KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 128765 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

Reputatie 7

... je kunt technisch prima een Linux box gebruiken als je een TV+ propositie hebt. Dat zie je ook aan de mensen die overstappen naar TV+ maar hun oude ontvangers nog een tijdje blijven gebruiken.

Maar KPN verzoekt de abonnee om de "oude" TV ontvangers te retourneren en de vraag is hoelang je als abonnee "ongestraft" zo'n "oude" TV ontvanger kunt blijven gebruiken.

Mijn eerdere bericht geeft overigens ook duidelijk aan dat TV+ gewoon gebruik maakt van het bestaande TV platform en dat KPN zelfs van zins was om een mixed model in de markt te zetten waarbij "oude" TV ontvangers en TV+ Boxen naast elkaar in één abonnement gebruikt kunnen worden.

Ik hoop oprecht dat KPN dat mixed model alsnog zal omarmen.

Reputatie 7
Badge +20

 

KOP bij het artikel op totaal tv:

KPN: na migratie TV+ geen terugweg naar Interactieve TV

 

Maar tv op de DIW7022 is toch ook interactieve TV?

Ik weet natuurlijk wel wat ze bedoelen, je kan niet meer terug naar KPN Hussel of zo en niet naar de Arris 5202 etc. 😉

Interactieve TV (iTV) is de naam van het platform met decoders als 2952 en 5202. TV+ is de naam van het platform met de Android TV box.

 

Beste @TvG2016 

Helaas ben ik het niet met je eens.

 

KPN tv+ is net zoals KPN Hussel, etc. de naam van het pakket.

 

Interactieve tv is een manier van tv verzenden.

Ook Ziggo maakt hier momenteel gebruik van via o.a. de Next.

 

Zie ook hier.

 

Ook de DIW7022 is een setopbox.

Zie ook hier, Google met verwijzingen naar Ziggo, KPN, etc. 

Scrol ook naar beneden.

Sinds afgelopen vrijdag op KPN Glas inclusief dit nieuwe TV abonnement aangesloten. 

Ik ben er nog heel erg over te spreken. Ik heb de laatste 10 pagina’s van de 64 terug gelezen ik kwam 2 of 3 posts tegen die het traag schakelen tussen kanalen noemde.

In vergelijking met het oude systeem, interactieve TV, duurt het zappen EEUWEN. Van kanaal 1 naar 2 duurt het 6  tot 8 seconden voordat je stabiel beeld en geluid hebt. Iedere keer als ik de servicedesk bel komen ze met het advies om het kastje een fabrieksreset te geven. Dat hielp de eerste 4 keer al niet het zal de 5e keer ook niet werken, maar goed script is script en dat moet gevolgd worden. 

 

Nu zit ik al 4 dagen te wachten tot ik wordt teruggebeld door de 2e lijn. Hebben jullie nog tips om hier eventueel iets aan te doen? 

Reputatie 4
Badge +2

In vergelijking met het oude systeem, interactieve TV, duurt het zappen EEUWEN. Van kanaal 1 naar 2 duurt het 6  tot 8 seconden voordat je stabiel beeld en geluid hebt. Iedere keer als ik de servicedesk bel komen ze met het advies om het kastje een fabrieksreset te geven. Dat hielp de eerste 4 keer al niet het zal de 5e keer ook niet werken, maar goed script is script en dat moet gevolgd worden. 

Het is 1 van de bekende problemen waar men bijna (2-)wekelijks updates voor uitbrengt. Het verschilt per gebruiker nogal, bij de ene is het 2 tot 3 seconden (bij mij). Bij de ander nog steeds 6 of meer seconden. Ik verwacht niet dat 2e lijns op dit moment iets voor je kan betekenen. Het probleem is bekend en men werkt aan verbetering.

In vergelijking met het oude systeem, interactieve TV, duurt het zappen EEUWEN. Van kanaal 1 naar 2 duurt het 6  tot 8 seconden voordat je stabiel beeld en geluid hebt. Iedere keer als ik de servicedesk bel komen ze met het advies om het kastje een fabrieksreset te geven. Dat hielp de eerste 4 keer al niet het zal de 5e keer ook niet werken, maar goed script is script en dat moet gevolgd worden. 

Het is 1 van de bekende problemen waar men bijna (2-)wekelijks updates voor uitbrengt. Het verschilt per gebruiker nogal, bij de ene is het 2 tot 3 seconden (bij mij). Bij de ander nog steeds 6 of meer seconden. Ik verwacht niet dat 2e lijns op dit moment iets voor je kan betekenen. Het probleem is bekend en men werkt aan verbetering.

OK. Thanks voor deze update. Weet jij trouwens of het uitmaakt of er bedraad of draadloos wordt verbonden? 

Reputatie 4
Badge +2

Draadl

OK. Thanks voor deze update. Weet jij trouwens of het uitmaakt of er bedraad of draadloos wordt verbonden? 

