Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561400 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 1
Helpt dit; Google: tcpdump IGMP proxy ?
Reputatie 1
Helpt dit; Google: tcpdump IGMP proxy ?



Thanks, ik zal vanavond eens even naar de output kijken.



Het gekke is dat de meeste berichten over falende IGMP aangeven dat de zender na 20seconden uitvalt. Bij mij is het heel sporadish, van 10-15min tot soms wel pas na een uur. Na 30sec andere zender en terug werkt het vaak zonder enig probleem totdat ik het kastje uit zet.
Badge
Beste WjB, ook ik heb je config succesvol aan de praat op een Edge Router Lite en met een site-to-site VPN die eerst niet tot stand kwam vanwege de Experiabox. Snelheid is volledig tot aan de rand van mijn pakket (100/100) en IPTV en Telefonie (met de experiabox op eth2) werken als een zonnetje.

Bedankt en keep up the good work.


Helpt dit; Google: tcpdump IGMP proxy ?Thanks, ik zal vanavond eens even naar de output kijken.



Het gekke is dat de meeste berichten over falende IGMP aangeven dat de zender na 20seconden uitvalt. Bij mij is het heel sporadish, van 10-15min tot soms wel pas na een uur. Na 30sec andere zender en terug werkt het vaak zonder enig probleem totdat ik het kastje uit zet.






IGMP proxy restart zal dit probleem oplossen. Heb ook last van dit probleem als ik de router een restart geef. Na een restart altijd eenmalig IGMP proxy restart commando uitvoeren en hij blijft maanden draaien. 😃👍🏻
Iemand toevallig al EdgeOs 2.0.3 firmware gedraaid?
Reputatie 1




Helpt dit; Google: tcpdump IGMP proxy ?Thanks, ik zal vanavond eens even naar de output kijken.



Het gekke is dat de meeste berichten over falende IGMP aangeven dat de zender na 20seconden uitvalt. Bij mij is het heel sporadish, van 10-15min tot soms wel pas na een uur. Na 30sec andere zender en terug werkt het vaak zonder enig probleem totdat ik het kastje uit zet.


IGMP proxy restart zal dit probleem oplossen. Heb ook last van dit probleem als ik de router een restart geef. Na een restart altijd eenmalig IGMP proxy restart commando uitvoeren en hij blijft maanden draaien. 😃👍🏻




Dus als ik na restart een IGMP proxy restart uitvoer zal dit niet voorkomen? Dus een boot scriptje zou dit al moeten oplossen?
Reputatie 1
@Lenzzz Ik heb het even opgezocht en aardig wat posts gevonden die dit issue omschrijven.

Ik heb even in mijn /var/log/messages gekeken en zie dan daar ook het volgende gebeuren, precies op het tijdstip dat mijn zender stilvalt.



@wjb Zie onderstaande log: Zover ik weet heb ik op dat moment wel gewoon internet, en komt na een tijdje ook de TV terug.



code:
Jun  2 21:36:51 USG3P zebra[753]: interface pppoe2 index 10 changed .
Jun 2 21:36:51 USG3P zebra[753]: interface pppoe2 mtu changed from 1492 to 1500
Jun 2 21:36:51 USG3P pppd[2984]: Connection terminated: no multilink.
Jun 2 21:36:51 USG3P zebra[753]: interface pppoe2 index 10 deleted.
Jun 2 21:36:55 USG3P ntpd[3076]: ntpd exiting on signal 15
Jun 2 21:36:57 USG3P ntpd[21354]: ntpd 4.2.6p2@1.2194-o Fri May 17 16:11:42 UTC 2019 (1)
Jun 2 21:36:57 USG3P ntpd[21355]: proto: precision = 56.036 usec
Jun 2 21:36:58 USG3P pppd[21370]: pppd 2.4.4 started by root, uid 0
Jun 2 21:36:58 USG3P pppd[21370]: Connected to 90:17:ac:b9:8f:4e via interface eth0.6
Jun 2 21:36:58 USG3P zebra[753]: interface ppp0 index 11 added.
Jun 2 21:36:58 USG3P pppd[21370]: Connect: ppp0 eth0.6
Jun 2 21:36:58 USG3P zebra[753]: interface ppp0 mtu changed from 1500 to 1492
Jun 2 21:36:58 USG3P zebra[753]: interface ppp0 mtu changed from 1492 to 1500
Jun 2 21:36:58 USG3P pppd[21370]: PAP authentication succeeded
Jun 2 21:36:58 USG3P pppd[21370]: peer from calling number XX:XX:XX:XX:XX authorized
Jun 2 21:36:58 USG3P pppd[21370]: Unsupported protocol 'IPv6 Control Protovol' (0x8057) received
Jun 2 21:36:58 USG3P zebra[753]: warning: PtP interface ppp0 with addr xx.xx.xx.xx/32 needs a peer address
Jun 2 21:36:58 USG3P zebra[753]: interface index 11 was renamed from ppp0 to pppoe2
Jun 2 21:36:58 USG3P zebra[753]: interface pppoe2 mtu changed from 1500 to 1492
Jun 2 21:36:58 USG3P pppd[21370]: local IP address xx.xx.xx.xx
Jun 2 21:36:58 USG3P pppd[21370]: remote IP address 195.190.228.99
Jun 2 21:36:58 USG3P zebra[753]: interface pppoe2 index 11 changed .
Jun 2 21:37:01 USG3P ubnt-service-igmpproxy: starting the IGMP proxy service (see messages from igmpproxy).
Jun 2 21:37:03 USG3P ubnt-service-gui: starting the GUI service.
Jun 2 21:37:06 USG3P dhcpd: WARNING: Host declarations are global. They are not limited to the scope you declared them in.
Jun 2 21:37:06 USG3P dhcpd:
Jun 2 21:37:06 USG3P dhcpd: No subnet declaration for eth0.4 (10.35.233.218).
Jun 2 21:37:06 USG3P dhcpd: ** Ignoring requests on eth0.4. If this is not what
Jun 2 21:37:06 USG3P dhcpd: you want, please write a subnet declaration
Jun 2 21:37:06 USG3P dhcpd: in your dhcpd.conf file for the network segment
Jun 2 21:37:06 USG3P dhcpd: to which interface eth0.4 is attached. **
Jun 2 21:37:06 USG3P dhcpd:
Jun 2 21:37:14 USG3P miniupnpd[3790]: shutting down MiniUPnPd
Jun 2 21:37:16 USG3P ubnt-service-upnp2: starting the UPNP2 service (see messages from miniupnpd).




