KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 128393 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

Reputatie 2

Ik begrijp dat de TV+ Box nog op Android TV 11 zit. Heeft iemand toevallig de Jellyfin App al geprobeert op deze box en werkt daarbij het Auto Frame Rate switching? Dit zal ook voor andere Apps zoals b.v. Netflix een belangrijke vraag zijn.

Ik heb geen idee of AFR ondersteund wordt, maar ik heb gisteren probleemloos een film en series gekeken via emby waarbij ik zelf de serverversie draai op een synology nas.

Emby is inderdaad een soortgelijke App. Kun je op je TV zien wat de refresh rate is als je een Serie en/of film kijkt? 

Wellicht heeft iemand dit ook al eens bekeken voor Netflix?

Netflix werkt prima op 2160p / 50. Ik heb mijn TV+ daar kiest de box bij automatisch sowieso voor.

En op de FHD televisies voor 1080p / 50Hz.

Netlfix werkt uitstekend op 50 Hz. Wat is het probleem?

Heel veel (vooral Amerikaanse) content wordt gecodeerd met een frame rate van 23.976 fps. Als jouw Box ingesteld staat op 50HZ dan zal de Box die 23.976 fps in 50fps proberen te stoppen wat niet gaat. Daardoor krijg je stotteringen in het beeld wat vooral goed opvalt bij lange pan shots. Dit is zeer irrant en ook niet nodig want vrijwel alle moderne TV's kunnen  23.976 fps probleemloos weergeven. Door Auto Frame Rate switching toe te passen geeft de Box door aan de TV met welke frame rate de content gecodeerd is, de TV stelt zich dan vervolgens in op deze frame rate.

Reputatie 2

Netlfix werkt uitstekend op 50 Hz. Wat is het probleem?

Het probleem is dat veel Netflix titels met 23,97Hz uitgezonden worden en dan krijg je korte hickups.

Nog geen last van hickups gehad. En ik kijk best veel Netflix.

Ik ook totaal niet, heb nu drie avonden achtereen Netflix gekeken. Totaal niks aan de hand. 

Het ligt vooral aan de soort content die je kijkt. Als het beeld weinig beweegt dan zal het vrijwel niet opvallen. Maar bij veel panning en hevig bewegende actie shots zal je stotteringen zien. Overigens heeft Netflix ook veel 30fps content. Als je TV op 60HZ ingesteld staat dan zal het stotterprobleem zich vrijwel niet voordoen omdat 30fps makkelijker in 60fps te stoppen is. Maar uiteindelijk wil je niet dat de Box dit doet. Je wilt dat de TV zich aanpast aan de content. Overigens lost Auto Frame Rate switching ook het 1080 <=> 2160 probeem op. Als jouw Box ingestelt staat op 2160 en de content is 1080 dan zal de Box de upscaling doen. Bij Auto Frame Rate switching schakelt de TV niet alleen naar de juiste frame rate maar ook naar de juiste resolutie zodat je TV de upscaling kan doen. TV’s zijn daar veel beter in dan media boxen.

Reputatie 7

Netlfix werkt uitstekend op 50 Hz. Wat is het probleem?

Het probleem is dat veel Netflix titels met 23,97Hz uitgezonden worden en dan krijg je korte hickups.

Nog geen last van hickups gehad. En ik kijk best veel Netflix.

Heel veel mensen zien het ook niet maar elke seconde worden er twee frames bij "bedacht" en dat zie je vooral bij horizontal panning. Bij levendige actiefilms zul je dat inderdaad niet of nauwelijks merken maar bij een rustige natuurdocumentaire des te meer.

Reputatie 7
Badge +7

Volgens mij hebben we er een bug bij. Zie dit topic.

Reputatie 6
Badge +6

Is de box ook als Mediaplayer te gebruiken dan? Ik zie wel dat je Kodi kunt installeren, maar die mist het unPnP protocol waarmee ik naar m’n Mac ga. Heb daar nu een aparte streamer voor en die werkt wel op die manier. 

@ronvmeijer Ik weet niet of dit jouw vraag beantwoordt, maar ik heb op de tv+ box de app VLC geïnstalleerd. Daarmee kan ik alle mediabestanden die op mijn nas staan, afspelen.

Volgens mij ondersteund VLC ook upnp…

Emby, Jellyfin en Plex hebben een server versie nodig (die volgens mij ook op de mac te installeren is) en die het zaakje allemaal opleukt door er plaatjes en informatie bij te zetten... De cliënt installeer je op de tv box en die laat al dat moois dan zien. Allen hebben gratis versies die prima werken zonder abonnementen af te sluiten. Je kan het dus makkelijk uitproberen.... 

Ik draai nu met Plex en dat gaat ogenschijnlijk goed. 
 

