KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 128421 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

Reputatie 2

Sinds kort helaas een zeer ontevreden gebruiker, grappig om te lezen dat er wordt gesproken over kinderziektes, beste stuurlui staan aan wal, kpn doet zijn best etc

Dit product is gewoon nog niet klaar en dit had duidelijk aan klanten gemeld moeten worden. Kan me niet voorstellen dat bij de betatesten niet veel meer naar voren is gekomen mits goed getest. 

Of de analyse van de test was niet goed en kpn wist van veel technische issues niet af of ze hebben ondanks de resultaten toch gekozen om dit product te releasen (Zal niet de eerste x zijn bij kpn natuurlijk ;-)

Los van de technische issues, klopt het design/gebruiksemak gewoon niet op een aantal vlakken, dit zijn zijn gewoon ontwerpkeuzes, waarbij ik me afvraag waarom er hiervoor gekozen is bij de ontwikkelaars, het lijkt op een zeer haastige klus helaas.

Enige wat dan weer goed is, is dat de functie "herstart apparaat" een stuk makkelijker te vinden dan voorheen in het menu......alsof iemand wist dat dit misschien wel de meest gebruikte feature zou worden...

Ik ben nou juist wel tevreden. En er zijn genoeg anderen tevreden. Zeker werkt nog niet alles perfect maar de herstart functie heb ik tot nu toe zelden gebruikt. De afweging om tv+ in het begin van het jaar te lanceren zullen we hier niet achterhalen. Ik vind het gebruikersgemak inderdaad wel nog een ding en de kritiek erop kan ik zeker plaatsen. Maar oprecht kan ik de mening over een product dat nog niet klaar is niet delen. Zal voor jou anders zijn en dat is te respecteren. Tegen welke technische issues loop jij zoal aan dat je zo ontevreden maakt ?

 

 

Bedankt voor je reactie Roy,

Inderdaad ik lees sinds kort pas een beetje mee op dit forum, maar als ik de hoeveelheid klachten lees, kan ik oprecht ;-) niet snappen dat er mensen zijn die dit produkt wel al geschikt vinden om uit te rollen voor de massa.

Ik snap de beweegreden vanuit kpn, dit zal voornamelijk sales gedreven zijn en ik kan me niet anders voorstellen dat de techneuten hier ook niet blij mee zijn. Helaas zie tegenwoordig vaak dat er iets wordt gelanceerd met de gedachte "het is wel goed genoeg en we gaan op vraag verbeteringen aanbieden".   (Zelf heb ik ook bij kpn gewerkt tijdens de lancering van een ander product welke technisch niet geschikt was, maar ik zie dit ook bij mijn huidige werkgever)

Er moet naar de standaard consument gekeken worden en die denkt gewoon als iets in de markt gezet wordt dan moet het gewoon minstens zo goed werken als het vorige produkt. (Of er moet heel duidelijk aangegeven worden wat het nieuwe produkt inhoudt)

Qua gebruikersgemak heb ik zeer veel dingen die anders konden maar 1 ding snap ik echt niet.  Als je naar "nu op tv " gaat door pijltje naar beneden in te drukken, waarom neemt dat menu dan de helft van het scherm in beslag met die verschikkelijke pictogrammen (welke je ook hebt bij opnamens). Dit moet je gewoon op userniveau naar wens moeten kunnen instellen. (Het zou al waardevol kunnen zijn als je bv zou kunnen kiezen voor een "classic mode)

Technische issues oa

9v10x nadat ik vanuit plex terug wil naar regulier tv is er geen geluid en moet box restarten

Box reboot spontaan sinds een dag of 2 a 3 en moet dan daarna weer opnieuw inloggen bij prime. (geen echte reboot, lijkt op een meer op soft reboot als ik vanuit een app naar andere functie gaan. Het lijkt erop dat sommige proccesen te snelgaan om af te handelen oid)

Via tv gids button valt geluid weg, druk ik op ok, dan is kanaal op zwart maar wel weer geluid. (Soms na sec of 20 komt er weer beeld)

Ga ik echter via button tv gids naar de gids en ipv op ok druk ik op tv gids, dan heb ik wel weer direct beeld en geluid.

Reputatie 2

Ik ben het volledig met je eens en toch snap ik niet waarom mensen niet gewoon een Google account maken voor op de TV+ Box. Waarom hebben mensen toch zo'n enorme aversie tegen Google, of is er een andere reden voor?

Het dreigt misschien nu off-topic te gaan, maar ik snap dat wel denk ik. Waarschijnlijk iets met privacy en algoritmes.  

