?

Wat is het merk en type van die switch?

Heb je ook de TV ontvanger uit en aan gezet?


Die switches zijn Cisco/Linksys SLM2005/SLM2008. Ze zijn wat gedateerd, maar wel voorzien van de laatste firmware. Die ondersteunen wel IGMP snooping. Die lijken nu wel in de meewerkstand te staan want ik kan gewoon TV kijken zoals het hoort, maar heb ze toch even afgekoppeld.

Wat niet werkt is de Programmagids en software updates. Ik blijf tegen foutcode 301 aanlopen. Wel bleek dat ik het verkeerde macaddress had staan bij de userid; dwz, daar stond het macaddress van de edgerouter. Nu heb ik daar het macaddress van de EB van gemaakt, maar dan nog foutcode 301. STB direct aan de edgerouter, dan hetzelfde.
De tv-box beneden doet het nu zonder problemen, de tv box boven blijft continu hangen in het beeld.

Wat bedoel je daar mee? Stilstaand beeld? Krijg je de melding dat je een keer moet zappen?
Reputatie 7
Wel bleek dat ik het verkeerde macaddress had staan bij de userid; dwz, daar stond het macaddress van de edgerouter. Nu heb ik daar het macaddress van de EB van gemaakt, ...

Daar mag ook rustig het macadres van de EdgeRouter staan, sterker nog, dat is eigenlijk zelfs de bedoeling.

De configuratiescripts in het startbericht van dit topic zetten dat macadres ook expliciet bij de user-id.

Kan je hier eens een screenshot plaatsen van het tabblad "Routing".

Wel even jouw publieke IP adres wegpoetsen die bij de interface pppoe0 vermeld staat.
Kan je hier eens een screenshot plaatsen van het tabblad "Routing".

Wel even jouw publieke IP adres wegpoetsen die bij de interface pppoe0 vermeld staat.


root@ubnt:~# ip r

default dev pppoe0 scope link

10.227.32.0/20 dev eth0.4 proto kernel scope link src 10.227.32.248

77.162.pub.pub dev pppoe0 proto kernel scope link

192.168.2.0/24 dev eth1 proto kernel scope link src 192.168.2.1

195.190.228.39 dev pppoe0 proto kernel scope link src 77.162.pub.pub

213.75.112.0/21 via 10.227.32.1 dev eth0.4



Reputatie 7
Ook dat ziet er allemaal goed uit.

Ik zie dan ook geen enkele reden waarom je die problemen ervaart met de TV ontvangers.

Heb je al op het forum van ubnt gekeken of er "known issues" zijn t.a.v. de EdgeRouter PoE?
Ook dat ziet er allemaal goed uit.

Ik zie dan ook geen enkele reden waarom je die problemen ervaart met de TV ontvangers.

Heb je al op het forum van ubnt gekeken of er "known issues" zijn t.a.v. de EdgeRouter PoE?


Er zijn, uiteraard, genoeg known issues. Maar omdat ik niet weet wat de oorzaak van mijn probleem is, kan ik me daar suf lezen. Wat ik nodig heb, zijn de hostnames/ipadressen van de servers waar de programmainformatie en de software vandaan gehaald worden. Dan kan ik gerichter gaan zoeken.

Daar kan ik ook wel achterkomen misschien met wireshark terwijl ik de software opnieuw laad via de EB.



Heb ik in de firewall misschien iets dichtgetimmerd? Kan iemand de output van mij eens vergelijken met wat hij heeft?



code:
root@ubnt:~# iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination
UBNT_VPN_IPSEC_FW_HOOK all -- anywhere anywhere
VYATTA_FW_LOCAL_HOOK all -- anywhere anywhere
VYATTA_POST_FW_IN_HOOK all -- anywhere anywhere

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
target prot opt source destination
MINIUPNPD all -- anywhere anywhere
UBNT_VPN_IPSEC_FW_IN_HOOK all -- anywhere anywhere
UBNT_PFOR_FW_HOOK all -- anywhere anywhere
UBNT_FW_IN_SUSPEND_HOOK all -- anywhere anywhere
VYATTA_FW_IN_HOOK all -- anywhere anywhere
VYATTA_FW_OUT_HOOK all -- anywhere anywhere
VYATTA_POST_FW_FWD_HOOK all -- anywhere anywhere

