Beantwoord

Waarom doen jullie een inflatiecorrectie?

  • 21 May 2023
  • 28 reacties
  • 551 keer bekeken

Ik weet het antwoord, maar ik begrijp niet waarom tijdens een contract de kosten worden verhoogd met inflatiekosten. Je kan zeggen dat anderen het ook doen, maar dat is niet waar. Wel worden de kosten verhoogd na afloop van je contract als je hem niet verlengd. Dit was vroeger ook bij Telfort en later KPN. 
Ik betaalde vorig jaar 25 euro bij het afsluiten van een nieuw contract. Dat is nu 26,79. Als ik hem weer verleng ga ik weer naar 25 euro. Ik had hem beter voor 1 jaar kunnen afsluiten. Dat is een euro duurder maar dan kan ik hem weer na 1 jaar opnieuw afsluiten voor een lager bedrag. Dat is toch heel apart en niet echt stimulerend voor vaste klanten. 
Waarom doen jullie dit?

icon

Beste antwoord door RBxx 21 May 2023, 19:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Omdat voor KPN de kosten ook stijgen.

Vodafone verhoogd ook gewoon de prijzen van z'n abonnementen:

https://www.vodafone.nl/support/abonnement-en-rekening/inflatiecorrectie

https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Inflatiecorrectie-van-2-7-per-1-oktober-2022/ba-p/213008

T-Mobile ook gewoon:

https://tweakers.net/nieuws/205312/t-mobile-voert-prijsverhoging-van-8-komma-6-procent-door-op-alle-abos-door-inflatie.html

Ook op je boodschappen hebben de supers de inflatie doorberekend. Daar is niks bijzonders aan. Gelukkig doen telecombedrijven het doorgaans maar 1 x per jaar. Dit jaar is het percentage 8,5 %.

KPN maakt ook gebruik van de duurder geworden elektriciteit. En salarissen zijn doorgaans ook flink verhoogt (onder druk van de vakbonden). Vaak met zo'n 10 %.

Elk jaar je contract vernieuwen kan inderdaad '’lonend'’ zijn.

Vaste contracten lopen minimaal 1 maand, of 1 jaar.

Mobiele kunnen 1 maand (is wel het duurste), 1 jaar of 2 jaar minimaal zijn.

Een abonnement voor vast internet vernieuwen maakt doorgaans weinig uit omdat de prijs voor alle klanten doorgaans omhoog gaat. Dan kan je tegenwoordig beter elk jaar van provider wisselen.

 

Mobiel is het inderdaad slim om elk jaar of twee jaar te verlengen. Een maandelijkse opzegbaar abonnement nemen dan ben je een dief van je portemonnee.

 

Ps @Belindag  u bedoeld dus tijdens een tweejarige contract periode want doorgaans vind er in het eerste jaar bijna nooit inflatiecorrectie plaats. Althans die ervaring heb ik niet. 

Als een (mobiel) abonnement is ingegaan voor 1 juli van 2023 dan zal de correctie per oktober plaatsvinden. Anders pas in 2024.

Als een (mobiel) abonnement is ingegaan voor 1 juli van 2023 dan zal de correctie per oktober plaatsvinden. Anders pas in 2024.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit in oktober een inflatiecorrectie mee gemaakt. Zeker niet in het eerste jaar na afsluiten van het abonnement, ongeacht het moment van aanvang. De correctie kwam meestal pas in het tweede jaar.

Reputatie 7
Badge +21

Zie deze pagina op de KPN website over de inflatiecorrectie per 1 oktober 2022 voor de mobiele abonnementen van minstens 3 maanden oud.

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm

Ook mijn abonnement uit mei 2022 ging toen met 5,8% omhoog in prijs.

Je kan zeggen dat anderen het ook doen, maar dat is niet waar.

Heb je hier voorbeelden van? In principe doet tegenwoordig vrijwel iedereen n.l. aan inflatiecorrectie. 

 

Ik betaalde vorig jaar 25 euro bij het afsluiten van een nieuw contract. Dat is nu 26,79. Als ik hem weer verleng ga ik weer naar 25 euro. Ik had hem beter voor 1 jaar kunnen afsluiten.

Grappig, het is één van de door mij genoemde grapjes die ik uithaal bij het aangaan van een overeenkomst. Bij een tweejarige overeenkomst kan het zelfs voor komen dat je twee keer met inflatiecorrectie te maken krijgt!

Een (voor sommige) wijze les, wil je geen inflatiecorrectie gedurende je contract?

  1. Sluit je mobiele abonnement 3 maanden voordat de inflatiecorrectie wordt toegepast af.
  2. Neem een eenjarig abonnement, bij een tweejarig abonnement krijg je n.l. in het 2e jaar te maken met inflatiecorrectie.