(Ik heb zelf 3 verschillende google-accounts, maar als ik bij het aanmaken van die accounts toen had geweten wat ik nu weet, dan had ik waarschijnlijk voor een andere optie gekozen.)

Denk dat het niet eens daarmee te maken zal hebben vaak. Mensen hebben er gewoon terecht geen zin in

Reputatie 4
Badge +2

Ik ben het volledig met je eens en toch snap ik niet waarom mensen niet gewoon een Google account maken voor op de TV+ Box. Waarom hebben mensen toch zo'n enorme aversie tegen Google, of is er een andere reden voor?

Mijn ouders zijn bijna 80, hebben hun hele leven nog nooit een Google account nodig gehad. Het slaat nergens op om dat alleen voor de TV te nemen.

Reputatie 7

Ik ben het volledig met je eens en toch snap ik niet waarom mensen niet gewoon een Google account maken voor op de TV+ Box. Waarom hebben mensen toch zo'n enorme aversie tegen Google, of is er een andere reden voor?

Mijn ouders zijn bijna 80, hebben hun hele leven nog nooit een Google account nodig gehad. Het slaat nergens op om dat alleen voor de TV te nemen.

Mijn ouders zijn bijna 90 en hebben allebei een Google account voor hun Android telefoon en tablet.

Nogmaals, ook ik vind dat je die TV+ Box zonder Google account zou moeten kunnen gebruiken maar persoonlijk zou ik gewoon eventjes een Google account aanmaken zodat je van die vervelende alert af bent. Het is zo gepiept en je hebt er daarna geen omkijken meer naar.

Reputatie 3
Badge +1

Een tv box moet juist zo laagdrempelig te bedienen zijn, dat er daarnaast allerlei andereze toeters en bellen op geinstalleerd worden, mag niet ten koste gaan aan het bedieningsgemak en de performance, waar het eigenlijk voor bestemd is.
KPN, ga terug naar de tekentafel en lever een goed werkend, functionerend product af ipv allerlei verbeteringen aan te gaan brengen waar de gemiddelde consument geen weet / kennis van heeft!
Een tv box moet out of the box te plaatsen en te bedienen zijn, zonder een wirwar van allerlei instellingen te moeten aanpassen!

Reputatie 7

KPN, ga terug naar de tekentafel en lever een goed werkend, functionerend product af ipv allerlei verbeteringen aan te gaan brengen waar de gemiddelde consument geen weet / kennis van heeft!

Of kies, waar ik al tijden voor pleit, voor een mixed model waarbij de abonnee kan kiezen voor de TV+ Box of de 5202.

Ik snap de introductie van de TV+ Box heel goed, het is mijns inziens echt een product met veel potentie maar aan de andere kant is de overgang voor, met name ouderen, heel (te) groot. Ook ik moet er niet aan denken dat mijn hoogbejaarde ouders met een TV+ Box opgescheept zouden zitten, dat gaan ze waarschijnlijk niet meer leren. Het gebruiksgemak van de TV+ Box laat mijns inziens nog sterk te wensen over en de functionaliteit loopt nog behoorlijk achter op die van de "oude" TV ontvangers. Zie de feature requests.

Reputatie 4
Badge +2

Mijn ouders zijn bijna 90 en hebben allebei een Google account voor hun Android telefoon en tablet.

Nogmaals, ook ik vind dat je die TV+ Box zonder Google account zou moeten kunnen gebruiken maar persoonlijk zou ik gewoon eventjes een Google account aanmaken zodat je van die vervelende alert af bent. Het is zo gepiept en je hebt er daarna geen omkijken meer naar.

Het gaat er mij niet om dat het zo gepiept is. Het gaat er mij om dat het nergens voor nodig is. Net zo min als ze een Google account nodig hebben om hun fiets te gebruiken of om een brood contant af te rekenen bij de bakker. Als het niet nodig is, is het niet nodig. Punt.

Reputatie 2

KPN (en de developers) zou zich toch echt moeten schamen voor het broddelwerk wat hier geleverd is. Zelfs Netflix werkt beroerd met zichtbare haperingen. Als de standaard open source software gewoon goed werkt, zou dat bij dit KPN kastje ook moeten werken? Of is de hardware slecht? 

Opnames haperen als de ziekte. Of lopen zelfs vast. Ook live uitzendingen lijken haperingen te vertonen. En dat alles bedraad.

Ik ben benieuwd of KPN de klanten met KPN+ gaat compenseren, want het is gewoon niet te kijken. Schandalig.

Reputatie 7
Badge +7

Ik blijf het apart vinden dat er zo veel verschillende ervaringen zijn met TV+

Er moet mijn inziens wel verschil worden gemaakt tussen de functionele aspecten en de technische aspecten. Ik kan me wel vinden in de functionele kritieken, al heb ik er amper hinder van. Maar kan me voorstellen dat het voor anderen hinderlijk kan zijn.

