Skip to main content

Feature requests KPN TV+ Box

Toon eerste bericht

895 reacties

PeterG
Superuser
  • 61162 reacties
  • 28 september 2023

Ah. In die papieren gids tik ik gelijk het programma aan voor opname. Maar....oeps. Dat werkt niet. 😁

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 173 reacties
  • 28 september 2023

Hoe staat het met de planning voor het weer "automatische HDR" functie toe te voegen? 

Zeker nu je allerlei Apps kunt gebruiken waarbij veelvuldig diverse HDR normen worden gebruikt mis ik de juiste automatische HDR functionaliteit.  

Om juist meer gebruik van de streaming aanbieders op de TV+ box te promoten, c.q. te gebruiken is de automatische  HDR functionaliteit toch wezenlijk belangrijk. 

Momenteel wil ik geen gebruik maken van o.a. de Disney+, Netflix, HBO en de Amazon Prime Apps vanwege het ontbreken van de juiste HDR functionaliteit.  Ik ga niet constant de instellingen van de TV+ box opstellen om het juiste beeld en kleur weergave  te kunnen genieten!

Dan maar gewoon op een OLED zelf blijven Streamen, welke me wel de juiste instellingen weergeeft. 

Zoals ik al eerder in andere thread aan heb gegeven ben ik zeer teleurgesteld in de KPN TV+ interface. Ik had mijn 80 jarige moeder overgehaald naar KPN met de oude interface. Die begreep ze. Maar nu kreeg ze de nieuwe. Grootste frustratie is het home scherm. In de oude situatie had je het main menu. Dat was een simpel, tekstueel lijstje van keuzes waar je logisch en snel doorheen kon navigeren. Een lijstje geeft direct overzicht van de keuzes. Het home scherm is nu een grote kakafonie van van alles en nog wat. Met ergens boven aan een menu, waarvoor je minstens twee keer moet klikken om daar te komen.

Die kakafonie geeft door alle plaatjes geen overzicht. En een heleboel dingen waar je niet om gevraagd hebt en die je ook niet uit kunt zetten. Mijn moeder gebruikt geen YouTube en wil dat ook niet zien. Ook niet wat er nu op Viaplay speelt. Ik snap dat KNP graag wil verkopen, maar waarom kan je dat niet ergens allemaal uit zetten.

Omdat er zoveel troep op het scherm staat zijn de letters kleiner geworden en moeilijker te lezen.

Het navigeren is niet consistent. Drie verschillende manieren om aan te geven waar je cursor staat. Verschil tussen wit en groen is voor bepaalde mensen niet te zien. Als je op een keuze staat is ie wit, maar als je dan met pijltje naar andere gaat wordt ie ineens groen. Soms klik je omhoog om ergens te komen, maar klik je dan weer naar beneden dan ben je ergens anders. Niet duidelijk hoe je bij bepaalde knoppen kunt komen, die staan visueel niet op 1 lijn maar menu doet wel alsof. Als je naar beneden bladert (bv in opgenomen programma’s), dan verspringt de rij met plaatjes ipv dat je naar met de cursor naar de rij eronder gaat. Hierdoor begrijp je visueel even niet wat er gebeurd. In het gids scherm is het programma onder de cursor wit en de rest wat nu is grijs. Waarom hier dan geen omlijning gebruiken. Er staat wel een lijn om een knop met ‘vandaag’. Met iets dat drop down moet voorstellen. Maar de knop ernaast is helder groen, waarom?? In de gids spring je niet logisch als je naar beneden klikt, lijkt alsof ergens een 

