Beantwoord

Hoe zet ik Wifi versterkers handmatig op verschillende kanalen?

  • 28 March 2021
  • 7 reacties
  • 315 keer bekeken

Hoi,

 

ik heb een vergelijkbare vraag. Doordat ik niet overal goede verbinding had en de wifi manager ene paar keer doorlopen heb, zijn mij 2x 2 wifi versterkers opgestuurd. Op zich overal nu goed bereikbaar wifi in huis (goede service!!!)

Maar het valt me wel op dat ze (doordat het kanaal op automatisch staat) de kanalen af en toe veranderen, waardoor ik op dat moment apparaten even opnieuw verbinding moeten maken en ik dan even dan een seconde of 10 geen verbinding heb. 

Dit probleem is opgelost als ik het wifi kanaal handmatig instel, alleen kan ik de webinterface  maar 1 kanaal kiezen alle wifi versterkers en heb ik dus minder bandbreedte. Ik zou bijvoorbeeld kanaal 1 op begane grond willen gebruiken, kanaal 6 op 1 verdieping en kanaal 11 op 2e verdieping.

 

Probleem is dat als ik naar de webinterface van een specifieke wifi versterker ga door het ip adres van die versterker te gebruiken, wordt ik automatisch geforward weer naar het ip adres van de “primaire” wifi versterker.

Als ik de instelling terugzet op auto (wat trouwens ook gebeurd als ik de “wizard” op mijnkpn voor slechte wifi doorloop) wordt, is het verkeer wel verdeeld over meerdere kanalen, maar heb  ik mijn oorspronkelijke probleem terug omdat af en toe het kanaal wisselt. 

Mijn vraag is dus:  hoe kan ik verschillende wifi versterkers handmatig op verschillende kanalen zetten?

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

 

icon

Beste antwoord door Nick83 2 April 2021, 09:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Hallo Webcare? 

Badge +19

Wat jij wil is niet mogelijk. 

Dat kan niet waar zijn. Als alles op hetzelfde kanaal gerbuiken ze dezelfde frequentie en zit het elkaar in de weg. Dat is het hele idee van die kanalen, dat je het zo configureert dat verschillende access points elkaar niet in de weg zitten

Reputatie 7
Badge +24

Dat kan niet waar zijn. Als alles op hetzelfde kanaal gerbuiken ze dezelfde frequentie en zit het elkaar in de weg. Dat is het hele idee van die kanalen, dat je het zo configureert dat verschillende access points elkaar niet in de weg zitten

De versterker werken samen, ze zenden allemaal dezelfde netwerknaam uit en ondersteunen seamless roaming. Dat zorgt ervoor dat ze elkaar niet in de weg zitten.

Alleen verschillende WiFi netwerken, verschillende netwerknamen dus, uitgezonden door apparatuur van verschillende merken, dat zit elkaar (soms) in de weg.

Badge +19

KPN heeft daar blijkbaar niet voor gekozen.  Zoek een rustig kanaal en zet die vast. Hier werkt dat prima. Wil je dat niet dan zal je zelf een ander systeem aan moet en schaffen als dat al bestaat.

KPN heeft daar blijkbaar niet voor gekozen.  Zoek een rustig kanaal en zet die vast. Hier werkt dat prima. Wil je dat niet dan zal je zelf een ander systeem aan moet en schaffen als dat al bestaat.

Dat is idd hoe ik het nu geconfigureerd heb. Stabiel. Maar dus en stuk minder wifi capaciteit dan het zou kunnen zijn.

 

Het is zoals het is, dus laat het dan maar zo. Maar wel jammer. Elk access point een eigen kanaal geven, zodat ze niet op elkaars frequenties zitten is toch wel basis wlan configuratie. 

Feature request?

Reputatie 7
Badge +30

Ik ga je verzoek doorgeven, @KammieKam! Wie weet wordt het t.z.t. opgepakt :-).