KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 128661 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

Ik gebruik de 7022 via wifi. 

Ik kan kiezen tussen multicast en unicast.

Welke instelling kan ik het beste gebruiken?

Het is ondoenlijk om dit hele topic af te struinen voor een geschikt antwoord.

 

 

Reputatie 6
Badge +3

@Galdor68 wat mis ik daardoor? Tot nu kan ik alles streamen, ook in externe apps

Reputatie 7

Ik gebruik de 7022 via wifi. 

Ik kan kiezen tussen multicast en unicast.

Welke instelling kan ik het beste gebruiken?

Het is ondoenlijk om dit hele topic af te struinen voor een geschikt antwoord.

Als jouw wifi verzorgd wordt door een V12 of door een "super"wifi2 dan multicast.

Als jouw wifi door een wifi toegangspunt van een ander merk/type verzorgd wordt die geen "multicast to unicast" ondersteunt dan: Bekabeld aansluiten en multicast.

Je leest het goed, kies altijd voor multicast als je de beste beeld- en geluidskwaliteit wilt ervaren.

Hallo wjb, bedankt voor je reactie, ik weet genoeg.

Ik heb een KPN Box 12 i.c.m. de 7022, dan laat ik de 7022 op multicast staan.

 

@Galdor68

Subsampling.

Nog nooit van gehoord en ik denk velen niet.

Dus even opgezocht, zie hier. 

 

@Galdor68 wat mis ik daardoor? Tot nu kan ik alles streamen, ook in externe apps

 

Dat bepaalt de beeld beleving enorm als dit niet goed samenwerkt met de TV, dan kan en zal dat de kijk beleving enorm in het nadeel beïnvloeden. Zoals ik al aangaf is dit voor mijn Samsung van belang om de juiste instelling te kiezen voor een extern aangesloten apparaat.

 

De HDMI-aansluiting met HDMI UHD Color ingesteld op Uit, biedt ondersteuning tot UHD 50P/60P 4:2:0, terwijl

de HDMI-aansluiting met HDMI UHD Color ingesteld op Aan ondersteuning biedt tot UHD 50P/60P 4:4:4 en 4:2:2.

 

Kortom welke instelling is nodig met deze nieuwe box?

Mede hierom hebben de apps direct op mijn TV zelf de voorkeur.

 

Aanvullend wie problemen heeft met de kleuren en dan vooral lichtere en donkere gebieden zal naar die instellingen kunnen kijken.

Reputatie 3
Badge +1

Ik hoop toch wel meer dan alleen de 4k resolutie zonder HDR ondersteuning heb je er ook niet veel aan. 😉

Bron

Helaas mis ik daar nog de subsampling 4:4:4, 4:2:2 of 4:2:0. 

Normaliter kan je dit instellen via de beeldsettings van de Android box zelf

Zelf heb ik op mijn Sony tv 4 HDMI-poorten, 2 standaard en 2 uitgebreide poorten voor optimale 4K-beeldkwaliteit.

 

 

 

Helaas mis ik daar nog de subsampling 4:4:4, 4:2:2 of 4:2:0. 

Normaliter kan je dit instellen via de beeldsettings van de Android box zelf

Normaliter mischien wel, maar hoe zit dat met deze box? 

Reputatie 7

Aangezien de TV+ Box HDR10+ en Dolby Vision ondersteunt is de kans zeer groot dat de hoogste subsampling (4:4:4) ook ondersteund wordt.

Aangezien de TV+ Box HDR10+ en Dolby Vision ondersteunt is de kans zeer groot dat de hoogste subsampling (4:4:4) ook ondersteund wordt.

Kans is nog geen zekerheid. Ik meen in dit topic al wat problemen met donkere vlakken te hebben gelezen.

Wat mede door dit wordt bepaald.

@Steef87  @BryanWolters @PdvB :  Helaas herkenbaar.  Ik ervaar het zelf ook.

