Beantwoord

Humax TV koppelen aan afstandsbediening KPN

  • 27 June 2020
  • 17 reacties
  • 1149 keer bekeken

Met welke code koppel ik de afstandsbediening van de Arris5202 aan mijn Humax TV 04316? De aangegeven codes voor Humax (330 en 331) werken niet, en ook diverse andere codes die ik hier en daar op forums vond (wellicht voor andere afstandbedienigen) werken niet.

Daar ik het TV-geluid via een LG soundbar afspeel heb ik nu 3 afstandsbedieningen nodig, in plaats van de slechts ene die ik tot voor kort met een Zyxel modem (van een andere provider) nodig had.  Erg onhandig! Ik wil liever geen spijt krijgen van mijn overstap….

Rob.

Admin: reacties afgesplitst, eigen topic voor vraag aangemaakt

 

icon

Beste antwoord door Nadia 1 July 2020, 09:24

Bekijk origineel

17 reacties

@RobbiePython, volg je de stappen wel goed?

1. tv-codes Humax 330, 331
2. Druk 5 seconden gelijktijdig op Source en OK . Het rode lampje op de afstandsbediening gaat branden.
3. Toets de 3 cijfers van de tv-code in. Het lampje knippert nu 2 keer. Druk op OK.
4. Controleer of het afstemmen goed is gegaan door je tv uit te zetten (op stand-by) door op: te drukken en druk nogmaals op om de tv weer aan te zetten.
• Gaat de tv niet op stand-by? Doorloop stap 2, 3 (gebruik hier een nieuwe code) en 4 opnieuw.
• Gaat de tv wel op stand-by en daarna weer aan? Dan is het afstemmen gelukt.

 

@PeterG: Voor de zekerheid nogmaals geprobeerd, maar geen succes met codes 330 en 331.

Ik heb inmiddels van Humax vernomen dat hun codes zijn ‘afgeleid’ van Vestel TV. In de KPN lijst vond ik daarvoor 4 codes waarvan 328 het beste werkt. Dwz TV uit en aan werkt goed, en volume regeling komt ook wel door, maar heeft alleen effect op de TV speakers. Daarvan heb ik  het volume altijd op 1 staan, want ik heb een LG soundbar aangesloten.  Die krijgt soundbar wel het geluidsignaal door, maar het volume daarvan is nog steeds alleen te regelen met zijn eigen afstandsbediening.

Ook wanneer ik de optische koppeling van de soundbar rechtstreeks aan de Issar5202 hang (in plaats van aan de TV) werkt de volumeregeling eveneens slechts via de eigen afstandsbediening.

Vreemd vind ik dat ik met een MZ101 het volume van de soundbar wel kon regelen (zonder aan de TV iets te veranderen bij de overstap naar een Issar5202).

Er is dus wel een kleine verbetering: afstandbediening van de TV kan van tafel, maar er blijven er twee over, een teveel!

Ik houd me aanbevolen voor verdere suggesties.

 

 

 

RobbiePython: Die krijgt soundbar wel het geluidsignaal door, maar het volume daarvan is nog steeds alleen te regelen met zijn eigen afstandsbediening.

@RobbiePython. Dat klopt. De Tech4home afst.bed. ondersteunt geen soundbars of surroundversterkers.

Als je televisie én de soundbar HDMI CEC ondersteunen en onderling (ook) met hdmi verbonden zijn zou de soundbar via het tv-volume te regelen moeten zijn. Anders zul je voor de soundbar de eigen ab moeten blijven gebruiken.

 

De MZ 101 (even gegoogled) is een settopbox (voor satelliet) met ook volume voor televisie. Van een soundbar wordt in de gebruiksaanwijzing niet gesproken.
De ontvangers van KPN (en ook die van Ziggo, T-mobile) hebben geen eigen volumeregeling maar een fixed uitgang. De volumeregeling gaat via de aangesloten apparatuur. De ab's van KPN ondersteunen daarin alleen TV toestellen. Maar met HDMI CEC (in TV en SB/HTS) kan meer.

@PeterG. Met deze suggesties en die van Humax ben ik er uiteindelijk in geslaagd om met een enkele afstandbediening (die van de Assis5202 natuurlijk) TV en geluid te besturen. Voor jou en de eventuele meelezers een korte toelichting:

Een van de HDMI aansluitingen van de Humax TV ondersteunt ARC, en de LG soundbar heeft HDMI-OUT en HDMI-OUT. Door met een goede HDMI kabel (met Ethernet) de HDMI-ARC poort van de TV te verbinden met de HDMI-OUT van de Soundbar, en uiteraard de TV goed in te stellen (geluid naar versterker), bestuurt de volumeregeling van de afstandbedieing nu het volume van de soundbar.

Er bleef aanvankelijk een probleempje over: de Soundbar ging wel power-off met TV-power-off, maar niet power-on met TV-power-on. Ik meende dat nu het geluid via HDMI gaat de optische kabel overbodig was en had deze dus losgekoppeld. Maar deze stuurt ook de power-on. Dus dat kabeltje weer aangesloten en nu gaat de soundbar ook mee met TV-power-on.

Kostte wat tijd en moeite, maar weer wat geleerd….

Bedankt voor de hulp.

 

Reputatie 7

Hey @RobbiePython, welkom op het KPN forum. Zo te zien ben je al perfect geholpen door PeterG, top! Omdat je een hele interessante vraag hebt waar vast meer gebruikers van Humax tv tegenaan lopen heb ik je reactie afgesplitst en hiervoor een nieuw topic aangemaakt.

