Beantwoord

Blokkeerlijst in webmail werkt niet

  • 26 February 2024
  • 21 reacties
  • 242 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Ondanks dat ik emailadressen toevoeg aan de blokkeer lijst blijft email van deze emailadressen nog gewoon binnenkomen. Ik had één adres toegevoegd aan die lijst in de “kleine uurtjes” van 24 februari 2024. Desondanks kwamen er nog van dat emailadres drie emails binnen. Zie het plaatje hieronder (de rode rechthoek). Hier mogen de technici van de KPN nog even goed naar kijken. Is hier ook een storing aan de gang in de software van de KPN ?

 

 

icon

Beste antwoord door WMG-N 10 March 2024, 11:03

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Hier opnieuw een voorbeeld hoe de blokkeerlijst van de webmail niet werkt. De laatste email (van “Max Impact IPO" ontvangen op 26 februari 2024 om 15.02, rode pijlen) die door mijn emailprogramma in de map “Ongewenste Email” (rode pijl) werd gezet , werd gewoon doorgelaten door de blokkeerlijst. Vergelijk dit met het plaatje uit mijn vorige post in dit topic.

In mijn emailprogramma kan ik emailadressen specificeren waarvan ik geen email wil ontvangen en dus door mijn emailprogramma in de map met “Ongewenste Email” moet worden gezet.

Het KPN spamfilter heeft hier ook niet ingegrepen omdat er bij “Onderwerp” niet de tekst “[Spam]” werd toegevoegd (groene rechthoek)

In het 2e plaatje is te zien hoe het afzendadres (blauwe rechthoek in het 1e plaatje) van deze ene email in de lijst met geblokkeerde zenders is gezet.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik weet niet hoe dat spamfilter werkt. Maar ik heb bij de meeste mailtjes in de spam map ook geen [SPAM] staan hoor. En ik doe niks met filterregels.

Het KPN spamfilter heeft hier ook niet ingegrepen omdat er bij “Onderwerp” niet de tekst “[Spam]” werd toegevoegd (groene rechthoek)

Dus dit kun je niet met zekerheid zo zeggen denk ik.

Reputatie 4
Badge +4

Zie ik het nu goed? Je filter is op maximportipo, maar de mail komt van maximpactipo.

Reputatie 7
Badge +10

@Nick83 

Het KPN spamfilter gaat eerst aan het werk en pas daarna wordt er naar de “blokkeerlijst” gekeken. Als het spamfilter ingrijpt wordt er aan het onderwerp de tekst “[Spam]” toegevoegd. Als die ene tekst ontbreekt dan is er iets anders dat email in de spammap zet. Maar ik kan niet zien hoe jij jouw email laat afhandelen.

Filterregels worden pas uitgevoerd als een emailtje in “Postvak In” van mijn emailprogramma terecht komt. Dus email van die ene afzender wordt dus gewoon niet (meer) door het KPN spamfilter als spam gezien. En dat is jammer want eerder was het KPN spamfilter wel in staat om die spam-email in de spammap te zetten.

Reputatie 7
Badge +10

Zie ik het nu goed? Je filter is op maximportipo, maar de mail komt van maximpactipo.

Oooooooeps. Helemaal over het hoofd gezien. Hoe dom van mij !!!!!!!

En dan moet ik natuurlijk ook nog alle andere geblokkeerde emailadressen op typefouten controleren.

Reputatie 7
Badge +10

Overigens gebruik ik de “blokkeerlijst” alleen om email te blokkeren die vaker/regelmatig van hetzelfde mailadres afkomstig is. Anders is het gewoon onbegonnen werk om alle spam aan die lijst toe te voegen.

Overigens krijg ik eigenlijk nog maar (zeer) weinig spam binnen.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83

Het KPN spamfilter gaat eerst aan het werk en pas daarna wordt er naar de “blokkeerlijst” gekeken. Als het spamfilter ingrijpt wordt er aan het onderwerp de tekst “[Spam]” toegevoegd. Als die ene tekst ontbreekt dan is er iets anders dat email in de spammap zet. Maar ik kan niet zien hoe jij jouw email laat afhandelen.

Gewoon standaard. Ik heb geen instellingen. Geen filterregels ofzo. Toch heb ik mailtjes zonder [SPAM] in de spammap staan. 

Reputatie 7
Badge +24

Is die MAX Impact IPO niet gewoon een nieuwsbrief waarbij je je kunt uitschrijven? De site lijkt me gewoon een serieuze nieuwssite. Lijkt me geen spam.

Reputatie 7
Badge +10

@Nick83 

Dit is email waar ik niet om gevraagd heb en dus spam. Ik krijg soms van meerdere afzenders exact dezelfde email binnen. Afmelden heb ik al eerder geprobeerd maar dit was slechts een bevestiging dat mijn emailadres bestaat. Eerder werd email van deze afzender wel als spam aangemerkt en dus wel braaf in de spammap geplaatst.

