Beantwoord

Glasvezelkabel diepte

  • 13 April 2020
  • 6 reacties
  • 2898 keer bekeken

In juni 2019 heb ik in mijn tuin bij het oplossen van een rioleringsprobleem per abuis de glasvezelkabel beschadigd. De kabel is door het bedrijf Sedgwick gerepareerd. Kosten zijn op mij verhaald. De onbeschermde kabel lag op 50 cm diepte. Ik vermoed dat deze kabel dieper had moeten liggen en / of beschermd had moeten zijn. Mijn vraag is of de kosten terecht op mij verhaald zijn. 

icon

Beste antwoord door Anonymous 13 April 2020, 08:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Hallo @Remco111 , dat zou je bij www.kpnnetwerk.nl  kunnen informeren.

 

Dag, dan ga ik dat proberen.. dank je wel. 

Hallo @Remco111 , graag gedaan, kpnnetwerk is verantwoordelijk voor de infrastructuur, kpn is de provider die van de infrastructuur bebruik maakt.

 

Als je het zwart/wit regeltechnisch bekijkt, is het correct dat de kosten op jou verhaald worden. Als er gegraven wordt, dien je een KLIC melding te doen. Je dient alle leidingen in de grond inzichtelijk te hebben voor je verder kunt graven.

Een kabel voor de KPN dient inderdaad op 60 cm te liggen, maar het bevoegd gezag kan bij de aanleg besluiten dat hij minder diep mag liggen. Dat zou ook op een KLIC moeten staan.

Alleen als jij kunt aantonen dat je de juiste voorzorgsmaatregelen getroffen hebt voordat je ging graven, kan je eventueel hier nog wat mee, maar in principe kan je niet zomaar graven. Proefsleuven, voorsteken, etc. Als een bedrijf erbij is geweest om het probleem met het riool op te lossen, dan kunnen zij eventueel nog door aansprakelijk gesteld worden, maar in beginsel is een opdrachtgever aansprakelijk...

En voor de zekerheid: de glasvezelkabels liggen onbeschermd in de grond. Dat geldt ook voor de oude koperen kabels van KPN, maar ook voor de coaxkabels. Het type glasvezelkabel dat gebruikt wordt tot aan de huisaansluiting is een zgn. "direct buried" kabel, speciaal om onbeschermd in te graven. Die hebben een dikkere mantel met vaak een vezelwapening erin. Ze kunnen aardig wat hebben, maar een directe aanval met een steekschop zal iets teveel van het goede zijn...

Reputatie 7
Badge +10

@Slimstalleren Er bestaat in nederland geen minimale diepte voor een kabel. Die diepte wordt bepaald door het bevoegd gezag zoals je al aangaf. Maar niet bij uitzondering maar gewoon altijd. Normaliter in de "voorwaarden kabels en leidingen”

Standaard is 60 maar ik ken ook gemeentes die standaard 50 cm hanteren (voor telecomkabels).

Standaard diepte van de glasvezelkabel van Reggefiber/KPN Netwerk NL in de tuin is 50 cm. Dat staat zelfs letterlijk in het Programma van Eisen.

 

Een KLIC melding is alleen verplicht bij machinaal graven, niet bij graven met een schop.

En als de schade is veroorzaakt door een bedrijf voor de riolering zijn zij aansprakelijk, niet de opdrachtgever. De grondroerder zelf is altijd aansprakelijk.