Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8565 reacties
  • 562645 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8565 reacties

Reputatie 7
Badge +24
TV van KPN kan je sowieso niet achter een 2de router gebruiken. Dat moet altijd rechtstreek aan de eerste router geknoopt zitten. In dit geval uw Experiabox nog dus.



Verder. Als u al uw bedrade apparaten achter uw 2de router zet. Dan werkt dat prima. U kun gewoon wifi van de Experiabox blijven gebruiken. Maar... vanaf de laptops die u verbonden hebt via WiFi aan de Experiabox kunt u dan de apparaten (bijv. een netwerkprinter) die u achter de 2de router hebt zitten niet meer bereiken.
Hallo @DenMan14 , als je zelf alléén een ROUTER hebt kun je NIET zonder de Experiabox V10, want dat is een MODEM met routerfunctie en je kunt niet zonder modem bij een xDSL-verbinding.
Reputatie 7
Is het mogelijk om zoveel mogelijk via de edge router te laten lopen; dhcp, firewall, vlan's, vpn ed maar de wifi nog via de experiabox te laten lopen?

Ja, dat is mogelijk, maar dan moet je de EdgeRouter zo koppelen als beschreven in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

Hwt vervelende is dan wel dat je met de op wifi aangesloten apparaten de apparaten aangesloten op de EdgeRouter niet meer kunt benaderen.

Tevens zal televisie ook altijd via de Experia Box moeten lopen.
Ja, dat is mogelijk, maar dan moet je de EdgeRouter zo koppelen als beschreven in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

Hwt vervelende is dan wel dat je met de op wifi aangesloten apparaten de apparaten aangesloten op de EdgeRouter niet meer kunt benaderen.

Tevens zal televisie ook altijd via de Experia Box moeten lopen.




Dank voor de reactie. Dan zie ik nog niet de meerwaarde om de edge router in te zetten. Ik wacht dan tot ik mijn accespoints heb en ook de wifi via de edge router kan laten lopen. als ik het goed begrijp heb ik de experiabox dan alleen nog voor ITV nodig, klopt dat?

De edit in uw eerste bericht van 4 september dat het nu ook mogelijk is voor vdsl abonnees icm fritzbox is zeker niet mogelijk met de edge router?
Reputatie 7
...als ik het goed begrijp heb ik de experiabox dan alleen nog voor ITV nodig, klopt dat?

Dat klopt.



De edit in uw eerste bericht van 4 september dat het nu ook mogelijk is voor vdsl abonnees icm fritzbox is zeker niet mogelijk met de edge router?

De EdgeRouters hebben geen ingebouwd modem en zijn dus niet rechtstreeks op een DSL aansluiting te gebruiken. Helaas zijn er ook geen leveranciers van losse modems terwijl ik denk dat dat een gat in de markt zou kunnen zijn. Toch maar eens een onderzoek doen of ik zelf geen B.V. zal starten die een los modem gaat leveren. 😉


...als ik het goed begrijp heb ik de experiabox dan alleen nog voor ITV nodig, klopt dat?Dat klopt.





De edit in uw eerste bericht van 4 september dat het nu ook mogelijk is voor vdsl abonnees icm fritzbox is zeker niet mogelijk met de edge router?De EdgeRouters hebben geen ingebouwd modem en zijn dus niet rechtstreeks op een DSL aansluiting te gebruiken. Helaas zijn er ook geen leveranciers van losse modems terwijl ik denk dat dat een gat in de markt zou kunnen zijn. Toch maar eens een onderzoek doen of ik zelf geen B.V. zal starten die een los modem gaat leveren. 😉


Hallo @wjb , Dan ben ik je eerste klant, krijg ik dan ook collegiale korting😎
Reputatie 7
Hallo @wjb , Dan ben ik je eerste klant, krijg ik dan ook collegiale korting😎

Natuurlijk, of wil je misschien zelfs participeren in de B.V. en ook over een paar jaar met jouw privéjet naar jouw vakantievilla op de Bahama's vliegen. 😉


...als ik het goed begrijp heb ik de experiabox dan alleen nog voor ITV nodig, klopt dat?Dat klopt.





De edit in uw eerste bericht van 4 september dat het nu ook mogelijk is voor vdsl abonnees icm fritzbox is zeker niet mogelijk met de edge router?De EdgeRouters hebben geen ingebouwd modem en zijn dus niet rechtstreeks op een DSL aansluiting te gebruiken. Helaas zijn er ook geen leveranciers van losse modems terwijl ik denk dat dat een gat in de markt zou kunnen zijn. Toch maar eens een onderzoek doen of ik zelf geen B.V. zal starten die een los modem gaat leveren. 😉




Dan maar wachten tot er eindelijk glasvezel aangelegd word en tot die tijd de edgerouter achter de experiabox met aruba accespoints


Hallo @wjb , Dan ben ik je eerste klant, krijg ik dan ook collegiale korting😎Natuurlijk, of wil je misschien zelfs participeren in de B.V. en ook over een paar jaar met jouw privéjet naar jouw vakantievilla op de Bahama's vliegen. 😉


Hallo @wjb , we gaan een keer om de tafel zitten.☺️
Reputatie 2
Ik probeer de DNS te wijzigen in die van Google en vond deze instructie van circa 1 jaar geleden.



"Uiteraard kan je ook andere DNS servers instellen. Vervang dan de IP adressen in de onderstaande regels door de IP adressen van de te gebruiken DNS servers.

IPv4:

set system name-server 8.8.8.8

set system name-server 8.8.4.4

IPv6:

set system name-server 2001:4860:4860::8888

set system name-server 2001:4860:4860::8844"



Wie kan mij vertellen hoe/waar ik de DNS wijzig?
Reputatie 7
Die kan je, zoals je in het onderstaande screenshot kunt zien, instellen op het tabblad "Config Tree" onder service -> dns-> forwarding.





