Vraag

Voeding Experiabox V10, specs, hoe aan te komen?

  • 16 April 2020
  • 9 reacties
  • 1920 keer bekeken

Ik heb wat problemen gehad met mijn Experiabox v8, maar die doet het nu weer normaal.

Echter het leek mij een goed idee om een backup modem-router te hebben. Ik heb nu een Experiabox v10 kunnen krijgen, echter zonder voeding. Ik dacht dat ik de voeding van de Experiabox V8 kon gebruiken (12V 2,1A).

Echter ik ben in een conversatie tegen gekomen dat er een voeding van 12V 5A gebruikt moet worden bij de Experiabox V10. Als dit correct is, dan kan die voeding van 12V 2.1A dus overbelast worden en kapot gaan als ik die op de V10 aan sluit!! Is dit correct??

En weet iemand hoe ik aan die voeding van 12V 5A voor die Experiabox V10 kan komen ?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

De spanning (12volt) moet constant zo zijn, de stroom is afhankelijk van de vraag en de voeding moet dus meer kunnen leveren dan nodig.

Als de voeding meer kan leveren dan is dat goed, meer is beter, maar niet overdrijven.
Een voeding van 12V / 5A is ~ 60W
Da's wel een beetje veel voor een modem.
Staat er op de experiabox iets over het energie verbruik ?
Je zou het zonder gevolgen gewoon kunnen proberen, als de voeding(s adapter) niet te warm wordt dan is er niets aan de hand.

Overigens begrijp ik je idee van een reserve modem heel goed, zo had ik dat bij xs4all ook altijd, een ingestelde fritzbox op reserve, maar met de experiabox gaat dat niet ben ik bang voor.

Adapters zijn "overal" te koop, de kwaliteit is soms bedroevend en op afstand niet te beoordelen en je moet nog het juiste stekkertje met de juiste polariteit ( + en - ) weten en vinden !
Zoekterm voor het stekkertje : "barrel" (ton) en dan 5 x 2,1 mm  (denk/vermoed ik)

Eerdere bijdragen van mij over iets soortgelijks :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/aansluiting-digitenne-12-volt-plug-stekker-456783
https://forum.kpn.com/digitenne-12/lange-voedingskabel-nodig-470708

Waar bij ik nog geen uitsluitsel heb over de door kpn gebruikte maat 12V stekker
ZWS : 5,5 x 2,1mm

de plus in het midden

Reputatie 3
Badge +1

De voeding van mijn EB V10 (zonder a) heeft een output 12V en 2.5A. 

 

KeesYagi en Grovert,

Dank voor uw uitleg en info.

Vooral die foto van de V10-voeding is heel erg fijn, 12V en 2.5A.

Iemand meldt (in een conversatie op het KPN-forum) dat bij zijn V10 een 12V-5A voeding zit, hopelijk is dit over-done.

Het toeval wil dat ik een voedings-adapter heb, bij een oude LCD-monitor, van 12V en 4.16 A, met vermoedelijk de juiste plug (O 5.5x2.1mm). Dit zou dan dus voldoende moeten zijn.

Ik vind op internet redelijk goedkope voedingen 12V-5A (Chinese makelij) waarbij steeds vermeld wordt dat ze vooral voor LED-strips zijn. Echte 12V-5A PC-notebook-adapters zijn duurder. Is hier een reden voor (voedings-stabiliteit, ruis, etcetera) ? Of is de officiële V10-voeding ook van de “LED-voeding”-kwaliteit (dus waarschijnlijk ook met wat rimpel-spanning, ruis en beveiliging-punten) ?

Ik heb een vermoeden gekregen waarom er V10 's zijn met een 12V-5A voeding , in plaats van 12V-2.5A.

Er zijn over de V10 nogal wat problemen te vinden op internet die verband lijken te houden met de voeding (bijvoorbeeld uitgebrand of niet goed funktioneren van de V10 door de voeding). Het zou wel eens kunnen zijn dat bij volledige belasting van de V10, de voeding van 12V-2.5A maximaal belast wordt. Met als gevolg dat (bij Chinese elektronika-kwaliteit) de voeding heet wordt en uitbrandt of de 12-spanning inzakt.

Dan zou dus een zwaardere vervangende voeding dan 12V-2.5A nodig zijn, bijvoorbeeld 12V-5A (bij Chinese elektronika-kwaliteit), zoals ik ergens vermeld heb zien staan voor de V10.

Is er iemand die hierover mogelijk ervaring heeft met zijn/haar V10?

