Feature requests KPN TV+ Box

  • 18 March 2023
  • 631 reacties
  • 27536 keer bekeken


Toon eerste bericht

631 reacties

Reputatie 6
Badge +6

 

Ingevoerd
Niet op je lijst, maar wel leuk: Bekijken van een opname van een nog lopend programma alvast kunnen starten vanuit de info pop-up in de gids. > actief per de update naar 1.105.0

En ik vermoed dat bij deze wijziging nog iets is veranderd met het geluid.

Bekijk je de opname van een nog lopend programma, heb ik ineens Dolby geluid. Ik kan niet zien of dat nu ook via Vlan4 gaat.

Bij terugkijken via de tv gids (als het programma al afgelopen is) en opnames is er nog geen Dolby geluid aanwezig.

Reputatie 6
Badge +6

Opgenomen programma’s geven nog steeds StereoPCM op m’n display aan terwijl ze live Dolby Digital 5.1 zijn. Ook zit daar erg veel verschil in qua volume. StereoPCM is vele db’s zachter. Dit is al heel lang zo en ik zou dat zo graag eens opgelost zien. 

Reputatie 7

StereoPCM is vele db’s zachter.

Vreemd, volgens mij is stereo juist harder dan Dolby. Als ik een live uitzending met Dolby even pauzeer en vervolgens weer verder kijk dan is het geluid harder.

Reputatie 6
Badge +6

StereoPCM is vele db’s zachter.

Vreemd, volgens mij is stereo juist harder dan Dolby. Als ik een live uitzending met Dolby even pauzeer en vervolgens weer verder kijk dan is het geluid harder.

Huh? Dat is apart. Zowel als op de TV zelf als op de Sonos ARC soundbar is het stereo veel zachter. Ik roep dit al sinds ik de Box+ heb. Even pauzeren en terugkijken levert een volume reductie van zeker 4-6 DB(A) op. Ik blijf het nog na al die tijd vreemd vinden dat het opnemen en afspelen niet van dezelfde kwaliteit is. Dit zou impliceren dat stereogeluid instelbaar zou moeten zijn en heeft dit toch prioriteiten zou je zeggen..

Reputatie 7

ronvmeijer schreef:

Even pauzeren en terugkijken levert een volume reductie van zeker 4-6 DB(A) op.

Even pauzeren resulteert bij mij juist in een volume toename van enkele dB's.

Reputatie 6
Badge +6

ronvmeijer schreef:

Even pauzeren en terugkijken levert een volume reductie van zeker 4-6 DB(A) op.

Even pauzeren resulteert bij mij juist in een volume toename van enkele dB's.

Dat is toch op z’n minst opmerkelijk te noemen. Ik heb voor het goede de remote control weer zo gezet dat hij het volume van de box zelf regelt (dit werkt natuurlijk alleen maar op StereoPCM en niet op Dolby Digital). De boel helemaal op ‘Max’ gezet en de audio van de box staat nu op 100%. Daarna weer zo gezet dat m’n soundbar ermee bestuurd wordt, maar helaas is de StereoPCM audio veel zachter dan de Dolby Digital output. 
Bij stereo lijkt het wel of er een soort van limiter de boel naar beneden trekt, omdat eerst heel even de boel “harder is” en bij het eerste de beste audiosignaal hoor je dat het volume direct naar beneden getrokken wordt.

Ik had eerst Dolby MAT op de box ingeschakeld, dan is het volume gewoon net zo hard van zowel live als opgenomen/uitgesteld kijken, maar dan krijg je ook dat het snel en vaak ‘out of sync’ gaat lopen. Dat is dus geen oplossing. 

Reputatie 7

ronvmeijer schreef:

Ik had eerst Dolby MAT op de box ingeschakeld, dan is het volume gewoon net zo hard van zowel live als opgenomen/uitgesteld kijken

Het maakt bij mij niets uit of Dolby MAT nu aan of uit staat, het resultaat is precies hetzelfde, stereo geluid net iets harder dan Dolby geluid.

Overigens ervaar ik ook nooit "out-of-sync" problemen.

Let op, ik heb geen soundbar, versterker of home cinema set aan mijn TV hangen en gebruik dus gewoon de speakers van de televisie zelf.