Dus… bij een eenjarig abonnement afgesloten 3 maanden voor ingang inflatiecorrectie, krijg je niet te maken met inflatiecorrectie gedurende 12 maanden. Die ene euro extra lijkt veel, maar reken de gemiddelde inflatiecorrectie op je € 25,00 kostende abonnement en je zult zien dat die € 1,00 nog best meevalt 😉

Voor internet abonnementen geldt een andere datum 1 Juli. Dus per maand opzegbaar is onzin, gewoon op het goede moment afsluiten is het advies!

 

@Galdor68 - Je kunt ook bij je huidige provider blijven zitten, alleen zal je zelf tot actie moeten overgaan. Meestal loont het om rond de vakantietijd, black-friday of kerstdagen te bellen met afdeling opzeggingen. Afdeling retentie (klantbehoud) kan in die periode ook vaak betere aanbiedingen doen dan op andere momenten.

Als je niet eerder een 1e inflatiecorrectie hebt gehad, dan mag je in je handjes wrijven. Menig consument heeft gewoon wanneer ze hun abonnement zijn aangegaan of hebben verlengd “voor” 1 juli, gewoon inflatiecorrecties betaald.

 

Reputatie 7
Badge +12

 

KPN maakt ook gebruik van de duurder geworden elektriciteit. En salarissen zijn doorgaans ook flink verhoogt (onder druk van de vakbonden). Vaak met zo'n 10 %.

Jij hebt onze CAO door lopen spitten 😉 

Veel makkelijker nog, @Ik_Combineer . Dagelijks naar het nieuws kijken. 

Er wordt een voorbeeld gevraagd. Wij hebben naast KPN ook Simyo.  Deze verloopt na 2 jaar eind van de maand en ik betaal nog hetzelfde als twee jaar geleden.  Daarvoor had ik Simpel. Idem. Geen verhoging. 
Daarvoor Telfort idem. Na de contractperiode werd de inflatie pas toegepast. 
Later rond 2017 zijn ze bij een nieuw contract dit inderdaad ook gaan doen. 

Reputatie 7
Badge +24

Hier staat geschreven dat Simpel wel degelijk inflatiecorrectie toepast:

https://community.simpel.nl/factuur-betalen-8/alles-over-de-jaarlijkse-inflatiecorrectie-bij-simpel-3694

En Simyo... och ... als je daar 1 keer niet oplet en over je datalimiet gaat betaal je een veelvoud van de inflatiecorrectie bij KPN 😄

Daarvoor Telfort idem. Na de contractperiode werd de inflatie pas toegepast. 

Mits je het over een abonnement hebt van voor 2009, dan heb je gelijk. Vanaf 2009 heeft Telfort voor zover ik weet ten alle tijden een bepaalde regel opgenomen gehad waarin het aangaf dat het inflatiecorrectie toepaste. Wanneer je na 2009 geen enkele maal inflatiecorrectie hebt hoeven betalen, dan heb je;

  1. De overeenkomst op precies het goede moment afgesloten waardoor altijd net buiten de periode viel wanneer deze werd berekend en dus je prijs verhoogd, of;
  2. Heel erg veel geluk gehad.

Vanaf 2009 heeft Telfort de zin sowieso opgenomen gehad en is dit zelfs met terugwerkende kracht voor de toenmalige klanten ingegaan. Omdat de Algemene Voorwaarden tussentijds veranderde voor een groot aantal klanten, heeft dit in dat jaar dan dus ook de nodige aandacht gehad en besloot een groep mensen om tussentijds hun contract te beëindigen.

 

Artikel uit de Algemene Voorwaarden:

Ook op Tweakers is er destijds een artikel aan gewijd.

 

Dus ergens vermoed ik gewoon dat het puur geluk is geweest dat dit bij jou niet is berekend, of misschien zelfs dat er gewoon geen tussentijdse inflatiecorrectie is toegepast en Telfort dit destijds allemaal wel best vond.

De betreffende regel betekende overigens niet dat er ook altijd inflatiecorrectie gerekend werd, hooguit dat ze het recht hebben dit te doen zonder dat jij een mogelijkheid had je abonnement te beëindigen.

Dat een provider een regel over inflatiecorrectie heeft opgenomen in de voorwaarden betekent niet dat dit ook daadwerkelijk gebeurd.

Van het vaste internet via Telfort weet ik zeker dat er geen inflatiecorrectie plaatsvond. Bijna 3 jaar lang hetzelfde betaald. ( € 45,00) 

Er kwam op een bepaald ogenblik wel een prijswijziging dat is iets heel anders. 

Lebara noemt in hun voorwaarden ook het volgende  : "Wij behouden ons het recht voor onze tarieven jaarlijks te indexeren volgens de CBS Consumentenprijsindex."
 

Ik ben daar al ruim een  jaar klant maar nog niks gezien. Dat kan natuurlijk nog komen.

De kosten bij overschrijding klopt. Die zijn hoog. Maar ik betaal echt maar 9 euro per maand. En dat doe ik nu al twee jaar lang. 
Dus ik weet niet waar het in zit. Maar ze doen het niet verhogen. 

