KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 128294 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

Reputatie 7
Badge +12

Kan je via de android F1 pro app downloaden? 

Zeker, of de thuisbezorgd app :) 

De thuisbezorgd app zal je niet vinden in de Android TV store.

Echt niet!? Dacht me te herinneren van wel. Excuses. Viaplay weet ik wel zeker. Hoewel ik vandaag las dat ze in belofte breken en weer een prijsverhoging gaan doorvoeren :’( 

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedenavond allemaal! 

Wat veel reacties op onze nieuwe manier van tv-kijken! 😊 

Er is hard aan gewerkt, samen met een grote groep testers, en we zijn blij met de nieuwe serie aan abonnementen die wij vanaf nu aanbieden. 

Het harde werken is zeker nog niet klaar: we werken continu aan een zo optimaal mogelijke ervaring van onze diensten, voor onze klanten.

Vergeef mij als ik vragen over het hoofd heb gezien, ik pak er een aantal vragen uit:

...

En hoe zit het met teletekst?

@Verse Muntthee.  Nee, je krijgt blokjes met de tv zenders op het hoofdmenu. Dan kan je meteen tv kijken. 

Teletekst is niet beschikbaar, maar wordt op termijn wel toegevoegd. 

Teletekst is al beschikbaar, via de Teletekst app!

 

Wat doet Google met de data die via kijkgedrag en ingesproken spraakopdrachten vergaard. Heeft KPN daar nog afspraken over gemaakt ivm privacy van haar klanten?

KPN moet zich houden aan de privacy wetgeving (de AVG in Nederland, of de GDPR op Europees niveau), die is best streng. Dus KPN zou ergens een privacy verklaring moeten hebben waarin staat wat ze allemaal met je data doen. Daarmee moet je ook akkoord gaan.

Goede vraag, @Miguel_, om het antwoord van Jeroen-bart aan te vullen: in ons privacy statement staat welke gegevens wij van je verwerken en welke invloed je daar zelf op hebt. 

Wat goed is om te weten, is dat de KPN TV+ Box gebruik maakt van het Android TV platform van Google. Er zijn een aantal verwerkingen die buiten de diensten van KPN gebeuren.
Deze vallen onder de verantwoordelijkheid van Google omdat die verantwoordelijk zijn voor het Android TV platform. 
 

Heeft de nieuwe ontvanger eigenlijk IR?

Zie de specificaties van de KPN TV+ box 👉🏾 Bluetooth
 

En op deze pagina staat onderin dat als je een audio kabel mist dat deze te bestellen valt op de webshop:

https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/interactieve-tv/handleidingen.htm#!/device/interactieve-tv/kpn-tv-plus-box/topic/installeren/overzicht-onderdelen-uit-het-pakket

Maar dat klopt natuurlijk niet.Zonder Jack aansluiting of eventuele omvormer heb je niks aan die kabel.

En die link gaat hier naar toe: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/573397/jack-tulp-audiokabel-1-2-meter/?pos=700


Klopt, je hebt inderdaad een omvormer nodig. Scherp opgemerkt, @Verse Muntthee. dank! Ik geef dit door zodat de website aangepast kan worden.

En een google account invullen, is dat verplicht btw?

Nee, het inloggen met je Google account is niet nodig om gebruik te maken van KPN TV+ en kun je op een later moment ook nog doen.

Wil je gebruik maken van de extra mogelijkheden, zoals app aanbevelingen, uitgebreidere mogelijkheden met de Google Assistent en YouTube aanbevelingen? Log dan wel in met jouw Google account.
 

Ik heb het nergens expliciet zien staan, maar er wordt alleen over tv-zenders gerept. Zijn ook de radiozenders verdwenen op de nieuwe box? Want die zijn er op de KPN apps ook niet. 

We kunnen niet zonder muziek, hè! Goede vraag, @Henk2304! De radiozenders zijn gewoon aanwezig! (of de Spotify app 😉).

Reputatie 1

@Shyrin_ , is het ook mogelijk deze nieuwe tv box te gaan gebruiken met een eigen netwerk? Ik gebruik namelijk de experiabox v12 niet maar een unifi usg

Reputatie 7
Badge +11

Toch ben ik wel benieuwd naar wat er met de data gebeurd. Bijvoorbeeld het kijkgedrag als ook de ingesproken spraakopdrachten. 

Denk dat dat volledig binnen het privacybeleid van Google zit. Om dergelijke diensten te gebruiken moet je ook met een Google-account inloggen, dit is zoals ik het begrepen heb bij de laatste update voor ik uit-dienst trad optioneel. Zodra je inlogt komen alle apps beschikbaar, lijkt mij niet meer dan logisch dat dat dan binnen de policies van Google gaat vallen, het is immers hun dienst en niet die van KPN. KPN levert enkel een wijze om gebruik te maken van die dienst.