Ik stuur jullie feedback door naar development en voorlopig dat ding dan maar op Stereo? 

Dat ding? Het vertrouwen bij KPN-medewerkers in de nieuwe TV+ decoder is blijkbaar niet zo groot. Nieuwe klanten of naar een goedkoper (internet)abonnement bestaande klanten krijgen dus ‘een ding’ geleverd in plaats van een decoder.

Reputatie 7

@TvG2016, Dan heb jij nu zeker weer een bodem voor een sappig artikel op TotaalTV.

Ik kijk er nu al naar uit.

Je brengt mij wel op een idee. 😀

Maar los van dat, vind ik het een erg opvallende en eigenlijk ook onprofessionele uitspraak om in het openbaar op een klantenforum te maken. 

Ik ben de TV+ decoder ook al enige weken aan het testen voor een testartikel op Totaal TV en ik weet voor 99 procent zeker als ik als in de kop ‘dat ding’ zet dat ik dan binnen een paar uur vragen vanuit een kantoor uit Rotterdam krijg, 

Reputatie 7

Ik ben de TV+ decoder ook al enige weken aan het testen voor een testartikel op Totaal TV en ik weet voor 99 procent zeker als ik als in de kop ‘dat ding’ zet dat ik dan binnen een paar uur vragen vanuit een kantoor uit Rotterdam krijg, 

Dat denk ik ook. 🙂

Toch kan frustratie soms uitspraken ontlokken die achteraf beter niet gedaan hadden kunnen worden. Ook ik vind het ontbreken van goed werkende Dolby 5.1 een showstopper. Dolby 5.1 voegt zoveel toe aan de beleving dat het ontbreken daarvan echt als storend ervaren kan worden.

Ik ga er vanuit dat KPN er alles an zal doen om kinderziektes zoals deze zo snel mogelijk de kop in te drukken.

Reputatie 5
Badge +3

“jullie”?????

Op een forum helpen vooral klanten elkaar.

 

Het onderwerp van mijn post is KPN en diens gebrek aan a.) het doorgeven van redelijke beeldkwaliteit aan de WebOS-app (serieus het ziet er uit als 720p, walgelijk om naar te kijken op een 4K OLED), b.) het ontbreken van een TvOS-app, c.) het forceren van een TV+ box aan klanten die gewoon lekker een VIP5202 willen behouden, dus het lijkt me vrij helder dat “jullie” dan uiteraard ook op KPN slaat. 🙂 Geen idee wat andere klanten daar dan mee te maken zouden hebben. 😛 Dus trek het je aub vooral niet persoonlijk aan, mijn post draaide namelijk niet om jou of andere klanten die hier reageren; maar puur om KPN. :)

Reputatie 7
Badge +20

“jullie”?????

Op een forum helpen vooral klanten elkaar.

 

Het onderwerp van mijn post is KPN en diens gebrek aan a.) het doorgeven van redelijke beeldkwaliteit aan de WebOS-app (serieus het ziet er uit als 720p, walgelijk om naar te kijken op een 4K OLED), b.) het ontbreken van een TvOS-app, c.) het forceren van een TV+ box aan klanten die gewoon lekker een VIP5202 willen behouden, dus het lijkt me vrij helder dat “jullie” dan uiteraard ook op KPN slaat. 🙂 Geen idee wat andere klanten daar dan mee te maken zouden hebben. 😛 Dus trek het je aub vooral niet persoonlijk aan, mijn post draaide namelijk niet om jou of andere klanten die hier reageren; maar puur om KPN. :)

 

Nee, het woord jullie moet je helemaal niet gebruiken.

Want jullie slaat in dit geval ook op klanten van KPN, ook al bedoel je dat indirect niet zo.

Zoals ik al vermelde, helpen vooral klanten van KPN elkaar op een forum.😉

 

WebOs app, daar is een andere topic voor en de stream van de WebOS app is inderdaad lager.