Onlogisch gebruik van teksten om e.e.a. aan te geven. In het menu onder een programma gebruik van iconen, maar niet duidelijk wat ze betekenen. Dat menu is ook snel weer weg, niet te gebruiken voor iemand die niet razend snel is. Verdwaalde knoppen op schermen, zoals bv ‘ga naar verwijder opnames’. Niet te begrijpen hoe je daar komt. Sowieso als je naar opgeslagen gaat is niet duidelijk welke knop nu geselecteerd is want er zijn er twee wit omlijnt. De knop ‘terug’ die bovenin sommige schermen staat blijkt geen knop te zijn waar je naar toe kunt navigeren. De terugknop van de afstand bediening doet ook niet consistent terug. Je komt bv niet terug op de zender waarvandaan je vertrok. In het gids scherm werken de cijfers van je afstandbediening soms wel en soms niet. Als je in de gids op zender 20 staat moet je eerst 20 keer omhoog klikken voordat je naar het hoofdmenu gaat. Waarom kun je met afstand bediening naar gids en als je nog een keer op die knop drukt ben je weer terug op je zender. Maar als je op home drukt en dan nog een keer, dan kom je ergens anders. Visueel is het settings menu weer heel anders (wel logischer te navigeren trouwens). 

Over het geheel genomen kost alles meer kliks en meer werk om iets te vinden op een scherm omdat je door alle overbodige meuk geen overzicht meer hebt. 

Ik werk al meer dan 30 jaar in software interface development en hier worden tientallen fundamentele en echt basis fouten gemaakt. Enige positieve is dat ik al gezien heb dat op middelbare scholen in lessen informatica de nieuwe interface van KPN TV+ nu al gebruikt wordt als case om digitale interface fouten uit te leggen. Alsjeblieft laat er iemand met verstand van interface design naar kijken. Of laat het team eens hun oma uitnodigen en dan toekijken hoe die volkomen verzuipt in hun leuke Netflix rip-off interface. Doe het juiste en maak als de wiedeweerga een setting om het KPN TV+ kastje op ‘simpel, tekstueel, logisch, hierarchisch menu’ in te stellen. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 52 reacties
  • 5 oktober 2023

Ben het helemaal eens met de schrijver.

Ik zou wel terug willen naar mijn vorige abonnement, iets duurder maar qua lay-out vele malen beter.

groet Chris 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • 92 reacties
  • 5 oktober 2023

Ik ben het ook volkomen eens met bovengenoemde reacties.

Ik ben nu ongeveer een maand gebruiker van TV+ en ben eerlijk gezegd behoorlijk afgeknapt op de bugs, onvolkomenheden, ontbrekende features, onhandige keuzes en alle tweaks, probeersels en specifieke instellingen die je moet doen om er nog wat van te maken. Binnen de IT misschien normaal, maar niet in mijn wereld. TV+ wordt verkocht als de revolutionaire nieuwe oplossing, maar dat is het gewoon niet (voorlopig). Ik heb enorm spijt van mijn overstap en zou bijzonder graag weer terug willen naar iTV met de Arris VIP5202 kastjes.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+30

@SimpelIsBeter bedankt voor jouw feedback! Ik kan me absoluut voorstellen dat het voor ouderen wat pittig is om te wennen aan de nieuwe interface. En ik begrijp ook zeker dat je meer zelf in zou willen kunnen delen, dan wel zaken weg zou willen halen. Vooral punt 3, 6 en 7 op de lijst hierboven sluiten aan bij jouw wensen. We nemen alle kritiek en verbeterpunten absoluut ter harte!

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 52 reacties
  • 5 oktober 2023

Ben heel benieuwd 🤨 

AnitaHansen
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 14 reacties
  • 9 oktober 2023

Ik heb nog een verzoekje…bij mijn ‘oude’ kpn abo kon ik bij opnames snel vooruitspoelen door op de blauwe knop te drukken…hopla 5 minuten verder. Was ik er dan nog niet dan gebruikte ik het pijltje > voor 30 seconden per keer. De blauwe knop spoelt nu wel vooruit maar absoluut geen 5 minuten & de > pijltjes knop spoelt maar iets van 10 seconden vooruit…dat schiet zó niet op. 
dus…blauwe knop 5 minuten…> knop 30 seconden aub.