In z'n algemeenheid zal een vaste kabel een beter resultaat geven dan via wifi. Of dat snelheid van kanaal schakalen beïnvloed hangt denk ik erg sterk af van de wifi condities. Is het een sterk signaal, wat is de snelheid die nog gehaald wordt etc.etc.

Mijn 2e box staat momenteel ook draadloos te draaien en kanaal switchen daar is maximaal 2 seconden. Daar zit echter een oude Panasonic HD ready plasma tv aan gekoppeld en volgens mij heb ik het geluid op stereo gezet. Dat zijn ook allemaal componenten die het van geval tot geval verschillend kunnen maken….

 

Zie ook dit stukje bij  +/- 14 minuten.

Dat lijkt mij niet handig. 🥱

 

Reputatie 7

In z'n algemeenheid zal een vaste kabel een beter resultaat geven dan via wifi. Of dat snelheid van kanaal schakalen beïnvloed hangt denk ik erg sterk af van de wifi condities. Is het een sterk signaal, wat is de snelheid die nog gehaald wordt etc.etc.

De sterkte van het wifi signaal heeft hier in de praktijk nauwelijks invloed op.

Wat wel het verschil maakt is of het gebruik gemaakt wordt van het multicast TV platform of het unicast TV platform. Het unicast TV platform heeft een lagere beeldkwaliteit en enkel stereo geluid maar zapt beduidend sneller dan het multicast TV platform.

Uiteraard wil je gebruik maken van het multicast TV platform omdat daarmee een betere beeldkwaliteit voorhanden is en Dolby 5.1.

Reputatie 3
Badge +1

zojuist de laatste 1.93.1 versie geinstalleerd, mijn 1e ervaringen zie topic van de 1.93.1 update:

https://forum.kpn.com/product-updates/tv-box-update-naar-kpn-tv-app-1-93-1-586513/index3.html

 

Lucas8899 vraagt: Weet jij trouwens of het uitmaakt of er bedraad of draadloos wordt verbonden? 

Hij kan probleemloos met de wifi van het modem Box12 (zwart) of de Super Wifi 2 worden verbonden @Lucas8899 . Die ondersteunen gewoon de multicast streams met Dolby 5.1.

Heb je modem v10 of v10a zonder Super wifi 2 dan zou ik 'm bedraad verbinden voor optimale verbinding (met het VLAN 4 voor tv).

Lucas8899 vraagt: Weet jij trouwens of het uitmaakt of er bedraad of draadloos wordt verbonden? 

Hij kan probleemloos met de wifi van het modem Box12 (zwart) of de Super Wifi 2 worden verbonden @Lucas8899 . Die ondersteunen gewoon de multicast streams met Dolby 5.1.

Heb je modem v10 of v10a zonder Super wifi 2 dan zou ik 'm bedraad verbinden voor optimale verbinding (met het VLAN 4 voor tv).


ik heb versie 12 rev b. 
ok. 

Reputatie 1

Vandaag de TV+ box ontvangen en via Wifi aangesloten op de Experia box 10 (met laatste update). Ik ben blij verrast! De box werkt uitstekend en ik krijg stabiel beeld en geluid via Wifi. Zenders zappen nog wat trager dan de vorige Arris box, maar niet hinderlijk. En erg mooi dat je gewoon android apps kan downloaden, wat mij betreft een groot pluspunt!

Reputatie 7

Zenders zappen nog wat trager dan de vorige Arris box, maar niet hinderlijk.

Dan denk ik dat jouw TV+ Box op unicast ingesteld staat of anders de TV streams via unicast van het online TV platform betrekt.

@JobM, Op wat voor een wifi toegangspunt is jouw TV+ Box aanhesloten?

Reputatie 4
Badge +2

Dan denk ik dat jouw TV+ Box op unicast ingesteld staat of anders de TV streams via unicast van het online TV platform betrekt.

Waarom zou dat het geval zijn als wifi via de kpn router gebruikt wordt?

Hij staat met wifi via de v10 gewoon op multicast. Alleen krijg je dan de unicast streams. Hier te zien aan het dan ontbreken van Dolby 5.1 geluid op de versterker. Geeft dan pcm stereo.

Reputatie 7

Dan denk ik dat jouw TV+ Box op unicast ingesteld staat of anders de TV streams via unicast van het online TV platform betrekt.

Waarom zou dat het geval zijn als wifi via de kpn router gebruikt wordt?

Daar had ik overheen gelezen.

Dan is het nu duidelijk. @JobM, Jouw TV+ Box in aangesloten op een V10. Deze ondersteunt geen multicast to unicast en dat betekent dat jouw TV+ Box ook bij live televisie kijken verbonden is met het online (unicast) TV platform. Dat platform levert een lagere beeldkwaliteit en geen dolby geluid. Je doet er verstandig aan om jouw TV+ Box met een netwerkkabel aan te sluiten.

Reputatie 1

Zenders zappen nog wat trager dan de vorige Arris box, maar niet hinderlijk.

Dan denk ik dat jouw TV+ Box op unicast ingesteld staat of anders de TV streams via unicast van het online TV platform betrekt.