Vooral dit is erg interessant om te weten: 

Ik heb inmiddels van Humax vernomen dat hun codes zijn ‘afgeleid’ van Vestel TV. In de KPN lijst vond ik daarvoor 4 codes waarvan 328 het beste werkt.

De lijst met andere merken tv's.. Codes voor VESTEL: 005 328 396 704

Welk type Humax tv heb je precies?

De Humax TV is type UHD-04316 (4K), de soundbar is van LG  type NB4530A.

Recapitulatie:

De Arris5202 is met een high-speed HDMI kabel aangesloten op HDMI-1 van de TV, de geluidsbar via een high speed HDMI kabel met Ethernet aan HDMI-3 van de TV (de poort met ARC support).  Tevens is er een optische koppeling tussen TV en Soundbar om de soundbar automatisch aan te krijgen wanneer de TV aan gaat.

Deze situatie werkt goed, maar er is nog wel een ongemak:  de TV schakelt bij aanzetten nogal eens naar HDMI-3  i.p.v HDMI-1. Via ‘source’ op de de afstandsbediening kan ik de TV wel weer naar HDMI-1 schakelen, maar hoe dat permanent zo te houden heb ik nog niet gevonden.

Is het dan geen idee de KPN ontvanger op HDMI 3 in te steken? :smirk: .

Ik heb hier de STB ook niet in HDMI 1 zitten.

Advies Samsung

HDMI 1: Bluray speler
HDMI 2: Settopbox provider
HDMI 3: Versterker met ARC

Het was een suggestie van Humax klantenservice om de Soundbar aan HDMI-3  (de enige met ARC aan die TV) te hangen. Ik betwijfel of verwisseling van HDMI-1 en -3 aansluitingen ook het bedoelde effect zal hebben. En daar de TV strak tegen de wand is gemonteerd heb ik weinig behoefte aan experimenteren wanneer (naar mijn inschatting) de kans van slagen niet erg groot is. Maar ik begrijp weinig van ARC en CEC, dus misschien zie ik het verkeerd.  En zoals ik al zei is gedwongen schakelen van source een klein ongemak.

Rob.

Oh, dan moet de soundbar op HDMI 3 blijven mits die natuurlijk ook ARC ondersteunt. Hij zal dan de SB net een fractie eerder ‘zien’ dan de KPN STB (die helemaal geen CEC ondersteund). Hier doe je niks aan helaas.

 

schakelen van source een klein ongemak

Inderdaad.

ARC= audio return channel (ofwel geluid van tv naar SB/HTS). Is onderdeel van CEC.

CEC= apparaten herkennen elkaar via HDMI. Onderlinge bediening mogelijk, o.a. bij aan/uit zetten.

Na zo’n twee weken ervaring moet ik vaststellen dat het toch een beetje sukkelen blijft met mijn combinatie van Humax TV, LG soundbar en de Arris5202 ontvanger.

  • Zoals al eerder gemeld:  de TV kiest de ene keer HDMI 1 (TV-ontvanger) een andere keer HDMI 3 (de LG soundbar) als ingang. In het laatste geval moet ik dus via ‘source’ de TV naar HDMI 1 omschakelen.
  • Voor het geluid kiest de TV (of misschien is het de soundbar?) de ene keer de HDMI-OUT (ARC-)aansluiting,  een andere keer de optische aansluiting (die nodig bleek om de soundbar power-on te geven). De afstandsbediening van de TV-ontvanger regelt dan het volume van de TV-speakers, het volume van de soundbar kan alleen met zijn eigen afstandsbediening  worden geregeld.

Het is geen halszaak, maar comfortable is het ook niet.

Enigszins terzijde maar het blijft toch opvallend dat op de NL site van Humax nergens iets staat over TV toestellen/schermen.

myhumax.info

en dat bij grote jongens als Bol, Mediamarkt, Coolblue, Expert, BCC dat merk niet te krijgen is.
Zelfs via Beslist.nl niet te vinden.

Dat geeft toch te denken...

Het was mij inmiddels ook wel bekend dat Humax geen TV’s meer levert! Het waarom is mij onbekend en op mijn vraag hierover aan Humax kreeg ik geen antwoord. Maar ik heb er nu eenmaal een! Qua beeld voldoet ie prima en is nog niet aan vervanging toe.  En met de MZ101 ontvanger (van Online.nl) had ik geen problemen met aansturing van de soundbar.  De ongemakken kwamen met de Arris ontvanger/afstandsbediening. Ik schijn het er maar mee te moeten doen...

 

Heb je de codes ook al geprobeerd die onder het merk Vestel in de pdf staan.

Ja, alle 4 codes geprobeerd: alleen met 328 gaat TV uit en ook weer aan, met de andere 3 codes gaat de TV wel uit maar niet meer aan.

Kun je met 328 dan ook het volume regelen? Indien ja dan valt dat mee. Dan zou alleen bronkeuze niet met de kpn-ab kunnen.

TV aan/uit met de KPN-ab scheelt ook al.

Enige functies die de KPN-ab t.o.v. een TV ondersteunt zijn inderdaad aan/uit, volume en bronkeuze. Waarbij ik aan/uit en volume het voornaamste vind.

Ja, zoals ik al eerder meldde kan ik met code 328  ook het volume van het geluid regelen (incl. mute).  Wanneer de ‘ARC’ koppeling met de soundbar tot stand is gekomen wordt het volume van de soundbar geregeld, anders dat van de TV-speakers.

Bronkeuze kan ik trouwens ook met de KPN-ab bedienen.

Nou, dan werkt het dus met 328. :relaxed:

Reageer