 

En @Liroy , je mag de Arris 5202 behouden, zolang je het abonnement niet aanpast.

En @Liroy  op een mooie 4K tv, kan je altijd veel en veel beter kijken via een KPN tv decoder.

 

Ik wacht totdat de HD+ (opvolger en betere versie van de HD glas kanalen) erop staan.😉

Reputatie 7

Het onderwerp van mijn post is KPN en diens gebrek aan a.) het doorgeven van redelijke beeldkwaliteit aan de WebOS-app (serieus het ziet er uit als 720p, walgelijk om naar te kijken op een 4K OLED), b.) het ontbreken van een TvOS-app, c.) het forceren van een TV+ box aan klanten die gewoon lekker een VIP5202 willen behouden, ...

Zou je echt een TvOS app willen hebben wetende dat deze exact dezelfde beeldkwaliteit zal bieden als de smart-TV app op WebOS (LG), Tizen (Samsung) en Android-TV.

Als die platforms krijgen namelijk precies dezelfde streams aangeboden en dat zal dan ook voor een eventuele app op een Apple TV gelden.

Reputatie 5
Badge +3

 

Nee, het woord jullie moet je helemaal niet gebruiken.

Want jullie slaat in dit geval ook op klanten van KPN, ook al bedoel je dat indirect niet zo.

Zoals ik al vermelde, helpen vooral klanten van KPN elkaar op een forum.😉

 

Met alle respect @joop2011, maar ik gebruik de woorden die ik wil gebruiken - dus als ik “jullie” wil gebruiken, dan doe ik dat. Jullie was ook prima in de context waarin ik het gebruikte en correct. Daarnaast heb ik je net uitgelegd dat “jullie” op KPN sloeg (voor zover dat al niet duidelijk was uit m’n post zelf...), dus om dan nu nogmaals te gaan zeggen dat ik iets anders bedoelde dan wat ik werkelijk gezegd en uitgelegd heb: Nee, het sloeg in dit geval dus niet op alle klanten - dat bedoelde ik direct noch indirect zo, punt. Ik zou het dan ook zeer op prijs stellen als je niet probeert woorden in mijn mond te leggen of krampachtig een andere betekenis wil toekennen aan mijn bericht dan wat ik bedoelde en heb toegelicht. 🙂 Dat is niet zo prettig.

Het is verder ook echt een volstrekt nutteloze discussie in de marge trouwens die hier niet thuishoort, dus laten we het hier a.u.b. bij laten m.b.t. “jullie”. 😛 Ik heb gezegd wat het betekende, dat is wat het ook betekent - niet wat jij ervan wil maken en ik ga over de inhoud van mijn eigen posts. 🙂 It’s a you problem, not a me problem.

 

WebOs app, daar is een andere topic voor en de stream van de WebOS app is inderdaad lager.

 

En @Liroy , je mag de Arris 5202 behouden, zolang je het abonnement niet aanpast.

En @Liroy  op een mooie 4K tv, kan je altijd veel en veel beter kijken via een KPN tv decoder.

 

Ik wacht totdat de HD+ (opvolger en betere versie van de HD glas kanalen) erop staan.😉

Klopt, daar is een ander topic voor - maar het was hier relevant, omdat het het enige alternatief zou zijn om te gebruiken in plaats van die KPN Tv+ box die ik niet wil hebben. Dus is het nogal logisch om de brakke beeldkwaliteit die wordt aangeleverd aan de WebOS te benoemen als hekelpunt waardoor ik mogelijk geen andere optie heb dan het hele TV-abonnement op te zeggen. Het gebrek aan een TvOS-app, wat een mooi alternatief zou zijn geweest, helpt ook niet mee.

