Vraag

Stilstaand/haperend beeld bij Terugkijken

  • 5 April 2020
  • 3 reacties
  • 757 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo, 

Hier en daar lees ik meldingen dat er bij het terugkijken van opnames en Begin Gemist er klanten zijn die last hebben van stilstaand beeld (geluid loopt nog wel door). Dit probleem speelt nu bij ons thuis ook, op alle ontvangers. Tot enkele weken terug geen last van gehad. Live TV lijkt geen problemen te geven.

Bij de andere topic's is er niet vaak een duidelijke oplossing te vinden, anders dan het weghalen van Powerline adapters of reset van modem en TV ontvanger. Dat heb ik ook uitgevoerd om er zeker van te zijn dat het niet aan ons netwerk ligt. 

Onze situatie is vrij simpel. 50Mbit VDSL aangesloten op een EB10, twee ITV ontvangers (VIP 2952 v2) rechtstreeks met Cat5E kabel aangesloten op de EB. Snelheid is ook goed; we halen de beloofde snelheid van 50Mbit. Capaciteitsprobleem tussen modem en centrale is het dus niet. Stabiliteit is ook prima in orde. 

Nu valt het mij op dat bij het terugkijken van een programma het beeld op precies hetzelfde moment vastloopt. Het maakt daarbij niet uit hoevaak/hoelaat ik het programma terugkijk; het speelt op exact hetzelfde moment weer. Op beide ontvangers. Het lijkt erop dat het programma aan de kant van KPN niet goed wordt “opgenomen”.  (test: National Geographic Channel: CAR SOS van zondag 5 april, 17:59. Bij minuut 16 en 17 vanaf de start af en toe haperingen te zien). Niet alleen Nat Geo, maar ook bij andere zenders speelt het probleem. 

Nu speelt het probleem bij de buren met KPN ook. Die hebben dezelfde ontvangers en dezelfde EB v10. Die zijn sinds kort overgezet naar glasvezel van KPN. Maar ook daar haperingen bij terugkijken van programma's. Ook daar waren de 3 ITV ontvangers rechtstreeks aangesloten op het modem. 

De problemen spelen nu enkele weken en begint nu wel wat te storen. Gelukkig kijken we veel live-tv en hapert het beeld dan niet. Maar dat er iets misgaat aan de kant van KPN durf ik nu wel voorzichtig te zeggen. 

Weet iemand nog een mogelijk oplossing om dit probleem op te kunnen lossen? Modem reset; ontvanger reset is al gedaan. Het enige wat ik nog kan verzinnen is een ander modem aansluiten, maar ik verwacht eerlijk gezegd geen verschil als de opname op dezelfde momenten even hapert. 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 3
Badge +4

HI @jjmvdt! Goed dat je een topic hebt aangemaakt. Ook fijn om te lezen dat je jouw aansluiting al zo duidelijk hebt beschreven. :slight_smile:  Ik begrijp uit jouw bericht dat in ieder geval bij de test op National Geographic de hapering voorkomt. Begrijp ik nou dat dit alleen op deze zender, met dit programma, zo is of is het ook op andere tijdstippen en bij andere programma’s en zenders het geval?

Daarnaast ben ik benieuwd of je de haperingen alleen op de tv hebt of ook in het internet. Werkt jouw internet, zowel wifi als bekabeld, wel naar behoren? En zou je mij van de Experia Box kunnen aangeven welke lampjes branden, welke kleur ze hebben en of ze knipperen (in het ritme van een richtingaanwijzer in de auto)?

@Robyn_ 

Internet werkt verder prima. We voeren hier soms hele avonden gesprekken via Voip (discord) en dat gaat vlekkeloos. Alle lampjes op de Experiabox branden groen en knipperen als er activiteit op de verbinding is. Er treden vrijwel geen lijnfouten op en de lijn is verder stabiel. Testen met een netwerkkabel zijn prima, WiFi werkt ook goed, al is kabel natuurlijk het beste. 

Het is echt het TV-gedeelte waar het misgaat. Als we live tv kijken, dan is er niks aan de hand. Kijk je opnames terug of kijk je via Begin Gemist de afleveringen terug, dan hapert het beeld af en toe. 

De haperingen komen op meerdere zenders en meerdere tijdstippen voor. Nat Geo had ik als voorbeeld gepakt. De haperingen zijn er ook bij BBC First, RTL en NPO. Bij terugkijken van afleveringen haperingen, Live TV is er niks aan de hand. 

Ik heb dezelfde aflevering van Nat Geo bij de buren met glasvezel (wij hebben nog VDSL) teruggekeken en daar stoort het beeld op exact hetzelfde moment in de aflevering. (goed te zien bij de 16e en 17 minuut na starten begin gemist. 

Ik zal het in de gaten houden. De buren hebben namelijk dezelfde problemen. Internet werkt perfect en bloedsnel, maar Begin Gemist op de TV wil soms haperen en dus stilstaan beeld geven.

Reputatie 3
Badge +4

Helder verhaal, @jjmvdt! Er zijn meer meldingen gekomen over haperend beeld bij Terugkijken. Klanten zien hier kortstondig blokjes in beeld tijdens de hapering. Ons iTV-team heeft altijd baat bij meer voorbeelden, dus heb je naast National Geographic Channel: CAR SOS van zondag 5 april, 17:59 (± minuut 16/17) nog andere voorbeelden van programma's waarbij dit het geval is? Dan zet ik dit door. Ik kan je dan op dit moment geen oplossing bieden, maar dan kan het team er in ieder geval verder naar kijken!