Reputatie 6
Badge +6

Toch heeft het gros wel een soundbar of dergelijke randapparatuur eraan hangen. De ontwikkelaars moeten hier wel rekening mee houden en niet zeggen dat het geen prioriteit heeft of wat dan ook. Heel erg veel mensen hebben er ook een streamingdienst bij die in Dolby Atmos of hoger streamen. Daarom willen wij een beter geluid bij het kijken. Ook voor muziekprogramma’s is dit een must (hoezeer TV fabrikanten het ook proberen, een goed geluid verkrijg je echt niet via je interne speakers). Ik ben zelf geluidstechnicus en let er altijd op dat het geluid (de audio zo je wilt) van een perfecte kwaliteit is, waarbij mp3 bijvoorbeeld niet in mijn woordenboek voor komt. Omdat de meiden hier in huis niet om kunnen gaan met losse HiFi componenten heb ik mijzelf voor een goede €2000.- een Sonos configuratie aangeschaft. Het zou van de gekke zijn wanneer deze niet gebruikt zou kunnen worden i.c.m. de Box+, terwijl de Media Box Next van Ziggo destijds tot Dolby HD Master audiostreaming (Via Netflix, Disney+ e.d. uiteraard) ging en nooit ‘out of sync’ was of in een ander format opgenomen data en of uitgestelde data anders afspeelde dan het origineel. Ook waren StereoPCM zenders gewoon even hard als de Digitale stations. Dat dit bij KPN niet lukt (tot nu toe) ligt toch echt aan een gebrek aan kennis van de Box+. Ik zeg dit niet om iemand te raken, maar het is gewoon een feit. Daar moet echt iets aan gebeuren, want nogmaals ik betaal de volle pond per maand voor de Box+ die nog steeds helemaal niet goed werkt en ik zit niet eens in een ‘test-team’. Waarvan akte. 

Reputatie 7

Toch heeft het gros wel een soundbar of dergelijke randapparatuur eraan hangen. De ontwikkelaars moeten hier wel rekening mee houden en niet zeggen dat het geen prioriteit heeft of wat dan ook. 

Klopt helemaal. Uiteraard heb ik aan de televisie in de woonkamer ook een home cinema set hangen voor optimaal geluid. Daar gebruik ik nog een 5202 aangezien ik geen TV+ abonnement heb. De TV+ Box uit de testfase staat bij de televisie in de tuinkamer en die heeft geen soundbar of iets dergelijks gekoppeld.

Uiteraard moet KPN er rekening mee houden dat er een soundbar, versterker of home cinema set gebruikt wordt.

Reputatie 6
Badge +6

ronvmeijer schreef:

Even pauzeren en terugkijken levert een volume reductie van zeker 4-6 DB(A) op.

Even pauzeren resulteert bij mij juist in een volume toename van enkele dB's.

Dat bemerk ik alleen wanneer ik de KPN-app gebruik op m’n S.M.A.R.T. - TV. Dan is vreemd genoeg inderdaad de StereoPCM aanzienlijk harder dan de Dolby signalen. Ook wanneer je opnames terugkijkt bemerk ik dat die daar ook StereoPCM zijn, dus dat ligt niet aan de Box+. Er wordt gewoon in 2.0 opgenomen, wat ik eigenlijk nog vreemder vind. 

Reputatie 7

ronvmeijer schreef:

Er wordt gewoon in 2.0 opgenomen, wat ik eigenlijk nog vreemder vind. 

De opnames op de "oude" TV ontvangers worden via vlan 4 vanuit het gewone TV platform betrokken terwijl de TV+ Box voor opnames en online TV platform op vlan 6 (Internet) benadert. Dit online TV platform, dat ook door alle apps en de website gebruikt wordt, ondersteunt (nog) geen Dolby. Zie ook punt 2 in het openingsbericht.

Ik zie deze er nog niet bij:

Bij on demand (basispakket, pluspakket) de einddatum van beschikbaarheid tonen. Deze is alleen te zien op de '’oude'’ decoders. En niet in TV+ en zelfs ook niet in de diverse apps / tv.kpn.com.

Toegevoegd onder nr. 43.

Reputatie 4
Badge +4

ik heb vandaag een engi eer van kpn die nauw betrokken is thuis gehad.

wij hebben samen mijn isseu bekenen en vergeleken met een 5202 box. hierbij is zeker een volumeverschil uit gebleken. met de test alleen een televisie is het voor nu goed. 

maar met een hifi installatie wordt het lastiger.

tevens alles eens doorgenomen en voor mij is alles duidelijk. petje af voor de ontwikkelaars en engineers.

omdat het volume zelf nog te regelen is en er relatief natuurlijk weinig mensen zijn met een geavanceerde hifi installatie staat dit wel op de lijst maar de prio,s worden wel gefilterd na aanleiding van de meeste problemen die via hier en gemelde klachten bij kpn storingen binnen komen.