VLC ondersteund niet alle ondertitel formaten, want die had ik al geprobeerd. Plex draai ik nu in de free-version, maar mocht ik iets meer nodig hebben ga ik over op de betaalde versie. Dank voor jullie suggesties. 

Reputatie 3
Badge +1

KPN TV+ is een mooie innovatie maar deze wijze waarop KPN dat nu in de markt zet is echt krankjorem en een belediging voor vaste klanten. Dat je als al jaren vaste klant met dure compleet abonnementen (tv, internet, mobiel en vast) daar door KPN niet voor wordt beloond door als eerste de keus te hebben voor KPN TV+ is de wereld op zijn kop. Welke KPN bobo / marketeer heeft dat bedacht vraag ik me af. Zulke klantonvriendelijke moves hanteren ze bij Ziggo niet eens en dat wil wat zeggen. Ik ben zo ontstemd over deze gang van zaken dat ik er serieus over denk om al onze abonnementen bij KPN op te zeggen en over te stappen naar andere providers. Trots zijn op je KPN produkten en innovaties is iets heel anders dan beledigende hoogmoed en dat is precies wat KPN met de huidige wijze van introductie van KPN TV + doet. Ga je schamen KPN bobo’s en management. 

Reputatie 3
Badge +1

Trouwens….KPN TV+ krijgt van Bright niet een heel erg goed klinkende review. Je kunt je hand ook overspelen KPN. 

 

 

Reputatie 6
Badge +6

Een pittige tekst, maar je hebt wel gelijk. Dit had nog nooit op de markt mogen komen. Het product absoluut niet af. Ik heb het al vaker gezegd, als het af is, is het een heel mooi concept, een mooi stuk techniek, maar het had nog nooit al vrijgegeven mogen worden. Ik voel me soms alsof ik in een test groep zit. Maar de ergernis bij m’n meiden die thuis gewoon tv willen kijken wordt met de dag groter. Ik krijg dat allemaal over me heen en ben daar helemaal klaar mee. Ik weet dat er hard gewerkt wordt achter de schermen en alle keer hoop ik op dé oplossing, elke keer als dat dus niet het geval is vrees ik alweer voor de goede vrede hier 🤨 KPN heeft een flinke naam hoog te houden, maar laat daar nu erg weinig van merken. 

Reputatie 7

Trots zijn op je KPN produkten en innovaties is iets heel anders dan beledigende hoogmoed en dat is precies wat KPN met de huidige wijze van introductie van KPN TV + doet.

Ik heb het al meerdere keren en via verschillende kanalen aangegeven dat ik hoop dat KPN tot inkeer komt en het mogelijk wil maken om een mixed abonnement af te nemen. Dat wil zeggen één abonnement met de keuze voor de "oude" TV ontvangers (alleen de 5202) en/of de TV+ Box en dan in ieder geval totaan het moment dat de TV+ Box een stabiele en volwaardige vervanger is voor de "oude" TV ontvangers, vrij van kinderziektes, functionele tekortkomingen en het mindere gebruiksgemak.

Als één van de beweegredenen is dat KPN afscheid zou willen nemen van de compressietechniek h.264 dan kan ik me dat heel goed voorstellen en dat is, mijns inziens, ook een goed streven. Dan komt immers de weg vrij voor het gebruik van h.265 (hevc) bij alle TV streams en dat zal een behoorlijke besparing op kunnen leveren in de distributie van TV streams bij uitgesteld kijken (na pauzeren, terugkijken uit de gids en bij opnames/films). Aangezien uitgesteld kijken en OTT diensten steeds belangrijker worden is de introductie van een mediaplayer als de TV+ Box natuurlijk een goede ontwikkeling maar laat dan, in ieder geval voorlopig, ook de 5202 nog toe als TV ontvanger bij het TV+ abonnement, desnoods met een toeslag van bijvoorbeeld één euro per maand.

wjb helemaal mee eens, ik zou heel graag 1 tv+ ontvanger willen toevoegen naast mijn huidige ontvanger. Durf nu de overstap niet aan vanwege alle klachten. Mijn 2e huidige ontvanger zou dan naar een ander kunnen die met hetzelfde dilemma zit.

Reputatie 7
Badge +20

wjb helemaal mee eens, ik zou heel graag 1 tv+ ontvanger willen toevoegen naast mijn huidige ontvanger. Durf nu de overstap niet aan vanwege alle klachten. Mijn 2e huidige ontvanger zou dan naar een ander kunnen die met hetzelfde dilemma zit.

 

Persoonlijk zou ik nog even wachten met het toevoegen.

Behalve als je keuze hebt natuurlijk.