De technische aspecten daar herken ik simpelweg de klachten niet. Zeker niet na de laatste updates. Het lijkt soms wel of ik andere spullen heb gekregen 😀

Het enige wat ik opmerk is de beduidend mindere kwaliteit van terugkijken. Met name op de oled is dit erg goed zichtbaar. Inmiddels zag ik nette plaatjes voorbij komen met de bitrates en dan snap ik de mindere kwaliteit wel. Niet goed, maar ik ga ervan uit dat we hier nog verbetering gaan zien.

Netflix werkt bij mij perfect. Zowel bedraad als draadloos.

Hopelijk is er, minimaal technisch gezien, snel voor iedereen een zelfde ervaring.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben het volledig met je eens en toch snap ik niet waarom mensen niet gewoon een Google account maken voor op de TV+ Box. Waarom hebben mensen toch zo'n enorme aversie tegen Google, of is er een andere reden voor?

Het dreigt misschien nu off-topic te gaan, maar ik snap dat wel denk ik. Waarschijnlijk iets met privacy en algoritmes.  

(Ik heb zelf 3 verschillende google-accounts, maar als ik bij het aanmaken van die accounts toen had geweten wat ik nu weet, dan had ik waarschijnlijk voor een andere optie gekozen.)

Denk dat het niet eens daarmee te maken zal hebben vaak. Mensen hebben er gewoon terecht geen zin in

Ik heb voor de grote drie spelers een Identity. Ik zelf maak gebruik van Apple maar omwille van diverse redenen, zoals werk, heb ik bijvoorbeeld ook een Microsoft Identity. Ik heb mijn Google Identity aan de TV+ gekoppeld omdat ik graag de apps gebruik en wil updaten.

Maar ik maak me serieus zorgen om online veiligheid en ook privacy. De macht van Big Tech neemt met de dag toe. Kreeg een paar dagen terug weer het jaarlijkse mailtje om mijn privacy settings te controleren. Dat deed ik vorig jaar zorgvuldig en wil dit niet telkens doen.

Reputatie 2

Ik blijf het apart vinden dat er zo veel verschillende ervaringen zijn met TV+

Er moet mijn inziens wel verschil worden gemaakt tussen de functionele aspecten en de technische aspecten. Ik kan me wel vinden in de functionele kritieken, al heb ik er amper hinder van. Maar kan me voorstellen dat het voor anderen hinderlijk kan zijn.

De technische aspecten daar herken ik simpelweg de klachten niet. Zeker niet na de laatste updates. Het lijkt soms wel of ik andere spullen heb gekregen 😀

Het enige wat ik opmerk is de beduidend mindere kwaliteit van terugkijken. Met name op de oled is dit erg goed zichtbaar. Inmiddels zag ik nette plaatjes voorbij komen met de bitrates en dan snap ik de mindere kwaliteit wel. Niet goed, maar ik ga ervan uit dat we hier nog verbetering gaan zien.

Netflix werkt bij mij perfect. Zowel bedraad als draadloos.

Hopelijk is er, minimaal technisch gezien, snel voor iedereen een zelfde ervaring.

Je zou dan bijna denken dat het iets technisch is. Mijn Chromecast met Google TV werkt perfect met alle apps. Aangesloten op dezelfde switch. Geen idee waarom het KPN kastje de basis van Google/Android TV nog steeds blijft verpesten. Aan dat deel van de software zou toch niks veranderd moeten zijn.

 

En as we speak loopt de opname van Grey's Anatomy (die ook live uitgezonden wordt - wellicht is dat relevant) weer vast voor een paar seconden. Zo is TV kijken niet leuk meer. Ook een volledige herstart lost het niet op.

 

Maar misschien moet ik ons tweede kastje maar eens aansluiten om te zien of dat verschil maakt. Zou toch wel fijn zijn voor iedereen (en KPN) om te weten of het hardwarematig is.

Reputatie 7
Badge +7

Ik blijf het apart vinden dat er zo veel verschillende ervaringen zijn met TV+

Er moet mijn inziens wel verschil worden gemaakt tussen de functionele aspecten en de technische aspecten. Ik kan me wel vinden in de functionele kritieken, al heb ik er amper hinder van. Maar kan me voorstellen dat het voor anderen hinderlijk kan zijn.