Ik zag aardig wat errors van miniupnpd, dus heb ik upnp weer uitgezet.
klopt ben benieuwd of die bij jou stabiel blijft dan. Als ik mn router reboot en voor de rest niks doe dan valt ook het scherm stil. Voer ik de igmp proxy restart commando uit dan blijft ie het gewoon doen. Weet ook niet waar dat mee te maken heeft maar het werkt in ieder geval
Reputatie 1
Zag net in mijn config fat ik 1x mtu heb staan op 1494, hoewel in de config van @wjb er een aantal keer 1500-1512 staat. Heb dit zojuist in de config.gateway.json overgenomen.
Reputatie 7
Het lijkt er dus op dat de USG zijn Internet verbinding verliest.

Waar heb jij je MTU size op staan?

In het screenshot in het startbericht kan je zien welke MTU size ik geconfigureerd heb.

De MTU size van de pppoe verbinding hoort 1500 te zijn, niet 1492.
Reputatie 1
Het lijkt er dus op dat de USG zijn Internet verbinding verliest.

Waar heb jij je MTU size op staan?

In het screenshot in het startbericht kan je zien welke MTU size ik geconfigureerd heb.

De MTU size van de pppoe verbinding hoort 1500 te zijn, niet 1492.




Ja dat viel mij ook op zojuist. Ik heb het nu aangepast.
Reputatie 2
klopt ben benieuwd of die bij jou stabiel blijft dan. Als ik mn router reboot en voor de rest niks doe dan valt ook het scherm stil. Voer ik de igmp proxy restart commando uit dan blijft ie het gewoon doen. Weet ook niet waar dat mee te maken heeft maar het werkt in ieder geval



Bij mij hetzelfde na een maal "restart igmp proxy" geen probleem meer.



Iemand toevallig al EdgeOs 2.0.3 firmware gedraaid?



Gisteren geïnstalleerd. Tot nu toe geen probleem ervaren.
Reputatie 1
Badge
Vanochtend er op gezet moest wel 2 x rebooten voordat alles werkte, tot nu geen problemen.
@wjb,



Dank voor al je werk en moeite! Echt bijzonder blij mee.

Ik heb een vraag:



Ik heb twee switches, een voor tv's en een voor de vaste aansluitingen. (Doen allebei IGMP)



Nu is de Edgerouter 3 Lite net niet geschikt dan kom ik een eth poortje te kort. Dus ik heb een Edgerouter PoE.



Nu kan ik daar jouw config van de 3 lite prima opzetten (toch?) echter dan zijn de overige eth poorten niet geconfigureerd.



Voor de duidelijkheid ik wil graag dat mijn "TV" switch en mijn andere switch beide apart direct op de Edgerouter worden aangesloten.



Is dit dan een kwestie van de vLANs die betrekking hebben op IPTV "verplaatsen" naar een vrije eth poort? Of moet ik dit anders aanpakken? Of hoef ik voor de andere switch helemaal niks te regelen (en dus gewoon simpel weg in een vrije port prikken) en is het dus alleen belangrijk dat ik de "TV" switch koppel aan de reeds (door jouw config )geconfigureerde eth port ?