De kosten bij overschrijding klopt. Die zijn hoog. Maar ik betaal echt maar 9 euro per maand. En dat doe ik nu al twee jaar lang. 
Dus ik weet niet waar het in zit. Maar ze doen het niet verhogen. 

Naar alle waarschijnlijkheid is de marge hoog genoeg waardoor het niet nodig is. Een kleinere provider (MVNO) heeft verhoudingsgewijs veel minder kosten dan een provider met een eigen netwerk. 

 

Wie zijn bundel overschrijd heeft het gebruik niet in de hand dat kan je natuurlijk bij stellen.

Reputatie 3
Badge

Wanneer maakt KPN de inflatiecorrectie voor 2023 bekend? Moeten we echt wachtten tot de 31-5. Van de meeste concurrente weten we het al.

Wanneer maakt KPN de inflatiecorrectie voor 2023 bekend? Moeten we echt wachtten tot de 31-5. Van de meeste concurrente weten we het al.

Uiterlijk vóór 1 juni 2023 maakt KPN, wanneer nodig, aanpassingen bekend.

 

Kleine kans dat met de introductie van TV+ er dit jaar geen verdere prijs aanpassingen plaatsvinden. In mijn beleving informeert KPN doorgaans ruim van tevoren.

Reputatie 7
Badge +6

Wanneer maakt KPN de inflatiecorrectie voor 2023 bekend? Moeten we echt wachtten tot de 31-5. Van de meeste concurrente weten we het al.

Dat zou niet mogen en ook niet netjes zijn tegenover je klanten. Dat houdt in dat je al voor de maand juli betaald (je betaald een maand vooruit) als het per 1 juli ingaat.

En ik verwacht nog wel gelijkertijd wat wijzigingen bij KPN TV, want je kan niet al ruim anderhalf jaar geen wijzigingen meer doorvoeren bij het zenderaanbod.

We gaan het meemaken.

Hallo @Sebas14 ik zie het probleem niet, KPN moet minimaal 1 maand van te voren een aanpassing bekend maken, dus als ze vóór 1 juni bekend maken dat de prijzen aangepast worden per 1 juli a.s. wat is dan het probleem om eind juni/begin juli de facturen over juli met de prijzen van juli te sturen?

 

En ik verwacht nog wel gelijkertijd wat wijzigingen bij KPN TV, want je kan niet al ruim anderhalf jaar geen wijzigingen meer doorvoeren bij het zenderaanbod.

Verandering aan het zenderaanbod (of niet) is natuurlijk geen verplichting, het kan ook goed zijn dat daarin gewoonweg helemaal niets veranderd.

 

Hallo @Sebas14 ik zie het probleem niet, KPN moet minimaal 1 maand van te voren een aanpassing bekend maken, dus als ze vóór 1 juni bekend maken dat de prijzen aangepast worden per 1 juli a.s. wat is dan het probleem om eind juni/begin juli de facturen over juli met de prijzen van juli te sturen?

 

@JanD  u bent via Telfort bij KPN terecht gekomen dat zal nu bijna 5 of 6 jaar zijn, bent u gewend dat KPN dit op het laatste moment naar buiten brengt ik niet.

 

Reputatie 7
Badge +6

Hallo @Sebas14 ik zie het probleem niet, KPN moet minimaal 1 maand van te voren een aanpassing bekend maken, dus als ze vóór 1 juni bekend maken dat de prijzen aangepast worden per 1 juli a.s. wat is dan het probleem om eind juni/begin juli de facturen over juli met de prijzen van juli te sturen?

 

Om de klant misschien meer bedenktijd te geven om bij een eventuele overstap? Je zit tenslotte ook vast aan een opzegtermijn van 1 maand (als je contractvrij bent). Ik ben dit van KPN gewoon niet gewend als je naar de afgelopen 5 jaar terug kijk, zo laat een wijziging doorgeven.

Maar misschien valt er ook niks door te geven en blijven we gewoon hetzelfde betalen tot volgend jaar juli 😊

 

Verandering aan het zenderaanbod (of niet) is natuurlijk geen verplichting, het kan ook goed zijn dat daarin gewoonweg helemaal niets veranderd.

 

Het is ook geen verplichting, maar wel een vooruitgang. Naar de klanten laten zien dat je het optimale uit het zenderaanbod haalt en luistert naar de klanten die graag meer zenders willen of meer HD. En kijkt wat andere providers doen, om je klanten daarin tevreden te stellen. Ik zie al genoeg opties waarin KPN zich kan verbeteren, maar daar gaat deze topic niet over.

 

Hallo @Sebas14 , een inflatiecorrectie is nooit een reden om binnen een contract gratis op te kunnen zeggen, alleen bij bepaalde aanpassingen, zoals de nieuwe voorwaarden per 1 april jl.

Hallo @Galdor68 Telfort is eind 2020 in KPN opgegaan, dus zo'n 2,5 jaar geleden en tot nu toe heb ik altijd bijtijds bericht gehad van belangrijke aanpassingen.