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination
VYATTA_POST_FW_OUT_HOOK all -- anywhere anywhere

Chain MINIUPNPD (1 references)
target prot opt source destination

Chain UBNT_FW_IN_SUSPEND_HOOK (1 references)
target prot opt source destination

Chain UBNT_PFOR_FW_HOOK (1 references)
target prot opt source destination
UBNT_PFOR_FW_RULES all -- anywhere anywhere

Chain UBNT_PFOR_FW_RULES (1 references)
target prot opt source destination
ACCEPT tcp -- anywhere nuci3 tcp dpt:xxx
ACCEPT udp -- anywhere nuci3 udp dpt:xxx

Chain UBNT_VPN_IPSEC_FW_HOOK (1 references)
target prot opt source destination

Chain UBNT_VPN_IPSEC_FW_IN_HOOK (1 references)
target prot opt source destination

Chain VYATTA_FW_IN_HOOK (1 references)
target prot opt source destination
WAN_IN all -- anywhere anywhere

Chain VYATTA_FW_LOCAL_HOOK (1 references)
target prot opt source destination
WAN_LOCAL all -- anywhere anywhere

Chain VYATTA_FW_OUT_HOOK (1 references)
target prot opt source destination

Chain VYATTA_POST_FW_FWD_HOOK (1 references)
target prot opt source destination
ACCEPT all -- anywhere anywhere

Chain VYATTA_POST_FW_IN_HOOK (1 references)
target prot opt source destination
ACCEPT all -- anywhere anywhere

Chain VYATTA_POST_FW_OUT_HOOK (1 references)
target prot opt source destination
ACCEPT all -- anywhere anywhere

Chain WAN_IN (1 references)
target prot opt source destination
RETURN all -- anywhere anywhere /* WAN_IN-20 */ state RELATED,ESTABLISHED
DROP all -- anywhere anywhere /* WAN_IN-30 */ state INVALID
DROP all -- anywhere anywhere /* WAN_IN-10000 default-action drop */

Chain WAN_LOCAL (1 references)
target prot opt source destination
RETURN all -- anywhere anywhere /* WAN_LOCAL-10 */ state RELATED,ESTABLISHED
DROP all -- anywhere anywhere /* WAN_LOCAL-20 */ state INVALID
DROP all -- anywhere anywhere /* WAN_LOCAL-10000 default-action drop */
Het werkt iets beter. En het was te simpel en te veel eigenwijsheid van mij. In "protocols / igmp-proxy / interface / eth0.4 / whitelist" had ik in eerste instantie niks staan. Dat werkte niet. Toen heb ik er 224.0.0.0 etc ingezet. Toen werkte het deels, alleen de programmagids niet en de software downloaden niet. Nu heb ik 0.0.0.0/0 in de whitelist gezet zoals wjb suggereerde (maar ik eigenwijs niet deed).

Software updaten gaat nu wel.



Hopelijk komt straks ook de programmagids weer terug.


Hopelijk komt straks ook de programmagids weer terug.


Jawel!! 😀
Reputatie 7
Nu heb ik 0.0.0.0/0 in de whitelist gezet zoals wjb suggereerde (maar ik eigenwijs niet deed).

Ik heb zelfs helemaal niets in de whitelist staan, maar wel bij alt-subnet 0.0.0.0/0 ingevuld.



Volgens de documentatie staat het whitelisten van 0.0.0.0/0 (alles) gelijk aan geen whitelist definiëren want ook dan zou alles geaccepteerd moeten worden. Als dat op de EdgeRouter PoE niet het geval is, dan zou dat mijns inziens eens bij ubnt aangekaart moeten worden.



Bron.
Wellicht dat iemand me kan helpen.



Ik heb een Edgerouter X geconfigureerd met de betreffende bestanden. Alles aangesloten zoals het hoort en idd het werkt. Internet zonder probleem maar de tv stopt er bijna elke tien minuten mee. Zolang die het doet werkt alles inclusief gids, terugkijken en de andere diensten zoals Youtube en Netflix.



Als het beeld dan bevriest en ik weer zap doet ie het weer.



Weet iemand of ik nog iets anders moet configureren dat niet in de bestanden staan?
Reputatie 7
Ik neem aan dat je, zoals beschreven in de instructie, de EdgeRouter na de initiële configuratie nog een keer opnieuw opgestart hebt.