Ik heb ca. 2 jaar geleden eens ingeschreven voor een “nieuwsbrief” in de hoop dat deze bruikbare informatie zou bevatten. Maar, helaas pindakaas en vanaf dat moment werd mijn emailadres doorgegeven aan andere spammers met als gevolg dat ik gewoon niet van deze spam afkom. Dus moet het maar op deze manier.

Reputatie 7
Badge +24

Het domein staat op geen enkele blacklist.

https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=blacklist%3amaximpactipo.com&run=toolpage

Dus u bent wel de enige die vindt dat dit spam is.

Reputatie 7
Badge +10

@Nick83 

Het is spam omdat dit gewoon "click bait” is. Geen enkele bruikbare informatie. Maar wel sensationele koppen om de mensen “binnen te hengelen".

Reputatie 7
Badge +19

Zie ik het nu goed? Je filter is op maximportipo, maar de mail komt van maximpactipo.

Oooooooeps. Helemaal over het hoofd gezien. Hoe dom van mij !!!!!!!

En dan moet ik natuurlijk ook nog alle andere geblokkeerde emailadressen op typefouten controleren.

Is het doormiddel van het herstellen van de typefout, dit issue opgelost @WMG-N

Reputatie 7
Badge +10

@Jeroen van KPN 

Na het aanpassen van de blokkeerlijst / het verbeteren van mijn typefout lijkt het het er inderdaad erop dat de blokkeerlijst nu wel goed zijn werk doet. Ik wacht nu nog even een paar dagen voordat ik ervan overtuigd ben dat alles goed werkt. Want ik kreeg letterlijk elke dag email van dat ene adres. Maar de eerste tekenen tot nu toe zijn hoopvol.

Reputatie 7
Badge +10

Na het toevoegen van meerdere emailadressen aan de blokkeerlijst worden nu deze nu in de spammap gezet (rode pijl) en niet meer inde map “ongewenste email” (denk: POP protocol) in mijn emailprogramma. Het lijkt erop dat adressen die op de blokkeerlijst staan door het spamfilter worden beschouwd als spam. Hiermee heb ik nog geen definitief bewijs dat de blokkeerlijst nu wel werkt want het spamfilter gaat eerst aan werk en pas daarna wordt gekeken naar de blokkeerlijst. Wordt vervolgd (neem ik aan) !!!

Reputatie 7
Badge +10

Zie het plaatje hieronder. Hier ziet men de spammap (rode pijl) van de KPN webmail (denk: IMAP) en alle emails die aan de blokkeerlijst zijn toegevoegd (groene pijlen). Die emails worden nu weer in de spammap gezet door het KPN spamfilter (blauwe pijl en rechthoek) voordat de blokkeerlijst in actie kan komen.  In dat opzicht kan ik dus niet controleren of de blokkeerlijst wel of niet goed werkt. Maar zolang email van deze afzenders door het spamfilter wordt afgevangen ga ik niet klagen. Voorlopig moet ik maar er vanuit gaan dat de blokkeerlijst goed werkt. We moeten maar afwachten wat de toekomst gaat brengen.

 

Reputatie 7

Wat een enorme berg spam ontvang jij.

De blokkeerlijst en het emailfilter werken alleen op de inbox.

Ik heb al meerdere keren aangegeven dat het wenselijk is om die ook op de spamfolder te laten werken maar helaas is dat nog altijd niet geïmplementeerd.

Reputatie 7
Badge +10

@wjb 

Het klopt dat ik veel/te veel spam ontvang. Maar dat heb ik al eens uitgelegd in een ander topic:

 

Reputatie 7
Badge +21

Wordt het geen tijd om met een nieuw e-mailadres te beginnen?
Ik weet het: ook veel werk, met allerlei accounts bij bedrijven etc. maar dat is éénmalig. Jouw huidige situatie wordt er niet makkelijker op. Je moet nu gewenste e-mail zoeken in een berg met SPAM.

Als ik er 5 - 10 in de maand krijg dan is het veel en de meesten gaan direct naar de [SPAM].

Reputatie 7
Badge +10

@RBxx 

Dat is misschien nog nog niet eens zo'n slecht idee.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb nog even gewacht met een nieuwe reactie te plaatsen. Maar op dit moment ben ik ervan overtuigd dat de blokkeerlijst toch wel goed werkt. En ook ben ik ervan overtuigd dat als men een emailadres op de blokkeerlijst zet dat dan email afkomstig van dat emailadres door het KPN spamfilter in de spammap wordt gezet.

Nogmaals ik ben dus blij dat de blokkeerlijst dus wel goed werkt.

Reputatie 7
Badge +19

Top! @WMG-N 

Reageer