Vraag

Terugkijken via tv.kpn.com stopt zomaar: "Op deze zender mag je niet vooruit spoelen'

  • 23 June 2023
  • 21 reacties
  • 536 keer bekeken

Hallo,

Ik probeer een aflevering van een tv serie terug te kijken en dat gaat redelijk goed. Totdat ineens de melding in beeld verschijnt: “Op deze zender mag je niet verder vooruitspoelen.”

Ik was niet aan het vooruitspoelen.

Na een tijdje van deze melding, word het progamma afgesloten met de melding: “Aan bepaalde restricties wordt niet voldaan. Dit kan komen door het gebruik van een extra beeldscherm. Verlaag de resolutie in de player opties of ontkoppel het externe beeldscherm en probeer opnieuw. (3016)”

Ik heb niet ineens een extra beeldscherm aangesloten.

Ik kan de optie kiezen om verder te kijken, maar dan gebeurd precies hetzelfde.

Ik kijk terug op een PC via tv.kpn.com.
Ik heb screenshots van de foutmeldingen en een filmpje van wat er gebeurd.

Hoe kan ik deze foutmeldingen voorkomen?

Groet,

Max Wichern


21 reacties

Ik heb dit euvel nooit gehad met terugkijken van nieuwsuur.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Max Wichern, welkom! Wat gek dat je daar ineens tegenaan liep! Had je de pc bekabeld aangesloten of via de wifi? En heb je ook de mogelijkheid om de resolutie in de player te verlagen? Werd het daarmee ook niet verholpen? Ben je sindsdien deze foutmelding nog eens tegengekomen?

Hallo,

Beide PC’s zijn bekabeld aangesloten: ik heb het probleem op 2 PC’s voorbij zien komen. De ene draait windows 10 en chrome, de andere Ubuntu 22.04 en Firefox.
De resolutie stond op auto (max. 720p) en die heb ik nu op laag (max. 432p) gezet. Ik weet nog niet of dat geholpen heeft.
Ja, de foutmelding kwam net nog voor toen ik nieuwsuur aan het terugkijken was (dus mijn opmerking “nooit gehad met terugkijken van nieuwsuur” klopt niet).

Reputatie 7
Badge +30

We zijn inmiddels een paar dagen verder, ben je de foutcode inmiddels weer tegengekomen? Of heeft het terugzetten van de resolutie toch geholpen?

Ik heb weer eens wat programma’s teruggekeken, en zowel bij het terugschroeven, als het opschroeven van de resolutie kom ik de fout niet tegen. Ik heb de hoge resolutie ook geprobeerd, omdat ik zeker weet dat ik 1080p streamend kan kijken, zonder problemen. De lage resolutie geeft gewoon slecht beeld. Het lijkt er dus op dat de optie auto niet goed werkt, maar om dat uit te sluiten zal ik nog wat programma’s op auto terugkijken.

Reputatie 7
Badge +30

Fijn, deze uitgebreide terugkoppeling! Mocht het inderdaad aan ‘auto’ lijken te liggen, hoor ik het graag. Laat het vooral weten, dan geef ik het door!

Ik heb er de laatste dagen geen last meer van, ook niet met de resolutie op auto. het is erg vaag.

Hallo, zijn er nog andere tips om naar te kijken in verband met dit probleem?

Ik ervaar namelijk hetzelfde, maar niet op alle zenders. Wel op meerdere bekabelde pc’s, met verschillende browsers en operating systems. En niet bij alle zenders! Wel bij dezelfde zenders op de verschillende pc’s of op dezelfde pc in verschillende browsers.

 

Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic. 

Reputatie 7

Hey @Max Wichern, welkom terug. We hebben je bericht samengevoegd met het topic dat je al had. Destijds gaf je aan dat het probleem uit zichzelf gestopt was. Nu is het weer terug begrijp ik?

Het is niet op alle zenders, zeg je. De zenders waar het wel bij gebeurt, zijn dit altijd dezelfde? Kun je aangeven om welke het dan gaat?

En gebeurt het ook vaak/altijd bij dezelfde programma's, of is dat wel variabel?