Hierbij moet de systeem DNS dan op 127.0.0.1 gezet worden.





Een andere mogelijkheid is om de name-servers bij de system parameters vast te leggen maar dan maak je geen gebruik van DNS caching op de EdgeRouter.



Overigens zou ik nooit voor de DNS servers van Google kiezen i.v.m. de privacy.

De DNS servers van Cloudflare zijn mijns inziens sterk te prefereren boven die van Google.

Cloudflare IPv4: 1.1.1.1 en 1.0.0.1

Cloudflare IPv6: 2606:4700:4700::1111 en 2606:4700:4700::1001
Reputatie 1
Weet iemand of de uitleg wat beschreven staat als 1ste artikel ook werkt met een edgerouter poe. Dus geen X of lite versie.



anton
Reputatie 7
Dat zal zeer zeker ook werken voor de EdgeRouter PoE echter er staat niet een kant en klaar condiguratiescript voor de ExgeRouter PoE.

Ik denk dat het configuratiescript voor de EdgeRouter X het meest overeenkomt maar dat vervolgens goed gekeken moet worden hoe de ethernet poorten logisch gezien in de switch opgenomen kunnen worden.
Reputatie 2
Die kan je, zoals je in het onderstaande screenshot kunt zien, instellen op het tabblad "Config Tree" onder service -> dns-> forwarding.

..........

Overigens zou ik nooit voor de DNS servers van Google kiezen i.v.m. de privacy.

De DNS servers van Cloudflare zijn mijns inziens sterk te prefereren boven die van Google.

Cloudflare IPv4: 1.1.1.1 en 1.0.0.1

Cloudflare IPv6: 2606:4700:4700::1111 en 2606:4700:4700::1001”




Dank je wel!
Reputatie 2
Quote: “Hierbij moet de systeem DNS dan op 127.0.0.1 gezet worden.”



twee vraagjes hierover: waarom moet deze hierop gezet worden? En waar o waar vind ik dit menu, heb volgens mij alles opengeklikt maar kan hem nergens terugvinden.



PS: gevonden... ik heb een nieuwere versie firmware waarbij het menu er anders uitziet.
Reputatie 7
waarom moet deze hierop gezet worden?

Zodat de router zelf ook gebruik gaat maken van de dns servers die via dat andere menu gedefinieerd zijn.



En waar o waar vind ik dit menu, heb volgens mij alles opengeklikt maar kan hem nergens terugvinden.



aangepast om ruis te voorkomen.
Reputatie 7
dit klopt niet. ik gebruik edgerouter direct op ethernet kabel die vanuit glasvezel box komt. zonder ook maar 1 product van kpn. . en werkt allemaal prima

Ik uiteraard ook, maar let op, @DenMan14 heeft geen glasvezel aansluiting maar een VDSL aansluiting en dan zal je toch nog echt een VDSL modem tussen het ISRA punt en de EdgeRouter moeten hebben. Helaas bestaan er vandaag de dag geen losse modems meer en dat betekent dat hij daar toch een Experia Box moet gebruiken.
Reputatie 2
Multicast werkte in eerste instantie goed maar heb nu helaas last van bevriezend beeld na ca. 2 seconden, dan weer 2 seconden beeld vervolgt met melding te zappen.



Ben nu bezig met het uitsluiten van oorzaken te beginnen met IGMP snooping die aanstaat op alle drie Netgear switches en heb wat oudere netwerkapparatuur offline gehaald maar helaas nog geen fix.



Nu bedacht ik me dat ik ergens iets heb gelezen over dat de nieuwe firmware versies problemen konden veroorzaken. Is dit nog het geval (ik draai 2.06) en welke firmware zou ik dan wel moeten gebruiken?
Reputatie 7
Zelf draai ik nog altijd versie 1.10.10.

Versie 2.06 heeft nog een aantal tekortkomingen die mij zakelijk weerhouden om de overstap te maken.

Ik heb een tweede EdgeRouter Lite 3 ingericht met 2.06 maar is nog niet door de test cyclus gekomen.
Reputatie 2
Heeft versie 2.06 bekende problemen met multicast (bevriezen van beeld e.d.)?
Reputatie 1
Ik draai ook nog 1.10.10 en na een reboot doe ik een her start van de igmp server om het tv signaal goed te krijgen. Wellicht kun je dat bij 2.06 ook proberen.
Reputatie 7
Heeft versie 2.06 bekende problemen met multicast (bevriezen van beeld e.d.)?

Niet dat ik weet, ik test met name de VPN functionaliteit en throughput voor mijn zakelijke verbinding.
Reputatie 4
Badge +4
Heeft versie 2.06 bekende problemen met multicast (bevriezen van beeld e.d.)?





Avond Winnie,



Ik draai al tijdje 2.0.6 op Edgerouter 4, hier totaal geen problemen met freeze.



Cheers
Reputatie 2
Helaas heb ik de storing nog niet kunnen verhelpen. Ik heb zowel firmware v2.06 en v.1.10 geprobeerd, reboots gegeven na installatie d.m.v. script maar helaas nog geen oplossing gevonden.



Ik werd op het verkeerde been gezet door 1 zender die wel normaal afspeelt maar zodra ik naar een ander kanaal zap ontstaan er storingen (2 sec spelen, bevriezen, 2 seconden spelen, melding dat er probleem is en om te zappen).



Heb dit geprobeerd met alleen een kabel tussen Edgerouter en STB maar dat verhelpt het probleem ook helaas niet.



Ik meen ergens gelezen te hebben dat iemand een soortgelijk probleem had maar kan die post niet terugvinden... Iemand een suggestie om dit op te lossen?

Reageer