Ik weet dat ik de 5202 mag behouden zolang ik het abonnement niet aanpas, maar ik moet het abonnement wel aanpassen i.v.m. de nieuwe glasvezel propositie - dus daar kom ik niet onderuit. Als KPN dan die TV+ box aan me wil opdringen, dan zit er niets anders op dan op te zeggen, helaas! Als ik de 5202 niet mag behouden, de WebOS kwaliteit niet gefixt wordt én er is geen TvOS-app: dan is er geen andere uitweg meer.

Ten slotte klopt het niet dat je altijd veel beter kan kijken via de decoder, in tegendeel. De TV is prima in staat om beeld prachtig weer te geven (4K met HDR+ op een OLED is echt prachtig om te zien, dat levert ook het KPN-kastje niet trouwens.) en, indien er fatsoenlijke beeldkwaliteit aangeleverd wordt, is de TV heel goed in staat om iets mindere beeldkwaliteit te upscalen naar 4K (als het niet te gortig is, zoals de WebOS-stream). Ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat de TV zelfs een stuk beter kan upscalen dan de decoder. 😉 Zeker als ik de reacties hier lees. :)

 

Kortom: dit is allemaal wel degelijk relevant, want het gaat om het TV+ kastje dat ik niet wil hebben en de problemen met de alternatieven die in de weg staan van het dan behouden van een TV-abonnement, terwijl ik wel heel graag TV bij KPN wil behouden. Het zou dus fijn zijn als KPN dit probleem oppikt door ofwel a.) het toe te staan je VIP5202 te behouden ipv TV+ af te dwingen of b.) de stream naar WebOS te voorzien van fatsoenlijke kwaliteit of c.) een TvOS-app releasen. Of dat allemaal. :)

“jullie”?????

Op een forum helpen vooral klanten elkaar.

 

Het onderwerp van mijn post is KPN en diens gebrek aan a.) het doorgeven van redelijke beeldkwaliteit aan de WebOS-app (serieus het ziet er uit als 720p, walgelijk om naar te kijken op een 4K OLED), b.) het ontbreken van een TvOS-app, c.) het forceren van een TV+ box aan klanten die gewoon lekker een VIP5202 willen behouden, dus het lijkt me vrij helder dat “jullie” dan uiteraard ook op KPN slaat. 🙂 Geen idee wat andere klanten daar dan mee te maken zouden hebben. 😛 Dus trek het je aub vooral niet persoonlijk aan, mijn post draaide namelijk niet om jou of andere klanten die hier reageren; maar puur om KPN. :)

 

Nee, het woord jullie moet je helemaal niet gebruiken.

Want jullie slaat in dit geval ook op klanten van KPN, ook al bedoel je dat indirect niet zo.

Dan heb ik die reactie zeker anders gelezen? Het was toch wel overduidelijk dat met 'jullie' de diverse takken van het bedrijf KPN wordt bedoeld en niet de forum bezoekers.

 

Ik voelde mij in ieder geval niet aangesproken door het woordje jullie. In de juiste context zoals het bericht van Liroy kan dit prima.

 

@liroy heb je nu nog een dsl verbinding dan zal je inderdaad verplicht naar de nieuwe portefeuille moeten. Als er nu al een abonnement via glasvezel is kan je naar hartenlust omhoog en omlaag tegen de geldende prijzen van Hussel.

Reputatie 5
Badge +3

Het onderwerp van mijn post is KPN en diens gebrek aan a.) het doorgeven van redelijke beeldkwaliteit aan de WebOS-app (serieus het ziet er uit als 720p, walgelijk om naar te kijken op een 4K OLED), b.) het ontbreken van een TvOS-app, c.) het forceren van een TV+ box aan klanten die gewoon lekker een VIP5202 willen behouden, ...

Zou je echt een TvOS app willen hebben wetende dat deze exact dezelfde beeldkwaliteit zal bieden als de smart-TV app op WebOS (LG), Tizen (Samsung) en Android-TV.

Als die platforms krijgen namelijk precies dezelfde streams aangeboden en dat zal dan ook voor een eventuele app op een Apple TV gelden.