De technische aspecten daar herken ik simpelweg de klachten niet. Zeker niet na de laatste updates. Het lijkt soms wel of ik andere spullen heb gekregen 😀

Het enige wat ik opmerk is de beduidend mindere kwaliteit van terugkijken. Met name op de oled is dit erg goed zichtbaar. Inmiddels zag ik nette plaatjes voorbij komen met de bitrates en dan snap ik de mindere kwaliteit wel. Niet goed, maar ik ga ervan uit dat we hier nog verbetering gaan zien.

Netflix werkt bij mij perfect. Zowel bedraad als draadloos.

Hopelijk is er, minimaal technisch gezien, snel voor iedereen een zelfde ervaring.

Je zou dan bijna denken dat het iets technisch is. Mijn Chromecast met Google TV werkt perfect met alle apps. Aangesloten op dezelfde switch. Geen idee waarom het KPN kastje de basis van Google/Android TV nog steeds blijft verpesten. Aan dat deel van de software zou toch niks veranderd moeten zijn.

 

En as we speak loopt de opname van Grey's Anatomy (die ook live uitgezonden wordt - wellicht is dat relevant) weer vast voor een paar seconden. Zo is TV kijken niet leuk meer. Ook een volledige herstart lost het niet op.

 

Maar misschien moet ik ons tweede kastje maar eens aansluiten om te zien of dat verschil maakt. Zou toch wel fijn zijn voor iedereen (en KPN) om te weten of het hardwarematig is.

Ik kan het me niet voorstellen dat het hardwarematig is. Mijn ouders hebben overigens ook geen enkel probleem. Hebben nagenoeg dezelfde apparatuur. Ik volg de TV+ perikelen al een tijdje en als er zoveel mensen ook technische problemen hebben dan zal er neem ik aan toch een oorzaak voor zijn.

Ik denk overigens dat de kwaliteit van de infrastructuur thuis wel een rol speelt maar er zijn lees ik genoeg mensen die een goede infra hebben en een juiste tv configuratie en toch problemen ervaren.

Momenteel kan ik niet verklaren waarom de verschillen in ervaring er zijn. Ben ook wel nieuwsgierig naar de volgende product update beschrijving (firmware). Ik ben geen Android kenner, maar zou het niet in deze versie kunnen liggen, want deze loopt wat achter begreep ik eerder.

Reputatie 7

Roy74 schreef:

Ik denk overigens dat de kwaliteit van de infrastructuur thuis wel een rol speelt maar er zijn lees ik genoeg mensen die een goede infra hebben en een juiste tv configuratie en toch problemen ervaren.

Er zijn helaas ook zeer veel abonnees die een "standaard KPN thuisnetwerk" hebben en die wel problemen ondervinden met die TV+ Box.

Reputatie 7
Badge +7

Roy74 schreef:

Ik denk overigens dat de kwaliteit van de infrastructuur thuis wel een rol speelt maar er zijn lees ik genoeg mensen die een goede infra hebben en een juiste tv configuratie en toch problemen ervaren.

Er zijn helaas ook zeer veel abonnees die een "standaard KPN thuisnetwerk" hebben en die wel problemen ondervinden met die TV+ Box.

Ik weet niet wat standaard is maar ik doelde of brakke bekabeling of slecht gemonteerde connectors. Of echt matig geconfigureerde spullen. Mensen willen er ook weinig moeite voor doen merk ik. Ze verwachten dat het uit de doos meteen werkt.

En stiekem snap ik dat ook wel. Mensen snappen soms ook echt niet welke kabel in welke poort hoort. En de modem configureren is echt een brug te ver. In het geval van TV+ worden die zaken erg duidelijk maar ik gaf al aan dat bij zo’n hoeveelheid opmerkingen er toch iets moet zijn wat de verschillen in ervaring kan verklaren. Ik ben er nog niet uit in ieder geval en prijs me gelukkig met een tv die werkt.

Reputatie 7

Roy74 schreef:

..ik doelde of brakke bekabeling of slecht gemonteerde connectors.

Ik denk niet dat dat enige rol speelt bij dit fenomeen, je kunt immers weinig fout doen met de kabels.

Persoonlijk denk ik dat de oorzaak van de problemen toch echt in de TV+ Box zelf gezocht moet worden. Er zijn legio voorbeelden op het forum te vinden waarbij een "oude" TV ontvanger vlekkeloos werkt terwijl deze op precies dezelfde kabel is aangesloten en er verder ook geen veranderingen in het thuisnetwerk zijn aangebracht.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb de TV+ Box niet (meer) maar lees wel graag mee.

Ik heb in de beginperiode de TV+ Box getest maar vanwege tijdgebrek, ben ik daarmee gestopt. Wat ik me nog goed herinner, is dat er in de doos bij de ontvanger een folder zat met het opschrift Plug & Play.