Wat voor een apparatuur heb je in je netwerk staan die het netwerk aansturen en wat is het merk en type van die apparatuur? Het gaat hierbij om switches, wifi accesspoints en routers.
Vanaf mijn Edgerouter X poort 4 aangesloten op een unifi 8 poorts switch en daarachter weer twee netgears gs105 en 105e, allemaal serie geschakeld. Hierin hangen vier Unifi AP's door het hele huis.



Ook in de kamers hangen Netgear gs105e's.



Met de Experiabox werkt alles.



Kan het zijn dat de Edgerouter het niet aan kan over 1 poort of is er iets met de routering van IPTV die veranderd na een bepaalde tijd?
Reputatie 7
Controleer of op die UniFi switch of één van die UniFi AP's een IGMP querier geactiveerd is.

Als dat het geval is, zet die dan uit.

Mijn eerste verdenking gaat uit naar de UniFi switch. Haal die er anders, puur ter test, desnoods eens even tussenuit en kijk of het issue dan nog steeds optreedt.


het vreemde is dat ik alleen de tv ontvangers kon activeren door ze rechtstreeks aan te sluiten op de experiabox.Wat versta je nu onder activeren?

Nieuwe TV ontvanger voor het eerst aanmelden bij KPN of "gewoon" opstarten?




Bij het activeren van de tv ontvangers als nieuwe klant kon ik ze alleen activeren door ze rechtstreeks op de experiabox aan te sluiten. Via de edge router lukte niet.





Naar aanleiding van mijn eerdere bericht van deze week nog even het volgende. Vanmorgen heb ik de Egderouter weer eens aangesloten met de Fritzbox ingesteld als cascade router. De tv-box beneden doet het nu zonder problemen, de tv box boven blijft continu hangen in het beeld.Als jij die Fritz!Box loskoppelt, heeft die TV ontvanger boven dan ook hetzelfde probleem?




Inmiddels alle tv ontvangers een keer van de stroom afgehaald. Edge router aangesloten en opnieuw opgestart. Tot mijn verbazing werkte alle ontvangers, ook de tv gids en terugkijken.

Helaas na een 20-tal minuten bij het switchen van kanaal ging het mis. Hierbij sloeg de ontvanger op tilt, beeldfreezes en de melding dat ik naar een ander kanaal moest zappen. Dit was geen oplossing, het probleem bleef. Wel weer een stap verder want alles werkte. Tot op het moment van de beeld problemen van de ontvangers.
Momenteel werkt bij mij alles. Maar toch, met enige regelmaat loop ik toch ook nog tegen dat bevriezende deel aan. Even wachten en het gaat dan ook vanzelf wel weg; dus in die zin trek ik de conclusie dat het nu goed is.

Wat je kan doen, als het beeld bevriest, is inloggen met putty/ssh/cli op de webpage, en dan een 'restart igmp-proxy' doen. Dat gaat sneller dan een reboot.

Verder heb ik het zo aangepakt: begin met de minimale configuratie (edgerouter en STB) en controleer of alles werkt. Zet er dan steeds een apparaat bij. Het kost veel tijd, maar meestal leidt dit tot de veroorzaker van je probleem.
Reputatie 7
Bij het activeren van de tv ontvangers als nieuwe klant kon ik ze alleen activeren door ze rechtstreeks op de experiabox aan te sluiten. Via de edge router lukte niet.

Interessant, ik heb hier geen ervaring mee want alle TV ontvangers waren al aangemeld bij KPN. Het zou jammer zijn als je alleen daarom een Experia Box standby te moeten hebben staan. 🙄



Inmiddels alle tv ontvangers een keer van de stroom afgehaald. Edge router aangesloten en opnieuw opgestart. Tot mijn verbazing werkte alle ontvangers, ook de tv gids en terugkijken.

Helaas na een 20-tal minuten bij het switchen van kanaal ging het mis. Hierbij sloeg de ontvanger op tilt, beeldfreezes en de melding dat ik naar een ander kanaal moest zappen. Dit was geen oplossing, het probleem bleef. Wel weer een stap verder want alles werkte. Tot op het moment van de beeld problemen van de ontvangers.


Heb je de Fritz!Box ook losgekoppeld en getest of je zonder die Fritz!Box deze problemen ook ervaart?

Reageer