storing

[Opgelost] Mail kan de identiteit van de server ‘imap.kpnmail.nl’ niet controleren

  • 11 March 2024
  • 27 reacties
  • 1436 keer bekeken
[Opgelost] Mail kan de identiteit van de server ‘imap.kpnmail.nl’ niet controleren
Reputatie 7
Badge +12

Probleem mail door certificaatwijziging 

 

Het kan zijn dat je momenteel een foutmelding krijgt wanneer je Mail op een Apple apparaat gebruikt. Dit heeft te maken met een Certificaatwijziging. 
Op dit moment zijn er twee workarounds:

Je kunt je mailadres opnieuw instellen 
Je kunt de Webmail gebruiken.

 

 

Zodra we een update hebben zullen we dit topic updaten. Onze excuses voor het ongemak.

 

 

Update 1: 11-03-2024 om 20:58: Het probleem zou inmiddels verholpen moeten zijn.

 
 

 


27 reacties

Ik krijg als melding:

Mail kan de identiteit van de server ‘imap.kpnmail.nl’ niet controleren.

Het certificaat van deze server is ongeldig. Mogelijk maak je verbinding met een server die zich voordoet als ‘imap.kpnmail.nl’, waardoor je vertrouwelijke informatie gevaar kan lopen.

 

Als ik kies voor ‘Toon certificaat’, zie ik dat het geldig is van 8 maart dit jaar tot 8 maart volgend jaar. Er staat bij ‘Certificaat ‘certSIGN ROOT CA G2’ wordt niet vertrouwd. Ofwel, het root-certificaat wordt niet vertrouwd.

Ik heb hier: https://certificaat.kpn.com/installatie-en-gebruik/installatie/ca-certificaten/certsign-ov-server-ca-2/ de certificaten gedownload, toegevoegd aan mijn sleutelhanger (mac) en het root-certificaat op ‘vertrouw altijd’ gezet.

Klopt het dat er iets veranderd is? Tot deze ochtend werkte alles gewoon.

Reputatie 7
Badge +24

Is uw systeem volledig geupdate? Root certificaten horen volgens mij automatisch geupdate/toegevoegd te worden. Het zou niet nodig moeten zijn om zelf root certificaten te installeren. Dat is heel onveilig.

Up to date. Is wel een wat oudere mac. Ik draai nu macOS Big Sur 11.7.10. Nieuwer dan Big Sur gaat niet meer op deze Mac, maar het is dus wel de laatste versie van Big Sur.

Ik had ook liever niet zelf een root certificaat toegevoegd, daarom check ik hier of er iets aan de hand is.

Default heb ik wel Certplus ROOT CA G2, en certSign ROOT CA, maar dus niet certSIGN ROOT CA G2.

Alternatief zou zijn certificaten van een nieuwere mac overzetten - als daar wel blijkt dat dit Root Certificaat daar automatisch op komt.

Wij hebben hetzelfde probleem!

Tja weer slordig om een certificaat te laten verlopen. Beste KPN lukt het om vandaag het certificaat te verlengen en op de server te installeren? We zitten namelijk zonder mail!

Ik krijg sinds vanmiddag de melding bij de email: Mail kan de identiteit van de server imap kpn mail niet controleren. Is de mail van Mac met OSX 12.7.4 (update van 12.7.3 gisteren plaatsgevonden).

Bij de informatie zie ik het volgende:

 

Mail komt wel binnen op mijn telefoon. PC heb ik opnieuw opgestart, dan lijkt het alsof hij mail ophaalt maar vrijwel onmiddelijk komt er een driehoek naast de mailboxen.

Hoe is dit te verhelpen?

Reputatie 7
Badge +24

Precies hetzelfde als hier:

https://forum.kpn.com/e-mail-en-cloud-10/ik-krijg-foutmelding-mail-kan-de-identiteit-van-de-server-imap-kpnmail-nl-niet-controleren-is-het-certificaat-verlopen-610908

Ik heb sinds vandaag hetzelfde probleem. Mijn iMac is volstrekt up to date. Wat nu?

Ik heb sinds vandaag hetzelfde probleem. Mijn iMac is volstrekt up to date. Wat nu?

Webmail gebruiken tot ze het opgelost hebben

☹️

Ook ik krijg op mijn iphone hetzelfde. Deze is volledig up to data. Melding ook dat certificaat is verlopen op 8 maart om 12:32:12

Hier sinds vandaag hetzelfde probleem, iMac. Ik heb overigens alleen het certsign ROOT CA op mijn systeem. Is handmatig kopiëren van het nieuwe certificaat veilig en voldoende?

Ik heb hetzelfde probleem. Probeer via de klantenservice hulp te krijgen maar die sturen een sms met een handleiding die ik al helemaal doorlopen heb. Probleem met het certificaat blijft bestaan. Dit probleem heb ik op een iPhone.