PeterG
Superuser
  • 61162 reacties
  • 9 oktober 2023

Even getest @AnitaHansen .

Blauw maakt hier in een opname wel degelijk een vooruitsprong van 5 minuten. (van 1u14 resterende tijd naar 1u09 resterende tijd).

Verder klopt het dat links en rechts op de ring nu 'maar’ 10 seconden springen.

Maar maak een sprong die je zelf wilt.

Met reclame sla ik altijd 8 minuten over. Door 8 0 0 in te toetsen en daarna binnen 5 seconden de toets doorspoelen > > in te drukken. Achteruit kan ook.

En met < < en > >  kun je ook gewoon doorspoelen natuurlijk.

AnitaHansen
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 14 reacties
  • 9 oktober 2023
PeterG schreef:

Even getest @AnitaHansen .

Blauw maakt hier in een opname wel degelijk een vooruitsprong van 5 minuten. (van 1u14 resterende tijd naar 1u09 resterende tijd).

Verder klopt het dat links en rechts op de ring nu 'maar’ 10 seconden springen.

Maar maak een sprong die je zelf wilt.

Met reclame sla ik altijd 8 minuten over. Door 8 0 0 in te toetsen en daarna binnen 5 seconden de toets doorspoelen > > in te drukken. Achteruit kan ook.

En met < < en > >  kun je ook gewoon doorspoelen natuurlijk.

Oké dan vergis ik me kennelijk in de tijd met blauwe knop…silly me.

Als ik je tip goed begrijp dan gebruik ik het nummerieke deel om voor/achteruit ‘te spoelen’? Krijg nou wat, lol, ging direct even testen en inderdaad ja! Nou ja dan kan ik iets makkelijker doorspoelen dus (zou dit soort handigheidjes wel ergens terug willen kunnen zien btw maar misschien is dat ook wel ergens en heb ik dat nog niet ontdekt). Dank je!!

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28416 reacties
  • 11 oktober 2023

Aanvulling nog over de > knop, @AnitaHansen, als je deze wat langer ingedrukt houdt, dan gaat hij verder dan 10 seconden.

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28416 reacties
  • 11 oktober 2023
Tv-fans schreef:

Hoe staat het met de planning voor het weer "automatische HDR" functie toe te voegen? 

Wordt aan gewerkt. Hopelijk kunnen we dit jaar nog hier meer over zeggen.

wjb schreef:

Ter illustratie van punt 20 onderstaand de functionaliteit die vanaf Android TV 12 standaard beschikbaar is.

<screenshot>

KPN heeft in haar reactie aangegeven dat dit punt "technisch lastig" is maar het zit gewoon standaard in Android TV 12. Nu maar hopen dat KPN in zal gaan zien dat een upgrade naar Android TV 12 alleen hiervoor al zeer gewenst is.

Nog geen specifieke planning beschikbaar, maar we verwachten volgend jaar naar een nieuwere Androidversie te gaan.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12967 reacties
  • 11 oktober 2023
Erik_ schreef:
Tv-fans schreef:

@Erik_ 

Enig idee waarom deze functie zolang op zich laat wachten?

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7614 reacties
  • 11 oktober 2023
joop2011 schreef:
Erik_ schreef:
Tv-fans schreef:

@Erik_

Enig idee waarom deze functie zolang op zich laat wachten?

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop

Dat durf ik niet meteen te zeggen @joop2011. Wellicht toch iets complexer dan aanvankelijk is ingeschat. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12967 reacties
  • 11 oktober 2023

Zie ook hier.

Vreemd, kijkt Totaal TV ook mee?

En mogen ze dit publiceren? 

P.S.

Uiteraard zou ik wel heel erg blij zijn als eindelijk de functie HDR automatisch erop staat.😉

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28416 reacties
  • 12 oktober 2023
joop2011 schreef:

Zie ook hier.

Vreemd, kijkt Totaal TV ook mee?

Ja, TotaalTV leest het forum altijd. 

joop2011 schreef:

En mogen ze dit publiceren? 