Heb je al onderzocht of die extra experiabox werkend is te krijgen ?

Los daar van kan het nooit kwaad om een reserve adapter in huis te hebben.

Hier iemand die ervaring heeft met iets dergelijks :

https://forum.kpn.com/internet-9/brand-door-modem-kpn-476750#post797466

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Janov, welkom! Ik zie dat je al flink wat informatie hebt gekregen. Inhoudelijk heb ik er niet zoveel aan toe te voegen. Wel wil ik ook graag benadrukken dat het níet de bedoeling is om te rommelen met de apparatuur met alle gevolgen van dien.

 

Experia Boxen zijn bezit van KPN en in bruikleen van klanten. Je mag deze dus niet aan- en verkopen. Daarnaast zijn het gewoon deugdelijke producten en gaan ze niet zomaar kapot. Het kan natuurlijk altijd dat er wel een defect optreed. In dat geval krijg je altijd binnen twee werkdagen een nieuwe toegestuurd. Je zit dus gelukkig niet lang zonder. Mocht je echt extra modem willen, kan je beter een eigen router aan schaffen. Juist om zaken te voorkomen, zoals het linkje dat KeesYagi stuurt, is het echt belangrijk dat je zorgvuldig met de apparatuur omgaat. 

De V10 werkt, na heel wat proberen. Reset+Herstel 10 sekonden ingedrukt houden bleek het ding werkend te maken. 

Mijn V8 is weer een keer opgestart met een heel lage internetsnelheid, na een herstart was het weer normaal. Er is toch iets niet in orde met die V8.

Ik ben blij dat ik nu een reserve (lijk) te hebben. Router/modem problemen komen altijd op de meest ongelegen ogenblikken heb ik ondervonden (zoals onlangs op zaterdag-avond voor Pasen, dan dus veel langer dan 2 dagen geen internet).

Mooi !

Nu nog een reserve voeding.

Ik keek nog even naar meanwell , dat is “het” merk op voedingengebied, ik ken ze vooral van de open uitvoeringen, kastje van geperforeerde plaat voor in een systeem kast maar er zijn ook andere uitvoeringen.

Kijk maar eens.

Een stekker kun je er zelf aanzetten maar let op de polariteit !

Hier de topic starter.

Ik heb nu ook wat ervaringen opgedaan met ExperiaBox V8 en V10.

Ik heb bij de V10 met een energiemeter het verbruik in Watt gemeten. De voeding van 30W verbruikt zelf, niet-aangesloten-op-de-router, 2Watt. Bij wel aansluiten van de router + geen PC aangesloten, is het verbruik 6 Watt. Bij een werkende PC, dus met een werkende verbinding, gaat het verbruik naar 8-9 Watt. Netwerkkabel of WiFi maakt bij mij in de flat geen verschil. Het KPN-glasvezelkastje (inklusief de voeding) verbruikt 2 Watt.

Waarom de V8 een voeding heeft van 25 Watt, en die bij de V10 verhoogd is naar 30 Watt is mij een raadsel. Tenzij het mogelijk is dat de WiFi in een groot huis, en bij grotere afstand en meerdere gebruikers, flink meer moet zwoegen.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat ik met die energiemeter niet korrekt gemeten heb (een Silvercrest van tig jaar geleden, met als aarding zo'n ongelukkige poot (ik heb een verlengsnoer met een passende plug en een stekkerdoos met onze bekende aarding gebruikt)).

Ook is het mij een raadsel waarom ik in het verleden berichten vond waarbij router-problemen met een zwaardere voeding (dus niet-KPN) zijn opgelost.

Maar mogelijk heb ik toch een heel aparte verklaring gevonden.

In vergelijking met andere standaard voedingen van 12V heeft de KPN-voedingsplug die in de router steekt een kortere uitstekende bus. En zitten de plus-kontaktjes in de plug dieper. Als je de V8 12V/25W voeding bij PC-speakertjes toepast, is er een twijfel/aan-uit kontakt. De 2 plus-kontaktjes zitten niet stevig tegen de midden-poot in de kontra-plug. De plug van de V10 30W-voeding heeft dezelfde afmetingen als die bij de V8 25W-voeding !

Al met al vraag ik mij af of de router-(voeding-)-problemen mogelijk iets te maken hebben met de afmetingen/design van de voedings-plug die in de router steekt, waarbij het plus-kontakt slecht is. 

Volgens mij zou dan elke “vreemde” voeding van 12V en minimaal 25W, maar met een “normale” standaard plug, de router-problemen opgelost hebben.