Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

  • 8 September 2018
  • 8555 reacties
  • 561481 keer bekeken
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Toon eerste bericht

8555 reacties

Reputatie 7
@Vincent1978,

Als jij jouw Experia Box gebruikt, heb je dan wel werkende IPv6?
Dank je voor het delen van dat screenshot, dat laat direct een foutje in de configuratie zien.

Op de EdgeRouter X (SFP) hoort de "listen-on" op switch0 te staan i.p.v. eth1.

Dat op jouw Mac de DNS server 192.168.2.254 staat is correct de EdgeRouter is de IPv4 DNS server en hij zal indien nodig de dns query doorzetten naar de op de EdgeRouter gedefinieerde IPv4 dns servers.

Waar jouw Mac die IPv6 DNS servers vandaan haalt is mij nog even een raadsel of het moet zijn dat hij die niet weggegooid heeft terwijl dat eigenlijk wel had gemoeten.




Ik heb het configuratie 'foutje' aangepast. Voor zover ik kan zien maakt dit geen verschil en kan ik nog gewoon surfen. Overigens krijgen al mijn apparaten dezelfde DNS servers doorgegeven en niet alleen m'n Mac. Het vreemde is dat op het moment dat nog de 4 DNS servers van KPN stonden ingevuld ik deze ook weer terug zag op al mijn apparaten (netwerk eigenschappen). Nu zie ik dus alleen 192.168.2.254 en de twee IPv6 dns servers ipv in de EdgeRouter opgegeven 8.8.8.8 en 8.8.4.4 dns servers. Ik heb echt niks anders gewijzigd. Als test heb ik de KPN IPv4 dns servers weer terug gezet in de EdgeRouter maar hij blijft 192.168.2.254 en de twee IPv6 dns servers aangeven in m'n Mac (en overige apparaten). Voor mij nu even een raadsel.
@Vincent1978,

Als jij jouw Experia Box gebruikt, heb je dan wel werkende IPv6?




Ik dacht me te herinneren van niet, maar ik zal voor de zekerheid de EB nog even aansluiten.
Reputatie 2
Dag @wjb,



Ik hoop op mijn experiabox V10A IPV6 aan te kunnen zetten, alleen heb ik geen idee waar ik dit kan vinden. Ik krijg op mijn telefoon wel een IPV6 adres wat begint met 2a02, maar zie in de EB nergens iets staan op IPV6 aan te zetten. Kan jij mij hiermee helpen?



Groetjes,



Wesley







Reputatie 7
Op de V10A zou de IPv6 functionaliteit uit gezet zijn, maar blijkbaar niet helemaal getuige het feit dat je een IPv6 adres op jouw telefoon krijgt.

Wat is via die V10A dan de score via http://ipv6-test.com ?
Reputatie 2
Dit is wat de test laat zien



Edit: Misschien dat dit komt vanwege het feit dat ik op de EB de ISP DNS aan moest zetten vanwege het feit dat ik anders op mijn Xboxen een packet loss had van 100%, ik zal dit zo aanpassen en dan de test nogmaals doen.



Edit2: Zojuist de ISP DNS uitgezet en zie dat er wel 2 DNS servers bij staan die ook beginnen met 2a02, maar de test geeft nog steeds dezelfde score















@Vincent1978,

Als jij jouw Experia Box gebruikt, heb je dan wel werkende IPv6?
Ik dacht me te herinneren van niet, maar ik zal voor de zekerheid de EB nog even aansluiten.




Zoals ik al dacht heb ik ook via de EB geen werkende IPv6.
Reputatie 7
Dan wordt mijn vermoeden eigenlijk bevestigd en dat is dat op jullie aansluitingen IPv6 nog niet volledig geactiveerd is.

Ik denk dat we die discussie dan ook het beste kunnen sluiten in de hoop dat iemand van KPN heeft meegelezen en zich geroepen voelt om eens een status update over IPv6 te doen.