Hallo, 
Dit is verwarrend, want de reactie was niet geplaatst in verband met dit topic, maar in een andere thread:

Het is/was ook een heel ander probleem. Het lukt me op het moment niet dat na te spelen.

Reputatie 7
Badge +30

Dat is inderdaad niet handig :(. Ik begrijp dat als jij een programma via de gids terug wilt kijken, je voor dat programma kiest, maar deze dan naar het vorige programma terugschakelt? De oplossing die in het andere topic wordt gegeven, was dat de tijd op de laptop niet juist werd weergegeven. Dat is bij jou niet het geval? En is het bij elk programma dat je terug wilt kijken? En als jij dit bijv. op je telefoon doet, of een ander apparaat, dan lukt het ook niet?

Ik heb inderdaad de tijd dubbel gecheckt: verschillende NTP correcties, dus de tijd is goed. Ik heb/had hetzelfde probleem op twee verschillende computers, 1 met windows 10, zowel chrome als brave browsers, en 1 op een ubuntu, met firefox browser.
Het lijkt beperkt tot bepaalde programma’s/zenders. Maar ik heb niet elke dag de tijd om alle programma’s/zenders te checken.
Op het moment lijkt het erop dat jullie software eerste meerdere keren schakelt tussen het vorige en het huidige (terug te kijken) programma. Er zijn een hoop wisselingen/hops/weet-ik-hoe-het-heet, zeker 1 minuut, voordat een programma begint. (het begin van het vorige programma, het begin van het huidige programma, het begin van het vorige programma, het begin van het huidige programma, en nogmaals, etc).

Reputatie 7
Badge +30

Zou je 2/3 recente voorbeelden willen geven van programma's waarbij het zich voordoet? En kan je wel doorspoelen naar het programma wat je wilt kijken? Of ben je verplicht naar het vorige programma te kijken?

Reputatie 7

Ik heb screenshots van de foutmeldingen en een filmpje van wat er gebeurd.

Kan jij dies screenshots hier eens plaatsen?

Kan je dat filmpje op YouTube zetten en de link naar dat filmpje hier plaatsen?

Hallo,

Er lopen hier meerdere problemen in dezelfde thread, da’s misschien niet handig.
Ik ga hier verder over het heen en weer springen als ik op terugkijken klik. Het lijkt wel iets beter te worden (niet meer zo vaak heen en weer springen, maar het is nog duidelijk aanwezig.
Het grootte probleem was dat je inderdaad gedwongen was om het eerdere programma te bekijken, maar dat lijkt nu voorbij.
(het in eerste instantie aangemelde probleem heeft zich recentelijk slechts 1 keer voorgedaan, wat ik met het spelen van de resolutie kon verhelpen)

“Zou je 2/3 recente voorbeelden willen geven van ...”
Ik heb zojuist twee filmpjes gemaakt van programma’s waar het fout gaat:
https://wichern.nl/KPN/Trainspotting_kijken__Dat_doe_je_bij_KPN_TV_-_Google_Chrome_2023-09-09_20-52-16.mp4

https://wichern.nl/KPN/Love_in_Full_Swing_kijken__Dat_doe_je_bij_KPN_TV_-_Google_Chrome_2023-09-09_20-43-49.mp4
De naam van het programma is aan de URL af te lezen. (Sorry, ik gebruik geen youtube om up te loaden.)

“Kan jij dies screenshots hier eens plaatsen?...”
Deze melding was gemaakt voor het eerste probleem, niet het laatste. Dus die screenshots zijn niet relevant. Zoals hierboven gezegd, er zijn wel 2 nieuwe filmpjes van het huidige probleem gemaakt.