Nou, idealiter krijgen alle apps van KPN natuurlijk een fatsoenlijke stream mee ipv hele lage kwaliteit, dan maakt het platform een stuk minder uit - en ja, dan wil ik heel graag een TvOS-app. 🙂 Die kan ook prima tot 4K aan, dus aan het apparaat ligt het niet. Maar ik zou al blij zijn als er een fatsoenlijke 1080p (gelijk aan HD-Glas) aangeleverd zou worden aan WebOS. Dan is er eigenlijk nauwelijks een probleem, de TV poetst de rest dan wel op. 🙂 Verder zou ik graag een TvOS-app willen omdat dat fijner navigeert en integreert met de rest; de WebOS-navigatie is ehh… Wat minder, zullen we maar zeggen.

Het is wel jammer om te horen dat KPN kennelijk in alle apps die gebrekkige streams aanlevert. Was de TV+ box zelf trouwens geen Android TV? Dan zou je denken dat ze de streams wel mooier kunnen aanleveren, maar helaas. 😛 Ik wist niet dat het in alle apps een probleem is, in de iTV-app lijkt het redelijk mooi over te komen. 😞 Ze kunnen de TvOS-app iig een goede stream mee geven (of ze dat bij de rest wel/niet doen is een ander verhaal), maar hoe dan ook zou een app fijn zijn. Maar het belangrijkste is een fatsoenlijke stream zodat je niet gedwongen wordt een TV+ kastje te installeren OF de optie om de Arris te behouden. :) 

Reputatie 7

Maar ik zou al blij zijn als er een fatsoenlijke 1080p (heel misschien i...) aangeleverd zou worden aan WebOS. Dan is er eigenlijk nauwelijks een probleem, de TV poetst de rest dan wel op. 🙂

Het is wel jammer om te horen dat KPN kennelijk in alle apps die gebrekkige streams aanlevert.

Er wordt een acceptabele 1080i stream aangeleverd via het online TV platform.

Er wordt bewust gekozen om een lagere bitrate te leveren via het online TV platform. Dat is immers een unicast platform dat ook nog eens via Internet loopt. En distributie via Internet is uiteraard niet gratis, bitjes kosten uiteaard gewoon geld als je die via andere netwerken als die van jezelf moet distribueren.

 

Was de TV+ box zelf trouwens geen Android TV? Dan zou je denken dat ze de streams wel mooier kunnen aanleveren, maar helaas.

In unicast-mode levert ook de TV+ Box dezelfde beeldkwaliteit als via de smart-TV apps. In multicast-mode levert de TV+ Box dezelfde kwaliteit als de andere TV ontvangers van KPN maar ja dan loopt de distributie ook niet via Internet maar alleen via het eigen netwerk.

 

Dus @Liroy, die hogere beeldkwaliteit wordt alleen aangeboden via het multicast TV platform op vlan 4 en die is niet beschikbaar voor de apps en site die via Internet met het omline (unicast) TV platform verbinden.

 

Ik ben het overigens volledig met je eens dat het KPN zou sieren als bestaande klanten gewoon hun oude TV ontvangers zouden kunnen blijven gebruiken.

Reputatie 5
Badge +3

@wjb Ja i was een foutje, had ik gecorrigeerd maar duidelijk net iets te laat. 🙂 Ik wil het liefst gewoon de kwaliteit van de HD-Glas zenders en anders een fatsoenlijke 1080p stream. De huidige kwaliteit in de WebOS-app ziet er meer uit als upscaled 720p. 😶 Maar dat kan door de interlacing komen.