Op onze aansluiting is al ruim 2,5 jaar IPv6 actief en ik snap dan ook niet waarom dat ondertussen niet overal het geval is.
Reputatie 4
Badge +4
Avond wjb,



Ik heb wel ipv6 op mijn EB maar niet op de ER en... eigenlijk zou ik heel ipv6 uit willen zetten maar met het verwijderen van de regels (Ik denk overigens dat het voldoende is om de IPv6 DNS servers bij "Config Tree" -> "service" -> "dns" -> "forwarding" weg te halen.) Krijg ik ze ook niet weg.



Heb jij mogelijk het regels waarmee ik ipv6 hard uit de config kan krijgen? zowel op pppoe als eth1



Hoor graag.



Ed
Reputatie 7
Ik heb wel ipv6 op mijn EB maar niet op de ER en... eigenlijk zou ik heel ipv6 uit willen zetten ...

Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om te kijken waarom IPv6 niet gewoon netjes werkt i.p.v. IPv6 uit te schakelen.



In de config tree vind je de IPv6 configuratie op vier plaatsen.

1) interfaces - ethernet - eth0 - vif - 6 - pppoe - 0 - dhcpv6-pd

2) interfaces - ethernet - eth0 - vif - 6 - pppoe - 0 - IPv6

3) interfaces - ethernet - eth1 of switch0 - ipv6

4) service - dns - forwarding - name-server



Door op het minnetje naast die opties te klikken kan je ze verwijderen.

Ze kleuren dan rood en als je dan op preview klikt, dan krijg je de mogelijkheid om de bijbehorende configuratieopdrachten door te voeren.
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb het gevonden, voor degene die ipv6 willen uitzetten:

configure

set system ipv6 disable

commit



Aanzetten kan weer:

configure

Delete system ipv6 disable

commit



wel even reboot geven uiteraard!



Nu nog even testen of het allemaal werkt. in ieder geval geen ipv6 nummers meer.



Ed
Reputatie 7
Goed gevonden, dan kan je alle regels t.a.v IPv6 tenmiste gewoon behouden en tegen de tijd dat je IPv6 nodig hebt eenvoudig deze schakelaar weer omzetten.

Weet overigens dat je een heleboel van die opties gewoon via de config tree kunt regelen, zo ook deze.



Overigens zou een reboot niet nodig moeten zijn.
Reputatie 2
Ik hoop dat inderdaad dat iemand van KPN heeft meegelezen en hier wat meer duidelijkheid over kan geven, zou namelijk veel schelen aangezien er veel gebruik maakt wordt van verschillende consoles tegelijk, maar goed.



@wjb, welke router kan ik in jouw ervaring het beste gebruiken om de EB op den duur mee te vervangen? Ik heb zelf geen IPTV, maak wel veel gebruik van streaming (4K), Gaming en van mobiele apparaten over het 5Ghz kanaal.
Reputatie 7
@Wesley0104,

Heb je een glasvezel- of een VDSL aansluiting?

Wil je wifi in jouw router of liever losse accesspoints omdat "de meterkast" best ver weg is?

Welke functies zijn belangrijk voor je? Parental control, VPN server en/of cliënt, throughput, multiple vlan, etc.
Reputatie 2
@wjb

Ik heb een glasvezelaansluiting (500/500), wil de WiFi het liefst in de router. Zolang ik functies zoals QoS, het toewijzen van een statisch IP adres en het aanpassen van de DNS server heb ben ik blij. Eventueel de mogelijkheid om een VPN te configureren e.d. zou handig zijn maar is niet nodig.
Reputatie 7
Als jij geen IPTV gebruikt, dan is zo ongeveer elke router met een RJ45 WAN poort geschikt.

De communicatie moet aan de WAN zijde op vlan 6 geplaatst worden en als de router dat niet ondersteunt dan is dat heel eenvoudig te regelen met een Netgear GS105Ev2.

Telefonie lukt momenteel nog niet zonder Experia Box, maar ook dat zal waarschijnlijk niet lang meer duren.