 

   

@ITVkijker Als je nog in contract zit kan je inderdaad niet overstappen. En als je wel had kunnen overstappen ga je een nieuw jaarcontract aan, terwijl je eigenlijk alleen andere ontvangers krijgt en geen verder korting o.i.d.

Ik wil dit wel even corrigeren, een wijziging naar een nieuwe abonnementsvorm is nooit hetzelfde geweest als een verlenging. Ik ben vorig jaar ook overgegaan naar Hussel vanuit mijn ‘Internet’-abonnement uit 2019, dat was zonder verlenging maar het betekende wel dat ik in de toen nieuwe propositie viel qua prijzen en producten in plaats van de oude. Het wijzigen tijdens een lopend contract is inderdaad wel eens lastig maar bij een verlopen contract zou dat normaal gesproken gewoon aangepast moeten kunnen worden.

 

@Shyrin_ , is het ook mogelijk deze nieuwe tv box te gaan gebruiken met een eigen netwerk? Ik gebruik namelijk de experiabox v12 niet maar een unifi usg

Dat kan, hiervoor gelden dezelfde eisen als de voorgaande tv-ontvangers. Voor streaming-only heb je geen multi-VLAN nodig op je WAN etc etc. Zoals ik hier eerder las kan de ontvanger in unicast ook gewoon toegepast worden, dit heeft dan wel een mindere beeldkwaliteit en een grotere vertraging dan live-tv.

Reputatie 1

@Shyrin_ , dank je wel voor de snelle reactie. Als ik het dan goed begrijp dan gaan de kwaliteit voor mij dan niet voorruit van de lineaire tv zenders? Ik gebruik nu de kpn app op mijn samsung neo qled 65 inch maar ik vind de kwaliteit daarvan maar redelijk. Volgens mij is dan de enige oplossing de experiabox v12/evt. Fritzbox te gaan gebruiken icm de kpn plus tv box?

Reputatie 7
Badge +16

@NHendriks op de pagina van deze box staat letterlijk dat je een nieuwe jaarcontract krijgt als bestaande klant.

 

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks op de pagina van deze box staat letterlijk dat je een nieuwe jaarcontract krijgt als bestaande klant.

 

Ah, die had ik gemist. Dat is dan inderdaad anders dan dat voorheen altijd geweest is. Jammer wel :(

@Verse Muntthee.

Infrarood afstandsbediening werkt niet op de box.

En er wordt inderdaad gelinkt naar de verkeerde audio kabel. Dat moet de optische zijn. Er is namelijk wel een optische audio uitgang. 

Reputatie 4
Badge

Als KPN nou eens eerst voor zorgt dat de app op de LG en Samung tv goed werkt en er een Apple TV app komt…. 

Reputatie 7

Als KPN nou eens eerst voor zorgt dat de app op de LG en Samung tv goed werkt en er een Apple TV app komt…. 

Dat zijn allemaal unicast apps en daar gaat het mis bij live televisie kijken op miljoenen apparaten. Dan zal je toch echt multicasts moeten gebruiken om het netwerk niet volledig te overbelasten. Unicast oplossingen worden bewust qua beeldkwaliteit en functionaliteit op een lager pitje gehouden.

Reputatie 4
Badge

Als KPN nou eens eerst voor zorgt dat de app op de LG en Samung tv goed werkt en er een Apple TV app komt…. 

Dat zijn allemaal unicast apps en daar gaat het mis bij live televisie kijken op miljoenen apparaten. Dan zal je toch echt multicasts moeten gebruiken om het netwerk niet volledig te overbelasten. Unicast oplossingen worden bewust qua beeldkwaliteit en functionaliteit op een lager pitje gehouden.

Als KPN dit dan gewoon eerlijk communiceert ipv steeds zeggen updated komen en we zijn er mee bezig….. bestaande klanten aan het lijntje houden en nieuwe belonen……

Reputatie 7

Als KPN dit dan gewoon eerlijk communiceert ipv steeds zeggen updated komen en we zijn er mee bezig….. bestaande klanten aan het lijntje houden en nieuwe belonen……

KPN zal, neem ik aan, wel werken aan een update om die apps op LG en Samsung stabiel te laten werken maar ik verwacht geen (significante) verbeteringen in beeldkwaliteit en functionliteit.

Reputatie 4
Badge +1

Merkwaardig dat KPN op de proppen komt met een nieuwe settopbox welke Android TV als OS heeft. Hopelijk kan ik de VIP5202 nog een tijd blijven gebruiken, want als we geforceerd worden om Google apparatuur te gaan gebruiken (bijv. bij verlenging?) dan gaan we snel op zoek naar een andere provider.