 

Reputatie 6
Badge +6

Oke mooi dat je dat ervaren hebt. Maar “omdat er maar weinig mensen zijn met geavanceerde HiFi” is echt onzin. De meeste hebben het juist wel, vooral degenen die hier klagen over het verschil tussen Dolby 5.1 en StereoPCM. Menig soundbar heeft of een 2.1 dan wel een 5.1 decoder aan boord. Dit zou een enorme prioriteit moeten hebben omdat het origineel 5.1 is en je het als 2.0 terug of uitgesteld kijkt. 
Petje af voor de ontwikkelaars? Natuurlijk doen ze goed werk, maar als KPN een apparaat lanceren en hem aanbieden als zijnde de opvolging van de Arris VIP ontvangers had nooit zo snel mogen gebeuren, de ontwikkeling mag nooit via de klant gaan en met een update een vorige ongedaan maken vind ik nou niet zo perfect hoor en dan heb Ik het over het niet synchroon lopen van de audio met de video. Ik heb zelfs het idee dat bij deze ontwikkelaars niet de volledige kennis zit van deze kennelijk gecompliceerde Box+ Ik kan het nog wel aan (al baal ik wel vaak) maar m’n huisgenoten hebben er totaal geen sappie van en zijn niet zo blij en er heel erg vaak klaar mee. Ik ben heel erg lang optimistisch geweest, maar ben totaal ontevreden over de ontwikkeling van eea. 

Als het allemaal gaat werken zoals het zou moeten is het een fantastisch product, maar voor dit zover is …

Reputatie 7

Punt 4 is met de uitrol van versie 1.109.8 van de TV+ app gedeeltelijk geïmplementeerd.

Zelf heb ik de TV+ Box nu ingesteld staan op “Starten met live televisie” maar ik hoop dat KPN ook de andere in punt 4 genoemde opties gaat implementeren. Zelf zou ik de TV+ Box namelijk willen starten met het laatst actieve scherm.

 

Reputatie 4
Badge +4

Oke mooi dat je dat ervaren hebt. Maar “omdat er maar weinig mensen zijn met geavanceerde HiFi” is echt onzin. De meeste hebben het juist wel, vooral degenen die hier klagen over het verschil tussen Dolby 5.1 en StereoPCM. Menig soundbar heeft of een 2.1 dan wel een 5.1 decoder aan boord. Dit zou een enorme prioriteit moeten hebben omdat het origineel 5.1 is en je het als 2.0 terug of uitgesteld kijkt. 
Petje af voor de ontwikkelaars? Natuurlijk doen ze goed werk, maar als KPN een apparaat lanceren en hem aanbieden als zijnde de opvolging van de Arris VIP ontvangers had nooit zo snel mogen gebeuren, de ontwikkeling mag nooit via de klant gaan en met een update een vorige ongedaan maken vind ik nou niet zo perfect hoor en dan heb Ik het over het niet synchroon lopen van de audio met de video. Ik heb zelfs het idee dat bij deze ontwikkelaars niet de volledige kennis zit van deze kennelijk gecompliceerde Box+ Ik kan het nog wel aan (al baal ik wel vaak) maar m’n huisgenoten hebben er totaal geen sappie van en zijn niet zo blij. 
Als het allemaal gaat werken zoals het zou moeten is het een fantastisch product, maar voor dit zover is …

ron,

mijn prio is ook het geluid. maar jij en ik zijn degene die het aanhalen. dat zijn er twee.

na veel vragen e aan mede forumgebruikers heeft wjb bij hemzelf getest. 3 mensen zijn er weinig die het aangeven. dus daarom begrijp ik de keuzes ,maar wij zijn nog niet van het probleem af😏

ps het geluidverschil kwam in eerst instantie door multicast en unicast verschil. dat is rechtgetrokken, nu nog de db aanpassing en klaar. 

out of the box:

arris 5202 is al 15jaar oud. deze box is 6mnd op de markt met testperiode van 3 jaar…

bin de testen van de 5202 zat ik ook in de testgroep. er waren toen net zoveel isseus. 

 

 

Reputatie 6
Badge +6

Ja, maar dat mag toch niet. Als jij een auto koopt  moet deze toch ook direct werken? En niet een test-periode onder de rijders of de koplampen het blijven doen, de richtingaanwijzers en de remlichten alsmede de radio en de navigatie het blijft doen. 
 

Kom op nou, als je een product op de markt zet, kan er altijd een bug inzitten, maar het mag niet zo zijn dat als je een bug oplost er een ander ontstaat die je twee updates geleden al had getackeld. Dat heet geen vooruitgang in mijn optiek en als je het als ontwikkelteam niet helemaal aankunt dan moet je hulp van de leverancier laten invliegen teneinde de grootste problematiek tot het verleden te laten behoren. 
 

Als de VIP-boxen dan al zo oud zijn, hebben de ontwikkelaars toch een historie van wensen e.d. opgebouwd? Dan weet men toch wat er speelt bij de kijker? Waarom moet er dan een wensenlijst gemaakt worden waar steeds iets van afgevinkt wordt?

