Beantwoord

Samsung Note 10 Lite VoWifi?

  • 5 October 2020
  • 9 reacties
  • 119 keer bekeken

Omdat dit topic gaat over de Samsung Note 10 lite, en ik nergens kan vinden of dit toestel geschikt is voor VoWifi (Wifi bellen) post ik dit, wie weet daar het antwoord op? Hij staat niet specifiek in de lijst met geschikte toestellen, maar het lijkt me sterk dat de software van deze Samsung zal afwijken van andere even oude toestellen van Samsung.

Maar om er nu eerst 1 aan te schaffen en vervolgens er achter te komen dat het niet werkt, gaat me te ver.

Admin: eigen topic aangemaakt voor vraag

icon

Beste antwoord door Nadia 13 October 2020, 15:27

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

Hi @BertHk, welkom op het KPN forum. Goeie vraag stel je hier aan de KPN Community. @SjorsK, jij bent een Samsung expert, weet jij dit? :) 

Reputatie 7
Badge +16

Op zich kan ‘t toestel het aan. :) Dat gezegd te hebben, de provider moet het geactiveerd hebben (Alhoewel, kpn heeft het liever gewoon aan voor elk toestel :) ). 

 

Als bron heb ik een website uit India gepakt :)

https://www.airtel.in/wifi-calling

 

 

Op zich kan ‘t toestel het aan. :) Dat gezegd te hebben, de provider moet het geactiveerd hebben (Alhoewel, kpn heeft het liever gewoon aan voor elk toestel :) ). 

 

Als bron heb ik een website uit India gepakt :)

https://www.airtel.in/wifi-calling

 

 

Sorry SjorsK, dat soort info kon ik ook vinden over mijn huidige toestel (LG G6), die kan het ook aan in Canada, zegt natuurlijk niks over het feit of het via KPN ook werkt. Bij vodafone en t-mobile zie ik ook toestellen die bij KPN niet werken, en andersom.

Ik wil gewoon zeker weten of dat type werkt, het zou moeten werken voor alle recente Samsung toestellen, maar het verbaasd mij (iets) dat ze niet allemaal in de lijst staan, volgens mijn gegevens staan er alleen toestellen in de lijst die KPN als toestelverkoper zelf ook aanbiedt.

Inmiddels heb ik (misschien tijdelijk) een Oppo A9 2020 aangeschaft, is nog niet binnen, dus kan er nog niks over vertellen.

Weer heb ik moeite met de vaak kort door de bocht antwoorden, van een Moderator kreeg ik een antwoord dat als het toestel niet in de lijst staat, het niet werkt.

Dit is eigenlijk niet fair, want van andere gebruikers hoor je dat er best toestellen zijn die niet in de lijst staan, maar wel blijken te werken, in principe wordt er overal aangegeven dat alle recente Apple en Samsung toestellen zouden moeten kunnen werken met VoWifi.

Het heeft er alle schijn van als KPN ze niet zelf verkoopt, dat ze ook niet in de lijst terecht komen.

Dus stel ik nogmaals de vraag aan andere gebruikers; Wie heeft er een Samsung Note 10 Lite en werkend bellen over wifi? Of kan bevestigen dat dit inderdaad niet werkt?

Reputatie 7

Hoi @BertHk, ik kan me voorstellen dat je niet het antwoord hebt gekregen waarop je had gehoopt. Op onze site: Mobiel bellen via wifi van KPN houden we een lijst bij van toestellen die gegarandeerd op VoWiFi kunnen. Dat zijn vaak ook toestellen die we zelf in het assortiment hebben. De Samsung Note 10 lite hebben we helaas niet, wel de Samsung Note 10 & Note 10+ en die ondersteunen VoWiFi. Het zal me dan ook niks verbazen dat het toestel die jij op het oog hebt ook prima werkt op VoWiFi. Ik vraag voor jou  intern of we daar uitsluitsel over kunnen geven :)

Reputatie 7

Hi @BertHk, ik heb een wat uitgebreider antwoord op je vraag of VoWiFi en dus ook VoLTE (4G bellen) werkt op de Samsung Note 10 Lite. 