Waarom niet? Wat wij vanuit KPN hier zeggen is openbaar. Als zij daar een artikel van willen maken, dan kan en mag dat.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12967 reacties
  • 12 oktober 2023

@Erik_ 

Mijn hartelijke dank voor de reactie.

Ik zie t.z.t. de HDR automatisch, daar gaat het over, tegemoet. 😉😊

PeterG
Superuser
  • 61162 reacties
  • 12 oktober 2023

Jarco Kriek heeft hier ook een account. 

Ben het alleen even deels kwijt xxx2016

Geen punt wat mij betreft. 

TvG2016
Helper
  • 423 reacties
  • 12 oktober 2023

@PeterG bedoel je mij Peter?😀

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 7092 reacties
  • 12 oktober 2023

@TvG2016 be like:

PeterG
Superuser
  • 61162 reacties
  • 12 oktober 2023
TvG2016 schreef:

@PeterG bedoel je mij Peter?😀

Yep😃. Kon ff niet op je eerste 3 letters komen @TvG2016 . 

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 16 oktober 2023

Ik heb hem niet uit de lijst kunnen halen, maar ik heb snel gescanned. Hoe dan ook, hier mijn feature request. 

1.

Ik ben een ex-ziggo klant en was gewend dat als ik vanuit de gids (guide) op een TV programma klik, ik de keuze kreeg “Vanaf begin afspelen of Live Kijken”. Dat is handig, want als je bijvoorbeeld naar ‘De slimste mens’ kijkt dan val je bij KPN zo in Live wat al een deel van het verloop van het programma kan verraden. 

1. Ik vind het vervelend dat als ik op de Gids knop druk, het huidige tv programma stopt om vervolgens in een klein scherm verder te gaan. In klein scherm verder gaan heel fijn, maar die kortstondige pauze daartussen niet. 

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28416 reacties
  • 16 oktober 2023
Frank21 schreef:

Ik heb hem niet uit de lijst kunnen halen, maar ik heb snel gescanned. Hoe dan ook, hier mijn feature request. 

1. Ik ben een ex-ziggo klant en was gewend dat als ik vanuit de gids (guide) op een TV programma klik, ik de keuze kreeg “Vanaf begin afspelen of Live Kijken”. Dat is handig, want als je bijvoorbeeld naar ‘De slimste mens’ kijkt dan val je bij KPN zo in Live wat al een deel van het verloop van het programma kan verraden. 
  1. Ik vind het vervelend dat als ik op de Gids knop druk, het huidige tv programma stopt om vervolgens in een klein scherm verder te gaan. In klein scherm verder gaan heel fijn, maar die kortstondige pauze daartussen niet. 

Hey @Frank21, je kunt met de groene knop op de afstandsbediening een nog lopend programma vanaf het begin bekijken.

Betreft punt 2, dat is nummertje 21 op de lijst. Dat is iets waar we op dit moment nog niet echt iets aan kunnen doen. We snappen de wens om dit vloeiend te hebben. Dit iets dat dan veranderd zou moeten worden in het Android deel van de firmware. En dit is een lastige, want heel veel werk. We willen dit wel doen, maar hoe en wanneer e.d. is niet bekend.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 16 oktober 2023

@Erik_  bedankt voor je antwoord. Voor 2 top. Voor 1 zie ik toch veel liever de vraag na het drukken op de “ok” button

PeterG
Superuser
  • 61162 reacties
  • 16 oktober 2023
Frank21 schreef:

@Erik_  bedankt voor je antwoord. Voor 2 top. Voor 1 zie ik toch veel liever de vraag na het drukken op de “ok” button

Hier zijn vanuit de gids al TWEE opties voor. Erik noemt al de groene knop. Het lopende geselecteerde programma start dan vanaf het begin.

En als je OK langer dan 1 seconde ingedrukt houdt staat er de optie Terugkijken bij. Dat is bij een lopende uitzending hetzelfde als vanaf begin starten.