Vraag

Wifi 6 werkt niet op Windows 8.1 laptop. Is het backward compatible?

  • 17 November 2022
  • 11 reacties
  • 251 keer bekeken

Hallo,

Vandaag heb ik iemand proberen te helpen die een Experia v12 modem heeft toegestuurd gekregen om zijn oude te vervangen.

Echter na aansluiten bleek de laptop als enige apparaat het netwerk niet te vinden. De laptop draait nog op Windows 8.1. Hoewel er wel de planning is om deze laptop binnenkort te vervangen of te updaten naar Windows 10, toch even de volgende vraag ivm compatibiliteit.

In het modem heb ik Wifi 6 uitgezet, en verwachtte dat het netwerk daarna wel op de laptop zou verschijnen. Dit gebeurde echter niet. (ik heb alle 802.11 mogelijkheden geprobeerd)
Online lees ik overal dat Wifi 6 in principe volledig backwards compatible is. Dit zou dus eigenlijk betekenen dat Wifi 6 eigenlijk ook niet eens uitgeschakeld zou hoeven worden, en “out of the box” door elk apparaat met een oudere Wifi versie herkend zou moeten worden. (net als USB3-USB2-USB1) Dit blijkt hier echter totaal niet het geval.

Ik heb contact gehad met de helpdesk en deze heeft heel rustig en prettig met mij mee gekeken. Zijn conclusie was dat deze laptop niet op deze nieuwe modem te koppelen zou zijn, en het beste zou zijn (als deze laptop gebruikt blijft worden) om een Experia v10 in de KPN-winkel aan te vragen.

 

-Betekent dit nu dat als deze mensen nu een nieuwe laptop gaan kopen welke niet wifi 6 ondersteunt, (en dat zijn er nog heel erg veel in de winkel) dat zij dan wederom deze problemen kunnen gaan krijgen?

-Het kan toch in principe niet zo zijn dat dit enkel aan Windows 8.1 ligt?
  De wifi werkte op een lagere versie wel, dus dan zou het via “backwards compatible” toch moeten     
  blijven werken?
 

Al vast bedankt!
Michiel


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Waarschijnlijk een hardware beperking, geen windows ding. 

@EAZ1964 

Bedankt voor de reactie.

Maar kan ik er dan eigenlijk wel van uitgaan dat nieuwe laptops met ondersteuning voor Wifi 4 en/of 5 in principe wel compatible zijn met dit modem? (Experia V12)

Ja, de netwerk kaart moet ax / wifi6 ondersteunen. Recente laptops vanaf middensegment hebben dat.

in de v12 schijn je 2.4 band apart te moeten inschakelen.

Maak gewoon een extra 2.4 netwerk aan. 802.11n zal de laptop wel ondersteunen.

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Machieltje 

 

Wat ik vroeger wel eens ben tegengekomen is dat bepaalde WiFi netwerkkaarten, ik dacht van Realtek niet goed werkten met bepaalde WiFi AP's.

Dat was op te lossen door in de adapter instellingen de WiFi mode (als ik mij goed herinner) te wijzigen van Performance naar WiFi.

 

Daar zou je ook naar kunnen kijken als het via het Extra WiFi netwerk op de Box 12 niet lukt.

Bedankt voor de reacties!

 

Wat mij eigenlijk juist verbaasde is dat op dit moment nog juist zoveel nieuwe laptops tussen €400-€600
deze standaard helemaal niet ondersteunen. Denk dat ruim 70% in die prijsrange nog enkel adapters hebben die t/m wifi 5 ondersteunen. (En dan heb ik het gewoon over laptops met nieuwe i3 of Ryzen processoren, uitgebracht in 2022)

Daarom ben ik nu eigenlijk een beetje huiverig geworden om mensen met een Experia modem nog te adviseren bij de aankoop van een nieuwe laptop.
Normaal gesproken kan je de Wifi standaard dus terugschroeven in de modem, maar ik heb nu dus de ervaring dat dat niet altijd het gewenste resultaat oplevert.

Ik help voornamelijk senioren in het gebruik van de laptop. Hierbij is het beoogde gebruik, meestal email, internet, wat fotos en videos bekijken en tekstverwerking. En dan vind het eigenlijk knap zonde om ze beduidend meer te gaan laten betalen voor een laptop voor de ondersteuning van van een wifi snelheid waar ze helemaal geen echt gebruik van gaan maken… Of om die reden voor de zelfde prijs een laptop te laten kopen met een mindere processor, minder ram, of kleinere ssd.

 

Nu hoop ik dan maar dat het conflict wat ik nu met deze oude laptop ben tegen gekomen puur een uitzondering is, en dat het niet zo is dat Wifi 6 gewoon toch niet zo backwards compatible is als dat het zou moeten zijn... 

 

Ik ga met de mensen van de laptop waarbij we de nieuwe modem en laptop niet gekoppeld kregen, even overleggen om nog te kijken naar nieuwe drivers, overstap naar W10 en/of het aanpassen van de adapter instellingen.
In ieder geval komt daar de komende maanden of een upgrade naar W10 of een nieuwe laptop...

@Machieltje

Reactie verwijderd, overbodig ;⁠)

@Machieltje ,

 

Windows 8.1 is sowieso aan vervanging toe, je kan nog gratis updaten naar Windows 10 via deze link mits je laptop dat ondersteund:

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windowswindows10

 

 

We zijn inmiddels bij versie 11. 

En dat wifi 2.4 netwerk kan ook nog de oplossing zijn.

 

Ja, klopt.

Had de reactie al verwijderd omdat @Machieltje zelf er ook al W10 op wou zetten.

Ook al zijn we al bij W11, W10 word nog een tijd ondersteund en werkt waarschijnlijk beter op een oude PC.

In de Experia V12 waren “out-of-the-box” zowel 2,4 als 5. Beide bandbreedtes heb ik van Wifi 6 teruggeschroefd naar Wifi 5. (en uiteindelijk heb ik alle 802.11 versies uitgeprobeerd)
De telefoons vonden elke instelling, de laptop géén één….

 

Heb je ook al geprobeerd om wifi 6 uit te zetten en tegelijkertijd extra wifi 2.4ghz aan te zetten?