Nu de TV+ Box is uitgerold en naar wat ik uit diverse topics lees, lijkt het erop dat het ‘Plug & Play’ principe verlaten is. Het lijkt alsof de gebruiker een cursus netwerktechnologie gevolgd moet hebben om de TV+ Box correct aan te sluiten en vervolgens ook nog de TV+ Box moet configureren, om het ding werkend te krijgen en te houden.

Plug & Play lijkt me nu toch meer van toepassing op de ‘oude’ ontvangers.

Reputatie 6
Badge +6

En de opnames op de box is en blijft niks. Dat hier na 3 maanden na de introductie van de box nog steeds geen verbeteringen is doorgevoerd begint het steeds meer te irriteren...

Reputatie 2

Roy74 schreef:

..ik doelde of brakke bekabeling of slecht gemonteerde connectors.

Ik denk niet dat dat enige rol speelt bij dit fenomeen, je kunt immers weinig fout doen met de kabels.

Persoonlijk denk ik dat de oorzaak van de problemen toch echt in de TV+ Box zelf gezocht moet worden. Er zijn legio voorbeelden op het forum te vinden waarbij een "oude" TV ontvanger vlekkeloos werkt terwijl deze op precies dezelfde kabel is aangesloten en er verder ook geen veranderingen in het thuisnetwerk zijn aangebracht.

Dit dus. De infrastructuur is van mijn huidige TV+ hetzelfde als naar de voormalige Arris. En op de laatste kabel van de switch naar device ook hetzelfde als naar de Chromecast. In ons geval ligt het 100% aan de soft- of hardware van de KPN+ box. 

Hardwarematig kan er iets niet goed zijn, maar mijn vermoeden blijft dat de developers er een potje van hebben gemaakt. Hoe kun je de basissoftware (waarop prima apps zoals Netflix moeten draaien) zo verpesten dat buiten de KPN+ app ook allerlei problemen ontstaan?

Ik zou het als developer niet op m'n CV zetten...

Reputatie 7

 barrymossel schreef:

De infrastructuur is van mijn huidige TV+ hetzelfde als naar de voormalige Arris. En op de laatste kabel van de switch naar device ook hetzelfde als naar de Chromecast.

Wat is het merk en type van die switch?

Is de TV+ Box op die switch aangesloten?

Zo ja, hoe lang is de netwerkkabel tussen switch en TV+ Box?

Reputatie 2

 barrymossel schreef:

De infrastructuur is van mijn huidige TV+ hetzelfde als naar de voormalige Arris. En op de laatste kabel van de switch naar device ook hetzelfde als naar de Chromecast.

Wat is het merk en type van die switch?

Is de TV+ Box op die switch aangesloten?

Zo ja, hoe lang is de netwerkkabel tussen switch en TV+ Box?

Netgear GS308E waarop zowel Chromecast als KPN+ is aangesloten (en Arris voorheen). Kabels zijn een meter of twee.

Reputatie 7

barrymossel schreef:

Netgear GS308E waarop zowel Chromecast als KPN+ is aangesloten (en Arris voorheen). Kabels zijn een meter of twee.

Hmmm, dat is jammer. Daar kan een theorie van mij de prullenbak in. Toch nog een laatste check om zeker te zijn. Zie jij de mogelijkheid om de TV+ Box met een andere korte netwerkkabel op de Netgear aan te sluiten? Heb je dan dat probleem nog steeds?

@barrymossel  Update de Netgear GS308E naar de nieuwste firmware als dit nog niet gedaan is.

@barrymossel  Update de Netgear GS308E naar de nieuwste firmware als dit nog niet gedaan is.

Dat is complete onzin.

Als er een probleem is is het i.i.g. niet de switch.

Reputatie 4
Badge +2

 barrymossel schreef:

De infrastructuur is van mijn huidige TV+ hetzelfde als naar de voormalige Arris. En op de laatste kabel van de switch naar device ook hetzelfde als naar de Chromecast.

Zo ja, hoe lang is de netwerkkabel tussen switch en TV+ Box?

Een UTP-kabel mag 100 meter zijn, dus ik denk niet dat veel mensen tegen die beperking aan lopen :)

Reputatie 7

KlikViAgEmNIRWAuT schreef:

Een UTP-kabel mag 100 meter zijn, dus ik denk niet dat veel mensen tegen die beperking aan lopen :)

Normaliter wel, maar als het uitgangssignaal van een netwerkadapter te laag is dan loopt de afstand enorm terug.

Dat is ook precies waar ik de TV+ Box (Sagemcom DIW7022) van verdenk want de V12 (Sagemcom F5359) heeft ook last van dat euvel.