Ik heb gekozen voor de EdgeRouter Lite 3 vanwege drie voor mij belangrijke aspecten.

1) IGMP proxy server geschikt voor IPTV van KPN.

2) Multi vlan zodat zowel ons privé netwerk als mijn zakelijk netwerk door de router bediend kan worden.

3) VPN server voor zowel site-2-site VPN met mijn kantoor als om van buiten veilig met ons netwerk thuis te kunnen verbinden.



Die drie aspecten maakt de spoeling behoorlijk dun.



Zou ik deze router ook kiezen als ik geen IPTV zou afnemen bij KPN?

Nee, waarschijnlijk niet, dan zijn er routers die beduidend makkelijker te beheren zijn.

De EdgeRouter Lite 3 is geen "eenvoudige" router in het beheer, maar als je hem eenmaal hebt staan, dan staat er ook wat. De VPN throughput van dit kleine apparaatje is fenomenaal te noemen, maar ook dat is meer voor mijn zakelijk gebruik een selectiecriterium geweest.
Reputatie 2
Bedankt voor je uitgebreide uitleg!



Waar ik mezelf een beetje voor wil behoeden is dat ik een router koop waar ik in feite niks aan heb omdat ik in de marketing ervan trap (lees: “gaming” routers), zijn er dingen waarvan jij zegt dat dat iets is waar ik op moet letten bij het kopen van een router hetzij goed of slecht?
Reputatie 4
Badge +4
@Wesley0104,



Als je toch geen ipv6 hebt, dan kan je beter het (tijdelijk uitzetten) dit scheelt enorm in de laadsnelheid. Dit gezien je devices die wel ipv6 ondersteunen niet hoeven te zoeken naar een route die niet actief is.

Zie mijn bovenstaande post.☝🏻



Ik heb alle ipv6 switches en ER nu puur op basis van ipv4 en werkt allemaal prima. Mocht je toch ipv6 krijgen of willen inschakelen dan zijn 3 regels voldoende om het weer te activeren.



Grt Ed
Reputatie 7
De belangrijkste tip die ik daarin heb is: Lees reviews, reviews en previews daar kan je zoveel van leren. Dat geldt overigens niet alleen voor routers, maar voor allerlei apparatuur.

Verder zijn er een paar grote merken (Netgear, Asus en TP-Link) die mijns inziens goede apparatuur leveren. Maar ook Fritz!Box en Draytek mogen er zijn.
Reputatie 4
Badge +4
@wjb,



Werkt als een tierelier, met een speedtest heeft de switch in de pop wat moeite om de line throttle onder controle te houden 😂



Tnx nog wjb
Reputatie 2
@Multiedje Kan dit vanuit de EB zelf? Ik heb helaas (nog) geen computer om eventuele commands in te voeren mocht dat nodig zijn.



@wjb Ik ga gewoon even kijken naar de merken die je genoemd hebt en ze allemaal vergelijken om te zien welke het beste bij me past. Heel erg bedankt voor je moeite!
Reputatie 4
Badge +4
@line Wesley0104,



Als je een EBv10 hebt (V10A weet ik niet) dan kan je inloggen op je EB en er staat een simpel selectie knopje ipv6 aan of uit. je hoeft geen commands in te kloppen.



ga naar 192.168.2.254 en inloggen met je wachtwoord (die je hopelijk hebt)
Reputatie 2
@Multiedje Ah vandaar, die optie is er naar mijn weten niet op de V10A, of ik moet niet goed gekeken hebben. Misschien dat @wjb hier iets over weet?
Reputatie 4
Badge +4
Hmmm, volgens mij niet, staat standaard aan zo te zien, volgens deze post:

https://forum.kpn.com/internet-9/ipv6-uitschakelen-op-v10a-455401
Reputatie 7
De IPv6 functionaliteit zou in de laatste firmware update van de V10A uit gezet zijn vanwege de bugs die daar nog in zaten. Wat dat betreft bevreemde me het dan ook IPv6 adressen te zien achter een V10A.

Reageer