Reputatie 7
Badge +30

Dankjewel, @Max Wichern! Ik vraag eens aan @TV Apps Team of op basis van bovenstaande twee filmpjes iets als storing herkend wordt. Er zijn momenteel wel problemen met opnames die verspringen, maar ik durf zelf niet te zeggen of dit ook het geval is bij terugkijken via de gids. 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo,

Er lopen hier meerdere problemen in dezelfde thread, da’s misschien niet handig.
Ik ga hier verder over het heen en weer springen als ik op terugkijken klik. Het lijkt wel iets beter te worden (niet meer zo vaak heen en weer springen, maar het is nog duidelijk aanwezig.
Het grootte probleem was dat je inderdaad gedwongen was om het eerdere programma te bekijken, maar dat lijkt nu voorbij.
(het in eerste instantie aangemelde probleem heeft zich recentelijk slechts 1 keer voorgedaan, wat ik met het spelen van de resolutie kon verhelpen)

“Zou je 2/3 recente voorbeelden willen geven van ...”
Ik heb zojuist twee filmpjes gemaakt van programma’s waar het fout gaat:
https://wichern.nl/KPN/Trainspotting_kijken__Dat_doe_je_bij_KPN_TV_-_Google_Chrome_2023-09-09_20-52-16.mp4

https://wichern.nl/KPN/Love_in_Full_Swing_kijken__Dat_doe_je_bij_KPN_TV_-_Google_Chrome_2023-09-09_20-43-49.mp4
De naam van het programma is aan de URL af te lezen. (Sorry, ik gebruik geen youtube om up te loaden.)

“Kan jij dies screenshots hier eens plaatsen?...”
Deze melding was gemaakt voor het eerste probleem, niet het laatste. Dus die screenshots zijn niet relevant. Zoals hierboven gezegd, er zijn wel 2 nieuwe filmpjes van het huidige probleem gemaakt.

Goed gevonden! We kunnen het reproduceren (met wat moeite). Er zit inderdaad een random iets in… ene keer wel, andere keer niet. We gaan erin duiken. Het is ook zowel in Firefox, Edge als Chrome en Windows en MacOS als besturingssysteem. De echte trigger nog niet gevonden zo 1-2-3 helaas, maar we gaan ermee aan de slag.

Reputatie 7
Badge +7

We hebben hierin nog geen oplossing gevonden, dus het gebeurt nog steeds dat af en toe bij het gebruik van ‘Begin gemist’ bij live, dat het vorige programma start.

Het gebeurt inderdaad nog steeds. Zojuist nog bij het kijken van “NOS Formule 1 GP Japan”, die sprong naar het programma ervoor (NOS Studio Sport Live). Dat het voor het eerst op een publieke zender dat ik het merk. Gelukkig kun je daar wel doorspoelen :-)

Reputatie 7
Badge +7

Korte versie: bron van storing is al even gevonden, oplossing wordt ontwikkeld. Dit gaat enige tijd (weken) duren waarschijnlijk, helaas.

Lange versie: helaas ook weer encoder issue (idem als opname slaat stukjes over). Dit kan weken duren, we kijken daarom even naar een mogelijkheid met een workaround in de web-app zelf, zodat jullie er geen last meer van hebben. Maar ik kan voor nu niets beloven. Advies is voorlopig om het live programma opnieuw te starten en in plaats van de Begin Gemist te gebruiken, terug te scrollen tot bíjna het begin van de voortgangsbalk.

Het issue is namelijk dat alleen als je hélemaal naar het begin van het live programma gaat, er logica aanwezig is die je ineens laat terugkijken naar het voorgaande programma (een opname, want dat is Terugkijken) en daarop geldt voor commerciële zenders dat je niet mag vooruitspoelen; dat is waar die melding dan vandaan komt. En dat wordt soms getriggered bij het serveren van die eerste videosegmenten, waardoor ie ineens naar het vorige programma gaat terugkijken (wat al niet de bedoeling is) en waarop dan ook nog eens vooruitspoelen niet mag op commerciële zenders.

Uiteraard lossen we dit op (hopelijk op korte termijn met workaround, anders via de bron-fix over waarschijnlijk enkele weken), maar dit is de achtergrond en de workarounds, voor wie het handig vindt om te weten en geïnteresseerd is.

Dank je voor de uitleg, ik ben altijd geïnteresseerd in dit soort zaken. Altijd prettig om te horen dat bekend is wat het probleem is, en nog beter dat er een oplossing aankomt.

Ik zal het terugspoelen zeker gaan proberen.

Reageer