Ik heb dit probleem ook ineens zo kon ik de mail nog ophalen op mijn mac en ineens niet meer.

Wat te doen ,ligt dit aan kpn ?😰

Miertje🤔

Badge

Android met Fairmail meldt:

Synchronisation errors since 11/03/2024 13:08
Untrusted
CN=imap.kpnmail.nl,O=Koninklijke KPN N.V.,L=Rotterdam,ST=Zuid-Holland,C=NL
CN=imap.kpnmail.nl,O=Koninklijke KPN N.V.,L=Rotterdam,ST=Zuid-Holland,C=NL
CN=imap.kpnmail.nl,O=Koninklijke KPN N.V.,L=Rotterdam,ST=Zuid-Holland,C=NL
java.security.cert.CertPathValidatorException: Trust anchor for certification path not found.
Trust anchor for certification path not found.
 

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb jullie reacties verplaatst naar dit storingstopic, we hebben dit momenteel in onderzoek. Als workaround kun je de webmail gebruiken. Zodra we meer weten zullen we dat hier met jullie delen.

Badge

Dat is misschien een oplossing voor Apple/Mac, maar niet voor Android met FairEmail.

Wanneer mag ik verwachten dat het weer werkt?

Reputatie 7
Badge +12

Dat is misschien een oplossing voor Apple/Mac, maar niet voor Android met FairEmail.

Wanneer mag ik verwachten dat het weer werkt?

Daar kunnen we op dit moment nog niet zoveel over zeggen @A3aan29, het spijt me. Het is in onderzoek en zodra er meer bekend is, zullen we dat meteen laten weten in dit topic. 

krijg foutmelding bij inkomende mail op mijn smartphone (identiteit kan niet worden gevalideerd); probleem dot zich niet voor op mijn laptop. 

Begin van de ochtend wel mail ontvangen. Instellingen smartphone niet gewijzigd. Rara wat nu?

Ik zie de reactie van Thomas van KPN dat het in onderzoek is. Het heeft als je op details op je telefoon klikt te maken met een certificaat certSIGN SA wat gebruikt wordt voor imap.kpnmail.nl dat is verlopen. Daar komen ze best wel uit. Je kan er voor nood op de telefoon bij via webmail maar dat is wel omslachtig. 

krijg foutmelding bij inkomende mail op mijn smartphone (identiteit kan niet worden gevalideerd); probleem dot zich niet voor op mijn laptop. 

Begin van de ochtend wel mail ontvangen. Instellingen smartphone niet gewijzigd. Rara wat nu?

Ik heb een Sony Experia 10 (Android)

 

Na vanochtend 11.26 uur synchroniseert mijn e-mail niet meer op mijn Samsung telefoon. Op mijn tablet en PC wel. De agenda op mijn telefoon synchroniseert wel.

Ik heb het bovenstaande gerelateerde topic ‘IMAP synchronisatie op telefoon werkt niet meer na installatie KPN’ gelezen, maar ik begrijp de aanwijzingen niet.  Bovendien heb ik niets nieuws geïnstalleerd op mijn telefoon.

Ik heb mijn telefoon opnieuw opgestart, maar dat hielp niet. Ik vraag me af of het zou helpen als ik de mail-app zou verwijderen en opnieuw installeren, maar durf dat niet omdat ik bang ben dan ook mijn e-mailarchief kwijt te zijn, met mails die ik op mijn telefoon wil bewaren.

Ik heb ook in de e-mailinstellingen ‘E-mails synchroniseren’ uit- en daarna weer aangezet. Hielp ook niet. Wat kan ik doen?

Ik krijg de foutmelding ook op mijn Android telefoon bij Mail binnen halen via Gmail

Ik krijg plotseling een melding in mijn het net mailaccount dat de er geen mails gedownload kunnen worden vanwege een probleem met de inkomende server. O wat mis ik de helpdesk die Kpn vroeger had en die mij zo goed heeft geholpen toen je nog gewoon iemand aan de lijn kreeg!

Probleem mail door certificaatwijziging 

 

Het kan zijn dat je momenteel een foutmelding krijgt wanneer je Mail op een Apple apparaat gebruikt. Dit heeft te maken met een Certificaatwijziging. 
Op dit moment zijn er twee workarounds:

Je kunt je mailadres opnieuw instellen 
Je kunt de Webmail gebruiken.

 

 

Zodra we een update hebben zullen te dit topic updaten. Onze excuses voor het ongemak.

@Jan van KPN opnieuw je account instellen is geen optie omdat oudere iPhones het root certificaat niet kennen. Dus met dit certificaat op de server gaat het niet zonder meer lukken om te mailen oudere iPhones of Macbooks via kpn. Is de volgende stap een aanbieding voor een nieuwe iPhone bij KPN.

Reageer