Laatste waar ik even benieuwd naar ben: Op afbeelding in jouw startpost staat bij eth0 FTTH en bij eth2 KPN Experia box. Ik neem aan dat je dan LAN1 Experia box met eth2 Edgerouter hebt verbonden toch? Maar wat zit er in eth0?



En moet je net als bij Ziggo het modem via de helpdesk in bridge modus laten zetten?



Hoop dat iemand mij even op weg zou kunnen helpen :)

Alvast bedankt voor de moeite!
Reputatie 7
Voor de EdgeRouter POE kan je waarschijnlijk beter de configuratie bestanden voor de EdgeRouter X (zonder SPF) gebruiken.

Daarin wordt namelijk al een switch voor de LAN poorten geconfigureerd.
@wjb ,



Dank voor je snelle reactie! En dan neem ik die config.

Ik zit nog eens goed naar jouw afbeelding te kijken, maar wat heb je verbonden met:



Eth 0 ? (Ik zie echter ook een IPTV vLAN op eth0)

Eth 1 = verbonden met een switch denk ik?

Eth 2 = verbonden met Experia box LAN1?



Ik kan de router config vrij goed volgen, alleen de fysieke aansluiting zie ik nergens terug. Of kijk ik ergens over heen? Wederom dank!



Ik heb overigens ook nog een Edgerouter 3 lite dus ga het eerst op die router werkend maken 🙂
Reputatie 7
De LAN poorten van de Experia Box worden helemaal niet meer gebruikt.



Als je de configuratie voor de EdgeRouter X gebruikt, dan zie je daar de onderstaande configuratie van de LAN poorten.



Voor telefonie wordt de WAN poort van de Experia Box aangesloten op eth1.



Zonder telefonie wordt de Experia Box helemaal niet meer gebruikt.

@wjb,



Ah op die manier! Maar dan is er nog een ding wat ik nog niet begrijp. Hoe krijgen we het DSL signaal op de router?



DSL van kpn is een rj11 plug toch? Dat past toch niet op de Edgerouter poorten? Plus zit toch geen modem functie op...
Reputatie 7
Hoe krijgen we het DSL signaal op de router?

De in dit topic beschreven vervanging van de Experia Box is helaas alleen nog bij glasvezelaansluitingen mogelijk.

Bij DSL aansluitingen moet een eigen router achter de Experia Box geplaatst worden.
Reputatie 1
Het lijkt er dus op dat de USG zijn Internet verbinding verliest.

Waar heb jij je MTU size op staan?

In het screenshot in het startbericht kan je zien welke MTU size ik geconfigureerd heb.

De MTU size van de pppoe verbinding hoort 1500 te zijn, niet 1492.




Goed nieuws, na het aanpassen van de MTU naar 1500 (stom, blind copy pasted van andere config) is de USG niet meer uitgevallen. Ik ga kijken of ik de komende avonden een zipje / readme kan samenstellen met wat er moet gebeuren bij gebruik van een USG3P. Ik heb echter wel een Cloud key, dus de setup is net iets anders.
Ah ja nu snap ik het 🙂 gaat om glas hoor, was even vergeten dat dit gewoon een rj45 stekker is. Excuus!



Die gaat gewoon in eth0 dan toch?



En achter eth1 kan ik een switch hangen (met igmp) en daar kan ik door elkaar heen Tv's en computers aansluiten? Of moet ik voor de tv's bepaalde vLANs koppelen (en dan taggen/untaggen?)
Reputatie 7
Die gaat gewoon in eth0 dan toch?

Klopt.



En achter eth1 kan ik een switch hangen (met igmp) en daar kan ik door elkaar heen Tv's en computers aansluiten?

Je hebt een EdgeRouter PoE.

Heb je vaste telefonie van KPN?

Zo ja, gebruik het configuratiebestand "EdgeRouter X met telefonie" en sluit de WAN poort van de Experia Box aan op eth1. De poorten eth2, eth3 en eth4 zijn de LAN poorten.

Zo nee, gebruik het configuratiebestand "EdgeRouter X zonder telefonie". De Experia Box kan opgeborgen worden en de poorten eth1 t/m eth4 zijn de LAN poorten.



Er hoeven verder geen vlans ingericht te worden.
Betreft aansluiting zonder telefoon. Kan ik dan de Edgerouter 3 lite niet gewoon nemen en poort eth1 en eth2 voor mijn twee switches gebruiken? (Dir heb ik nog liggen, PoE is onderweg maar kan ik anders retour doen)
Reputatie 7
Ik wist niet dat je een EdgeRouter Lite 3 had liggen.

Dan gebruik je uiteraard gewoon de configuratie voor de ERL3 en stuur je de PoE terug.

De poort eth1 is de poort waar je de switch op aansluit.
@wjb ,



En er kan niet nog een switch op eth2? Zoals ik zei ik heb twee switches, de tv's en vaste aansluitingen gescheiden. Anders los ik de switches door, maar allebei de switches op de edgerouter zou ik een mooiere oplossing vinden 🙂

Reageer