@JobM, Op wat voor een wifi toegangspunt is jouw TV+ Box aanhesloten?

Oké. Ik zie wel multicast staan in de instellingen van de TV+ box? Maar dan schakelt hij alsnog naar Unicast?
Ik heb twee SuperWifi punten voor mijn wifi thuis, die witte versie.

Reputatie 4
Badge +2

@wjb ik snap het nog niet helemaal. Begrijp ik dat de wifi geen multicast ondersteunt? Je schrijft dat de v10 dat niet ondersteunt, maar ik neem aan dat je dus bedoelt dat de wifi van de v10 dat niet ondersteunt?

Reputatie 7
Badge +20

Dan denk ik dat jouw TV+ Box op unicast ingesteld staat of anders de TV streams via unicast van het online TV platform betrekt.

Waarom zou dat het geval zijn als wifi via de kpn router gebruikt wordt?

Daar had ik overheen gelezen.

Dan is het nu duidelijk. @JobM, Jouw TV+ Box in aangesloten op een V10. Deze ondersteunt geen multicast to unicast en dat betekent dat jouw TV+ Box ook bij live televisie kijken verbonden is met het online (unicast) TV platform. Dat platform levert een lagere beeldkwaliteit en geen dolby geluid. Je doet er verstandig aan om jouw TV+ Box met een netwerkkabel aan te sluiten.

 

Als dat niet mogelijk is voor hem / haar, om een vaste kabel te trekken.

Heeft hij in dat geval wel recht op een Box12? 

 

@Raver099

Dat klopt, de Box12 ondersteunt het wel.

 

Met een vaste UTP (CAT5E) kabel, is het natuurlijk zo wie geen probleem.

Dan heb je ook bij de V10 multicast. 

Reputatie 1

Dan denk ik dat jouw TV+ Box op unicast ingesteld staat of anders de TV streams via unicast van het online TV platform betrekt.

Waarom zou dat het geval zijn als wifi via de kpn router gebruikt wordt?

Daar had ik overheen gelezen.

Dan is het nu duidelijk. @JobM, Jouw TV+ Box in aangesloten op een V10. Deze ondersteunt geen multicast to unicast en dat betekent dat jouw TV+ Box ook bij live televisie kijken verbonden is met het online (unicast) TV platform. Dat platform levert een lagere beeldkwaliteit en geen dolby geluid. Je doet er verstandig aan om jouw TV+ Box met een netwerkkabel aan te sluiten.

Oké, goed om te weten! Ik was in eerste instantie niet ontevreden over het beeld kwaliteit, ik had niet het idee dat die slechter was dan de kwaliteit op de Arris, maar misschien is het verschil wel te zien als ik de box weer aansluit op een kabel. Ik gebruik verder gewoon het stereogeluid van mijn TV.

Wordt multicast in de toekomst nog ondersteund via Wifi (experia 10 i.c.m. witte SuperWifi punt)? Ik vind het wel zo netjes als ik een kabel minder heb lopen in mijn woonkamer :) 

Reputatie 4
Badge +2

IGMP aanzetten op een wifi apparaat betekent multicast gebruik toch?

Reputatie 7

@wjb ik snap het nog niet helemaal. Begrijp ik dat de wifi geen multicast ondersteunt? Je schrijft dat de v10 dat niet ondersteunt, maar ik neem aan dat je dus bedoelt dat de wifi van de v10 dat niet ondersteunt?

De wifi van de V10 ondersteunt geen "multicast to unicast" en daardoor schakelt de TV+ Box terug naar unicast, ongeacht de ingestelde "Video mode".

Reputatie 7

Wordt multicast in de toekomst nog ondersteund via Wifi (experia 10 i.c.m. witte SuperWifi punt)? Ik vind het wel zo netjes als ik een kabel minder heb lopen in mijn woonkamer :) 

De V10 en de "super"WiFi 1 (de witte) zullen geen "multicast to unicast" ondersteuning gaan krijgen.

Reputatie 7

IGMP aanzetten op een wifi apparaat betekent multicast gebruik toch?

Het meerendeel van de wifi apparatuur ondersteunt geen "multicast to unicast".

"Multicast to Unicast" is iets anders dan IGMP snooping.

Reputatie 3
Badge +1

Daar had ik overheen gelezen.

Dan is het nu duidelijk. @JobM, Jouw TV+ Box in aangesloten op een V10. Deze ondersteunt geen multicast to unicast en dat betekent dat jouw TV+ Box ook bij live televisie kijken verbonden is met het online (unicast) TV platform. Dat platform levert een lagere beeldkwaliteit en geen dolby geluid. Je doet er verstandig aan om jouw TV+ Box met een netwerkkabel aan te sluiten.

TV+ box met v10 op unicast is dat alleen met wifi? ik had mijn tv+ met kabel aan v10 maar is gewoon multicast bij mij.

 

update: volgens mij was mijn vraag al beantwoord, bekabeld gewoon multicast op de v10.