 

Ik denk zelf aan half april, maar kijk eerst de kat uit de boom.😉😊

Reputatie 5
Badge +5

Ik vind het een gevalletje van 'non conformiteit'. De consument heeft recht op een product/dienst dat op basis van de overeenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. De verwachtingen en beloftes die KPN doet over de TV+ box, waar men ook mee adverteert, kunnen ze nu gewoon niet waarmaken. Het product, de TV+ box die KPN levert moet voldoen aan wat jij er als betalende klant redelijkerwijs van mag verwachten. 

 

KPN moet gewoon toegeven dat een fout gemaakt hebben door dit product te vroeg op de markt te brengen. Vind ook dat er een compensatie moet komen voor de gebruikers. Desnoods terug naar de oude "betere" ontvanger. 

Reputatie 7
Badge +20

@j3roentje 

 

Zie ook hier.

Helaas komen dit soort problemen niet alleen bij KPN voor.

Al had hij wel iets langer in de testfase moeten zitten.

En misschien was de testgroep te klein.

KPN had met een kleine groep moeten beginnen en dan om de zoveel tijd die groep moeten uitbreiden (meerdere keren). Ik denk dat er dan veel minder problemen waren geweest.

Reputatie 6
Badge +6

Ik zou graag in een dergelijke test groep willen plaatsnemen omdat ik alles wel uit zou proberen, maar ook weer terug kan gaan naar een ontvanger/box die ook gewoon werkt (voor de dames thuis). 

Reputatie 2

De TV+ Box heeft ontzettend veel potentie, ik zag dat hij zelfs AV1, WiFi6 en Dolby Vision ondersteunt.

AV1 wordt gezien als de 30% efficiëntere open source opvolger van h.265 

Zelfs de veel geprezen Nvidia Shield Android TV boxen ondersteunen geen AV1. 

Als KPN zorgt dat hun TV platform er goed op werkt, ze de box updaten naar minimaal Android TV 12 en Auto Refresh Rate switching implementeren voor Apps dan gaan bij mij de 5202, de Shield en de Chromecast met Google TV er allemaal uit.

Reputatie 7

Ik zou graag in een dergelijke test groep willen plaatsnemen omdat ik alles wel uit zou proberen, ...

Reken maar dat zo goed als alles door die testgroep ook uitgeprobeerd is en dat alle problemen waar je nu nog over leest of die je ervaart ook toen wel gerapporteerd zijn.

Reputatie 6
Badge +6

Oh, daar reken ik inderdaad ook op. Ik zeg niet dat de testers niks gedaan hebben, maar kan me zo moeilijk voorstellen als hele simpele dingen als het niet werken van NetFlix (wat toch wel de populairste is) niet opgelost is voordat een dergelijk apparaat op de markt komt en nog wat van die dingen.

Reputatie 3
Badge +1

Netlfix werkt uitstekend op 50 Hz. Wat is het probleem?

Het probleem is dat veel Netflix titels met 23,97Hz uitgezonden worden en dan krijg je korte hickups.

Nog geen last van hickups gehad. En ik kijk best veel Netflix.

Ik ook totaal niet, heb nu drie avonden achtereen Netflix gekeken. Totaal niks aan de hand. 

Het ligt vooral aan de soort content die je kijkt. Als het beeld weinig beweegt dan zal het vrijwel niet opvallen. Maar bij veel panning en hevig bewegende actie shots zal je stotteringen zien. Overigens heeft Netflix ook veel 30fps content. Als je TV op 60HZ ingesteld staat dan zal het stotterprobleem zich vrijwel niet voordoen omdat 30fps makkelijker in 60fps te stoppen is. Maar uiteindelijk wil je niet dat de Box dit doet. Je wilt dat de TV zich aanpast aan de content. Overigens lost Auto Frame Rate switching ook het 1080 <=> 2160 probeem op. Als jouw Box ingestelt staat op 2160 en de content is 1080 dan zal de Box de upscaling doen. Bij Auto Frame Rate switching schakelt de TV niet alleen naar de juiste frame rate maar ook naar de juiste resolutie zodat je TV de upscaling kan doen. TV’s zijn daar veel beter in dan media boxen.

ik snap je verhaal , maar de vraag is waarom sommige er wel last van hebben en anderen niet.

Mijn tv+box staat in 4k2k-50Hz en ALLE content die ik afspeel in netflix draait volkomen soepel, ook bij horizontale of verticale panning.

Wat jij beschijft gaat wel op als ik de youtube app van tv+ gebruikt, daar speel alle 25hz en 50hz content soepel en 30hz content b.v. niet. De vraag is nu waarom dit verschil er is en ook bij gebruikers die Netflix kijken.

Reputatie 3
Badge +1

 

 

 

 

ik snap je verhaal , maar de vraag is waarom sommige er wel last van hebben en anderen niet.