 

Nogmaals, geen enkele aanval op welke medewerker dan ook, want zo bedoel ik het niet. 

Reputatie 7

na veel vragen e aan mede forumgebruikers heeft wjb bij hemzelf getest.

Ik constateer een klein volumeverschil tussen de TV+ Box en de ZTE ZXV8001 (bron). Je moet echt aandachtig luisteren om dit volumeverschil te horen.

Jij hebt eerder aangegeven dat je het volume wel van 20 naar 60 moet opschroeven als je naar de TV+ Box schakelt (bron). Dan moet er toch echt iets anders aan de hand zijn want dat is absoluut niet wat ik ervaar.

 

arris 5202 is al 15jaar oud.

De Arris VIP 5202 is geen 15 jaar oud maar 3,5 jaar oud.

Reputatie 6
Badge +6

15 jaar kan ook helemaal niet. Toen was de techniek toch wel even ietsje anders ☺️

Reputatie 4
Badge +3

mijn prio is ook het geluid. maar jij en ik zijn degene die het aanhalen. dat zijn er twee.

Nee hoor, ik heb de moed gewoon opgegeven...

Reputatie 6
Badge +6

Dat is ook eeuwig zonde. Ik geef de moed nog steeds niet op. 

Reputatie 6
Badge +6

Menig soundbar heeft of een 2.1 dan wel een 5.1 decoder aan boord. Dit zou een enorme prioriteit moeten hebben omdat het origineel 5.1 is en je het als 2.0 terug of uitgesteld kijkt. 

Daarom vind ik punt 2 heel belangrijk. Na een jaar inclusief testperiode, krijgen ze dit nog steeds niet voor mekaar. Net als opnames die heel lang duren voordat ze opstarten.

Krijg maar geen antwoord....

Reputatie 4
Badge +4

na veel vragen e aan mede forumgebruikers heeft wjb bij hemzelf getest.

Ik constateer een klein volumeverschil tussen de TV+ Box en de ZTE ZXV8001 (bron). Je moet echt aandachtig luisteren om dit volumeverschil te horen.

Jij hebt eerder aangegeven dat je het volume wel van 20 naar 60 moet opschroeven als je naar de TV+ Box schakelt (bron). Dan moet er toch echt iets anders aan de hand zijn want dat is absoluut niet wat ik ervaar.

 

arris 5202 is al 15jaar oud.

De Arris VIP 5202 is geen 15 jaar oud maar 3,5 jaar oud.

wjb arris is veel ouder. ik praat niet over hoe lang kpn hem heeft 🤔 klopt de 1853 is 15jaar oud😁en het verschil is zeker te veel nu heel duidelijk met de engineer aangetoond. het is beduidend meer dan als u het zegt. ok de 8001 heb ik er niet naast gehad vandaah maar de 5202 en zelfs een tv vanuit kpn erbij gezet. dus alles hebben we samen uitgezocht. 

maar zoals aangegeven, u vind het weinig ,ik en ron vinden het te veel. dan komt er geen oplossing en zeker niet eerder. maar dankzij de engineer komt het wel duidelijk op de lijst dat scheelt.wanneer de oplossing komt, ligt aan de prio vanuit oa het forumteam.... 

 

Reputatie 7

steffen1 schreef:

wjb arris is veel ouder. ik praat niet over hoe lang kpn hem heeft 🤔 

Je hebt het echter niet over Arris maar over de Arris 5202 en die is toch echt maar 3,5 jaar oud.

 

steffen1 schreef:

maar zoals aangegeven, u vind het weinig ,ik en ron vinden het te veel.

Nogmaals, dan moet er echt nog iets anders spelen want het volume verschil tussen mijn 8001 en mijn 7022 is marginaal.

Reputatie 4
Badge +4

steffen1 schreef:

wjb arris is veel ouder. ik praat niet over hoe lang kpn hem heeft 🤔 

Je hebt het echter niet over Arris maar over de Arris 5202 en die is toch echt maar 3,5 jaar oud.

 

steffen1 schreef:

maar zoals aangegeven, u vind het weinig ,ik en ron vinden het te veel.

Nogmaals, dan moet er echt nog iets anders spelen want het volume verschil tussen mijn 8001 en mijn 7022 is marginaal.

ik zou zeggen. geef nog maar een idee waarmee ik kan ,spelen,

het is nu bewezen en gezien door een kpn specialist op gebied van tvboxen. conclussie is :officieel gezien is het acceptabel, goed is het niet. ik ben in ieder geval blij dat er wel serieus is gekeken. dat is voor mij al een stap voorruit.

Reageer