Reputatie 7
Badge +11

Merkwaardig dat KPN op de proppen komt met een nieuwe settopbox welke Android TV als OS heeft. Hopelijk kan ik de VIP5202 nog een tijd blijven gebruiken, want als we geforceerd worden om Google apparatuur te gaan gebruiken dan gaan we snel op zoek naar een andere provider.

Als je je abonnement niet wijzigt naar de nieuwe propositie kan je de 5202 nog wel een flinke tijd blijven gebruiken lijkt me. Daarbij ben je met de nieuwe ontvanger niet verplicht om gebruik te maken van de diensten van Google. Als je je niet aanmeldt met een Google-account zijn apps en dergelijke niet te gebruiken maar kan er wel gewoon tv gekeken worden.

@NHendriks op de pagina van deze box staat letterlijk dat je een nieuwe jaarcontract krijgt als bestaande klant.

 

Ah, die had ik gemist. Dat is dan inderdaad anders dan dat voorheen altijd geweest is. Jammer wel :(

Dat is ergens bijna logisch, aan de andere kant een nieuwe klant kan meteen al voor een maand abonnement kiezen. Met hussel zat je toch ook standaard een jaar vast als nieuwe klant? Of heb ik dat begin vorig jaar over het hoofd gezien?

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks op de pagina van deze box staat letterlijk dat je een nieuwe jaarcontract krijgt als bestaande klant.

Ah, die had ik gemist. Dat is dan inderdaad anders dan dat voorheen altijd geweest is. Jammer wel :(

Dat is ergens bijna logisch, aan de andere kant een nieuwe klant kan meteen al voor een maand abonnement kiezen. Met hussel zat je toch ook standaard een jaar vast als nieuwe klant? Of heb ik dat begin vorig jaar over het hoofd gezien?

Klopt helemaal, ik had het echter over een tussentijdse wijziging na het verlopen van het contract. Bijvoorbeeld van Alles-in-een naar Hussel, dat kon voorheen zonder een nieuw contract aan te gaan. In de nieuwe propositie lijkt dat onderdeel dus gewijzigd te zijn.

Reputatie 7
Badge +12

KPN heeft ook maandelijks opzegbare abonnementen, als monteur weet ik niet helemaal hoe het in elkaar steekt alleen het lijkt me dat daar ook naartoe kan worden verlengd. Voorlopig zit ik in ieder geval vast tot Black Friday in November.

Reputatie 1

Hopelijk gaat het platform voorlopig niet uit, en als een nieuwe klant het persé wil dat er nog een 5202 geleverd kan worden(wellicht achteraf).

Ik weet niet wat jij precies bedoeld met “platform”, maar het platform gaat niet uit. De TV+ box gebruikt exact hetzelfde platform als de Arris boxen. Daar zit geen verschil in.

Maar maar bevat niet de GlasHD streams als ik het goed begrijp. Dat is voor mij een achteruitgang.

Reputatie 7
Badge +8

Als KPN nou eens eerst voor zorgt dat de app op de LG en Samung tv goed werkt en er een Apple TV app komt…. 

Dat zijn allemaal unicast apps en daar gaat het mis bij live televisie kijken op miljoenen apparaten. Dan zal je toch echt multicasts moeten gebruiken om het netwerk niet volledig te overbelasten. Unicast oplossingen worden bewust qua beeldkwaliteit en functionaliteit op een lager pitje gehouden.

Maar waar baseer je nu op, dat wanneer er een goed werkende app voor de Smart TV en Apple TV is, de miljoenen kpn-ontvangers massaal van de een op andere dag afgedankt worden en iedereen zich in de winkel verdringt om een nieuwe televisie, Apple TV (of een Android Box) te kopen?

Mijn inziens hebben het merendeel van de abonnees niet zoveel niet met een app voor de Smart TV of mediaspeler. Die zijn en blijven verknocht aan het ‘kpn tv-kastje’. En, er zullen ook genoeg mensen zijn, die het zonde geld vinden om voor een app een nieuwe televisie te kopen.

Reputatie 7
Badge +8

Volgens mij is deze optie weggehaald voor de normale gebruikers. Het is namelijk echt niet de bedoeling dat mensen via hun standaard iTV ontvanger unicast gaan gebruiken.

ik ben het volledig met je eens dat men dit eigenlijk niet zou moeten kunnen kiezen maar toch is dat (nog) wel het geval.

 

Is toch juist zinnig voor mensen die eigen apparatuur gebruiken zonder multicast 2 unicast conversie?

Reputatie 1

Ik lees dat wel. 