Mijn tv+box staat in 4k2k-50Hz en ALLE content die ik afspeel in netflix draait volkomen soepel, ook bij horizontale of verticale panning.

Wat jij beschijft gaat wel op als ik de youtube app van tv+ gebruikt, daar speel alle 25hz en 50hz content soepel en 30hz content b.v. niet. De vraag is nu waarom dit verschil er is en ook bij gebruikers die Netflix kijken.

 

Niet alle tv's zijn hier gevoelig voor, met name oled tv's en sommige 4K tv's zijn hier gevoelig voor.
Daarnaast kan het zijn, dat het ook persoons afhankelijk is, jazeker niet iedereen zal dit opmerken of zien. 

Reputatie 7
Badge +7

 

 

 

 

ik snap je verhaal , maar de vraag is waarom sommige er wel last van hebben en anderen niet.

Mijn tv+box staat in 4k2k-50Hz en ALLE content die ik afspeel in netflix draait volkomen soepel, ook bij horizontale of verticale panning.

Wat jij beschijft gaat wel op als ik de youtube app van tv+ gebruikt, daar speel alle 25hz en 50hz content soepel en 30hz content b.v. niet. De vraag is nu waarom dit verschil er is en ook bij gebruikers die Netflix kijken.

 

Niet alle tv's zijn hier gevoelig voor, met name oled tv's en sommige 4K tv's zijn hier gevoelig voor.
Daarnaast kan het zijn, dat het ook persoons afhankelijk is, jazeker niet iedereen zal dit opmerken of zien. 

Die laatste twee opmerkingen kan ik onderschrijven. In het algemeen herken ik wel wat gebreken die ik langs zie komen hier. Maar sommige zaken herken ik totaal niet. Mijn oude tv die boven staat lijkt het ook “beter” te doen met TV+ dan mijn 4K OLED beneden. Daar ervaar ik niet altijd even soepel lopende content. Bij familie staat een opvolger van mijn OLED tv met tv+ en daar ziet het er net wat beter uit terwijl de specs van de tv nauwelijks elkaar ontlopen. Aan KPN de taak om tv+ standaard zo in te regelen dat het gros een mooie kijkervaring heeft denk ik. 

Reputatie 4
Badge

Wat een drama zeg. Geluid van kastje is helemaal weg. Resetten helpt niet, geluidsinstellingen veranderen niet. Gelukkig oude kastje na een week niet teruggestuurd maar dit is echt een dikke fail hoor. 

Reputatie 7
Badge +24

Wat een drama zeg. Geluid van kastje is helemaal weg. Resetten helpt niet, geluidsinstellingen veranderen niet. Gelukkig oude kastje na een week niet teruggestuurd maar dit is echt een dikke fail hoor. 

@Vis37, wat gek! Wat bedoel je precies met dat het geluid helemaal weg is? Hoor je helemaal niets meer? Hoe heb je de box gereset? 

Is het kastje op de televisie aangesloten of op een extern geluidssysteem? 

Reputatie 4
Badge

Wat een drama zeg. Geluid van kastje is helemaal weg. Resetten helpt niet, geluidsinstellingen veranderen niet. Gelukkig oude kastje na een week niet teruggestuurd maar dit is echt een dikke fail hoor. 

@Vis37, wat gek! Wat bedoel je precies met dat het geluid helemaal weg is? Hoor je helemaal niets meer? Hoe heb je de box gereset? 

Is het kastje op de televisie aangesloten of op een extern geluidssysteem? 

Het geluid viel ineens weg. Loopt met hdmi naar de tv. Heb stroom eraf gehaald. Hdmi in en uit. Geluidsinstelling van automatisch naar passtrougj en teruggezet. Er is helemaal niets te horen, wel als ik de smart tv apps aanzet. Dus ligt echt aan kpn box. 

Reputatie 7
Badge +24

Zou je de box op deze manier willen resetten? Het geluid moet gewoon werken. 

Reputatie 4
Badge

Zou je de box op deze manier willen resetten? Het geluid moet gewoon werken. 

Was niet nodig, na een uur deed hij het weer. 
Wat wel gek is. Bijna bij alle zenders loopt het geluid synchroon. Behalve bij ESPN. Maar als ik geluidsinstellingen op passthrough zet, loopt het wel weer gelijk bij ESPN, maar valt het bij andere zenders weg. 
Dan de 50hz of 60hz. Bij 50hz doen tv zenders het goed. Maar krijg je bij Netflix stotterend beeld som. Bij 60hz doen tv zenders het weer wat schokkender…

Vind kpn + box echt potentieel hebben, maar het is eigenlijk nog in de testfase, wat niet kan vind ik.