Kosten qua traffic die je benoemt zou eigenlijk helemaal niet moeten uitmaken; zeker niet op het huidige (glas)netwerk waar bijv Netflix ook in 4K HDR streamt. Kijk: als klanten overstappen op een platform zoals NLZiet (dat overweeg ik nu bijvoorbeeld) omdat KPN of geen apps biedt of die apps voorziet van brakke streams (én daarnaast een bepaald kastje afdwingt): dan levert dat hetzelfde of meer dataverkeer op over het internet en dan mogelijk ook nog eens via andere (peering-)providers ipv een “lokale” server binnen het KPN-netwerk (ala Netflix-caching’s servers). Maar dan is het verschil dat KPN er niet de €12,50 (+ extra zenders) aan verdient. 😉 Dus én het dataverkeer én geen inkomsten over het TV-abonnement. 
 

Het is dus imho ook in KPN’s eigen belang om minder krampachtig te doen en gewoon de 12.5Mbps-stream te leveren aan alle apps. Zowel voor live tv als het terugkijken van opnames van Glas-zenders. Kostentechnisch, op concurrentiegebied en voor de gebruikservaring is dus juist het aanbieden van goede kwaliteit streams in het voordeel van zowel KPN als de gebruiker lijkt mij. Misschien dat er nu nog genoeg gebruikers zijn die het niet boeit waardoor ze ermee wegkomen, maar er komt een omslagpunt en het zou fijn zijn als KPN niet achter de feiten aanloopt. 
 

Als er fatsoenlijke streams komen neem ik met alle liefde TV+ af, maar zonder dat verrekte kastje. 😛 Maar goed, blij dat we het iig eens zijn dat het fijn zou zijn als KPN (tenminste aan bestaande klanten) aanbiedt om de VIP5202 of anders te behouden! :) 

Reputatie 7

Ik wil het liefst gewoon de kwaliteit van de HD-Glas zenders en anders een fatsoenlijke 1080p stream.

Ook de HD-"Glas" stream is geen 1080p stream maar een 1080i stream. Het enige dat anders is, is de compressie.

Overigens worden de HD-"Glas" streams binnenkort vervangen door wat KPN de HD+ streams noemt en die hebben een bitrate van 14Mbps. Ook die streams zijn overigens 1080i (interlaced) en niet 1080p (progressive).

Reputatie 5
Badge +3

Ik wil het liefst gewoon de kwaliteit van de HD-Glas zenders en anders een fatsoenlijke 1080p stream.

Ook de HD-"Glas" stream is geen 1080p stream maar een 1080i stream. Het enige dat anders is, is de compressie.

Overigens worden de HD-"Glas" streams binnenkort vervangen door wat KPN de HD+ streams noemt en die hebben een bitrate van 14Mbps. Ook die streams zijn overigens 1080i (interlaced) en niet 1080p (progressive).

Als ze die kwaliteit ook gaan aanbieden in de apps, voor live en opnames, dan ben ik een happy camper en interesseert het me niet of het TV+, interactieve TV of wat dan ook genoemd wordt haha. Maar ik vrees dat het enkel via die TV+ decoder is en de apps voorlopig blijven hangen op een lage bitrate/hoge compressie? 😞 Of staan er ook betere kwaliteit streams op de planning voor de apps? Als ik in apps de kwaliteit kan krijgen die ik nu krijg via de VIP5202 dan ben ik al blij  (Dat ligt dan iets lager dan die nieuwe streams die je benoemt maar daar kan ik mee leven.)

 

Waarom alles interlaced trouwens? Wordt het zo aangeleverd vanuit Hilversum ofzo?

Reputatie 7
Badge +20

 

Waarom alles interlaced trouwens? Wordt het zo aangeleverd vanuit Hilversum ofzo?

 

Dat wordt al zo vanaf het begin van de televisie zo aangeboden.

Dat was destijds om 2 redenen:

1:  Geen geknipper in het beeld. (het oog kan snelheden van 50 beelden of meer niet waarnemen.😉

2: Kleinere bandbreedte (dat was in het begin van televisie heel erg belangrijk.

 

Waarom dit nog steeds zo is, geen idee.