Vraag

Experia v10 werkt niet in woonkamer, wel in meterkast

  • 22 October 2019
  • 36 reacties
  • 665 keer bekeken

Goede avond, 

 

Ik heb een vraag.

 

 

In de meterkast komt bij ons glasvezel binnen die vervolgens inwendig doorverbonden is naar het NT​​​ kastje, vanuit hier loopt een cat-6 kabel naar de wan wan poort van de Xperia box, vervolgens van de LAN aansluiting loopt er een cat-5e​ kabel naar een dubbele contactdoos in de woonkamer (telefoon en internet) in die contactdoos zit weer een netwerk kabel die naar een switch loopt waar vervolgens de interactieve tv en diverse media aangesloten zijn. 

 

Dit werkt allemaal naar behoren, alleen is het wifi signaal in huis erg slecht, nu wou ik dedXperia box in de woonkamer zetten.

dus sloot ik de kabel tussen de meterkast en woonkamer aan op de NT​​​​​ kast, deed ik een netwerk kabel in de contactdoos in de woonkamer, vervolgens ging het einde van die kabel in de WAN poort van de Xperia box en sloot ik vervolgens alle apparaten aan op de verschillende LAN aansluiting IPV gebruik te maken van een switch.

 

Alleen krijg ik op deze manier geen enkel contact met het internet, wie o wie kan mij helpen?

 

Mvg,

 

Brian


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Je hebt dus feitelijk de Experiabox op de plek van de switch gezet? Zou op zich moeten werken. Werkt het niet, dan is gewoon de kabel ergens niet goed.

Ik lees "deed ik een netwerk kabel in de contactdoos in de woonkamer". Dat moet je eens nader toelichten. Lijkt mij dat da helemaal niet hoefde, immers er zat al een kabel in, die liep naar de switch. Toch?

Je hebt dus feitelijk de Experiabox op de plek van de switch gezet? Zou op zich moeten werken. Werkt het niet, dan is gewoon de kabel ergens niet goed.

Ik lees "deed ik een netwerk kabel in de contactdoos in de woonkamer". Dat moet je eens nader toelichten. Lijkt mij dat da helemaal niet hoefde, immers er zat al een kabel in, die liep naar de switch. Toch?

 

Heb alleen de plek gewisseld, kabels zijn het zelfde.

Nu loopt vanaf de meterkast, uit LAN poort 1 een kabel door de muur/plafond richting de woonkamer, daar is hij gestript (achterzijde contact doos aangesloten) daar wordt vervolgens een kabel op aangesloten

Gewoon een inbouwdoosje

 

Zal zo op de laptop wel even een schema maken

Reputatie 7
Badge +24

Gewoon een inbouwdoosje

 

Met 2 poorten. De ene was voor internet, de andere voor telefoon zei je? Loopt er dus ook een telefoonkabel naar toe?

Gewoon een inbouwdoosje

 

Met 2 poorten. De ene was voor internet, de andere voor telefoon zei je? Loopt er dus ook een telefoonkabel naar toe?

Ja, op de andere aansluiting heb ik vanaf de Xperia box een telefoonkabel aangesloten (gestript achterzijde aangesloten) en aan de voorzijde een telefoon kabel naar de vaste telefoon

Reputatie 7
Badge +24

Er moet toch wat aan dat stopcontact mankeren, want normaal had het gewoon moeten werken. U heeft het steeds over "gestript", dat komt op mij een beetje raar over. Bij een utp kabel haal je de buitenmantel er af, een klein stukje, een cm, misschien iets meer, maar verder hoor je niets te strippen. En de aders liggen in de juiste volgorde?

Er moet toch wat aan dat stopcontact mankeren, want normaal had het gewoon moeten werken. U heeft het steeds over "gestript", dat komt op mij een beetje raar over. Bij een utp kabel haal je de buitenmantel er af, een klein stukje, een cm, misschien iets meer, maar verder hoor je niets te strippen. En de aders liggen in de juiste volgorde?

 

Aangezien de definitie van strippen "Het verwijderen van een buitenlaag van materiaal" is komt dat pittig overeen toch?

En de aders liggen goed, anders heb ik nu toch ook geen verbinding?

 

Enige wat verandert is dat de switch verdwijnt en de Xperia box in de woonkamer staat 

Reputatie 7
Badge +24

Het komt wel eens meer voor dat het ene apparaat het aan bepaalde kabel wel doet, en het andere apparaat vervolgens niet. Dan is gewoon de kabel niet in orde.

Reputatie 3
Badge +1

misschien Mac adres mismatch?

dus: ander device op de NT geeft een “illegal device” aan de andere kant

maar een reboot van alle devices zou dat op moeten lossen? 

misschien Mac adres mismatch?

dus: ander device op de NT geeft een “illegal device” aan de andere kant

maar een reboot van alle devices zou dat op moeten lossen? 

 

Tussen de NT en de Xperia box zit niks anders, behalve de kabel die richting de wandcontactdoos loopt IPV rechtstreeks van de NT naar wan van de xperia box, en de kabel kan niet in eens kapot zijn, en dan kun je toch ook geen Mac adres mismatch krijgen

zo dus

 

Reputatie 7
Badge +24

Mooi tekening 👍

Reputatie 7
Badge +30

Ha @BrianH, welkom! Heb je de switch in de nieuwe opstelling niet meer staan, zie ik dat goed? Zou je eens willen testen om een langere kabel vanuit de NT direct naar de V10 in de woonkamer te plaatsen? Dus niet, zoals ik dat nu zie, van het NT rechtstreeks in het inbouwdoosje.