Waar dan? Ik lees alleen maar vermoedens en nergens de feiten. ;) 

Dat heet "figuurlijk taalgebruik". Uiteraard staat het nergens letterlijk geschreven maar uit hetgeen wel geschreven staat kan je het feitelijk concluderen.

Tsja, komt dus eigenlijk neer op interpretatie en nergens op feiten gebaseerd iets. Ik krijg morgen ook tonnen gestort, het stond ergens maar letterlijk nergens. ;) 

Ach, kom op…

HD Glas bestaat niet meer voor iedereen die vanaf vandaag klant wordt bij KPN. En je hebt zelf aangegeven dat HD Glas ook niet op een later moment beschikbaar komt op de nieuwe box.

Dat geeft toch wel heel duidelijk aan welke kant KPN op wil met HD Glas. Het kan lang duren of het kan kort duren, maar HD Glas wordt gewoon uitgefaseerd. Dat is zo klaar als een klontje, ook al staat het nog niet letterlijk op papier.

KPN had de vraag over GlasHD streams kunnen verwachten omdat mensen eraan hechten. Dat maakt het slordig of onzorgvuldig.

Of het is strategie dat je mensen te hoop laat lopen om de energie van mensen te dissiperen om zo weerstand tegen verandering te ondermijnen.

Allemaal niet fraai. Hoe makkelijk is het niet om netjes te communiceren wat de plannen zijn?

Al met al is de communicatie meer dan belabberd en het is een bewuste keuze om het zo te doen.

Dus lang verhaal kort: wij glasvezel klanten gaan er op beeldkwaliteit achteruit.

 

Of is KPN vanplan om dezelfde bitrate aan te bieden, maar dan zonder het HD Glas te noemen? Ik realiseer me dat dit soort vragen redundant zijn, maar ik kan er gewoon niet bij dat KPN een slechtere service wilt gaan bieden voor meer geld. Vooral in tijden waarbij de vraag naar TV juist terugloopt.

KPN zal exact kunnen zien/meten hoeveel klanten naar die zenders vanaf 661 kijken, en ik heb zo'n vermoeden dat dit aantal niet heel groot is, vermoedelijk niet veel groter dan de klanten die naar de kanalen vanaf 701 keken toen HD vanaf 1 nog niet was ingevoerd. 

 

Dat geschreven hebbend komt het raar over, dat nu er meer glasvezel wordt aangelegd voor deze box niet alle kanalen in de kwaliteit/bitrate vanaf 661 worden doorgegeven. 

Dit lijkt een verdere teruggang dan na het opdoeken van het systeem waar XMS, Concepts en Lijbrandt later Telfort gebruik van maakten. Daar was elk kanaal in de kwaliteit die vanaf 661 beschikbaar is.

 

Aan de andere kant ben ik nu blijkbaar gewend want ik zie geen verschil in beeldkwaliteit of ik nu via de app op mijn Samsung kijk of via kanaal 1 op de 5202. Vanaf 661 is wel iets beter maar om daar nu zo'n ophef van te maken. Het zijn nou niet echt kwalitatief hoogwaardige aanbieders op tv gebied die in deze kwaliteit worden doorgegeven.

 

Ik heb er nog even over nagedacht ik zie alleen het stukje AndroidTV als voordeel van deze nieuwe box. Dat de prijs voor internet  lager is wordt opgeheven door de iets hogere prijs voor TV+.

Wat mij vooral nog bezig houd wat gaat er in juli gebeuren, komt er dan een prijsaanpassing die deze verlaging te niet doet.

Reputatie 3

Maar het is natuurlijk niet zo gek dat er weinig mensen keken naar de HD Glas-zenders. KPN heeft deze zenders altijd onterecht weggemoffeld naar kanaal 600+ in de zenderlijst. Dan houd je waarschijnlijk alleen nog de fijnproevers over.

Dit terwijl er al jarenlang gevraagd wordt om deze zenders vooraan in de lijst te krijgen (zoals elke zichzelf respecterende provider dat eigenlijk al een jaar of tien voor elkaar heeft). Maar KPN bleef maar met drogredenen komen waarom dit zogezegd niet mogelijk zou zijn. En nu lijkt het dus helemaal einde oefening voor HD Glas.

 

Glasvezel neemt het land over, maar bij KPN krijgen we nu juist mindere beeldkwaliteit voor méér geld... Lekker bezig KPN!

Precies! En dan begrijp je meteen waarom kpn na een aanvankelijke toezegging, er uiteindelijk toch vanaf gezien heeft de HD Glas zenders "op 1" te zetten. En dat terwijl er toch iedere werkdag 's avonds laat op die zender een talkshow is die zo heet: "OP1". Die hint is bij kpn blijkbaar niet aangekomen😉