Het lijkt allemaal zo eenvoudig, een toestel uit hetzelfde productiejaar die ook op de lijst staat van geschikte toestellen zal toch ook wel geschikt zijn voor VoWiFi? Maar helaas, dat is niet altijd het geval. Mobiele smartphones worden door fabrikanten over de hele wereld aangeboden, ieder land en operator vraagt om specifieke wensen die het beste aansluiten op het netwerk. Dit wordt in de software meegegeven door de fabrikant. Het komt voor dat er (web)winkels zogeheten ‘grijze import’ van Samsung toestellen te koop aanbieden, toestellen die niet bedoeld zijn voor de Nederlandse markt. Daarnaast zijn er nog de ‘operator varianten’. Al deze toestellen ontvangen geen specifieke updates voor KPN wat kan inhouden dat het toestel een beperk aantal KPN-netwerkfunctionaliteiten ondersteunt. KPN verkoopt alleen open markt toestellen, toestellen die geschikt zijn voor alle operators in Nederland. Samsung zorgt ervoor dat in alle open markt toestellen de KPN instellingen zitten, voor zover een toestel deze technisch ondersteunt.

Als je dus via een website of winkel de Note 10 Lite wilt aanschaffen dan is het verstandig om dit bij de verkopende partij te vragen of ze een open markt versie te koop aanbieden.

Een indicatie is dat in de software versie te term N770FOXM voorkomt. N770 is het toestel type (Note 10 Lite) en FOXM staat voor openmarkt. Staat hier iets anders dan is het af te raden dit toestel aan te schaffen. Deze informatie kan gevonden worden in het toestel: Pictogram Telefoon > Toetsen > voer code in: *#1234# > CSC versie. Als dat de juiste versie is, kun je gebruik maken van VoWiFi :)

Daarom, de toestellen die hier op onze site: Mobiel bellen via wifi van KPN staan gepresenteerd weten we zeker, mits bij ons aangekocht, dat ze geschikt zijn voor VoWiFi :)

Hartelijk dank Nadia voor je uitgebreide en heldere antwoord, het komt er dus op neer dat alle recente Samsung toestellen mits voor de open markt gebruik kunnen maken van VoWiFi. Als ik het goed lees geldt er dus hetzelfde voor alle toestellen van Samsung.

Zou het niet makkelijker (en eerlijker) zijn gewoon te vermelden dat alle Samsung (en wie weet geldt dat ook voor Apple) toestellen vanaf een bepaalde datum (mits gemaakt voor KPN of de open markt) moeten werken met VoWifi.

In principe is er nu nog sprake van misleiding, als ik in Azië bijvoorbeeld een toestel koop die al in jullie lijst staat, loop ik net zoveel risico dat deze niet werkt, terwijl deze valkuil niet benoemd wordt door jullie in de toelichtingen bij VoWiFi.

Reputatie 7

Hi @BertHk, graag gedaan. Misleiding vind ik wel een ferme uitdrukking: dat is een opzettelijke poging iemand een onjuiste indruk te geven voor eigen gewin. Daar kun je ons niet van betichten: we profiteren er immers niet van dat jij een toestel uit Azië koopt.

Geschikte toestellen voor VoWiFi vind je op onze site: Mobiel bellen via wifi van KPN. Dat zijn inderdaad alleen toestellen uit ons eigen assortiment, daar weten we zeker van zijn dat het open markt toestellen zijn en dus over de juiste software beschikken.

Je zou wel kunnen veronderstellen dat onze informatie niet helemaal compleet is. Dat we hierover wat meer kunnen uitleggen in het artikel, zodat het duidelijker is wat de mogelijkheden en beperkingen zijn. Alleen, ook dan kunnen we niet alles ‘garanderen’. Want het is ook weer niet zo dat alle open markt toestellen waarvan VoWiFi een feature is ook op ons netwerk werkt. Dus, dan komen we weer terug bij het eerste: wij vermelden in onze lijst alleen de toestellen die we verkopen en dus testen en waarmee we samenwerkingen hebben met fabrikanten om software te ontwikkelen om KPN-netwerkfunctionaliteiten te ondersteunen: zoals VoWiFi. 
Wij willen graag dat onze klanten goed en volledig mogelijk geïnformeerd worden. Bij te veel mitsen en maren houden we het dan liever ‘veilig’ tot daar waar we zelf invloed op hebben en dat is ons eigen assortiment ;)  

Eindelijk een eerlijk antwoord.

Reageer