Reputatie 7

@Marcia_, dat "inbouwdoosje" is gewoon een UTP wandcontactdoos en dat is precies hoe het zou moeten. Ik ben overigens bang dat de weerstand van de gebruikte kabel te hoog is waardoor er te veel signaalverlies optreedt.

 

@BrianH, is die switch een Netgear GS105Ev2 of TP-Link SG105E of een andere switch die vlans ondersteunt?

Ha@BrianH, welkom! Heb je de switch in de nieuwe opstelling niet meer staan, zie ik dat goed? Zou je eens willen testen om een langere kabel vanuit de NT direct naar de V10 in de woonkamer te plaatsen? Dus niet, zoals ik dat nu zie, van het NT rechtstreeks in het inbouwdoosje.

 

Stuur maar een metertje of 14 op haha, dan kan ik het testen

@Marcia_, dat "inbouwdoosje" is gewoon een UTP wandcontactdoos en dat is precies hoe het zou moeten. Ik ben overigens bang dat de weerstand van de gebruikte kabel te hoog is waardoor er te veel signaalverlies optreedt.

 

@BrianH, is die switch een Netgear GS105Ev2 of TP-Link SG105E of een andere switch die vlans ondersteunt?

 

Ja een TP-Link type durf ik zo even niet te zeggen, maar het is wel een die managed is en vlans ondersteund

Reputatie 7

Sluit de TP-Link met poort 5 aan op één van de LAN poorten van de Experia Box en configureer vlan 802.1Q op die TP-Link als onderstaand.

LAN poort 1 en 2: Zet de pvid op 6, zet vlan 4, 6 en 7 tagged op de poorten en verwijder vlan 1 van die poorten.

Alle andere LAN poorten behouden pvid 1 en vlan 1 untagged.

 

Ontkoppel de switch van de Experia Box en plaats de switch met de LAN poorten 1 en 2 tussen de NTU en de Experia Box. Werkt het nu wel?

ik denk als ik dit zo lees dan de ader paren niet overheen komen

8 naar 8 er mist er 1 mogelijk max 100mbit (4 ader paren)

maar ik denk dat er hier wat mis is

meten is weten gebruik een netwerk kabel tester

voor dat ik de kabels in gebruik neem meet ik altijd of de 8 aders 4 paren netjes over komen

type B

 

kun je niet de itv kabel gebruiken om te testen deze kabel nt naar experiabox direct zonder switch

Reputatie 7

ik denk als ik dit zo lees dan de ader paren niet overheen komen

8 naar 8 er mist er 1 mogelijk max 100mbit (4 ader paren)

Als dat het geval zou zijn dan zou die kabel ook niet werken tussen Experia Box in de meterkast en switch in de huiskamer. Als er één aderpaar geen contact maakt dan valt de snelheid inderdaad terug naar 100Mbps, maar er blijft een verbinding mogelijk.

Als die kabel een shielded UTP kabel is dan zou een kortsluiting tussen de aarde (shield) en één van de aders de oorzaak kunnen zijn. In die situatie zie je dat de snelheid van zo'n kabel zelfs niet boven de 10Mbps komt.

Wat echter veel voor de hand liggender is, is dat de impendatie (weerstand) van de gebruikte kabel te hoog is voor de WAN poort van de Experia Box. Vandaar mijn voorstel om aan de woonkamer zijde ter test even die switch er tussen te plaatsen.

Sluit de TP-Link met poort 5 aan op één van de LAN poorten van de Experia Box en configureer vlan 802.1Q op die TP-Link als onderstaand.

LAN poort 1 en 2: Zet de pvid op 6, zet vlan 4, 6 en 7 tagged op de poorten en verwijder vlan 1 van die poorten.

Alle andere LAN poorten behouden pvid 1 en vlan 1 untagged.

 

Ontkoppel de switch van de Experia Box en plaats de switch met de LAN poorten 1 en 2 tussen de NTU en de Experia Box. Werkt het nu wel?

 

ben wel handig maar niet super handig,

ik configureer hem nu via  Easy Smart Configuration Utility van TP-link maar het hele taggen en pvids gaat niet lekker, ik knooi even wat aan

@wjb

Even een opmerking waarom die vlans

Hij wil alleen de experabox verplaatsen

na mijn idee hoef je niet te klooien met vlans als je de experabox gebruikt

Ja wat je zegt klopt misschien maar kan simpel zijn hoor slecht kontakt in een utp stekker of een veloop blokje wat geen tp is heb ik ook wel eens gehad meten goed maar werkt niet net zo als je een isdn kabel gebruikt kan geen netwerk overheen kabel zonder tp bedoel ik dan

 

Switch niet gebruiken alles via de experabox doen waarom vlans niet aan beginnen als je de experabox als router gebruikt

Nt naar experiabox zonder switch

 

@wjb

Even een opmerking waarom die vlans

Hij wil alleen de experabox verplaatsen

na mijn idee hoef je niet te klooien met vlans als je de experabox gebruikt

Ja wat je zegt klopt misschien maar kan simpel zijn hoor slecht kontakt in een utp stekker of een veloop blokje wat geen tp is heb ik ook wel eens gehad meten goed maar werkt niet net zo als je een isdn kabel gebruikt kan geen netwerk overheen kabel zonder tp bedoel ik dan

 

 

de kabels blijven het zelfde, dus waarom werkt het wel als hij in de meterkast staat en niet als hij op de plek van de switch staat, zijn immers de zelfde kabels

dat heb ik ook gehad en meten was goed "met zo,n 8 ledjes ding”

bleek dat er 1 ader niet goed in de rj45 plug zat nieuwe plug aan knijpen klaar

pak eens die andere kabel wat in de oude situatie naar je tv ontvanger loopt

NT (glasvezelkastje) naar experiabox die itv kabel gebruiken